Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door metabaron »

Sander wat is de bedoeling van de versterker?
Is het een versterker om te kijken wat mogelijk is door alles af te regelen of wordt het een Cost no object voor in de woonkamer.

Ik heb wel versterkers gehoord waar alles werd afgeregeld die fantastisch klonken , een prachtig helder buizengeluid. Maar ik heb het geluid ook wel eens helemaal plat geslagen gehoord. Kortom het hangt erg van het schema en de regelaars af maar dat zal hier wel goed zitten . Als de 2 toppers gezamenlijk wat ontwikkelen.

Ik volg het met veel belangstelling.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

@metabaron,

De eerste post van dit topic geeft meer details over hoe, wat en waarom.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Barry2001 schreef:
Of toch ringkern, zijn ronde kappen voor verkrijgbaar. Maar kon wel eens zijn dat je per gebruikt oppervlak nog groter uit komt dan. Of 1 trafo voor beide kanalen, met de UGT's ernaast (en smoorspoelen eronder), kom je meer op de klassieke opzet uit.
Kan, maar dan kom je wel kwa looks op iets heel anders uit. Uiteraard is de insteek nu, met de vierkante, geborsteld aluminium kappen, dat dit perfect aansluit bij de kast. Ronde geborsteld aluminium kappen heb ik helaas niet weten te vinden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

De duurdere uitgangstrafo's van Amplimo (ontworpen door Menno van der Veen) worden al ingegoten afgeleverd.
Ze zijn wel zwart gelakt, moet je ook van houden.
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... e-opt.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

Een ringkern biedt niet veel voordeel t.o.v. een goed gemaakte EI kern. De bandbreedte kan wat groter zijn. Maar het heeft ook nadelen, zoals een grote gevoeligheid voor onbalans. Het is meer de vraag denk ik van waar vind je een geschikte en betaalbare trafo?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Henkjan »

Even een leken vraag: wat bedoel je met onbalans?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Even een leken vraag: wat bedoel je met onbalans?
De instelstroom door de eindbuizen. Die moet idealiter gelijk zijn, in balans dus. Die kun je wel goed afregelen maar het verloopt toch altijd enigszins met de tijd. Daardoor komt de magnetisatie van de trafo wat scheef te staan. Is op zich meestal niet zo erg, de uitsturing wordt naar één kant minder. En/of kan de trafo in de verzadiging komen. Bij ringkernen is dat effect veel sterker dan bij EI kernen en moet je het veel meer binnen de perken houden, c.q. in de gaten houden. Of je moet daarvoor weer een extra servoschakeling verzinnen die de stroom door beide eindbuizen automatisch gelijk houdt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Nog wat rond geneusd, valt bar tegen.Ook de max afmeting voor de kappen is erg krap.
Hier iets gevonden, eigenlijk wat licht (50W) en duur.Meer iets van 100€ (111$) en dan nog de helft erbij voor versturen (en invoer ??) https://www.ebay.com/itm/Raphaelite-50W ... 1847294429
De Ogonowski LO PP80-1 is zo gek nog niet, krijg je ook een gebalanceerde LS uitgang met twee 100Ω met midden aan massa.
Anne
Bijlagen
LO-PP80-1-en.pdf
(101.15 KiB) 46 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

Is er nou niks geschikts bij http://www.hammondmfg.com/clsover.htm (de Amerikaanse Amroh) te vinden Anne? Het meeste van die toko kan door Mouser/Digikey geleverd worden.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door molekuul »

Ik ben wat aan het simuleren gegaan, ik wil toch weten wat je aan het doen bent.
Ik zie dat die eerste trap ongeveer 56x versterkt. Dit is erg veel om in een 2de spanning versterkende trap te stoppen ( je hebt daar een ruimte van < 5 V voordat deze in positief grid gaat), en nog harder te versterken. Je zult hiermee erg veel feedback moet gaan gebruiken!
Als je die 2de trap er tussenuit haalt, en de output van die eerste in de kathodevolger stopt waarna je naar de eindbuizen gaat.
ik denk dat je dan een mooier restultaat krijgt.

groetjes,

Joris
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Nog wat rond geneusd, valt bar tegen.Ook de max afmeting voor de kappen is erg krap.
Ik weet het, daarom heb ik vier jaar geleden de Van der Veen en Hammond trafo's besteld, dat waren de enigste trafo's die ik vinden kon die in de kappen pasten.
Ah!buis schreef:
Hier iets gevonden, eigenlijk wat licht (50W) en duur.Meer iets van 100€ (111$) en dan nog de helft erbij voor versturen (en invoer ??) https://www.ebay.com/itm/Raphaelite-50W ... 1847294429
Mja, is Chinees, ik heb daar als ik heel eerlijk ben geen vertrouwen in.
Ah!buis schreef:
De Ogonowski LO PP80-1 is zo gek nog niet, krijg je ook een gebalanceerde LS uitgang met twee 100Ω met midden aan massa.
Mja, die 2x 100R vind ik zo'n knutseloplossing, kan wel, maar liefst heb je gewoon twee geschikte wikkelingen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Is er nou niks geschikts bij http://www.hammondmfg.com/clsover.htm (de Amerikaanse Amroh) te vinden Anne? Het meeste van die toko kan door Mouser/Digikey geleverd worden.
Ik heb al een set Hammond 1650R, da's een top-of-the-line transformator van Hammond, helaas is daar voor 8R geen gebalanceerde oplossing voor te verzinnen, anders dan twee weerstanden naar massa.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

molekuul schreef:
Ik ben wat aan het simuleren gegaan, ik wil toch weten wat je aan het doen bent.
Ik stel voor dat je dan begint met het lezen van het topic vanaf pagina 1. Ik waardeer het ontzettend dat mensen suggesties willen geven, echter ik was niet van plan om om de paar pagina's uit te gaan leggen wat we precies aan het doen zijn met dit ontwerp. Kortom, ga er even voor zitten, neem nog een oliebol en wat te drinken en begin te lezen bij pagina 1.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Of je moet daarvoor weer een extra servoschakeling verzinnen die de stroom door beide eindbuizen automatisch gelijk houdt.
Eenvoudigste oplossing is natuurlijk gewoon een stroomspiegel in de cathode gebruiken, dan weet je zeker dat beiden eindbuizen dezelfde stroom te zien krijgen, een nette Wilson stroomspiegel zou daar een prima oplossing zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

Een stroomspiegel in de kathode? Ehm ja? :think:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Een stroomspiegel in de kathode? Ehm ja? :think:
Nee, dat gaat inderdaad niet werken, teveel oliebollen op vandaag ben ik bang :mrgreen:
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door molekuul »

Ik heb dit verhaal vanaf het begin gevolgd, ik heb een idee over wat je aan het doen bent, ik vond het steeds ingewikkelder worden, met al die stroombronnen. en extra trappen, en op mijn vrije zondag, ik had toch ffen niks te doen.
Ik blijf wel bij mijn standpunt dat zonder die 2de trap je een betere versterker zou maken.
Ik zou zeggen sloop um er eens tussen uit, en kijk wat je over houd :-)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

SSassen schreef:
Pjotr schreef:
Een stroomspiegel in de kathode? Ehm ja? :think:
Nee, dat gaat inderdaad niet werken, teveel oliebollen op vandaag ben ik bang :mrgreen:
Bij nader inzien werkt het wel, alleen vraag ik mij af wat voor voordeel het biedt?
kt88_pp_008_014.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

molekuul schreef:
Ik zou zeggen sloop um er eens tussen uit, en kijk wat je over houd :-)
Het simpelweg ertussen uit knippen en de boel weer aan elkaar plakken heeft niet het resultaat wat je verwacht ben ik bang, dit is geen werkende versterker.
kt88_pp_008_015.jpg
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door molekuul »

Wel even opletten wat je aan wat knoopt :lol:, je hebt nu wss meekoppeling ipv tegenkoppeling
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

En die eindtrafo heeft ook helemaal geen spreidingszelfinductie en serieweerstand. Dat is nou juist de party pooper van het hele ding v.w.b. haalbare bandbreedte en stabiliteit! Verder lijkt mij de wikkelingsverhouding voor ultra lineair bedrijf ook niet optimaal. Ter info: https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-linear
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 31 dec 2017, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Mja, die trafo is het grootste manco, daar zijn we het over eens. De UL wikkelingen zijn niet exact gespecificeerd in de datasheet, dus was je ziet in de simulatie is een benadering.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Met een versterkertrap minder blijft er geen reserve voor tegenkoppelen.
Ik kom op ong. 45x voor de ECC81 daar, vind 't ook rijkelijk veel, was eerst een ECC82 voor ong. 15x (Rk=1k).Kan altijd nog terug als de stabiliteit problematisch wordt.
En stroombronnen bij de eindbuizen gaat enkel in klasseA, in B-land geleidt een kant helemaal niet, valt er weinig te spiegelen.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Mja, die trafo is het grootste manco, daar zijn we het over eens. De UL wikkelingen zijn niet exact gespecificeerd in de datasheet, dus was je ziet in de simulatie is een benadering.
Als ik zo vrij mag zijn om nog een suggestie te doen; in het Japanse zitten ook een paar gerenommeerde transformatorbouwers.
Misschien eens kijken naar de producten van Hashimoto ?
http://www.acoustic-dimension.com/hashi ... h-pull.htm
http://www.hashimoto-trans.co.jp/frame/tubecateng12.pdf
(wel erg kostbaar. :hide: )
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Mja, voor dat soort prijzen laat ik liever een trafo hier in NL of BE op maat maken.
Plaats reactie