DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Die lijm is wel sterk hoor Jeroen, i.i.g. sterker dan MDF. Maar een goed idee kan ik het ook niet vinden. Zoals ik het begin al zei: Gewoon een goede kwaliteit multiplex.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Een mogelijk echt alternatief dat die verschillende eigenschappen al in zich heeft.
Bamboe.
https://www.baars-bloemhoff.nl/merken/m ... 9HEALw_wcB
https://www.baars-bloemhoff.nl/merken/m ... 9HEALw_wcB
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Is dat inwendig van dien aard dat het netjes te frezen is zonder kieren tegen te komen? Dan is dat wel mooi spul!
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Daar zijn de boxen die voor mijn zus bouwde ook van gemaakt, waren resten die Arno had.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Er wordt idd niet altijd het mooiste spul in de kern gebruikt ... heel vervelend (ervaring) als je dit op een zichtbare plek tegenkomt tijdens het frezenPjotr schreef:Is dat inwendig van dien aard dat het netjes te frezen is zonder kieren tegen te komen?
Het is wel weer op te lossen door er losse delen in te prakken maar da's weer zo'n gedoe.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
https://www.bambooimport.com/nl/massief-bamboe
Er zijn heel veel soorten te verkrijgen, zelf hybride.
Er zijn heel veel soorten te verkrijgen, zelf hybride.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
De lijm ben ik niet bang voor, wel het materiaal zelf. Multiplex is niet zo sterk in de dikterichting, dwars op de vezels.Pjotr schreef:Die lijm is wel sterk hoor Jeroen, i.i.g. sterker dan MDF. Maar een goed idee kan ik het ook niet vinden. Zoals ik het begin al zei: Gewoon een goede kwaliteit multiplex.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Is dat een probleem dan? Schudden die speakersunits zo hard dat je bang moet zijn dat ze los gaan komen? Eerlijk gezegd nog nooit een probleem mee gezien. Dan zou MDF nog kwetsbaarder moeten zijn met die zachte binnenkant. Begreep juist dat de buiging van het paneel problematisch kan zijn.jeroen_d schreef:De lijm ben ik niet bang voor, wel het materiaal zelf. Multiplex is niet zo sterk in de dikterichting, dwars op de vezels.Pjotr schreef:Die lijm is wel sterk hoor Jeroen, i.i.g. sterker dan MDF. Maar een goed idee kan ik het ook niet vinden. Zoals ik het begin al zei: Gewoon een goede kwaliteit multiplex.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 04 jan 2018, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Mooi spul. Je gereedschap moet wel vlijmscherp zijn, anders splintert het als een dolle.hannesie schreef:Een mogelijk echt alternatief dat die verschillende eigenschappen al in zich heeft.
bb.JPG
Bamboe.
Maar MDF heeft ook het voordeel dat het een goede interne demping heeft, dat lijkt me bij hardere en stijvere materialen een stuk minder.
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ervan uitgaande dat we tot een gezamenlijk standpunt gaan komen voor het groepsgewijs laten maken van de baffle enkele punten:
1: De bouwwijze van Troels zou alleen in een sandwich toegepast moeten worden om het redelijk ideaal te krijgen, zoals Jeroen al aangaf; specialistisch werk = moeilijk haalbaar = niet doen.
2: De bamboeplaat lijkt me inderdaad een alternatief dat de gewenste eigenschappen in zich heeft; laagjes in diverse richtingen. Ook de dichtheid is uitstekend (700kg/m3). Ziet er veelbelovend uit. Echter, verder lezend kom ook een opmerking tegen over kiertjes in het materiaal, zoals je dat bijv. ook hebt bij meubelplaat (deze laatste in ieder geval ongeschikt). Dit brengt me nog een beetje aan de twijfel voor toepassing hiervan.
3: MDF is uiteraard bij iedereen bekend; goede eigenschappen, dichtheid ca. 640kg/m3, goed te verwerken. Echter, aangezien hiervoor geen standaardisatie bestaat, kun je verwachten met zeer verschillende (bouwmarkt?) kwaliteiten te maken te gaan krijgen. De binnenzijde van de MDF-plaat is vaak zachter door productiekosten overwegingen.
4: Mijn voorkeur zou bij MDF dan uitgaan naar watervaste VR313 MDF (groen), dichtheid 640 - 720kg/m3 (kennelijk ook variabel).
5: HDF, uitgevoerd in bijv. zwart, is harder en dichter (840kg/m3), goed te verwerken, maar ook dubbel zo duur als MDF.
6: Berkenmultiplex is veelzijdig toepasbaar, grote homogeniteit, dichtheid ca. 700kg/m3, dikte ca. 20 mm, ook aanmerkelijk duurder dan MDF; zelf heb een lichte voorkeur voor dit materiaal (denk ik).
7: Alle meningen welkom!
1: De bouwwijze van Troels zou alleen in een sandwich toegepast moeten worden om het redelijk ideaal te krijgen, zoals Jeroen al aangaf; specialistisch werk = moeilijk haalbaar = niet doen.
2: De bamboeplaat lijkt me inderdaad een alternatief dat de gewenste eigenschappen in zich heeft; laagjes in diverse richtingen. Ook de dichtheid is uitstekend (700kg/m3). Ziet er veelbelovend uit. Echter, verder lezend kom ook een opmerking tegen over kiertjes in het materiaal, zoals je dat bijv. ook hebt bij meubelplaat (deze laatste in ieder geval ongeschikt). Dit brengt me nog een beetje aan de twijfel voor toepassing hiervan.
3: MDF is uiteraard bij iedereen bekend; goede eigenschappen, dichtheid ca. 640kg/m3, goed te verwerken. Echter, aangezien hiervoor geen standaardisatie bestaat, kun je verwachten met zeer verschillende (bouwmarkt?) kwaliteiten te maken te gaan krijgen. De binnenzijde van de MDF-plaat is vaak zachter door productiekosten overwegingen.
4: Mijn voorkeur zou bij MDF dan uitgaan naar watervaste VR313 MDF (groen), dichtheid 640 - 720kg/m3 (kennelijk ook variabel).
5: HDF, uitgevoerd in bijv. zwart, is harder en dichter (840kg/m3), goed te verwerken, maar ook dubbel zo duur als MDF.
6: Berkenmultiplex is veelzijdig toepasbaar, grote homogeniteit, dichtheid ca. 700kg/m3, dikte ca. 20 mm, ook aanmerkelijk duurder dan MDF; zelf heb een lichte voorkeur voor dit materiaal (denk ik).
7: Alle meningen welkom!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
In mijn bescheiden mening is er vooral interesse in een oplossing die kostentechnisch ook interessant blijft, kortom, gewoon een MDF baffle uit een goede kwaliteit MDF. Daarmee zijn de meesten, ikzelf inclusief, geholpen. Als er dan nog behoefte is aan een baffle uit exotischer materialen dan is daar ongetwijfeld iemand voor te vinden (Kees Soeters b.v.) die dat freeswerk kan verzorgen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik ben ook voornemens mijn eigen baffles te maken. Naar alle waarschijnlijkheid met hulp van Kees omdat hij gewoon te dichtbij woont.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik denk dat je de baffle ook gescheiden van de groupbuy moet zien, dan kan een ieder daar zijn creativiteit in kwijt.
Laatst gewijzigd door Zweitse op vr 05 jan 2018, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Assen Appelscha is ook goed te doenLeeuwarden schreef:Ik ben ook voornemens mijn eigen baffles te maken. Naar alle waarschijnlijkheid met hulp van Kees omdat hij gewoon te dichtbij woont.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik denk dat Kees het in dat geval druk gaat krijgen, want ook ik vertrouw 'm dat graag toe, zo'n nette baffle frezen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
kost wat, maar dan heb je ook een echt goede plaat voor jeds23man schreef:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Vinden je frezen ook leuk die combinatie alu-hout tijdens het frezenHenkjan schreef:kost wat, maar dan heb je ook een echt goede plaat voor jeds23man schreef:kopspeaker
alumaxx-alumaxx-alu-schermen-40-mm-250-x-122-cm.jpg
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Beetje afwisseling vinden die frezen ook fijn joh 
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Mwah, nooit een probleem mee gehad. Gewoon scherpe frezen en toerental matigen. Moet wel zeggen dat vol hardmetalen freesjes een stuk schelen 
Lijkt wel ideaal spul HJ. Dat alu is een vochtkering. Is speciaal voor buitendeuren die aan 1 kant nat regenen en niet krom mogen trekken. Hier bij een timmerfabriek ligt het per standaardplaat, maar volgens mij kun je het ook als "deur" qua formaat kopen.
Lijkt wel ideaal spul HJ. Dat alu is een vochtkering. Is speciaal voor buitendeuren die aan 1 kant nat regenen en niet krom mogen trekken. Hier bij een timmerfabriek ligt het per standaardplaat, maar volgens mij kun je het ook als "deur" qua formaat kopen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Nou, dan zijn we eruit toch? Laat iemand even een pallet van die platen leveren bij Kees?
