Het lukt mij moeilijk om hout mooi op maat te zagen, momenteel heb ik een stationaire zaag, maar makkelijk is het niet om daar grote platen mee te zagen. Nu vroeg ik mij af als zo'n (festool of makita) invalzaag makkelijker en nauwkeuriger is in de omgang. Hoe zagen jullie het hout?
welke zaag
Moderator: Beheerdersteam
welke zaag
Ik ben bezig met een aantal projectjes (luidsprekerprojectje staat klaar
) .
Het lukt mij moeilijk om hout mooi op maat te zagen, momenteel heb ik een stationaire zaag, maar makkelijk is het niet om daar grote platen mee te zagen. Nu vroeg ik mij af als zo'n (festool of makita) invalzaag makkelijker en nauwkeuriger is in de omgang. Hoe zagen jullie het hout?
Het lukt mij moeilijk om hout mooi op maat te zagen, momenteel heb ik een stationaire zaag, maar makkelijk is het niet om daar grote platen mee te zagen. Nu vroeg ik mij af als zo'n (festool of makita) invalzaag makkelijker en nauwkeuriger is in de omgang. Hoe zagen jullie het hout?
Re: welke zaag
Met een cirkelzaag met geleider gaat het prima lukken.
Vooral verstek vind ik heel fraai gaan met bovenstaande combinatie.
Vooral verstek vind ik heel fraai gaan met bovenstaande combinatie.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: welke zaag
late reactie allicht maar misschien heeft iemand er nog wat aanarcss schreef:Ik ben bezig met een aantal projectjes (luidsprekerprojectje staat klaar) .
Het lukt mij moeilijk om hout mooi op maat te zagen, momenteel heb ik een stationaire zaag, maar makkelijk is het niet om daar grote platen mee te zagen. Nu vroeg ik mij af als zo'n (festool of makita) invalzaag makkelijker en nauwkeuriger is in de omgang. Hoe zagen jullie het hout?
je zaagt dit soort werk het beste met een invalcirkelzaag op een lineaal.
Zelf zaag ik groot plaatwerk zelfs op de grond. Ik heb een grote plaat MDF die ik op het laminaat leg.Daarop leg ik mijn te zagen werkstuk en zaag dan net 1 a 2 mm door het werkstuk heen in de MDF plaat.
Op die manier werk je mooi stofvrij en krijg je ook aan de onderzijde een fraie zaagsnede, die afwerking laat bij veel zagen nogal eens te wensen over.
Prima zagen zijn bijvoorbeeld de Makita SP6000 of de blauwe bosch GKT55.
Ikzelf zaag met een Mafell MT55cc.
Re: welke zaag
Zijn er ook ervaringen met die kleinere invalzagen van Worx bijvoorbeeld? Die zijn beduidend goedkoper, lijken handzaam maar wellicht is de kwaliteit/nauwkeurigheid hier ook naar de (lagere) prijs?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: welke zaag
Moest er even naar zoeken, dat merk. Ken het niet. Maar wat ik zo zie hebben ze geen geleiderailsystemen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: welke zaag
Ik heb een variant van deze: https://www.toolnation.nl/scheppach-pl5 ... lstuk.html
Die moet je wel een beetje modificeren. De veer die je in moet drukken om de zaag naar beneden te doen is iets ingekort en de strips op de lineaal maken dat de zaag wiebelt. Daar doe je het volgende aan:
https://www.youtube.com/watch?t=21&v=vqqcmC5UY5E
Die moet je wel een beetje modificeren. De veer die je in moet drukken om de zaag naar beneden te doen is iets ingekort en de strips op de lineaal maken dat de zaag wiebelt. Daar doe je het volgende aan:
https://www.youtube.com/watch?t=21&v=vqqcmC5UY5E
Re: welke zaag
Ik heb ook die scheppach zaag. En inderdaad na een beetje modificatie en een wat fijner blad,
is het een prima apparaat.
is het een prima apparaat.
Re: welke zaag
Ik zie dat het een "huismerk" van de praxis is ?satefan schreef:Zijn er ook ervaringen met die kleinere invalzagen van Worx bijvoorbeeld? Die zijn beduidend goedkoper, lijken handzaam maar wellicht is de kwaliteit/nauwkeurigheid hier ook naar de (lagere) prijs?
https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... e0d8ce598e
Weet niet hoor, als ik naar de prijzen kijk scheelt het niet zoveel van de "bekende" merken, dan zou ik er toch een paar tientjes bijleggen en iets van Bosch, Makita, Hitachi, of Metabo uitzoeken.
Een invalzaag is trouwens wat anders opgebouwd dan een gewone handcirkelzaag, scharnier punt is (dacht ik) aan de achterkant, en de kast om het zaagblad is hoger.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: welke zaag
toetertje schreef:Ik heb ook die scheppach zaag. En inderdaad na een beetje modificatie en een wat fijner blad,
is het een prima apparaat.
Inderdaad! Zelf ook een ander blad in gezet
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: welke zaag
Scheppach maakt al jaaaren lang prima houtbwerkingsmachines, niets mis mee voor het geld.
Worx valt in de categorie bouwmarktspul, ik loop er met een grote boog omhoog maar er zijn hele volksstammen die met Worx, Ferm, Skil, Black&Decker etcetera echt prachtige dingen maken.
Worx valt in de categorie bouwmarktspul, ik loop er met een grote boog omhoog maar er zijn hele volksstammen die met Worx, Ferm, Skil, Black&Decker etcetera echt prachtige dingen maken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: welke zaag
Die Scheppach is ook maar een ingekocht goedkoop ding wat onder allerlei merknamen verkocht wordt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: welke zaag
Bij dat goedkope spul zie je vaak dezelfde apparaten in een ander jasje en worden vaak in de lage lonen landen gemaakt.
In het geval van de Bosch is het aangepaste Mafell machine:
In fact, the Bosch GKT 55 is a version of the Mafell MT 55, the Bosch is build by Mafell. To justify the price they removed many features the MT 55 has from the Bosch GKT 55.
- to open the blade cover the Mafell has a lever, the Bosch has 4 screws
- Mafell when the blade cover is opened, the blade is locked, Bosch has a additional lever for this (in fact, the same lever that at the Maffel opens the blade cover and locks the blade at the Bosch locks the blade only, to open the cover there are four screws to be removed)
- the scale for the cutting depth is adjustable for the Mafell, so it's possible to zero the scale in case the blade has been sharpened - removed for the Bosch
- Mafell has a single clamp for angle adjustment, Bosch has two srews
- Mafell has a "Vorritzfunktion" (don't know how to translate this), a special depth setting for coated bords (so that the coating is not damaged along the cut)
- Mafell has position indicators (begin and end of the saw blade), adjustable to cutting depth - not at the Bosch
Je krijgt dus Mafell kwaliteit voor een lagere prijs met minder ( vaak overbodige) functies.
In het geval van de Bosch is het aangepaste Mafell machine:
In fact, the Bosch GKT 55 is a version of the Mafell MT 55, the Bosch is build by Mafell. To justify the price they removed many features the MT 55 has from the Bosch GKT 55.
- to open the blade cover the Mafell has a lever, the Bosch has 4 screws
- Mafell when the blade cover is opened, the blade is locked, Bosch has a additional lever for this (in fact, the same lever that at the Maffel opens the blade cover and locks the blade at the Bosch locks the blade only, to open the cover there are four screws to be removed)
- the scale for the cutting depth is adjustable for the Mafell, so it's possible to zero the scale in case the blade has been sharpened - removed for the Bosch
- Mafell has a single clamp for angle adjustment, Bosch has two srews
- Mafell has a "Vorritzfunktion" (don't know how to translate this), a special depth setting for coated bords (so that the coating is not damaged along the cut)
- Mafell has position indicators (begin and end of the saw blade), adjustable to cutting depth - not at the Bosch
Je krijgt dus Mafell kwaliteit voor een lagere prijs met minder ( vaak overbodige) functies.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: welke zaag
dat gaat ook op voor prijziger spul.ds23man schreef:Bij dat goedkope spul zie je vaak dezelfde apparaten in een ander jasje en worden vaak in de lage lonen landen gemaakt.
ik heb wat Bosch Blauw/Pro in huis......de boorhamer is in DLD gefabriceerd, de slijptol ergens in de Oekranie en mijn accutol komt weer ergens anders weg.
Scheppach is wel ietsje beter dan Ferm, Worx en Skil.ds23man schreef:Die Scheppach is ook maar een ingekocht goedkoop ding wat onder allerlei merknamen verkocht wordt.
Re: welke zaag
Die willen de meeste mensen hier wel ook hebben .satefan schreef:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: welke zaag
Als ik zo'n ding nu elke dag in handen zou hebben zou ik wel iets anders kopen. Nu voldoet het domweg aan de prijs/kwaliteit verhouding. En met de genoemde aanpassing gaat het best goed...MechanicalAnimal schreef:Scheppach is wel ietsje beter dan Ferm, Worx en Skil.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: welke zaag
ja dat geloof ik wel maar dat is natuurlijk weer een andere discussieLeeuwarden schreef:Als ik zo'n ding nu elke dag in handen zou hebben zou ik wel iets anders kopen. Nu voldoet het domweg aan de prijs/kwaliteit verhouding. En met de genoemde aanpassing gaat het best goed...MechanicalAnimal schreef:Scheppach is wel ietsje beter dan Ferm, Worx en Skil.
ik snap best dat als je daar als meubelmaker je brood mee moet verdienen dat je dan een iets ander kaliber wilt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: welke zaag
Je kunt het ook omdraaien: als je fijn en goed gereedschap hebt liggen stimuleert het je productie.......
Re: welke zaag
Daar valt het gros van DeWalt ook onder, de Black en Deckers waar ik mij voorheen prima mee kon redden waren er ook in het geel.ds23man schreef:Bij dat goedkope spul zie je vaak dezelfde apparaten in een ander jasje en worden vaak in de lage lonen landen gemaakt.
Adviesprijs was ook 180,- per stuk, dat ga je toch niet betalen voor een Black en Decker lijkt me.
Re: welke zaag
Mee eens. Ik heb geïnvesteerd in een gereedschapsset. Zo heb je meteen alles bij mekaar. Heb een hekel aan lenends23man schreef:Je kunt het ook omdraaien: als je fijn en goed gereedschap hebt liggen stimuleert het je productie.......
Re: welke zaag
Je hebt het hele Conrad magazijn overgenomen ?Backx2038 schreef:Ik heb geïnvesteerd in een gereedschapsset. Zo heb je meteen alles bij mekaar. Heb een hekel aan lenen
Voor het goedkope hoef je daar niet te zijn, wat elektrisch gereedschap betreft.
Re: welke zaag
Deze handcirkelzaag is denk ik net iets te
de iPhone ernaast is een iPhone 4 voor het vergelijk.
