Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Of de Twentyfive line array, heeft Amanda ooit eens in Breda gedemonstreerd. Maar die zijn niet gebogen, en hebben een losse sub.
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Als ik nou vasthoud aan een 2 meter hoge kast, zo smal mogelijk en ipv ronde ovale speakers erin plaats?
Visaton 8006 - Speaker, Full Range, 5 cm x 9 cm, 15 W, 8 ohm, 130 Hz to 20000 Hz
Op die manier krijg ik er wel 25 in per kast. Een klein beetje 'vlees' tussen de speakertjes en 25 is precies mogelijk in die 2 meter.
Vervolgens kan ik mijn oude MOA the Pillar (geloof dat de naam korrekt is) bas units uit de bestaande speakers halen en deze in de kast monteren. Ik heb er 4 van.
Dan komen we aan bij scheidingsfilters en allerlei electronica maar daar hebben we het nu niet over.
Visaton 8006 - Speaker, Full Range, 5 cm x 9 cm, 15 W, 8 ohm, 130 Hz to 20000 Hz
Op die manier krijg ik er wel 25 in per kast. Een klein beetje 'vlees' tussen de speakertjes en 25 is precies mogelijk in die 2 meter.
Vervolgens kan ik mijn oude MOA the Pillar (geloof dat de naam korrekt is) bas units uit de bestaande speakers halen en deze in de kast monteren. Ik heb er 4 van.
Dan komen we aan bij scheidingsfilters en allerlei electronica maar daar hebben we het nu niet over.
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Deze van Martijn M, dioot en ronkel??ray5150 schreef:Ik heb bij de luisterdag in Breda ooit eens een line-array gehoord die met een gebogen constructie was gebouwd. vond het behoorlijk goed en ruimtelijk klinken. ik dacht dat hij opgebouwd was met goedkope breedbandertjes.
Er moet nog ergens hier een topic over zijn. ik weet alleen de naam niet meer.
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Ja, gaaf! Zoiets zie ik wel zitten! Ik neem aan dat alle speakertjes niet nog eens in een eigen kastje zitten?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
er waren meen ik wel meerdere compartimenten, maar niet 1 per speakertje
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Je bent toch niet gebonden aan 25 luidsprekers? Als je zo'n gebogen CBT systeem bouwt moet je toch segmenteren.Sofa schreef:Op die manier krijg ik er wel 25 in per kast. Een klein beetje 'vlees' tussen de speakertjes en 25 is precies mogelijk in die 2 meter.
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Nee, ik ben niet gebonden aan 25 maar dacht aan het complete pakket waar 25 inzitten. Ik kan natuurlijk van alles samenstellen maar op een gegeven moment heb ik dan scheidingselementen nodig en de hele mikmak aan electronica en dan ben ik volkomen lost want ik heb dan echt geen idee wat ik nodig heb. (Tenzij het dus een pakket betreft met speakers, alles inklusief. Ook is een compleet pakket voorzien van een goede prijs)
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Ik bedoel, ik vind de bovenstaande kast onwijs gaaf en wil deze als 2 meter hoge kast best graag bouwen. (en dus op de grond 40 cm diep) Als daar dan 20 ovale Visatons inpassen, prima. Als dat er 24 zijn, ook goed. Ik wil de bas units van mijn oudere MOA The Pillar ook opnieuw gebruiken. Dat zou dus betekenen 2 bas speakers per kast. Uiteindelijk moet er dan ook bedrading/elektronica in ...... Mijn auto onderhoud ik zelf maar van speaker elektronica weet ik niets!
Daarom dacht ik dus aan een bestaand ontwerp, een hoge, diepe doch smalle kast met een reeks aan kleine speakertjes.
Daarom dacht ik dus aan een bestaand ontwerp, een hoge, diepe doch smalle kast met een reeks aan kleine speakertjes.
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Ja, Aad. die waren het.FR_Aad schreef:Deze van Martijn M, dioot en ronkel??ray5150 schreef:Ik heb bij de luisterdag in Breda ooit eens een line-array gehoord die met een gebogen constructie was gebouwd. vond het behoorlijk goed en ruimtelijk klinken. ik dacht dat hij opgebouwd was met goedkope breedbandertjes.
Er moet nog ergens hier een topic over zijn. ik weet alleen de naam niet meer.
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Dat vind ik nu zonde, dat zijn hele fijne zuiltjes zoiets ga je toch niet slopen ? verkoop ze dan liever en koop voor dat geld woofers .Sofa schreef:Ik wil de bas units van mijn oudere MOA The Pillar ook opnieuw gebruiken.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
+1Raaf schreef:Dat vind ik nu zonde, dat zijn hele fijne zuiltjes zoiets ga je toch niet slopen ? verkoop ze dan liever en koop voor dat geld woofers .
(lees bijvoorbeeld https://jsjoerd.home.xs4all.nl/the_pill ... uister.pdf)
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Grappig ja, dat zijn ze! Ooit liep ik over de markt in Haarlem en hoorde vanuit een winkel het geluid komen van Andreas Vollenweider. Dat klonk zó mooi dat ik naar binnen liep met de vraag of ik mocht luisteren. Dat mocht en vanaf dat moment had ik maar 1 wens en dat was die speakers kopen. Ik heb er 2 gekocht maar voor de prijs van 1 via de zaak waar ik werkzaam was. Door de jaren heen hebben de huisdieren (welke inmiddels allemaal zijn overleden) de boel flink gesloopt. En de tweeters hebben het ook begeven.
Daarnaast heb ik nog 2 KEF Calinda's, ook beste speakers maar eentje loopt (ook al) zonder tweeter.
Vandaar dus mijn idee om de basunits er uit te halen en deze aan te vullen met een reeks breedbands in een gave kast. Dan ook (hopelijk) minder kans op tweeters welke opblazen. Ik vind die gebogen vorm erg mooi (ben die rechthoekige bakken gewoon zat na al die jaren) De kast bouwen gaat mij wel lukken denk ik maar zoals gezegd, van scheidingsfilters heb ik weinig weet. Het mooiste zou zijn als je alles kon bouwen en dan de draden in een filter (niet ingebouwd in de speakers dus) zou kunnen stoppen (deze aangesloten op de versterker uitgangen) met knopjes zodat je kunt pielen met de frequencie overgangen. Je begint bv bij 200 hz en dan net zolang draaien totdat de bassen en de breedbands de juiste frequencies krijgen toebedeeld (op mijn gehoor uiteraard). Ben aan het zoeken of zoiets bestaat.
De versterker is overigens een Sony TA-AV670, nog 100% als nieuw. https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v670.shtml
Daarnaast heb ik nog 2 KEF Calinda's, ook beste speakers maar eentje loopt (ook al) zonder tweeter.
Vandaar dus mijn idee om de basunits er uit te halen en deze aan te vullen met een reeks breedbands in een gave kast. Dan ook (hopelijk) minder kans op tweeters welke opblazen. Ik vind die gebogen vorm erg mooi (ben die rechthoekige bakken gewoon zat na al die jaren) De kast bouwen gaat mij wel lukken denk ik maar zoals gezegd, van scheidingsfilters heb ik weinig weet. Het mooiste zou zijn als je alles kon bouwen en dan de draden in een filter (niet ingebouwd in de speakers dus) zou kunnen stoppen (deze aangesloten op de versterker uitgangen) met knopjes zodat je kunt pielen met de frequencie overgangen. Je begint bv bij 200 hz en dan net zolang draaien totdat de bassen en de breedbands de juiste frequencies krijgen toebedeeld (op mijn gehoor uiteraard). Ben aan het zoeken of zoiets bestaat.
De versterker is overigens een Sony TA-AV670, nog 100% als nieuw. https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v670.shtml
Laatst gewijzigd door Sofa op wo 27 dec 2017, 0:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Behringer CX2310?Sofa schreef:Het mooiste zou zijn als je alles kon bouwen en dan de draden in een filter (niet ingebouwd in de speakers dus) zou kunnen stoppen (deze aangesloten op de versterker uitgangen) met knopjes zodat je kunt pielen met de frequencie overgangen. Je begint bv bij 200 hz en dan net zolang draaien totdat de bassen en de breedbands de juiste frequencies krijgen toebedeeld (op mijn gehoor uiteraard). Ben aan het zoeken of zoiets bestaat.
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
+1
Nieuw te krijgen voor rond de 75 euro.
https://www.bax-shop.nl/crossover/behri ... gLKHvD_BwE
Op marktplaats staan ze ook vaak, prijs is meestal rond de 50 euro.
Nieuw te krijgen voor rond de 75 euro.
https://www.bax-shop.nl/crossover/behri ... gLKHvD_BwE
Op marktplaats staan ze ook vaak, prijs is meestal rond de 50 euro.
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Yep! Mijn dank mensen!
Andere vraag. De 8008 Visatons zijn verkrijgbaar als 4 en 8 ohm. Als we nou gewoon eens 8 aanhouden. Daarvan passen er straks 'tig' in een box. In serie en parallel aansluiten en op 8 uitkomen. Dat is te doen!
De basspeakers: 2 per box lijkt mij ok maar die zijn 8 ohm en in serie of parallel komen we dan uit op 4 of 16 en ik wil deze natuurlijk ook 8 houden.
Als ik deze nou parallel aansluit en zo'n weerstandje van 4 ohm (op ebay voor letterlijk een paar centen) er tussen plak zit ik weer op 8 ohm. Verpest een weerstandje het geheel of zeggen jullie 'Welnee, goede oplossing!' ?
Andere vraag. De 8008 Visatons zijn verkrijgbaar als 4 en 8 ohm. Als we nou gewoon eens 8 aanhouden. Daarvan passen er straks 'tig' in een box. In serie en parallel aansluiten en op 8 uitkomen. Dat is te doen!
De basspeakers: 2 per box lijkt mij ok maar die zijn 8 ohm en in serie of parallel komen we dan uit op 4 of 16 en ik wil deze natuurlijk ook 8 houden.
Als ik deze nou parallel aansluit en zo'n weerstandje van 4 ohm (op ebay voor letterlijk een paar centen) er tussen plak zit ik weer op 8 ohm. Verpest een weerstandje het geheel of zeggen jullie 'Welnee, goede oplossing!' ?
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Maakt niet uit, als je de woofers toch aktief gaat aansturen, een beetje fatsoenlijke versterker kan ook 4 Ohm hebben. Parallel is dan beter dan serie.
Voor de breedbander moet je bedenken of je alles zonder filter aan gaat sluiten of dat je zo'n CBT-systeem met bijbehorende filtering wil bouwen.
Voor de breedbander moet je bedenken of je alles zonder filter aan gaat sluiten of dat je zo'n CBT-systeem met bijbehorende filtering wil bouwen.
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Hallo Richard,
Begrijp ik dat je met CBT refereert aan die Behringer CX2310 hierboven?
Punt is dat die Visatons een eigen resonantie hebben van net onder de 200 dus die moet je dan daarboven afkappen.
Nou heb ik net, jawel ........ een subwoofer gevonden in mijn huis ..... Een nogal zware bak, onder de spinnenwebben! Met een ingebouwde versterker en een speaker van 38 cm. De frequencies lopen van walvistalk tot 200 Hz. Laten we nou een gooi doen en zeggen dat dit ding lekker loopt tot 150/160 Hz. En we de Visatons MOETEN afkappen bij 200 en nog wat. 250 Hz bijvoorbeeld. Op zijn plaats lijkt mij dan een bas Visatoontje van eeeeh, 13 cm. Voor elke 2 breedbanden 1 basje. Of voor elke 3, geen idee. En dan inderdaad gaan draaien aan de knopjes OF een vast scheidingsfilter erin. Maar dan moet je wel weten hoeveel lage tonen speaker(tjes) je nodig hebt voor elke 2 breedbands. En waar je de scheiding wilt hebben natuurlijk.
Ik zeg dat omdat die lage tonen Visatons goedkoop zijn (doorsnede slechts 13 cm) en mijn bestaande basunits eigenlijk veel te groot zijn om in zo'n gebogen zuil te plaatsen. Daarmee wordt deze wel weer erg breed en ik heb vandaag geleerd dat deze basspeakers aan de zijkant (plaatsen) wel eens flink tegen kan vallen qua geluid. Proberen wil ik dat niet want dat betekent een paar honderd uur werk en mogelijk voor niks.
Begrijp ik dat je met CBT refereert aan die Behringer CX2310 hierboven?
Punt is dat die Visatons een eigen resonantie hebben van net onder de 200 dus die moet je dan daarboven afkappen.
Nou heb ik net, jawel ........ een subwoofer gevonden in mijn huis ..... Een nogal zware bak, onder de spinnenwebben! Met een ingebouwde versterker en een speaker van 38 cm. De frequencies lopen van walvistalk tot 200 Hz. Laten we nou een gooi doen en zeggen dat dit ding lekker loopt tot 150/160 Hz. En we de Visatons MOETEN afkappen bij 200 en nog wat. 250 Hz bijvoorbeeld. Op zijn plaats lijkt mij dan een bas Visatoontje van eeeeh, 13 cm. Voor elke 2 breedbanden 1 basje. Of voor elke 3, geen idee. En dan inderdaad gaan draaien aan de knopjes OF een vast scheidingsfilter erin. Maar dan moet je wel weten hoeveel lage tonen speaker(tjes) je nodig hebt voor elke 2 breedbands. En waar je de scheiding wilt hebben natuurlijk.
Ik zeg dat omdat die lage tonen Visatons goedkoop zijn (doorsnede slechts 13 cm) en mijn bestaande basunits eigenlijk veel te groot zijn om in zo'n gebogen zuil te plaatsen. Daarmee wordt deze wel weer erg breed en ik heb vandaag geleerd dat deze basspeakers aan de zijkant (plaatsen) wel eens flink tegen kan vallen qua geluid. Proberen wil ik dat niet want dat betekent een paar honderd uur werk en mogelijk voor niks.
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Nee; CBT = Constant Beamwidth Transducer. Zie de link in een paar berichten hiervoor.Sofa schreef:Hallo Richard,
Begrijp ik dat je met CBT refereert aan die Behringer CX2310 hierboven?
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Ok, opnieuw gelezen! Ik wil er een paar basjes in hebben dus met filtering maar deze kan extern zijn. Eigenlijk wel zo handig.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast
Als ik je berichten goed begrijp wil je geen teleurstellingen en kun je ook geen luidspreker inclusief filtering ontwerpen.Sofa schreef:...
Dan komen we aan bij scheidingsfilters en allerlei electronica maar daar hebben we het nu niet over.
Dan blijft er weinig over denk ik, bouw een bestaand ontwerp, of bouw met alleen breedbanders. En ook dan moet je nog filteren, maar dat kan met een equalizer prima.

