Buizenversterker per Aliexpress
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Een gelijkrichtbuis heeft zeker invloed op de klank.
En omdat dit een versterker is zonder nfb ga je dat duidelijk horen.
Als alternatieven denk ik aan de GZ 32 of de GZ 37.
De GZ 32 is echt een hele mooie , een van de mooiste in mijn oren .
En omdat dit een versterker is zonder nfb ga je dat duidelijk horen.
Als alternatieven denk ik aan de GZ 32 of de GZ 37.
De GZ 32 is echt een hele mooie , een van de mooiste in mijn oren .
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Bedankt voor de reacties vrienden, allemaal nog de beste wensen voor het nieuwe jaar met heel veel bouw- en luisterplezier
.
De 5Z4G kan dus even in de doos blijven zitten, ik ga maar eens om een GZ32 of GZ37 speuren. Ik heb ze al eens van Mullard gezien, maar daar worden prijzen voor gevraagd...
De 5Z4G kan dus even in de doos blijven zitten, ik ga maar eens om een GZ32 of GZ37 speuren. Ik heb ze al eens van Mullard gezien, maar daar worden prijzen voor gevraagd...
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Wim Rotte heeft de gz32 gebruikt (25€). en nieuw (50€)
de GZ34
van Adzam moet wel heel goed klinken 100€
Maar er zijn er ook wat minder duur bij hem
de gz34 (5AR4 )heeft Jukeboxrevival van een stuk of 5 verschillende merken mullard 33€ JJ iets van 13€
GZ37 Mullard 118€ Bij Ask Jan First
Nou Rein straks wordt de gelijkricht buis duurder als de rest
de GZ34
Maar er zijn er ook wat minder duur bij hem
de gz34 (5AR4 )heeft Jukeboxrevival van een stuk of 5 verschillende merken mullard 33€ JJ iets van 13€
GZ37 Mullard 118€ Bij Ask Jan First
Nou Rein straks wordt de gelijkricht buis duurder als de rest
Re: Buizenversterker per Aliexpress
De GZ34 of de GZ37 zijn de mooiste denken al die audiofielen dat zie je aan de prijzen
Laat ze dat maar lekker denken !
Een gebruikte GZ32 van Wim lijkt me niet verkeerd, ik heb nog nooit slechte gebruikte buizen van hem gekregen (vraag wel naar Philips).
Laat ze dat maar lekker denken !
Een gebruikte GZ32 van Wim lijkt me niet verkeerd, ik heb nog nooit slechte gebruikte buizen van hem gekregen (vraag wel naar Philips).
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Tja dat zal wel die GZ34 ik er ook een van Adzam 100% En ook nog een van een ander merk .
Re: Buizenversterker per Aliexpress
21 euro voor een Brimair GZ32. Ook Mullard verkrijgbaar daar. Ik gebruik de Mullard GZ32 voor het aansturen van de 300B in mijn GM70 ampjes.
http://stores.ebay.nl/LANGREX?_trksid=p2047675.l2563
http://stores.ebay.nl/LANGREX?_trksid=p2047675.l2563
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Die moet wel heel mooi klinken
https://www.ebay.nl/itm/5U4G-GEC-MOV-KB ... 3f7ae44389
https://www.ebay.nl/itm/5U4G-GEC-MOV-KB ... 3f7ae44389
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Maar kost dan ook wel wat.
Ik heb trouwens een foutje gemaakt. Ik gebruik Mullard GZ30 gelijkrichters. Die zijn niet zo duur ook.
Mullard CV2748 / GZ30 / 5Z4GT rectifier, matched pair
https://www.ebay.nl/itm/Mullard-CV2748- ... SwWntXM6wn
Heater voltage 5V
Heater current 2A
Max PIV 1.4kV
Max peak anode current (each anode) 375mA
Capacitor input filter
Max RMS voltage (each anode) 350V
Max supply impedance (each anode) 30 ohms
Max DC output current 125mA
Max reservoir capacitor 32µF
Choke input filter
Max RMS voltage (each anode) 500V
Max DC output current 125mA
Min choke inductance 5H
Ik heb trouwens een foutje gemaakt. Ik gebruik Mullard GZ30 gelijkrichters. Die zijn niet zo duur ook.
Mullard CV2748 / GZ30 / 5Z4GT rectifier, matched pair
https://www.ebay.nl/itm/Mullard-CV2748- ... SwWntXM6wn
Heater voltage 5V
Heater current 2A
Max PIV 1.4kV
Max peak anode current (each anode) 375mA
Capacitor input filter
Max RMS voltage (each anode) 350V
Max supply impedance (each anode) 30 ohms
Max DC output current 125mA
Max reservoir capacitor 32µF
Choke input filter
Max RMS voltage (each anode) 500V
Max DC output current 125mA
Min choke inductance 5H
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Verschil in gelijkrichter kan een verschil geven in gedrag bij wisselende belasting.
Als een versterker meer stroom vraagt lukt dat beter met een goeie gelijkrichter, anders zakt de spanning wat in.
Dat wisselend gebruik komt voor bij AB balans versterkers, stroom hangt (deels) af van het uitgangsvolume.
Maar een versterker met één eindbuis werkt in klasseA (moet wel) en die verbruikt zo goed als even veel zacht of hard.Is een wisselwerking geleverd vermogen naar buis of LS.Ja, hoe harder 't gaat hoe minder de eindbuis heeft te verstoken
Het verschil van gelijkrichter geeft dan enkel wat hogere of lagere voedingsspanning (en het daaraan verbonden uitgangsvermogen).
Anne
Als een versterker meer stroom vraagt lukt dat beter met een goeie gelijkrichter, anders zakt de spanning wat in.
Dat wisselend gebruik komt voor bij AB balans versterkers, stroom hangt (deels) af van het uitgangsvolume.
Maar een versterker met één eindbuis werkt in klasseA (moet wel) en die verbruikt zo goed als even veel zacht of hard.Is een wisselwerking geleverd vermogen naar buis of LS.Ja, hoe harder 't gaat hoe minder de eindbuis heeft te verstoken
Het verschil van gelijkrichter geeft dan enkel wat hogere of lagere voedingsspanning (en het daaraan verbonden uitgangsvermogen).
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Voor dovemans oren ben ik bang Anne, tube-rolling is een religie op zich ...
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Niet voor mij van toepassingSSassen schreef:Voor dovemans oren ben ik bang Anne, tube-rolling is een religie op zich ...
Maar ik ga even naar de kantine!
Moet een ei leggen
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Ik heb nog wel een GZ32 liggen, Philips in een origineel Philips doosje. Nooit gebruikt. Ben niet helemaal zeker of deze geschikt is voor jouw versterker, hoeveel stroom trekt die in totaal? En heb je nu wel of niet een condensator direct aan de gelijkrichter zitten? Met een choke loaded voeding mag er 2x400VAC op, met een condensator 2x300V of 2x350V, maar dan mag hij niet zoveel stroom leveren.
Re: Buizenversterker per Aliexpress
download/file.php?id=128141&mode=view
Die GZ32 kan er gewoon in, ik heb het even in psud gesimuleerd .
R302 is in het schema 8,2K , dat kan niet dan hou je 0 volt over, dus ik heb 820 ohm genomen .
Die GZ32 kan er gewoon in, ik heb het even in psud gesimuleerd .
R302 is in het schema 8,2K , dat kan niet dan hou je 0 volt over, dus ik heb 820 ohm genomen .
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Nergens gridstoppers? Ik zou toch zeker de 6N9 van een 1K-4K7 gridstopper voorzien. En als je toch bezig bent, een terugkoppelweerstand vanaf de secundaire wikkeling?Raaf schreef:download/file.php?id=128141&mode=view
Die GZ32 kan er gewoon in, ik heb het even in psud gesimuleerd .
R302 is in het schema 8,2K , dat kan niet dan hou je 0 volt over, dus ik heb 820 ohm genomen .
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Dan heb je iets niet goed gedaan.Na die 8k2 zit enkel nog de voorversterker.De stroom voor de EL34 gaat daar niet door.Raaf schreef:download/file.php?id=128141&mode=view
Die GZ32 kan er gewoon in, ik heb het even in psud gesimuleerd .
R302 is in het schema 8,2K , dat kan niet dan hou je 0 volt over, dus ik heb 820 ohm genomen .
Trouwens de 5Z4 kan wel, de EL34 staan op een laag pitje, ong 42mA per buis.Een EL84 zou 't daar ook aan kunnen. Nadeel van de 5Z4 is wel dat zo'n foutje met een verbrande kathodeweerstand met bijbehorende grotere stroom die gelijkrichter slecht zou bekomen.
Anne
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Klopt, ik had de stroom te hoog ingesteld , bij10mA blijft er nog wat spanning over.
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Je kunt als C1 best een 47uF C gebruiken. De datasheets zijn uit een tijd dat er alleen nog maar oliedozen waren. De combinatie van C en L filtering staat overigens niet beschreven. Probeer maar even in je simulatie, dan kom je met het voltage ook een stuk beter uit.Raaf schreef:Klopt, ik had de stroom te hoog ingesteld , bij10mA blijft er nog wat spanning over.
ali psud.jpg
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Voor alle duidelijkheid, dit is niet mijn project, ik heb enkel gekeken of een GZ32 / GZ37 te gebruiken zou zijn.
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Hoi vrinden, ik zie door de bomen het bos niet meer
De GZ37 lijkt me de meest voor de hand liggende optie qua specificaties maar wat is dat ding duur
Het aanbod van jouw lijkt me meer Robert, maar Anne denkt dat de 5Z4GT die ik nog heb liggen ook kan. Kan een indirect verhitte gelijkrichter trouwens een direct verhitte zonder meer vervangen? Er zit tussen de gelijkrichter en de C nog een weerstand van 39 ohm en Anne had al een 3K3 toegevoegd die er dus ook in zit. Tuberolling als religie lijkt me trouwens een goed alternatief voor wat mijn dorpsgenoten doorgaans als 'waar' beschouwen
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Zit die 3k3 ook in de voeding? Hopelijk niet in serie met die 39R weerstand (R301), want dan houd je geen spanning meer over. Een indirect verhitte gelijkrichter vind ik vaak aan te bevelen, omdat dan de spanning wat langzamer opkomt. Dat is prettiger voor de rest van de buizen.
Ik heb me nooit echt verdiept in wat er met de klank gebeurt wanneer je de gelijkrichter vervangt.
Ik heb me nooit echt verdiept in wat er met de klank gebeurt wanneer je de gelijkrichter vervangt.
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Die 3K3 en 1K weerstanden zijn rooster-stop weerstanden, die hebben niets met de voeding te maken .
In het schema hierboven is al een indirekt verhitte gelijkrichter getekend dat heeft het voordeel dat de spanning wat trager opkomt zoals Robert zegt .
Die 5Z4GT mag maximaal 125 mA leveren, die zit dus op of tegen max, als er iets fout gaat in de versterker dan betekend dat waarschijnlijk ook meteen het einde van die gelijkrichter .
De GZ32 mag 250 mA leveren, die buis staat dus op halve kracht op zijn gemakje de versterker te voeden .
In het schema hierboven is al een indirekt verhitte gelijkrichter getekend dat heeft het voordeel dat de spanning wat trager opkomt zoals Robert zegt .
Die 5Z4GT mag maximaal 125 mA leveren, die zit dus op of tegen max, als er iets fout gaat in de versterker dan betekend dat waarschijnlijk ook meteen het einde van die gelijkrichter .
De GZ32 mag 250 mA leveren, die buis staat dus op halve kracht op zijn gemakje de versterker te voeden .
Re: Buizenversterker per Aliexpress
De JJ GZ32 kost iets van 13€ dat is een redelijk bedrag voor 2x1N4007 met inschakeltijd vertraging
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Buizenversterker per Aliexpress
Haha, zo kan je d'r ook naar kijkenBert61 schreef:De JJ GZ32 kost iets van 13€ dat is een redelijk bedrag voor 2x1N4007 met inschakeltijd vertraging
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Buizenversterker per Aliexpress
RobertD schreef:Zit die 3k3 ook in de voeding? Hopelijk niet in serie met die 39R weerstand (R301), want dan houd je geen spanning meer over. Een indirect verhitte gelijkrichter vind ik vaak aan te bevelen, omdat dan de spanning wat langzamer opkomt. Dat is prettiger voor de rest van de buizen.
Ik heb me nooit echt verdiept in wat er met de klank gebeurt wanneer je de gelijkrichter vervangt.
Vooropgesteld dat de spanning na de gelijkrichter gelijk is bij de buis en diode variant heb ik nooit verschil kunnen horen. Sommige mensen horen alles en kunnen zelfs verschillende merken elco's in de voeding waarnemen, moet een ieder voor zich uitmaken, ik hoor het niet.
Een (indirect) verhitte gelijkrichter heeft inderdaad het voordeel dat je de vertraging er gratis bij krijgt, en het kan ook uit esthetisch oogpunt zijn dit te doen (heb het daarom op mijn 300B monoblokken gedaan).

