wouter schreef:Ik heb 2 kinderen, en ik herken dat
Elipsvormige Speakerland Column MKII
Moderator: Beheerdersteam
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Zoals m'n moeder eens zei; 'de eerste pannenkoek mislukt ook altijd'
kon m'n oudste zus niet zo mee lachen
kon m'n oudste zus niet zo mee lachen
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Ik heb 1 dochter en mijn eerste pannenkoek is altijd direct goed.... de rest daarintegenShadow schreef:Zoals m'n moeder eens zei; 'de eerste pannenkoek mislukt ook altijd'
kon m'n oudste zus niet zo mee lachen
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Laat je niet gekmaken, ginne bang!!
Gewoon stapje voor stapje
Gewoon stapje voor stapje
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Zo, dat is lang geleden
In de kerstvakantie gehoopt iets verder te komen, maarin ieder geval begonnen aan de filterkistjes,aangezien de filters extern blijven. Waarom dit eerst? Omdat de grote SEAS doos me toch wel een beetje tegen ging staan
Vandaag de laatste hand aan de kistjes gelegd dmv afmonteren na afgelopen weken al het voorbereidende werk t/m het lakken al gedaan te hebben.
Eerst alles netjes in verstek zagen (wat werkt zo'n radiaalzaag dan fijn!):
Boven en onderkant infrezen om deksel en bodemplaat netjes te verzinken:
Deksel van polycarbonaat op maat maken, gaten boren en inschroefmoeren monteren:
Gronden:
Lakken:
En de eerste afgemonteerd:
En zeg maar nee, dan krijg je er twee:
Nu maar verder met de ribben frezen. Heb in ieder geval ook een halfgelaatsmasker binnengekregen omdat het frezen en zagen in MDF me teveel stof in de luchtwegen opleverde, ondanks (sterke) directe afzuiging op de apparaten.
In de kerstvakantie gehoopt iets verder te komen, maarin ieder geval begonnen aan de filterkistjes,aangezien de filters extern blijven. Waarom dit eerst? Omdat de grote SEAS doos me toch wel een beetje tegen ging staan
Vandaag de laatste hand aan de kistjes gelegd dmv afmonteren na afgelopen weken al het voorbereidende werk t/m het lakken al gedaan te hebben.
Eerst alles netjes in verstek zagen (wat werkt zo'n radiaalzaag dan fijn!):
Boven en onderkant infrezen om deksel en bodemplaat netjes te verzinken:
Deksel van polycarbonaat op maat maken, gaten boren en inschroefmoeren monteren:
Gronden:
Lakken:
En de eerste afgemonteerd:
En zeg maar nee, dan krijg je er twee:
Nu maar verder met de ribben frezen. Heb in ieder geval ook een halfgelaatsmasker binnengekregen omdat het frezen en zagen in MDF me teveel stof in de luchtwegen opleverde, ondanks (sterke) directe afzuiging op de apparaten.
Laatst gewijzigd door Marp op do 05 apr 2018, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeeldingen bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
Reden: Afbeeldingen bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
De oriëntatie van de spoelen, heb je ze zo wel goed?
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Dat vroeg ik me ook af nu ik de filters weer vast hadhannesie schreef:De oriëntatie van de spoelen, heb je ze zo wel goed?
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Tja................, het zijn in ieder geval wel hele nette kastjes geworden. 
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Zat net in de sticky over spoelen te lezen dat ze minstens 5cm van elkaar verwijderd moeten zijn (dat halen ze niet allemaal) en dan liefst gekanteld en gedraaid ten opzichte van elkaar. Dat zijn ze dus zeker niet, afgezien van die grote spoel.hannesie schreef:Tja................, het zijn in ieder geval wel hele nette kastjes geworden.
Wat is wijsheid? Boel demonteren en anders terug solderen? If so: welke opstelling is dan het handigst?
Snap, mocht bovenstaande beter zijn, dan eigenlijk niet waarom Ruud de filters dan zo opbouwt...
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Thanks!hannesie schreef:het zijn in ieder geval wel hele nette kastjes geworden.
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Andere vraag: die draden voor het hoog lopen nu bijvoorbeeld vrij strak langs de spoel. Is natuurlijk wel geïsoleerd en zo, maar kan dat nou kwaad?
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Zal hem eens mailen. Meningen van hier zijn ook welkom hoor
Weet niet of het nog uitmaakt of het losse delen van het filter zijn (hoog, mid, laag) maar neem aan dat magnetische invloed altijd geldt?
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Voor jou ook nog wel een puntje/ taak/opdracht/verzoek, je hebt alles nu via "Imgur" staan.
Kun je er niet voor zorgen dat de afbeeldingen niet verloren gaan mettertijd, en dus ze hier direct plaatsen, zou fijn zijn als het zo goed gedocumenteerd blijft.
Kun je er niet voor zorgen dat de afbeeldingen niet verloren gaan mettertijd, en dus ze hier direct plaatsen, zou fijn zijn als het zo goed gedocumenteerd blijft.
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Filter: Niets meer aan doen
Plaatjes: Idd heel graag uploaden naar het forum hiero!
Plaatjes: Idd heel graag uploaden naar het forum hiero!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Afgeschuurde waarden? Echt waar?Boemeltje schreef:Zijn echter de door Speakerland zelf opgebouwde filters (inclusief afgeschuurde waardes op de onderdelen om hun USP te beschermen). Ga er dus van uit dat het wel klopt?
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Slim toch, voor je het weet ligt het hele filter schema op straat. En door het filter compleet te leveren, kun je ook niet eenvoudig met een LCR meter de waardes opmeten.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Bij mijn weten doen zelfs (de meeste) speaker fabrikanten dat niet. Maar hoe dan ook, ik zou zoiets zelf niet accepteren. Maar daar staat dan ook weer tegenover dat ik het filter zelf zou willen solderen...
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Nog even terugkomend op de tabel m.b.t. de sample rates/kabels etc:
In de SPDIF specificatie is de maximale kabellengte bij 75 ohm/RCA ongeveer 1m.
De AES/EBU specificatie geldt voor symmetrische verbindingen via 110 Ohm (microfoon-) kabel. De beperking van de lengte ontstaat door de beperkte bandbreedte van zo'n verbinding, 100m is wel het maximum.
De variant AES/EBU asymmetrisch is voor mij nieuw. Het dataformaat van AES/EBU verschilt, afgezien van de header/pre-amble niet van SPDIF. De tabel suggereert nu, dat door het gebruik van een BNC-connector i.p.v. een RCA-tulp , de maximale kabellengte oploopt tot 1000m. Ik zou zeggen, are you sure?
vr groet,
Tom M
In de SPDIF specificatie is de maximale kabellengte bij 75 ohm/RCA ongeveer 1m.
De AES/EBU specificatie geldt voor symmetrische verbindingen via 110 Ohm (microfoon-) kabel. De beperking van de lengte ontstaat door de beperkte bandbreedte van zo'n verbinding, 100m is wel het maximum.
De variant AES/EBU asymmetrisch is voor mij nieuw. Het dataformaat van AES/EBU verschilt, afgezien van de header/pre-amble niet van SPDIF. De tabel suggereert nu, dat door het gebruik van een BNC-connector i.p.v. een RCA-tulp , de maximale kabellengte oploopt tot 1000m. Ik zou zeggen, are you sure?
vr groet,
Tom M
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Misschien scoort de Davone Tulip op het punt van WAF, maar ik vrees dat dit ontwerp weinig doet om de diffractie-effecten van de baffle te verminderen. De nogal ingewikkelde constructie rond de drivers is ook niet aan te raden.
Een smalle baffle i.c.m. drivers die in het hoge midden niet al te veel rondstralen, is vaak het beste compromis.
vr gr.
Tom M
Een smalle baffle i.c.m. drivers die in het hoge midden niet al te veel rondstralen, is vaak het beste compromis.
vr gr.
Tom M
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Leeuwarden schreef:Bij mijn weten doen zelfs (de meeste) speaker fabrikanten dat niet. Maar hoe dan ook, ik zou zoiets zelf niet accepteren. Maar daar staat dan ook weer tegenover dat ik het filter zelf zou willen solderen...
Ik begrijp Ruud in deze eigenlijk best. Die bouwtekeningen kan hij nu gemakkelijker delen, maar zijn zonder een goed filter niet zo veel waard. Hij kan er ook voor kiezen die alleen fysiek mee te geven, maar ook dan is een scan zo gemaakt.
Hoe houd je dan in de huidige markt je handel nog enigszins levend? Nou, op deze manier dus. Anders had een Speakerland naar mijn idee al lang niet meer bestaan: je bestaat puur en alleen uit de klanten die jouw ontwerp bij jou willen halen, lijkt mij.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Laat ik nu toevallig een paar keer een pakketje van Tony Gee en ook van Troels Gravesen hebben gekocht. Beide heren publiceren schema's zonder waarden. Maar van beide heb ik gewoon nette componenten ontvangen zonder dat daar waarden zijn afgeschuurd. M.i. reduceer je tevens de verkoopwaarde van het geheel tot nul met componenten waar geen waarde op staat. Nogmaals, ik zou het zelf linea recta retour sturen als ik het "waardeloos" zou ontvangen. Het is overigens een discussie die op zich niet in dit topic thuishoort en die ik na deze ook verder laat rusten.
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Ha, en weer eens een update nadat er al best wel wat werk verzet is. Vorige keer had ik net de filterkastjes af en volgens mij de eerste zes zijribben gefreesd.
Ondertussen de stoute schoenen maar aangetrokken en de stap genomen de luidsprekers weer af te koppelen. Doet even zeer (want je gaat terug naar veel minder klinkende units) maar moet toch een keer gebeuren!
Eerst de ribben per drie netjes gelijk gemaakt en bijgewerkt op sommige stukken:
Om te testen hoe het lijmen ging als eerste naar de middelste gedaan, worst case kon ik die prima bijwerken of opnieuw maken. Gezien de vorm maar gewoon een sterke spanband gepakt om de boel mee aan te trekken. Werkt prima.
Resultaat was stevig verlijmd, zit met een deuvel onder en aan de zijkant vast.
Omdat de voor en achterkant natuurlijk iets nauwer komen daar ook extra druk gezet door middel van wat extra klemmen:
Tijdens het lijmen van de drie zijribben was ik al druk aan het nadenken over de poten. Wilde een meer 'zwevend' geheel, waarbij er ronde poten ter hoogte van ongeveer de oorspronkelijke onderkant van de kast (dus halverwege de grotere ronding onderaan) naar buiten zouden komen. Geborsteld RVS leek me hiervoor het mooiste, aangezien de kast zelf straks zwart met Amerikaans noten zal worden. Beetje moderne uitstraling. Zelf heb ik totaal geen ervaring met lassen, en even googlen leerde me dat zowel materiaal (het RVS, maar ook RVS draad en een nieuwe voering voor de toorts van mijn stiefvaders Mig/mag apparaat) nog best in de papieren liep. Daarnaast moest het resultaat wel netjes en gelijk zijn, dus liever door iemand laten doen. Het feit dat ik M8 draad voor spikes in de poten wil hebben hielp dan ook nog wel mee in de keuze te kijken of ik het uit kon besteden
Gelukkig via-via een gepensioneerde metaalbewerker in de buurt gevonden die het wel een leuke uitdaging leek. Of ik even een tekening kon maken
Nou ja, kost ff een uurtje, maar dan lukt dat wel:
Na wat wikken en wegen wel besloten de poten dikker te maken dan de oorspronkelijke 12mm: de kasten worden toch ook best fors, dus 20mm leek me wat meer in balans. Daarnaast gekozen het 'zwevende' concept wat meer los te laten en de poten zo'n 5cm buiten de kasten uit te laten steken. Met een hoogte van zo'n 120cm leek een breedte van ongeveer 38 me wat stabieler. Toch ook wel belangrijk met oa. een kat in huis die er wel eens tegen aan wil gaan staan.
Voor de metaalbewerker voldoende om mee aan de slag te gaan dus, en nog geen week later kreeg ik een appje dat het spul klaar was
Het resultaat is veel beter dan ik zelf had kunnen maken, en dag voor een schamele €100 (uren en materiaal!). Ik een blij man dus
Meteen de eerste set gemonteerd en het resultaat valt me niets tegen. Had misschien iets dunner gekund, maar de ronding is redelijk zo als ik hem hebben wil: een grotere radius had ook als effect dat de poten veel hoger zouden worden, waar er nu maar een centimeter of drie over blijft tussen kast en vloer nadat de buigplex toegevoegd is:
Het verschil tussen de ronding links en rechts is nog mooi te zien: er komt nog een centimeter buigplex op de radius van het hout, waardoor er uiteindelijk dus een mooie gebogen poot uit het hout zal komen. Wordt nog wel een uitdaging om dag straks netjes te fineren
Momenteel ligt de kast te drogen met de eerste linker rib:
Nog voldoende te doen dus!
Nu eerst maar de ribben op de eerste kast verlijmen en nog zes stuks frezen voor de tweede kast. Daarnaast spikes van RVS zien te vinden die liefst niet al te hoog zijn maar een mooie kegelvorm hebben van ongeveer 20mm doorsnee. Nu zitten er oude messing spikes in als proef: staat wel erg stabiel!
Ondertussen de stoute schoenen maar aangetrokken en de stap genomen de luidsprekers weer af te koppelen. Doet even zeer (want je gaat terug naar veel minder klinkende units) maar moet toch een keer gebeuren!
Eerst de ribben per drie netjes gelijk gemaakt en bijgewerkt op sommige stukken:
Om te testen hoe het lijmen ging als eerste naar de middelste gedaan, worst case kon ik die prima bijwerken of opnieuw maken. Gezien de vorm maar gewoon een sterke spanband gepakt om de boel mee aan te trekken. Werkt prima.
Resultaat was stevig verlijmd, zit met een deuvel onder en aan de zijkant vast.
Omdat de voor en achterkant natuurlijk iets nauwer komen daar ook extra druk gezet door middel van wat extra klemmen:
Tijdens het lijmen van de drie zijribben was ik al druk aan het nadenken over de poten. Wilde een meer 'zwevend' geheel, waarbij er ronde poten ter hoogte van ongeveer de oorspronkelijke onderkant van de kast (dus halverwege de grotere ronding onderaan) naar buiten zouden komen. Geborsteld RVS leek me hiervoor het mooiste, aangezien de kast zelf straks zwart met Amerikaans noten zal worden. Beetje moderne uitstraling. Zelf heb ik totaal geen ervaring met lassen, en even googlen leerde me dat zowel materiaal (het RVS, maar ook RVS draad en een nieuwe voering voor de toorts van mijn stiefvaders Mig/mag apparaat) nog best in de papieren liep. Daarnaast moest het resultaat wel netjes en gelijk zijn, dus liever door iemand laten doen. Het feit dat ik M8 draad voor spikes in de poten wil hebben hielp dan ook nog wel mee in de keuze te kijken of ik het uit kon besteden
Gelukkig via-via een gepensioneerde metaalbewerker in de buurt gevonden die het wel een leuke uitdaging leek. Of ik even een tekening kon maken
Nou ja, kost ff een uurtje, maar dan lukt dat wel:
Na wat wikken en wegen wel besloten de poten dikker te maken dan de oorspronkelijke 12mm: de kasten worden toch ook best fors, dus 20mm leek me wat meer in balans. Daarnaast gekozen het 'zwevende' concept wat meer los te laten en de poten zo'n 5cm buiten de kasten uit te laten steken. Met een hoogte van zo'n 120cm leek een breedte van ongeveer 38 me wat stabieler. Toch ook wel belangrijk met oa. een kat in huis die er wel eens tegen aan wil gaan staan.
Voor de metaalbewerker voldoende om mee aan de slag te gaan dus, en nog geen week later kreeg ik een appje dat het spul klaar was
Het resultaat is veel beter dan ik zelf had kunnen maken, en dag voor een schamele €100 (uren en materiaal!). Ik een blij man dus
Meteen de eerste set gemonteerd en het resultaat valt me niets tegen. Had misschien iets dunner gekund, maar de ronding is redelijk zo als ik hem hebben wil: een grotere radius had ook als effect dat de poten veel hoger zouden worden, waar er nu maar een centimeter of drie over blijft tussen kast en vloer nadat de buigplex toegevoegd is:
Het verschil tussen de ronding links en rechts is nog mooi te zien: er komt nog een centimeter buigplex op de radius van het hout, waardoor er uiteindelijk dus een mooie gebogen poot uit het hout zal komen. Wordt nog wel een uitdaging om dag straks netjes te fineren
Momenteel ligt de kast te drogen met de eerste linker rib:
Nog voldoende te doen dus!
Nu eerst maar de ribben op de eerste kast verlijmen en nog zes stuks frezen voor de tweede kast. Daarnaast spikes van RVS zien te vinden die liefst niet al te hoog zijn maar een mooie kegelvorm hebben van ongeveer 20mm doorsnee. Nu zitten er oude messing spikes in als proef: staat wel erg stabiel!
Laatst gewijzigd door Marp op do 05 apr 2018, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeeldingen bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
Reden: Afbeeldingen bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII
Bedenk me, in hindsight, dat poten vanaf wat hoger ook wel cool geweest zouden zijn
Had ook prima gekunt, had ze zo tussen die ribben kunnen schroeven 
Nou ja, hindsight is for assholes zullen we maar zeggen
Nou ja, hindsight is for assholes zullen we maar zeggen
