Componentadvies voor DIY Versterkermodule PCB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Samurai

Componentadvies voor DIY Versterkermodule PCB

Bericht door Samurai »

Context
Op advies van @Sterremnuur nu bezig met eigen verstertje samen te stellen. Mijn zoektocht beperkt tot deze twee mono modules. Voor mijn 3 weg actieve systeem heb ik er zes stuks hiervan nodig. Vraag me niet naar de prijs. Het is genant laag. hint: minder dan een ongezonde fastfood hamburger van de mcdonalds waar allemaal Enummers en ander FAKE nep-eten rotzooi doorheen zitten. Dat laatste is ook mogelijk met deze kits maar het komt tenminste niet je buik in :sure: :D

Vraag
Welke van deze twee varianten, A of B, vinden jullie het beste bouwpakket en waarom? Waar kijken we naar bij de selectie van zo'n kit? Welke onderdelen stralen kwaliteit uit? Welke onderdelen liever vermijden? Welke onderdelen zou ik gelijk al kunnen upgraden met iets anders/beters?
Alvast bedankt!

A
Afbeelding
Afbeelding

B
Afbeelding
Afbeelding
SSassen
Contacteer:

Re: Componentadvies voor DIY Versterkermodule PCB

Bericht door SSassen »

Het zijn in de regel niet de onderdelen die het verschil maken maar het ontwerp, netzoals bij het bakken van een taart de juiste verhoudingen van de ingredienten ertoe doen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die dingen worden meestal aangeprezen als 68W versterker.
Evenwel, de foto vertoont de geïsoleerde uitvoering van het IC, heeft maar de helft van de warmtegeleiding (1°/W metalen oor en deze hier 2°/W).Die kan dan ook minder vermogen leveren.
Anne
Samurai

Bericht door Samurai »

Dank voor het meedenken Anne! Online gezocht blijkt inderdaad aanduiding T de metalen versie te zijn en aantuiding TF de kunststof.

Nadeel van de metalen versie is dat er dan 30-35 volt op je heatsink/kast komt. Is dat niet erg als die voltage op je hele kast komt te staan?
Ik wil 3 van deze op één grote heatsink monteren voor links, en 3 voor rechts (actief systeem). Zou dat ook met de metalen versies kunnen?

Ik denk dat ik niet zoveel vermogen nodig heb. Mijn lage weergevers zijn weliswaar 18" dayton audio type 460-8, maar die hebben een zeer hoog rendement van ik dacht 97 db/W en omdat ik geen scheidingsfilter gebruik(!) zou het toch goed moeten gaan voor een normale woonkamer? Wat denk jij?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maakt echt niet uit hoor, de T of TF versie. Waar Anne dat vandaan haalt met dat vermogen weet ik niet maar ze leveren beide hetzelfde vermogen. Wordt meer bepaald door de speakerimpedantie en voedingstrafo. Je kunt rustig die geïsoleerde gebruiken. Maar wel met goede kwaliteit koelpasta en goed vastzetten. Dat vastzetten kun je beter doen met een alu 10mm x 10mm u-balkje over de chip dan met het enkele schroefgat. Of nog beter, met een speciaal daarvoor bedoelde verende clip:

Afbeelding
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3#p1787603
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Maakt echt niet uit hoor, de T of TF versie. Waar Anne dat vandaan haalt met dat vermogen weet ik niet maar ze leveren beide hetzelfde vermogen.
De metalen uitvoering heeft een thermische weerstand chip-behuizing 1°/W en geeft het datablad 125W max te verstoken als je het oor op 25°C kunt houden.Edoch de kunststof ertussen maakt de weerstand 2°/W, mag je dan maar 125/2W verstoken onder dezelfde voorwaarden.Zodat je 'm vlugger te heet stookt.Nu zal het met muziek wel meevallen maar de grens ligt een stuk lager.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nou Anne, ik heb dat ding, de geïsoleerde TF uitvoering dus, een uur voluit 80 watt RMS continue sinus in 4 ohm laten kachelen en hij gaf geen krimp. Ja maar, ja maar, max. dissipatie is het grootst bij het halve vermogen. Doet ie ook op zijn sloffen. De SPiKe protectie kwam niet eens in actie. Punt is gewoon dat je voldoende de warmte moet kunnen afvoeren met het koelprofiel. Normaliter is het lang niet zo extreem met muziek. Gemiddeld vermogen is maar 1/10 dan. Zowel de T als de TF versie levert 80W rms in 4 ohm en ca. 56W rms in 8 ohm met een 24V trafo. Koelprofiel was max. 50 gr.

Dus zet a.u.b. niet iemand op het verkeerde been met theoretisch geredeneer zonder dat je het zelf getest hebt.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Nou Anne, ik heb dat ding, de geïsoleerde TF uitvoering dus, een uur voluit 80 watt RMS continue sinus in 4 ohm laten kachelen en hij gaf geen krimp. Ja maar, ja maar, max. dissipatie is het grootst bij het halve vermogen. Doet ie ook op zijn sloffen. De SPiKe protectie kwam niet eens in actie. Punt is gewoon dat je voldoende de warmte moet kunnen afvoeren met het koelprofiel. Normaliter is het lang niet zo extreem met muziek. Gemiddeld vermogen is maar 1/10 dan. Zowel de T als de TF versie levert 80W rms in 4 ohm en ca. 56W rms in 8 ohm met een 24V trafo. Koelprofiel was max. 50 gr.

Dus zet a.u.b. niet iemand op het verkeerde been met theoretisch geredeneer zonder dat je het zelf getest hebt.
Ach, databladen zijn er toch niet voor niks :? Natuurlijk zal die 1 of 2°/W niet zoveel uitmaken met een koeler van meerdere °/W. Maar 80W of zelfs 56W moet je niet te lang aanhouden.
En wat mag W rms wel zijn :shock:
Anne
Samurai

Bericht door Samurai »

Mooi duidelijk. Zowel het verhaal van Anne als Pjotr bedankt. Dan ga ik gewoon door met deze kunststoffen versies die ruim voorhanden zijn in aanbiedingen mét goede koelblokken indd. Kan het zijn dat wat Anne bedoelt te maken heeft met een interne protectie dat áls de chip te heet zou worden (zowel de T als de FT) deze chip zich automatisch zal terugschakelen en dan dus minder vermogen levert? Soort beveiliging tegen oververhitting? Zit dat op dit ding?
"Of nog beter, met een speciaal daarvoor bedoelde verende clip:"
Mooi ding! Dat drukt de chip nog beter tegen het koelblok én koelt de voorkant ook een beetje

1. Waar heb jij deze verende klipje gevonden? wat voor zoekterm in het Engels moet ik op zoeken?
2. Pjotr/Anne hebben jullie nog een voorkeur evt voor welke van de twee varianten hierboven jij zou kiezen? :)
Dank Dank
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nee, hoor chips zijn hetzelfde. Alleen het jasje is anders. En als je de ongeïsoleerde T-versie zou nemen moet je daar zelf een isolatiepad tussen stoppen en kom je al snel slechter uit dan met de geisoleerde-TF versie. (En nu gaat Anne zitten rekenen om het tegen te spreken :rofl: ) Er zit i.d.d. ook een oververhittingsbeveiliging op die hem echt afschakelt als ie echt te heet wordt. Maar dat lukt mij alleen met speakers < 4 ohm en een 24V 150VA voedingstrafo. Die LM3886 is op zich een vrijwel onverwoestbare chip.

Die clips zijn te bestellen bij Mouser, Farnell en RS.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/532-MAXCLIP08G
https://nl.rs-online.com/web/p/heatsink ... /?sra=pmpn

Voordeel van die clips is dat ze blijven veren en onafhankelijk van de temperatuur goed aan blijven drukken. Ook geeft het de LM... enige speling t.o.v. het koellichaam.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Nee, hoor chips zijn hetzelfde. Alleen het jasje is anders. En als je de ongeïsoleerde T-versie zou nemen moet je daar zelf een isolatiepad tussen stoppen en kom je al snel slechter uit dan met de geisoleerde-TF versie. (En nu gaat Anne zitten rekenen om het tegen te spreken :rofl: )
Nee hoor, beter een TF met wat pasta tegen de koeler dan een slecht gemonteerde T met isolatie. O:)
Maar er gaat niks boven een goed gemonteerde T-versie zonder isolatie.
Voordeel van die clips is dat ze blijven veren en onafhankelijk van de temperatuur goed aan blijven drukken. Ook geeft het de LM... enige speling t.o.v. het koellichaam.
Was vooral belangrijk bij de IC voor vertikale afbuiging van TV, soort LFversterker voortdurend vollenbak, kwamen vaak de pootjes los van de print door de grote temperatuurwisselingen.
Anne
Samurai

Bericht door Samurai »

Dankjewel wederom heren, Farnell ken ik heb ik account bij RS nog niet, ga ik eentje aanmaken, al is het vanwege die handigje clipjes, wat een praktische goede tip Pjotr dank! Zetten jullie koffie of thee dan trakteer ik op het gebakje/muffin heren :relax: (eerst volgende bijeenkomst in NL wanneer?)

Nou alleen nog een keuze maken welk variant lm3886 PCB kit ik zes maal bestel :think:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Farnell heeft die Aavid clips ook: http://nl.farnell.com/aavid-thermalloy/ ... dp/2787818 Maar dat is helaas Amerikaanse voorraad en zit je met extra leveringskosten. Is het een substantieel bedrag van > €50 dan bestellen de meesten hier bij Mouser.

Printen van de eerste 2 Chinezen lijkt gelijk. Ziet er sowieso beter uit dan dat smalle printje.
Samurai

Bericht door Samurai »

Dankje! Denk dat ik het clipje bij RS ga bestellen (jouw link zag er goed uit). Hebben jullie daar (met RS) ook goede ervaring mee?
https://nl.rs-online.com/web/p/heatsink ... /?sra=pmpn

Grappig dat de plastic versie duurders is dan de metalen versie van de lm3886:
http://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores ... geType=PLP
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kwestie van verkoopaantallen. Wist niet eens dat die metalen nog te koop was. Is denk meer voor de vervangingsmarkt. Die RS clips zijn prima, zijn van Fischer en net wat beter afgewerkt dan die Aaavid. Heb ze beide gebruikt en ze doen niet voor elkaar onder. RS levert dacht ik niet aan particulieren, heb je een KvK en BTW nummer voor nodig.

Ga je alleen de printen bestellen in China of de hele kit?
Samurai

Bericht door Samurai »

De pcb + componenten als kit reeds gesoldeerd (heb gevraagd of ik het ook zelf mag solderen, ik doe het vast zorgvuldiger :)

PS voor de transformator keuze (van Talema) ongeacht de VA power die ik ga kiezen moet ik ook de 2x??V uitgangsspanning van de trafo kiezen. Wat raden jullie aan Anne en Pjotr? Zowel de 2x18V als 2X25V zijn leverbaar bij Nederlandse ELTIM. Uiteraard komt nog een mooie voedingsreservoir tussen trafo en deze monoblok kits alsook hele zware goede aluminium heatsinks.

Onbelast geeft de 2X25V een te hoge belasting denken jullie ook niet??
Zou 2X18V veilgier en meer dan zat zijn voor mijn dayton audio 18" woofers bij normale/lage volumes?
Met dank
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok, die Chinese elco's vertrouw ik nooit zo. Gebruik eigenlijk altijd Panasonic, bevallen goed. Trafo hangt een beetje van je speakers af. 2x 25V is net over het randje voor 4 ohm. Voor 8 ohm kan het wel. Voor <= 4 ohm is 2x 22V de juiste waarde (lager mag ook). Ikzelf gebruik 2x 24V ringkerntrafo's van Block: Conrad of RS. Bevallen goed en lage nullast. Zijn erg stil en worden vrijwel niet warm.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Samurai

Bericht door Samurai »

Dank Anne en Pjotr!
Dus als ik het goed begrijp is een trafo met "2x18V" tot maximaal "2x24V" de beste voltage range voor 4 of 8 ohm speakers.
2x25 volt dus liever vermijden begrijp ik (ookal is dat een standaard die Talema trafo's leveren, dan kies ik voor 2x20V bijv)

Voor dual mono (links 3 kanaals L|M|H) en rechts 3 kanaals (L|M|H) heb ik 6 modules van variant A besteld voor mijn actieve 3weg speakers.
Alsmede 2 van deze alumium heatsinks besteld (300x70x37mm) met een dikke basis, eentje voor linker 3 ampjes, eentje voor rechter 3 ampjes.
Alemede 6 van deze voedings power supplys, 3 voor links L|M|H, 3 voor rechts L|M|H. Wellicht beetje overkill maar dan heb ik lekker "alles gescheiden" voor laag midden en hoog, zonder dat ze bij het momentaal leveren van vermogen van elkaars power afsnoepen. Logisch?
Het idee begint langzaam steeds meer vorm te krijgen heren! Dank :proost:

Afbeelding
Afbeelding
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Novotem/Talema levert toch ook gewoon 2x 24V trafo's? Maar 20V kan ook prima.
toetertje

Bericht door toetertje »

Had je niet beter verticale koelprofiel kunnen nemen?
Samurai

Bericht door Samurai »

Helemaal gelijk! Alvast eerste experiment kijken hoe heet die dingen worden, 300mm x 70mm x 37mm zou de 3 mono ships genoeg moeten kunnen koelen niet?

Heb intussen alvast van niemand anders dan Texas Instruments themselves een authentieke LM3886 chip besteld... benieuwd naar het verschil/overeenkomst met de 6 chinese monoblokken straks...
ray5150

Bericht door ray5150 »

Triamping schreef:
Helemaal gelijk! Alvast eerste experiment kijken hoe heet die dingen worden, 300mm x 70mm x 37mm zou de 3 mono ships genoeg moeten kunnen koelen niet?
Een blok met verticale ribben zal bij gelijke afmetingen ten allen tijde in het voordeel zijn, want een betere convectie.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Niet alleen dat Ray, maar dat blok op de foto is bedoeld voor geforceerde koeling met een fan. Voor een beetje convectiekoeling staan de ribben veel te dicht op elkaar.
Samurai

Bericht door Samurai »

Heren ben volledig overtuigd! kan op deze een fan zetten voor the time being. Voor het echte werk: kennen jullie Nederlandse leveranciers van (grotere/betere/passieve) aluminium koelblokken waar jullie je koelblokken zouden kopen? Ik kom met zoeken steeds uit op ebay achtige niet-Hollandse shops...
Plaats reactie