Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Rare boel, lijkt of de simulatie doldraait.
Kijk, hier de bijbehorende stromen ingevuld, klopt van geen kanten :(
V&I.jpg
Om geen terugwerkende invloeden te hebben, best de tegenkoppelweerstanden niet aan de UGT maar aan massa.Terugkoppeling maakt 't lastig oorzaak en gevolg uit elkaar te houden.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Kijk, hier de bijbehorende stromen ingevuld, klopt van geen kanten :( V&I.jpg Om geen terugwerkende invloeden te hebben, best de tegenkoppelweerstanden niet aan de UGT maar aan massa.Terugkoppeling maakt 't lastig oorzaak en gevolg uit elkaar te houden.
Volgens mij gaat het goed kwa stroombalans, kijk maar naar onderstaand schema met de stromen ingetekend. Per saldo kom ik uit op het volgende. Via de +200V voeding wordt geleverd 21.07mA en via de negatieve -130V en GND gaat er weer uit -23.17mA--2.11mA=-21.06mA, samen maakt dat 0.01mA, en die 0.01mA zit ergens in de afronding. De tegenkoppelweerstanden liggen aan GND, dus de tegenkoppeling doet even niet mee.
kt88_pp_008_008.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Die stroombronnen zouden dan niet goed werken.Twee samen goed voor 5,5mA en er loopt 13mA uit de -130V :shock: .
Gooi de D2,D3,Q2 en Q4 er 's uit, zijn de stroombronnen van weleer :D Kijken of die zich ook misdragen.
Het feit dat deze bronnen met aanhang veranderen nadat er voor de koppel-C's iets is gebeurt doet toch oscillaties vermoeden.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Die stroombronnen zouden dan niet goed werken.Twee samen goed voor 5,5mA en er loopt 13mA uit de -130V :shock: .
Gooi de D2,D3,Q2 en Q4 er 's uit, zijn de stroombronnen van weleer :D Kijken of die zich ook misdragen.
Het feit dat deze bronnen met aanhang veranderen nadat er voor de koppel-C's iets is gebeurt doet toch oscillaties vermoeden.
Nu gaat het goed inderdaad, stroom is ook gelijk een stuk lager, factor 4, ik neig ook naar oscillatie, maar de globale tegenkoppellus ligt eruit, dus dan moet er lokaal iets geks gebeuren, rondom U2 of U3, roep maar als je ergens een virtuele meetprobe wilt insteken, dan simuleer ik dat wel even.
kt88_pp_008_009.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Is dus wel iets mis met de deluxe stroombronnen :lol: Wel de bedoeling om voor Q2 en Q4 de HS-transistors te gebruiken.
Het viel me nu pas op dat je voor D1 een 6V2 ipv 5V6 hebt genomen ?? Daarom moest die 18k naar 19k !
De 5V6 is met opzet gekozen wegen (gemiddeld) de omgekeerde temperatuurafhankelijkheid tov de b-e van de transistor.
Zou D4 er maar uitlaten, heeft geen zin.Kun je 'm gebruiken in serie met D5, krijgt Q9 wat meer ruimte.
Want misschien doet die stroombron ook raar ? Geeft dan een gezamelijk op en neergaan van de anodes, doorgegeven naar de kathodevolgers.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Is dus wel iets mis met de deluxe stroombronnen :lol:
Iets met perfect is de vijand van goed toch? Volgens mij zit je nu instemmend te knikken achter je beeldscherm? :mrgreen:
Ah!buis schreef:
Wel de bedoeling om voor Q2 en Q4 de HS-transistors te gebruiken.
Jazeker, maakte voor de simulatie echter weinig uit, het zijn maar stroombronnen. Ik had nog niet de moeite had genomen alle labels aan te passen.
Ah!buis schreef:
Het viel me nu pas op dat je voor D1 een 6V2 ipv 5V6 hebt genomen ?? Daarom moest die 18k naar 19k !
De 5V6 is met opzet gekozen wegen (gemiddeld) de omgekeerde temperatuurafhankelijkheid tov de b-e van de transistor.
Ik had geen 5V6 in de simulator, alleen 6V2, dus vandaar, nood breekt wet, maar ik zal even een nette library maken voor de 5V6 en die gebruiken, want je hebt gelijk. Een andere optie is een normale silicium diode in serie met de zener, een 1N4148 bv. ook dan heb je het voordeel dat de omgekeerde temp. co's elkaar compenseren, maar een 5V6 is makkelijker (en goedkoper, moet wel zeker 3 cent schelen).
Ah!buis schreef:
Zou D4 er maar uitlaten, heeft geen zin.Kun je 'm gebruiken in serie met D5, krijgt Q9 wat meer ruimte.
Ja, D4 doet inderdaad niks, dat was een dwaalspoor, hij is d'r inmiddels alweer uit en ik ga 'm inderdaad virtueel recylcen in serie met D5.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Ah!buis schreef:
Is dus wel iets mis met de deluxe stroombronnen :lol:
Iets met perfect is de vijand van goed toch? Volgens mij zit je nu instemmend te knikken achter je beeldscherm? :mrgreen:
De lol kan niet op :D :sure: , jammer dat 't ten koste van een slecht werkende stroombron is :(
Een andere optie is een normale silicium diode in serie met de zener, een 1N4148 bv. ook dan heb je het voordeel dat de omgekeerde temp. co's elkaar compenseren,
Nee hoor, dan moet je een zener vinden zonder co (nee niet 't forumlid :lol: ), een tegengestelde aan de b-e diode is wel te benaderen.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, dan is dit waar we op uitkomen, ik heb alle component nummering en labels weer even netjes geordened en de boel wat opgeschoond. D3 is nu een nette 5V6 zener diode en ik heb ook de diverse spanningen gecorrigeerd naar de originele opzet. Graag even kritisch naar kijken en waar nodig op schieten, zeker voor wat betreft de instelpunten van de diverse buizen.
kt88_pp_008_010.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Graag even kritisch naar kijken en waar nodig op schieten, zeker voor wat betreft de instelpunten van de diverse buizen.
Schieten ? :o er wordt al veel te veel geschoten :-&
Ziet er goed uit maar ik dacht dat de tegenkoppeling met 10k ging worden ? Komt ook de anodespanning weer iets naar beneden (naar 95V).
Misschien ook R26 naar 15k, schuift het negatieve gebeuren wat op naar lager en wordt het regelbereik iets mooier.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
Graag even kritisch naar kijken en waar nodig op schieten, zeker voor wat betreft de instelpunten van de diverse buizen.
Schieten ? :o er wordt al veel te veel geschoten :-&
Mja, ik denk dat dat het verschil is tussen spreektaal in België en Nederland. In Nederland is het redelijk normaal om aan een collega te vragen om 'ergens op te schieten', een draft van het één of ander, of een ontwerp. Wat wordt bedoeld is dat er kritisch naar gekeken wordt en er opbouwende kritiek wordt gegeven.
Ah!buis schreef:
Ziet er goed uit maar ik dacht dat de tegenkoppeling met 10k ging worden ? Komt ook de anodespanning weer iets naar beneden (naar 95V).
Misschien ook R26 naar 15k, schuift het negatieve gebeuren wat op naar lager en wordt het regelbereik iets mooier.
Ho, ho, ik mocht niet naar 10K toe, je was bang voor oscillaties enzo :mrgreen: Als ik kijk naar de gain-frequentie grafiek hieronder denk ik dat het wel losloopt, maar we houden een slag om de arm uiteraard. Ik heb gelijk je suggesties, incl. de 10K tegenkoppelweerstanden, verwerkt in de laatste versie van het schema, kloppen alle instelpunten voor de diverse buizen zo?
kt88_pp_008_012.jpg
kt88_pp_008_013.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Dat is 't wel zo ongeveer O:)
Zonder condensators bij de ingang :-s , nog over een trafo daar gedacht ?
En nu verder met de voeding, gelukkig zonder buizen :-# :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Dat is 't wel zo ongeveer O:)
Fijn, wordt het toch nog een goed uiteinde in 2017 :D
Ah!buis schreef:
Zonder condensators bij de ingang :-s , nog over een trafo daar gedacht ?
Ja, nare dromen over gehad, transformatoren die anders maten dan de specificaties, onbalans in wikkelingen en meer van dat soort zaken. Kortom, ik hou het bij één transformator op de uitgang, al mijn bronnen en voorversterker zijn gebalanceerd en DC gekoppeld, dus ik maak me geen zorgen over DC op de ingang.

Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=10174
Ah!buis schreef:
En nu verder met de voeding, gelukkig zonder buizen :-# :lol:
Ik ben al druk bezig, verwacht morgen een eerste simulatie van de voeding incl. alle hulpspanningen e.d. dan kunnen we daar weer gezellig over van gedachten wisselen, ik kan onze virtuele interactie namelijk bijzonder waarderen.
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Rovano »

Ah!buis schreef:
De voeding is wel erg krap.Als je 'm nog niet hebt zou deze wel mooi zijn, Tra.jpg goed 60€ (zonder verzend) Zit ruim voor de gloei ook en met de lichtere 6,3 in serie met de 5V makkelijk gelijkrichten+regelaar voor -12,6V.En de twee 50V in serie voor -130V.
Anne
Tra.jpg
Misschien is hier een kleine waarschuwing op zijn plaats: Een kennis van mij bouwde een kleine stereo SE versterker met deze trafo en constateerde dat de trafo behoorlijk heet werd, in ieder geval boven de 50 graden, en dat terwijl de trafo toch echt niet overbelast werd: 1x 5U4G, 1x ECC88 en 2x EL84. De totale hoogspanningsbelasting bedroeg zo’n 100 à 110 mA.

Het kan natuurlijk een incident zijn geweest, maar voor het zelfde geld is er een structureel probleem met deze trafo. Het is maar dat je het weet.

Rovano
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

@Rovano,

Dank voor je waarschuwing, ik heb toevallig een lopende emailwisseling met Jan Wuesten en zal eens vragen hoe of wat.
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Rovano »

Ja doe maar, better safe than sorry, nietwaar?

Rovano
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

't Is toch altijd wat met die trafo's :( Eerst Bert met een trafo die heet loopt en nu zou deze, uit een hele andere hoek, aan hetzelfde euvel lijden :o .
Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Anne
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Rovano »

Tja, alle waar naar zijn geld. Het lijkt eigenlijk ook te mooi om waar te zijn. Slechts zestig euro voor een trafo met deze specificaties?!

Ik betaalde voor de voedingstrafo van mijn PP2C ongeveer 184 euro. Had wel wat andere specificaties: LL1651: 500V/0.43A en 4x 6,6V/3,1A dus ongeveer twee keer zo zwaar als de TRA400.
Maar goed, dan heb je ook een kwaliteitstrafo die de zaak met twee vingers in de neus kan bestieren.

Rovano
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goeiemorgen Anne, even een gedachtenexperiment, stel dat ik een uitgangstrafo laat wikkelen specifiek voor onze eindversterker, hoe zou jij die dan specificeren? Mag wat kosten, dus hou je vooral niet in. En als we toch bezig zijn, idem voor de voedingstrafo.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Ik neem aan dat dan bij de Witte Paal in Schagen is ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ik neem aan dat dan bij de Witte Paal in Schagen is ?
Als dat dan maar niet van de regen in de drop wordt.De heetlopende trafo van Bart is, via EOO, meen ik ook daar vandaan gekomen.
Verder nooit zo verdiept in mogelijke (en onmogelijke) trafo's.Mijn insteek is meer, rondkijken wat er te vinden is en de schakeling aanpassen aan het aanbod.
Die Wuestens trafo had een wat hogere spanning mogen hebben op de 50V (evt. minder stroom) en voor de lichtere 6,3 en 5V eerder iets van 14V om wat over te houden voor 12,6 DC te gloeien.
Hoewel er met de nu aangeboden indeling wel te leven is.
Zelfde soort verhaal voor de TSTA220/001 (TME) maar dat is ringkern, past misschien niet.
UGT wikkelen is voor vaklui, afwisselende lagen, heel goede isolatie (hoge pieken), symetrie, ...
De trafo (uit Polen) waar Bert heel tevreden mee is zou kunnen.Je gebruikt dan een van de kathode-wikkelingen voor de tegenkoppeling, kan dan zwevend (stroombron aanpassen !).Zelfde met die van Menno maar die heeft enkel 5Ω uit.
En ook hier beide zijn ringkern :( .
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
En ook hier beide zijn ringkern :( .
wat is daar mis mee?
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Rovano »

Als je werkelijk wat moois wilt en kosten geen belemmering vormen:
http://www.monolithmagnetics.com/?q=node/101
Waarschijnlijk tot genoegen van Anne: Een pur sang Belgische toko O:)

Rovano
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
Ah!buis schreef:
En ook hier beide zijn ringkern :( .
wat is daar mis mee?
Groter qua oppervlakte op de kast, en ze gaan niet passen in de bestaande trafokappen.
denk ik, tenminste.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Ik neem aan dat dan bij de Witte Paal in Schagen is ?
Als dat dan maar niet van de regen in de drop wordt.De heetlopende trafo van Bart is, via EOO, meen ik ook daar vandaan gekomen.
Verder nooit zo verdiept in mogelijke (en onmogelijke) trafo's.Mijn insteek is meer, rondkijken wat er te vinden is en de schakeling aanpassen aan het aanbod.
Die Wuestens trafo had een wat hogere spanning mogen hebben op de 50V (evt. minder stroom) en voor de lichtere 6,3 en 5V eerder iets van 14V om wat over te houden voor 12,6 DC te gloeien.
Hoewel er met de nu aangeboden indeling wel te leven is.
Zelfde soort verhaal voor de TSTA220/001 (TME) maar dat is ringkern, past misschien niet.
UGT wikkelen is voor vaklui, afwisselende lagen, heel goede isolatie (hoge pieken), symetrie, ...
De trafo (uit Polen) waar Bert heel tevreden mee is zou kunnen.Je gebruikt dan een van de kathode-wikkelingen voor de tegenkoppeling, kan dan zwevend (stroombron aanpassen !).Zelfde met die van Menno maar die heeft enkel 5Ω uit.
En ook hier beide zijn ringkern :( .
Anne
Ja inderdaad over de UGT met de Cathode Tegenkoppeling is erg goed
Ik meen dat hij 100€ per stuk kosten voor 80 Watt bandbreedte 20-40 kHz makkelijk binnen +/- 1 dB
Ik had net een trafo waar de draden kleur en fase aanduiding verkeerd was


de voedingstrafo 250 VA was goedkoper gemaakt op mijn wensen
Daar was ik niet tevreden mee omdat ik hier nog met 220 volt zit alle spanningen te laag 6 volt in plaats 6,3
Dus ik heb er een omgewikkeld ( gloeidraad lag boven op )
De tweede heb ik aan gort geholpen Mn frees hapte en hop het koper in :evil:
Daar kreeg ik GRATIS een nieuwe voor :!: :!: :!:
Dus Advies meet je netspanning en mail dat naar hun :!:
Min punt !
De voedingstrafo uit Polen had maar 10 cm lange aansluit draden
Plus punten
Geen :!: absoluut geen strooiveld
Wordt ook net handwarm
En de prijs
En de service
Ook de 10 H en 20 H Choke zijn stil en worden niet warm
Ik heb de voedingstrafo en choke,s belast tot max met gloeilampen
En ben er Zeer tevreden over
Plaats reactie