Op zich weinig. Ze zijn erg gevoelig voor onbalans. Moetje daarvoor weer extra maatregelen nemen.Henkjan schreef:wat is daar mis mee?Ah!buis schreef:En ook hier beide zijn ringkern.
Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Deze ben ik erg te spreken over.
Maken wat je wilt, niet duur en goede kwaliteit! (als je niet voor ringkern kiest)
http://www.ogonowski.eu/
Zie uitgangstrafo,s voor mijn GM70 SE (toekomst project
)
De trafo,s waren iets van 290 euro samen
En iets van 6 Kg per stuk.
Maken wat je wilt, niet duur en goede kwaliteit! (als je niet voor ringkern kiest)
http://www.ogonowski.eu/
Zie uitgangstrafo,s voor mijn GM70 SE (toekomst project
De trafo,s waren iets van 290 euro samen
En iets van 6 Kg per stuk.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Zijn mooie trafo's maar enkel 4 en 8Ω uit, geen midden.democles schreef:Deze ben ik erg te spreken over.
Maken wat je wilt, niet duur en goede kwaliteit! (als je niet voor ringkern kiest)
http://www.ogonowski.eu/
Zie uitgangstrafo,s voor mijn GM70 SE (toekomst project)
De trafo,s waren iets van 290 euro samen
En iets van 6 Kg per stuk.
Kan wel met eenzelfde oplossing als bij de gloei zonder midden, twee weerstanden, toch maar behelpen
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dank heren, prima suggesties! Punt is uiteraard wel dat ze in de aluminium trafokappen moeten passen, dus fysiek mogen ze niet (veel) groter worden dan de Van der Veen trafo's. Die zijn pakweg 106x80x100mm, dus een ringkern gaat waarschijnlijk niet passen want die mag maximaal iets van 100mm diameter zijn en volgens mij zijn ze voor dit soort vermogens miminaal 125mm diameter, maar ik laat me uiteraard graag verrassen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Net even gecontroleerd, kappen zijn 110x110x125mm. Wanddikte is pakweg 2mm, dus 106x106x120mm is het maximale wat ik kwijt kan hierin, de Van der Veen trafo's passen dus feitelijk perfect. Helaas valt de TSTA220/001 ringkern die Anne voorstelt inderdaad af, die is 117mm diameter.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Van Torridy.pl zijn 120 /125mm Diam De UGT is het grootst die is 80 hoog en weegt 2,6 kgSSassen schreef:Dank heren, prima suggesties! Punt is uiteraard wel dat ze in de aluminium trafokappen moeten passen, dus fysiek mogen ze niet (veel) groter worden dan de Van der Veen trafo's. Die zijn pakweg 106x80x100mm, dus een ringkern gaat waarschijnlijk niet passen want die mag maximaal iets van 100mm diameter zijn en volgens mij zijn ze voor dit soort vermogens miminaal 125mm diameter, maar ik laat me uiteraard graag verrassen.
Dus die passen niet in die dozen Maar de hoogte van de mains trafo is maar 50 mm hoog Straalt niet en past makkelijk onderin
De Choke ook , alleen die UGT is te hoog 80 mm 120
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ondertussen bedacht ik nog dat de stab die ik voorstelde ook wel met een minder exotische fet kan.
Eigenlijk simpel, ik wordt traag
Anne
Eigenlijk simpel, ik wordt traag
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Of toch ringkern, zijn ronde kappen voor verkrijgbaar. Maar kon wel eens zijn dat je per gebruikt oppervlak nog groter uit komt dan. Of 1 trafo voor beide kanalen, met de UGT's ernaast (en smoorspoelen eronder), kom je meer op de klassieke opzet uit.SSassen schreef:Net even gecontroleerd, kappen zijn 110x110x125mm. Wanddikte is pakweg 2mm, dus 106x106x120mm is het maximale wat ik kwijt kan hierin, de Van der Veen trafo's passen dus feitelijk perfect. Helaas valt de TSTA220/001 ringkern die Anne voorstelt inderdaad af, die is 117mm diameter.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik zit me steeds meer te verbazen in dit topic, het wordt toch een Buizen versterker?
Er zit straks zo veel zand in dat je enkel nog de vervorming van de stroombronnen hoort, het heeft niks meer met een buizen versterker te maken.
Probeer de stroombronnen ook eens met buizen te maken, een d3a of e810f zijn hier zeker voor geschikt.
Mvg,
Joris
Er zit straks zo veel zand in dat je enkel nog de vervorming van de stroombronnen hoort, het heeft niks meer met een buizen versterker te maken.
Probeer de stroombronnen ook eens met buizen te maken, een d3a of e810f zijn hier zeker voor geschikt.
Mvg,
Joris
Laatst gewijzigd door molekuul op za 30 dec 2017, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Te laat, die exotische depletion mode MOSFET’s worden 2 Januari geleverdAh!buis schreef:Ondertussen bedacht ik nog dat de stab die ik voorstelde ook wel met een minder exotische fet kan.
Eigenlijk simpel, ik wordt traag![]()
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik probeer het de buizen zo comfortabel mogeljk te maken, alle versterking en uitsturing van de luidspreker komt nog steeds alleen voor rekening van de buizen.molekuul schreef:Ik zit me steeds meer te verbazen in dit topic, het wordt toch een Buizen versterker?
Er zit straks zo veel zand in dat je enkel nog de vervorming van de stroombronnen hoort, het heeft niks meer met een buizen versterker te maken.
Probeer de stroombronnen ook eens met buizen te maken, een d3a of e810f zijn hier zeker voor geschikt.
Mvg,
Joris
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Op zich kan ik me er iets bij voorstellen, echter zijn de stroombronnen ook niet "ideaal", ze hebben daardoor ook invloed op de klank en vervorming van de versterker. Het zou zo maar kunnen dat de open karakteristiek van een buizenversterker teniet gedaan wordt door deze stroombronnen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Je kan het ook omdraaien, je haalt nu de volle potentie eruit. Het is en blijft nog steeds een buizenversterker.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Mwah, in buizen zit ook veel zand hoor (het glas). Ben het wel met je eens Molekuul, al die stroombronnen, en dan ook nog met een extra cascade transistor, voegt m.i. weinig toe. Hooguit de gedachte van perfectie. Dat het nu het open karakter van buizen aantast denk ik niet echt. Daarvoor is meer de mate van tegenkoppeling verantwoordelijk in een dergelijk ontwerp.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Je kent me inmiddels toch wel een beetje Peter, zie ook m’n onderschrift.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Als je meer uit je buizen wil halen, moet je de eerste 2 stages niet belasten met een weerstand, maar met een stroombron met bootstrap zoals in een mu-stage, kan eventueel ook met een FET. De kathode kun je dan eenvoudig laten instellen met een weerstand, al dan niet overbrugd met een condensator.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Kijk eens goed naar het schema, je ziet dan dat dat exact is wat we hier doen, of je nu de kathode of de anode van een stroombron voorziet is niet relevant.molekuul schreef:Als je meer uit je buizen wil halen, moet je de eerste 2 stages niet belasten met een weerstand, maar met een stroombron met bootstrap zoals in een mu-stage, kan eventueel ook met een FET. De kathode kun je dan eenvoudig laten instellen met een weerstand, al dan niet overbrugd met een condensator.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ja, het moet dan ook een verbazingwekkende versterker worden, we zijn dus goed bezigmolekuul schreef:Ik zit me steeds meer te verbazen in dit topic, het wordt toch een Buizen versterker?
Of je maaktEr zit straks zo veel zand in dat je enkel nog de vervorming van de stroombronnen hoort, het heeft niks meer met een buizen versterker te maken.
ontzettend slechte stroombronnen danwel in het bezit van buitengewone buizen
En dan nog een voedingstrafo voor al die verschillende spanningen en gloei met verschillende voorspanningProbeer de stroombronnen ook eens met buizen te maken, een d3a of e810f zijn hier zeker voor geschikt.
Anne
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
molekuul schreef:Als je meer uit je buizen wil halen, moet je de eerste 2 stages niet belasten met een weerstand, maar met een stroombron met bootstrap zoals in een mu-stage, kan eventueel ook met een FET.
Dr. Jakell, mister Hidemolekuul schreef:Er zit straks zo veel zand in dat je enkel nog de vervorming van de stroombronnen hoort, het heeft niks meer met een buizen versterker te maken.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik vind het wel leuk om de combinatie van fets en buizen te volgen. Bij mijn 807SE heeft dat goed uitgepakt met dank aan AatV en Anne. Ben benieuwd hoe het hier gaat uitpakken.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Tja.......... Naar wat ik er van gehoord heb: het is eigenlijk minder buizengeluid, strakker, minder vervorming. Eigenlijk meer richting middelmatig transistor versterker. De schoonheid van een mooie klasse-A torrenbak wordt het ook niet. Moet wel zeggen dat ik een Mu-follower in een VV wel erg fijn vind klinken. Maar dit wordt zo meer een smaakdiscussie.
Punt van de stroombronnen hierboven, is dat ze in de staart zitten van een verschilversterker. Of dat nu buizen zijn of BJT/Fets, de impedantie op het knooppunt van de staart is erg laag. Iedere realistische instelweerstand op dat punt gedraagt zich als een stroombron. Daar een nog veel hogere impedantie gaan gebruiken i.p.v. een weerstand voegt niks toe.
Punt van de stroombronnen hierboven, is dat ze in de staart zitten van een verschilversterker. Of dat nu buizen zijn of BJT/Fets, de impedantie op het knooppunt van de staart is erg laag. Iedere realistische instelweerstand op dat punt gedraagt zich als een stroombron. Daar een nog veel hogere impedantie gaan gebruiken i.p.v. een weerstand voegt niks toe.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Som der delen Peter, alle kleine beetjes tellen.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Begint een beetje een dispuut te worden tussen "puristen" en "rekkelijken". (ik behoor tot de laatsten.
)
En laten we het maar niet hebben over buizen- of transistorgeluid. Ongeveer voor iedereen betekent dit iets anders..
Wie weet wordt de volgende versterker van Sander wel een SE variant, maar dan met een sziklai paartje van een BJT en buis voor de eindversterking...
groet,
Aat
En laten we het maar niet hebben over buizen- of transistorgeluid. Ongeveer voor iedereen betekent dit iets anders..
Wie weet wordt de volgende versterker van Sander wel een SE variant, maar dan met een sziklai paartje van een BJT en buis voor de eindversterking...
groet,
Aat
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Je zit er niet ver naast Aat, ik bouwde m’n laatste SE in 1993, als broekie van 19. Een EL84 met trafo’s bij Klare in Hoorn vandaan. Printen etste ik zelf en het schema was een combinatie van ideeen uit de Radio Bulletin en de Elektuur. Ik heb ‘m nog steeds overigens, de laatste keer dat ik ‘m gebruikt heb (zeker 10 jaar geleden) deed hij het nog prima.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Probeer maar 's redelijk te blijven met zo'n onderschift als van SanderAatV schreef:Begint een beetje een dispuut te worden tussen "puristen" en "rekkelijken". (ik behoor tot de laatsten.)
groet,
Aat
Ik ben ook meer van "overdaad schaadt" en Voltaires kijk op mieux
Maar 't komt wel goed, ik heb een bondgenoot, Spice
Als Sander overdrijft laat de simulatie de boel in de soep draaien
Anne
