De afgelopen tijd heb ik me verdiept in een zelfbouw DSP o.b.v. linux waarmee een actief systeem opgebouwd kan worden. Ik heb me gebaseerd op diverse bronnen op internet die daarover beschikbaar zijn:
De founder van dit idee: http://rtaylor.sites.tru.ca/2013/06/25/ ... are-howto/
Actief met filters en zeer behulpzaam: http://audio.claub.net/index.html
Specifieke RPI gebaseerde oplossing http://www.instructables.com/id/Raspber ... rossover-/
Topic op diyaudio dat ik hierover geopend heb http://www.diyaudio.com/forums/pc-based ... ost5305706
Uitgangspunt is een linux systeem met een 5.1 of 7.1 geluidskaart waarop software wordt geïnstalleerd waarna je met scripting een scheidingsfilter configureert. De poorten van 5.1 of 7.1 worden per frequentieband aan versterkers gekoppeld waarmee de weergevers worden aangestuurd. Je hebt dan uiteraard meerdere versterkers nodig, maar voor weinig geld zijn prima klasse D versterkers en voedingen in China verkrijgbaar.
Ik heb mijn investeringen eerst beperkt gehouden met een RPI die ik nog over had en een goedkoop geluidskaartje. Ik loop nu wel tegen de beperkingen van beide aan. De RPI lijkt complexe filters niet helemaal te kunnen behappen wat zo nu en dan glitches oplevert terwijl het geluidskaartje qua kwaliteit niet vergelijkbaar is met een goede DAC. Met betere hardware zijn deze problemen op te lossen.
Ik heb nog niet een compleet systeem uitontwikkeld maar heb wel een breedband luidspreker gecompenseerd. Als de setup eenmaal werkt is het configureren van een filter een fluitje van een cent. Hieronder een vierde orde filter gemeten in Arta. Uiteraard zijn veel meer filtersoorten beschikbaar.
Volgens mij is deze werkwijze hier nog niet eerder langs gekomen. Het leek me goed om het hier eens in te brengen en uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie mening over deze aanpak.
Zelfbouw DSP met RPI
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw DSP met RPI
Leuk. Ik heb een keertje geklooid met die instructables-versie, maar het was te tekstig en ik hou meer van GUI. Ik heb zelf een GUI-versie gemaakt. In mijn geval a) zonder geluidskaart via HDMI naar de AV-receiver als DAC en versterker en b) met een Hifiberry Amp2 als DAC en versterker. Voor streaming is het allemaal prima, het is lastiger om een externe bron (zoals televisiegeluid) in je raspberry pi DSP kast te krijgen.
Re: Zelfbouw DSP met RPI
Ik ben ook al een tijdje (op een laag pitje) bezig om op die manier een dsp maken. Zowel met rpi's als ook met alternatieve sbc's (orange pi, nanopi etc).
Mijn ervaring is wel dat ik de ecasound stap inmiddels achterwege laat, maar gewoon rechtstreeks de filters probeer te maken in de asound.conf. Op die manier ben kun je ook gewoon met verschillende samplefrequenties en bitrates overweg, en ben je minder afhankelijk van je musicplayer.
Ik gebruik inderdaad ook gewoon simpele 5.1 usb geluidskaartjes. Ik heb ook wat pogingen gedaan om meerdere usb-dacs via asound.conf te configureren als virtuele 5.1 kaart, om deze dan weer met dezelfde filters te gebruiken, maar dat is tot op heden nog niet echt goed gelukt.
Mijn ervaring is wel dat ik de ecasound stap inmiddels achterwege laat, maar gewoon rechtstreeks de filters probeer te maken in de asound.conf. Op die manier ben kun je ook gewoon met verschillende samplefrequenties en bitrates overweg, en ben je minder afhankelijk van je musicplayer.
Ik gebruik inderdaad ook gewoon simpele 5.1 usb geluidskaartjes. Ik heb ook wat pogingen gedaan om meerdere usb-dacs via asound.conf te configureren als virtuele 5.1 kaart, om deze dan weer met dezelfde filters te gebruiken, maar dat is tot op heden nog niet echt goed gelukt.

