Twee opleidingen gedaan, microelectronica en microsysteemtechniek (fijnmechanica en elektronica), feitelijk beviel het studentenleven me dusdanig dat ik geen zin had om te gaan werken, in de '90-er jaren kon je nog studies achter elkaar plakken.Pjotr schreef:Maar wat moet je nou met 2 ingenieursdiploma's?
Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Daar zie je bij een woonhuis op de gevel ook wel eens zo'n mooie messing plaat zoals onderstaand :knuisje schreef:In Duitsland hoort er bovendien nog bij te staan of je gediplomeerd bent.
Ah, ben jij die eeuwige student tegen wie de professor destijds na 12 jaar zei: Je krijgt een 6 voor je bachelor maar dan wil ik je neus niet meer zien. Dat is gelukkig nog niet zo erg als die student die als student-assistent zijn pensioen gehaald heeft! Ja, dat kon ook nog in die jaren.SSassen schreef:Twee opleidingen gedaan, microelectronica en microsysteemtechniek (fijnmechanica en elektronica), feitelijk beviel het studentenleven me dusdanig dat ik geen zin had om te gaan werken, in de '90-er jaren kon je nog studies achter elkaar plakken.Pjotr schreef:Maar wat moet je nou met 2 ingenieursdiploma's?
- SSassen
- Contacteer:
Goed nieuws, de super-deluxe depletion mode MOSFET's voor Anne's z'n voeding zijn binnen, morgen maar even in elkaar solderen en aan de tand voelen, nu ja, dat laatste niet letterlijk, 400Vdc daar zet ik liever m'n tanden niet in.
- SSassen
- Contacteer:
Nee, zo erg was het niet, ik heb een bachelor en een masters achter elkaar geplakt. Eerst van 1993 tot 1998 in A'dam gestudeerd voor m'n bachelors, daarna van 1998 tot 2001 in Utrecht voor m'n masters. Bij elkaar ben je dan wel 8 jaar verder inderdaad, met dank aan de studiefinanciëring overigens, mijn ouders konden dat niet betalen, ik werkte er wel bij, maar ook dat was onvoldoende om je studie van te bekostigen, dus bij elkaar heb ik toen toch een slordige 15.000 euro aan studieschuld opgebouwd.Pjotr schreef:Ah, ben jij die eeuwige student tegen wie de professor destijds na 12 jaar zei: Je krijgt een 6 voor je bachelor maar dan wil ik je neus niet meer zien. Dat is gelukkig nog niet zo erg als die student die als student-assistent zijn pensioen gehaald heeft! Ja, dat kon ook nog in die jaren.
- Leeuwarden
Voor 8 jaar studeren een koopje...
- SSassen
- Contacteer:
Ja, als je het zo sec bekijkt, het lag toch even anders en ik zal uitleggen waarom. Je kreeg in de '90-er jaren een basisbeurs en je kon daarnaast extra geld lenen, ik heb voor dat laatste gekozen, niet omdat ik het als student graag breder wilde hebben, maar puur om mijn moeder te ontlasten. Ik woonde namelijk nog thuis en mijn ouders waren recentelijk gescheiden. Mijn moeder moest dus met erg weinig geld rondkomen, een bijstandsuitkering is geen vetpot, en daarnaast mijzelf en m'n jongere broer onderhouden, mijn jongere broer kreeg toen nog geen studiefinanciëring. Ik heb er toen voor gekozen extra geld bij te lenen zodat hun aan niks essentiëels ontbrak met de gedachte dat als ik m'n studie had afgerond en daarna zou gaan werken ik het geleende geld weer kon terugbetalen.Leeuwarden schreef:Voor 8 jaar studeren een koopje...
Zo hadden wij het als gezin wat breder financieël gezien, alhoewel ik er nog steeds bij moest werken om studieboeken e.d. te kunnen betalen. Het weinige geld wat overbleef ging voornamelijk op aan de audio hobby. Ik kwam toen uiteraard regelmatig bij de diverse elektronica's dump's door het hele land, want daar waren onderdelen nog enigzins betaalbaar, daarbij geholpen door een ander voordeel van studeren in de jaren '90s; de OV kaart, die was toen gewoon overal en altijd geldig.
Vrees dat het erg off topic is, maar schijnt hier toch op de een of andere manier te passen..
In een café, dat ik voeger frequenteerde, was een kerel die tegen het daarvoor juiste type bezoeker zei :
"Jij bent zeker student", waarna bij een bevestigend antwoord hij verder ging met "dan moet jij nog heel veel leren".
groet,
Aat
Disclamer: dit heeft uiteraard niets te maken met de forumbezoekers hier.
In een café, dat ik voeger frequenteerde, was een kerel die tegen het daarvoor juiste type bezoeker zei :
"Jij bent zeker student", waarna bij een bevestigend antwoord hij verder ging met "dan moet jij nog heel veel leren".
groet,
Aat
Disclamer: dit heeft uiteraard niets te maken met de forumbezoekers hier.
- SSassen
- Contacteer:
Even een andere insteek voor trafo's die niet voorzien zijn van de benodigde secundaire wikkelingen om één wikkeling met middenaftakking mee te maken. Ik heb het aansluitpunt van de tegenkoppeling naar GND expliciet zo ingetekend, omdat hij alleen daar tot z'n recht komt, 'm ergens anders aand GND knopen werkt niet, simpelweg omdat de referentie voor de terugkoppeling in dit geval de kant van de secundaire wikkeling is die aan GND ligt.
En ik schrik elke ochtend titelloos wakker
Tijdens studietijd rug gebroken (stom
), bijna twee jaar ziekenhuis+revalidatie.In die tijd niks voor invalidentoegang enz. Studie verder met PBNA (bestaat dat nog ?), wel getuigschrift, geen diploma.Moest je werk in de sector voor aantonen.Laat ik ophouden, lijkt 't mekkerdraadje wel
.
Wat de voeding betreft, de +130V (6mA) komt toch van de +200V (via 12k), scheelt een stabilisatie schakeling.
Anne
Tijdens studietijd rug gebroken (stom
Wat de voeding betreft, de +130V (6mA) komt toch van de +200V (via 12k), scheelt een stabilisatie schakeling.
Anne
- SSassen
- Contacteer:
Ik hoor dat verhaal graag een keer, ben zowieso reuze benieuwd naar de persoon achter 'Ah!buis'.Ah!buis schreef:En ik schrik elke ochtend titelloos wakker![]()
Tijdens studietijd rug gebroken (stom), bijna twee jaar ziekenhuis+revalidatie.In die tijd niks voor invalidentoegang enz. Studie verder met PBNA (bestaat dat nog ?), wel getuigschrift, geen diploma.Moest je werk in de sector voor aantonen.Laat ik ophouden, lijkt 't mekkerdraadje wel
.
Ja, zo hadden we het origineel bedacht en dat werkt ook, maar die paar euro aan onderdelen kan d'r ook nog wel af.Ah!buis schreef:Wat de voeding betreft, de +130V (6mA) komt toch van de +200V (via 12k), scheelt een stabilisatie schakeling.
- SSassen
- Contacteer:
Ja, bestaat kennelijk nog, maar niet in de vorm die jij kent:Ah!buis schreef:Studie verder met PBNA (bestaat dat nog ?)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_PBNA
Koninklijke PBNA verzorgde van 1912 tot en met 2003 voor enkele miljoenen cursisten (technisch) schriftelijk onderwijs. 'PBNA' staat voor Polytechnisch Bureau Nederland Arnhem. Het instituut gaf sinds 1928 ook het bekende Polytechnisch Zakboekje uit.
Ja,ja,prop dat kastje nog maar verder volJa, zo hadden we het origineel bedacht en dat werkt ook, maar die paar euro aan onderdelen kan d'r ook nog wel af.
- SSassen
- Contacteer:
Ik denk dat het wel meevalt, de onderdelen met fysiek de grootste afmetingen staan erbovenop, te weten de trafo's en de buizen, de rest is kwa afmetingen factoren kleiner. De hoogspanningsregelaar is pakweg zo'n 6 vierkante centimeter, inclusief folie condensatoren.democles schreef:Ja,ja,prop dat kastje nog maar verder vol
Oke,
Maar toch iets om in de gaten te houden.
Maar toch iets om in de gaten te houden.
Ja, ben ook bang dat er ruimte tekort gaat komen, vergeet ook niet de nodige koelblokken met al dat gestabiliseer
De terugkoppeling met een kant aan de massa gaat niet goed. Een trafo met afzonderlijke wikkeling gaat wel.Mooi symetrisch en de ingang mag al wat gelijkspanning hebben, de anode blijft waar ie is (binnen de mogelijkheden van de buis).
Anne
De terugkoppeling met een kant aan de massa gaat niet goed. Een trafo met afzonderlijke wikkeling gaat wel.Mooi symetrisch en de ingang mag al wat gelijkspanning hebben, de anode blijft waar ie is (binnen de mogelijkheden van de buis).
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En dan moet je ook niet vergeten dat al die stabilisaties in de kast ook nog eens hun warmte aan de buitenwereld kwijt moeten.
Kan een leuke sauna worden.
Kan een leuke sauna worden.
- SSassen
- Contacteer:
Niet nodig, alu kast, alle MOSFETs in TO-220FP package dus gewoon koud ertegenaan schroeven.Ah!buis schreef:Ja, ben ook bang dat er ruimte tekort gaat komen, vergeet ook niet de nodige koelblokken met al dat gestabiliseer![]()
Puur omdat je de boel iets assymmetrisch trekt? Bij een transistorversterker is dit gewoon gangbaar hoor, da's overigens ook waarom ik 't opper, hier b.v. een voorbeeld van een recent ontwerp met laterale MOSFETs.Ah!buis schreef:De terugkoppeling met een kant aan de massa gaat niet goed. Een trafo met afzonderlijke wikkeling gaat wel.Mooi symetrisch en de ingang mag al wat gelijkspanning hebben, de anode blijft waar ie is (binnen de mogelijkheden van de buis).
Kan 't niet mooi vinden.De twee ingangen hebben wel elk 20k naar massa maar omdat een ervan de uitgang aan de andere kant heeft ziet de ingang 20k/openlus versterking.De basis zit dan op een virtuele massa.Een ingang stuurt de versterker met stroom en de ander met spanning, de -in ziet 1k1 en de +in 21k1
Anne
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 02 jan 2018, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar dan warmt de kast (met alles erin) alsnog op.SSassen schreef:Niet nodig, alu kast, alle MOSFETs in TO-220FP package dus gewoon koud ertegenaan schroeven.Ah!buis schreef:Ja, ben ook bang dat er ruimte tekort gaat komen, vergeet ook niet de nodige koelblokken met al dat gestabiliseer![]()
- SSassen
- Contacteer:
Voor de verschilversterker op de ingang zijn beide ingangen feitelijk virtueel een 1K1 naar massa, immers, we hebben drie signalen. Vin+, Vin- en Vout, alledrie met een referentie tov. GND. Voor knooppunt R2/R5 geldt dat het voltage gelijk is aan knooppunt R4/R6, kortom, Ir2=Ir5 en Ir4=Ir6. Daar volgt ook automatisch uit dat Ir2+Ir5=0, en dus volgt (omdat R5=R6 en R2=R4) dat:Ah!buis schreef:Kan 't niet mooi vinden.De twee ingangen hebben wel elk 20k naar massa maar omdat een ervan de uitgang aan de andere kant heeft ziet de ingang 20k/openlus versterking.De basis zit dan op een virtuele massa.Een ingang stuurt de versterker met stroom en de ander met spanning, de -in ziet 1k1 en de +in 21k1![]()
Anne
Vout=20/1K(Vin--Vin+)
Ik zie Anne en Sander nog wel eens samen een transistor versterker ontwikkelen. 
Leuk, maar -in aan massa en +in signaal geeft iets anders dan +in aan massa en -in signaal.
-In ziet dan 1k1 en +in 21k1.
Anne
-In ziet dan 1k1 en +in 21k1.
Anne
- SSassen
- Contacteer:
Ja, maar als je puur kijkt naar de stroombalans dan ga je nat, immers, beide ingangen zijn virtueel GND, wat telt is wat het verschil is tussen -in en +in. Bruno heeft dat ook eens uiteen gezet, zie link hieronder.
https://www.diyclassd.com/img/upload/do ... G_word.pdf
Goed, maar als je puur naar de symetrie kijkt ...SSassen schreef:Ja, maar als je puur kijkt naar de stroombalans dan ga je nat, immers, beide ingangen zijn virtueel GND, wat telt is wat het verschil is tussen -in en +in. Bruno heeft dat ook eens uiteen gezet, zie link hieronder.
Enkel gebalanceerd staan beide ingangen in serie, moeten dan ook dezelfde stroom leveren.
Anne