Filter aanpassing nodig?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Filter aanpassing nodig?
Om het simpel te houden zou je voor een (actieve) GHP kunnen gaan en de fx daarop dimensioneren. Maar of het passieve filter dan nog doet wat je wil en de zin van een drieweg überhaupt zijn voor mij wel vragen.
Re: Filter aanpassing nodig?
De bedoeling is on een setje hoogwaardige sateliet luidsprekers te makes ter aanvulling van de cornerwoofers. Cross op 200hz. De mini monitor gaat voor zijn formaat flink laag maar hoeft dat niet meer. BR is geen must meer. GHP is ook niet nodig. Dus voor wat ze moeten doen, is CB voldoende. Omdat de 7 liter kleiner kan (hoeft niet), geeft dit opties. De binnenkant is rechttoe rechtaan, vierkant met pritex. Wellicht is daar nog wat te optimaliseren, schuine schotten anders demping etc.
Re: Filter aanpassing nodig?
Dat laatste zou ik doen... mogelijk met massieve delen die evt los te “breken” zijn en door de open gaten kunnen worden weggevoerd, in het geval je ze full range wil maken tzt (bijvoorbeeld igv verkoop);
zie ook https://www.speakerland.nl/item/462-sca ... uitvoering
ter inspiratie
zie ook https://www.speakerland.nl/item/462-sca ... uitvoering
ter inspiratie
Re: Filter aanpassing nodig?
Rizzo, ben je inmiddels wat verder gekomen met het bouwen? Veel succes iig!
Re: Filter aanpassing nodig?
Zeker, het hout is gezaagd. Het wordt een sandwich van 18mm MDF en 4mm MDF. De baffle (12 en 18mm) is gelijmd. Zijkanten zitten tegen de beven en onderkanten aan. Loodbitumen is ook geplakt. Dit weekend (hopelijk) de driver uitspraringen fezen en de terminal uitfrezen. Ik zal je nog een PM sturen voor de precieze afmeteingen van de facetten, deze had Ruud niet voor me. Foto's volgen nog!
Re: Filter aanpassing nodig?
Eindelijk weer wat kunnen doen. Het plan is om morgen de schotten en de achterkant te lijmen. Baffle ligt klaar om gefreesd te worden
Re: Filter aanpassing nodig?
Het loopt taps toe naar achteren (zie foto eerdere post). Er zit verder gewoon 1 laag pritex op zoals het originele ontwerp. Wat zou jij weglaten?
Re: Filter aanpassing nodig?
Alle pritex.
Zo iets i.c.m. schapenwol is echt veel fraaier.
https://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat
Zo iets i.c.m. schapenwol is echt veel fraaier.
https://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat
Re: Filter aanpassing nodig?
Goede input, ik ga er eens naar kijken. Pritex is dan eigenlijk meer (of alleen) geschikt voor basreflex?
Re: Filter aanpassing nodig?
Ik heb er veel mee getest,deze oplossing is goedkoop en zeer fraai.
Probeer altijd zin weinig mogelijk demping te gebruiken,dan zal het meer open klinken.
Bij de laatste ontwerpen kom ik bijna altijd uit op felt-mat op alle wanden behalve op de baffle en schapenwol op de bodem en tot halverwege de achterwand.
Probeer altijd zin weinig mogelijk demping te gebruiken,dan zal het meer open klinken.
Bij de laatste ontwerpen kom ik bijna altijd uit op felt-mat op alle wanden behalve op de baffle en schapenwol op de bodem en tot halverwege de achterwand.
Re: Filter aanpassing nodig?
Bedankt voor de tip Dre!
Uit projecten van Asterduc maar ook HenkJan blijkt dat een V vorm met demping effectief is in het opvangen van de backwave, dus misschien juist in de V en niet alleen op de bodem.
Uit projecten van Asterduc maar ook HenkJan blijkt dat een V vorm met demping effectief is in het opvangen van de backwave, dus misschien juist in de V en niet alleen op de bodem.
Re: Filter aanpassing nodig?
Ik schreef ook op de bodem en tot halverwege de achterwand.
Het liefst ook wat ademruimte richting de zijwanden,dan gaat met dikke Pritex zeker niet lukken.
Het tunen met demping is tijdrovend maar zeker de moeite waard.
Helemaal met zulke mooie units!
Het liefst ook wat ademruimte richting de zijwanden,dan gaat met dikke Pritex zeker niet lukken.
Het tunen met demping is tijdrovend maar zeker de moeite waard.
Helemaal met zulke mooie units!
Re: Filter aanpassing nodig?
Is het tunen een combinatie van meten en luisteren of alleen luisteren?
Van de week de pritex er maar weer uithalen. Dat zal een rotzooi geven, het zit goed vastgeplakt
Van de week de pritex er maar weer uithalen. Dat zal een rotzooi geven, het zit goed vastgeplakt
Re: Filter aanpassing nodig?
Uiteraard, maar eerst komt er nog 4mm MDF op de achter-, boven-, onder- en zijkanten. Ik heb 18mm gebruikt dus er moet nog 4mm op. De baffle is van 12 en 18mm. Dat zwarte MDF is trouwens echt een heel stuk harder dat de bruine variant, erg blij mee.Ouwebok schreef:En nu de top hoeken naast de tweet nog “afschuinen”, toch?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Filter aanpassing nodig?
Bedoelde jij geen cloth mat?dre schreef:Alle pritex.
Zo iets i.c.m. schapenwol is echt veel fraaier.
https://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat
Re: Filter aanpassing nodig?
Welke verklaring is er voor de vermeend slechte werking van Pritex? Als ik een BD plot van een ongedempte kast maak hol ik gillend weg. Als ik er voldoende akoestisch schuim in stop ben ik tenminste alle resonanties uit mijn meting kwijt. Het kan natuurlijk zijn dat je resonerende luidsprekers mooier vindt klinken.
Re: Filter aanpassing nodig?
Pritex dempt prima, maar misschien meer dan nodig is. Met Twaron of wol is het makkelijker varieren in hoeveelheid. Leren en experimenteren is onderdeel van de hobby niet?
Het vilt is binnen en dient als vervanging voor de pritex op de wanden. De V vorm blijft in eerste instantie onbedekt en alleen in het midden van de V komt er wat vilt. Daarna opvullen met Twaron (6 / 7 gr liter) en doormiddel van luisteren en meten bepalen hoeveel er minimaal nodig is. Ik zal me dan eerst eens goed moeten verdiepen in het meten met Arta. Tot nu toe alleen met REW gewerkt.
Wat denken jullie van deze aanpak?
Het vilt is binnen en dient als vervanging voor de pritex op de wanden. De V vorm blijft in eerste instantie onbedekt en alleen in het midden van de V komt er wat vilt. Daarna opvullen met Twaron (6 / 7 gr liter) en doormiddel van luisteren en meten bepalen hoeveel er minimaal nodig is. Ik zal me dan eerst eens goed moeten verdiepen in het meten met Arta. Tot nu toe alleen met REW gewerkt.
Wat denken jullie van deze aanpak?
Re: Filter aanpassing nodig?
Lijkt me een uitstekende basisRizzo schreef:Leren en experimenteren is onderdeel van de hobby niet?
.....
Wat denken jullie van deze aanpak?
Re: Filter aanpassing nodig?
Close range (1-2cm van conus) meten en zonder (extra) tijdvenster meten. De Burst Decay vind je in het menu van ARTA. Is heel eenvoudig te lezen. Al het andere dan een mooie gelijkmatig glooiende steile helling is foute boel. Je zult zien dat je relatief veel demping nodig hebt.
Re: Filter aanpassing nodig?
Ondertussen is de 4mm MDF laag erop gelijmd en met een kantenfrees en schuurpapier op maat gemaakt:
Afgelopen donderdagavond het filter opgehaald bij Speakerland:
Filter komt in een apart kastje
Nu is het tijd voor de facetten. Om eerlijk te zijn hik ik daar nog een beetje tegenaan, het is nog niet helemaal helder hoe dit het beste moet gebeuren:
Frezen is het meest gebruikelijk, maar het maken van de mal is best lastig..
Filter komt in een apart kastje
Nu is het tijd voor de facetten. Om eerlijk te zijn hik ik daar nog een beetje tegenaan, het is nog niet helemaal helder hoe dit het beste moet gebeuren:
Frezen is het meest gebruikelijk, maar het maken van de mal is best lastig..
