Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Ik dacht dat jullie de Hammond 1650 namen vanwege ervaringen van ander
Maar laat je nu je keuze bepalen door wat je niet aan gegevens hebt ?
Er is toch wel op dit of Dy audio een meting wil doen voor je ?.
Ik meen dat in 2015-16 er nog een versterker mee gebouwd is hier.
Dat uit China hoeft ook niet slecht te zijn
Maar om een 10 kg koper en luiijzer te transporteren kost je minstens 50 €
Daar de kostprijs bij opgeteld en je betaald waarschijnlijk ook nog de de import !
Ik zou maar ff geduld hebben Sassen alvorens iets te kopen waar spec bij staan waar je ook geen oliebol mee opschiet
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

En eh :yeah: beste wensen :yeah: :relax:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

@Bert,

Zowel de Van der Veen als Hammond trafo’s heb ik vier jaar terug al gekocht, ik ben gewoon even benieuwd of er nog meer alternatieven zijn, hou graag opties open.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Gesnapt
Als China antwoord op de shipping costs meld ik dat wel hier
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Ondertussen nog een andere oplossing voor de voeding.Dacht zo, als het niet uit de breedte kan dan maar in de hoogte ! O:)
Twee (kleinere) ringkernen op elkaar, 92mm breed en 2x 52mm met wat ruimte ertussen 110mm hoog. Wel wat meer bedrading :(
DblT.jpg
Anne
Bijlagen
4N1885.pdf
(45.59 KiB) 73 keer gedownload
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Ondertussen nog een andere oplossing voor de voeding.Dacht zo, als het niet uit de breedte kan dan maar in de hoogte ! O:)
Twee (kleinere) ringkernen op elkaar, 92mm breed en 2x 52mm met wat ruimte ertussen 110mm hoog. Wel wat meer bedrading :( DblT.jpg Anne
Waarom niet primair , de 2x115 volt paralel en dan de 2x115 +2x115 dan heb je met 1 zekering beide trafo,s uit
Of had je dat ook zo bedoeld Anne
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Rovano »

SSassen schreef:
Zowel de Van der Veen als Hammond trafo’s heb ik vier jaar terug al gekocht, ik ben gewoon even benieuwd of er nog meer alternatieven zijn, hou graag opties open.
Nog een poging voor de keuze van een uitgangstrafo.
Een trafo uit deze serie moet een oplossing kunnen bieden voor jouw wensen. Volgens de omschrijving: ”The transformers are highly sectioned with harmonically sized sections”.
Met behulp van een L-vormig subchassis o.i.d. kun je de trafo op z’n kant laten staan en dan gaat het precies passen onder je trafokap.

Rovano
1620_3_7_9202.pdf
(376.31 KiB) 31 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

En anders hebben we deze oude Mohikaan nog: Top kwaliteit voor een redelijke prijs: http://www.sowter.co.uk/
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
En anders hebben we deze oude Mohikaan nog: Top kwaliteit voor een redelijke prijs: http://www.sowter.co.uk/
Daar zit inderdaad een kandidaat bij:

http://www.sowter.co.uk/specs/u027.htm
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, een nieuw jaar, met nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden, dus bij deze een welgemeend gelukkig nieuwjaar voor iedereen en ik hoop van ganser harte dat iedereen z'n kansen kan benutten en dromen waar kan maken.

En dan nu vlot verder met dit project, het streven is namelijk wel om dit project in 2018 volledig af te ronden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Voor de hoogspanningsvoeding is het recept inmiddels al een paar keer de revue gepasseerd, dus onderstaand schema zal dan ook niet als een verrassing komen, het is simpelweg drie maal de spanningsregelaar met uitgangsspanningen van 130V, 200V en 400V, en ja, ik voed dus ook de tweede ECC82 direct ipv. met een RC netwerk.
powersupply_kt88_001.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Voor de gloeispanning zitten we met een interessante uitdaging, immers we hebben twee KT88 eindbuizen en drie kleinsignaalbuizen, de beide KT88's consumeren pakweg 1.6A bij 6.3V, de kleinsignaalbuizen zitten op pakweg 300mA per stuk. Totaal is dat dus 4.1A. De Van der Veen POW80 trafo is gespecificeerd op 6.3V 4A, dat wordt dus krap.

Voor een volle brug gelijkrichter met daarachter een buffer elco geldt namelijk: Idc=0.62xIac, kortom, we halen dus maximaal zo'n 60% uit de wikkeling vandaan, da's krap 2.4A. Voor een volle brug gelijkrichter met daarachter een spoel en buffer elco geldt: Idc=0.94xIac, kortom dan houden we krap 3.8A over. Feitelijk kunnen we dus nu al stellen dat de Van der Veen POW80 trafo's the krap bemeten zijn, maar laten we eerst eens kijken naar wat voor resultaten we te zien krijgen met de diverse benaderingen.

Onderstaande schema's en plots van de uitgangsspanningen geven een goede indicatie van wat er in de praktijk gebeurt. Vout1 geeft de uitgangsspanning (en rimpel!) van een volle brug gelijkrichter (30A Schottky) met daarachter een buffer elco (44000uF!), Vout2 geeft de uitgangsspanning van een volle brug gelijkrichter met daarachter een spoel en buffer elco. Vout3 geeft de uitgangsspanning van een volle brug gelijkrichter met daarachter een bufferelco gevolgd door spoel en buffer elco. Vout4 geeft de uitgangsspanning van een volle brug gelijkrichter met daarachter een bufferelco en een spanningsregelaar op basis van de LT1083 (7.5A, low drop). Vout5 t/m Vout7 is een poging om door de belasting over meerdere regelaar te verdelen, ook de spanningsval over de regelaar te verkleinen, immers deze spanningsval is afhankelijk van de stroom die de regelaar moet leveren.
powersupply_filament_001.jpg
Wat blijkt uit deze simulaties? Uit Vout1 blijkt dat deze spanning feitelijk te hoog is, echter voor Idc geldt Idc=0.62xIac, kortom, netto zal de spanning inzakken omdat de trafo niet de volledige gevraagde stroom kan leveren, de rimpel op de voedingsspanning is echter 700mVpp. Uit Vout2 blijkt dat deze spanning te laag is, pakweg 4.6V, met een rimpel van pakweg 200mVpp, deze situatie is niet bruikbaar. Vout3 laat een prima uitgangsspanning en rimpel zien, pakweg 7volt met 60mVpp aan rimpel, netto zal de spanning inzakken omdat de trafo niet de volledige gevraagde stroom kan leveren. De overige spanningen zitten rond de 6.1V met een rimpel van pakweg 300mVpp.

Kortom, het is allemaal kantje boord, liefst heb je primair pakweg 10V en werk je met een LC achter de volle brug gelijkrichter, dan is de netto rimpel op de gloeispanning ettelijke mV en dus volstrekt oninteressant. Onderstaand schema en plot illustreert dit voor een trafowikkeling met 10V.
powersupply_filament_002.jpg
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Jan Geert »

Weet je zeker dat je de KT88 met DC wilt gloeien Sander? Dat zie je wel heel weinig.

Alle buisjes zijn indirect verhit, dus zo spannend is de rimpel op de gloei helemaal niet. Veel versterkers hebben gewoon alles op AC staan zonder bromproblemen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Jan Geert schreef:
Weet je zeker dat je de KT88 met DC wilt gloeien Sander? Dat zie je wel heel weinig.
Ik weet nog helemaal niks zeker als ik heel eerlijk ben, echter zoals je begrijpt zet ik wel graag de puntjes op de i, aan brommende versterkers heb ik echt een pesthekel, laat ik dat voorop stellen.
Jan Geert schreef:
Alle buisjes zijn indirect verhit, dus zo spannend is de rimpel op de gloei helemaal niet. Veel versterkers hebben gewoon alles op AC staan zonder bromproblemen.
Mja, maar wat zijn 'bromproblemen', als ik met m'n oor zowat in de conus zit wil ik geen brom horen, echt nul-komma-nul, dus is verhitten met wisselstroom dan wel een optie?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

Krijg een beetje de indruk dat je vanuit het niks de perfecte buizenversterker wilt bouwen Sander. Zoiets is kunst, kunde en ambacht wat je met vallen en opstaan leren moet. Van perfecte ideeën bouw je alleen conceptuele versterkers.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Krijg een beetje de indruk dat je vanuit het niks de perfecte buizenversterker wilt bouwen Sander. Zoiets is kunst, kunde en ambacht wat je met vallen en opstaan leren moet. Van perfecte ideeën bouw je alleen conceptuele versterkers.
Maak je geen zorgen Peter, die kunst, kunde en ambacht is aanwezig. Met twee ingenieur diploma's in de elektronica, meer dan 20 jaar ervaring in de audio zelfbouw, forumlid hier op het ZBA gedurende de afgelopen 13 jaar en als auteur en eindredacteur van diverse audio specials heb ik toch wel meer dan een solide basis lijkt mij, of twijfel je daaraan?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door metabaron »

SSassen schreef:
Jan Geert schreef:
Weet je zeker dat je de KT88 met DC wilt gloeien Sander? Dat zie je wel heel weinig.
Mja, maar wat zijn 'bromproblemen', als ik met m'n oor zowat in de conus zit wil ik geen brom horen, echt nul-komma-nul, dus is verhitten met wisselstroom dan wel een optie?
Ja dat is een optie , je eindbuizen gewoon met ac gloeien.
Lees hier maar wat van mijn versterker door viewtopic.php?f=7&t=18325
Dit is gedaan met de pow en git trafo's van menno van der veen. Ik heb wel de voorbuisjes op een aparte trafo met dc op de gloeidraad.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Mijn voorkeur zou ook zijn om met DC te gloeien.
Vergeet niet dat low-drop regelaars en aanverwanten een jaar of 50 geleden simpelweg nog niet beschikbaar waren.
Men moest het doen met de componenten die beschikbaar waren op dat moment.
In dat opzicht kan ik me wel vinden in de aanpak van Sander.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Mijn voorkeur zou ook zijn om met DC te gloeien.
Vergeet niet dat low-drop regelaars en aanverwanten een jaar of 50 geleden simpelweg nog niet beschikbaar waren.
Men moest het doen met de componenten die beschikbaar waren op dat moment.
In dat opzicht kan ik me wel vinden in de aanpak van Sander.
Mja, en kwa kosten is het ook de moeite, paar euro extra en dan is het allemaal netjes geregeld.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door metabaron »

Je moet het uiteraard zelf weten. Maar het kan dus wel.
In mijn 2a3 versterker is zelfs alles ac. En geen enkel brommetje.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Barry2001 »

Heb in mijn PP buizen versterkers nog nooit een eindbuis op DC gegloeid, en die brommen geen van allen. For the record, bromvrij noem ik dan alles beneden de 1mV, dat is wat ik kan meten met mijn scope. Wel een relatief begrip dus.
Het kan inderdaad wel, DC gloeien op je eindbuizen, maar doet eigenlijk niks. Op de stuurtrap wel, dat is een ander verhaal.
Maar probeer het anders op je testmodel straks. Laat je het eerst achterwege, gloei je met AC, en gloei je vervolgens met een gestabiliseerde voeding die je vast wel hebt staan, om het verschil te zien.
Mijn ervaring uit de praktijk, wat veroorzaakt brom: aardlussen, geen sterpunt gnd gebruiken, en gloei stuurtrap. Invloed van trafo's (te dichtbij of niet 90 graden tov elkaar) doet wel iets maar niet zoveel als hiervoor genoemde punten.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door democles »

Eindbuizen op DC gloeien? :-k

Zelf weten natuurlijk :D

In mijn ogen niet nodig,beetje over de top. :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Barry2001 schreef:
Maar probeer het anders op je testmodel straks. Laat je het eerst achterwege, gloei je met AC, en gloei je vervolgens met een gestabiliseerde voeding die je vast wel hebt staan, om het verschil te zien.
Dat was ik inderdaad van plan, dan hoor, c.q. meet, ik het gelijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Maak je geen zorgen Peter, die kunst, kunde en ambacht is aanwezig. Met twee ingenieur diploma's in de elektronica, meer dan 20 jaar ervaring in de audio zelfbouw, forumlid hier op het ZBA gedurende de afgelopen 13 jaar en als auteur en eindredacteur van diverse audio specials heb ik toch wel meer dan een solide basis lijkt mij, of twijfel je daaraan?
Nee hoor, geen enkele twijfel of zorg :relax: Maar wat moet je nou met 2 ingenieursdiploma's? Eén als reserve voor als die ander zoek raakt? :lol: Daar heb je alleen in Duitsland en Italië wat aan. Hier in Nederland blijft het: Eerst zien dan geloven :sure:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door knuisje »

In Duitsland hoort er bovendien nog bij te staan of je gediplomeerd bent.
Plaats reactie