Roon
Moderator: Beheerdersteam
Re: Roon
Kan Hypex de hoek in...ds23man schreef:Dit omschrijft het aardig:
https://www.hifi.nl/artikel/24387/Review-Roon.html
Wat betreft de dsp funties zou je zelfs een actieve luidspreker kunnen bouwen met een multichannel dac.
Re: Roon
Ik vind het jammer dat Roon geen video doet. Maar die DSP functie ziet er mooi uit ja.
Jriver doet wel video maar dat ziet er niet uit. Mijn mening.
Kodi heeft weinig in de vorm van audioDSP. Het is wel in ontwikkeling, a la Jriver en Roon ook, en zal er best wel komen, maar het duurt en het duurt. Kodi en derivaten zijn wel erg goed in een makkelijke interface en het "gewoon doen", zelfs video gaat erg goed met Raspberry Pi, dus daar wacht ik op.
Voor in de woonkamer bij een systeem dat je ook voor tv moet gebruiken lijkt het me dus niet praktisch/haalbaar om met Roon of Jriver een filter te bouwen voor je luidsprekers, maar voor een luisterkamer/studeerkamer helemaal perfect.
Jriver doet wel video maar dat ziet er niet uit. Mijn mening.
Kodi heeft weinig in de vorm van audioDSP. Het is wel in ontwikkeling, a la Jriver en Roon ook, en zal er best wel komen, maar het duurt en het duurt. Kodi en derivaten zijn wel erg goed in een makkelijke interface en het "gewoon doen", zelfs video gaat erg goed met Raspberry Pi, dus daar wacht ik op.
Voor in de woonkamer bij een systeem dat je ook voor tv moet gebruiken lijkt het me dus niet praktisch/haalbaar om met Roon of Jriver een filter te bouwen voor je luidsprekers, maar voor een luisterkamer/studeerkamer helemaal perfect.
Re: Roon
Ik heb nu een andere kernel voor de standaard geluidskaart van de rpi3, daarmee is ineens de processorbelasting bij DSP ook veel minder. Ik heb er dus maar eentje nodig voor de tv/av-receiver. De ander staat nu boven op de studeerkamer, met een Hifiberry Amp2 én eigenknutsel DSP.
Ik zou net zo goed die eigenknutsel DSP weg kunnen doen en Roon of Jriver kunnen gebruiken.
Ik zou net zo goed die eigenknutsel DSP weg kunnen doen en Roon of Jriver kunnen gebruiken.
Re: Roon
Nou, als je kodi hebt lopen zet je het apparaat zelf uit het zicht en bedient het met een appje op je telefoon. Niks meer aan doen. En een hypex of MiniDSP stel je ook in met software. Op een server draait ook software etc. Het wordt allemaal wat kwetsbaar als je houtje-touwtje alles aan elkaar moet knopen en elke keer handmatig in de juiste volgorde aan moet zetten, ja.
Voor in de studeerkamer heb ik nu geen stabiele installatie, het is elke keer een bij elkaar gerommeld zooitje en dus elke keer geklooi met filterinstellingen enz. Dus daar is dat eigenlijk meer een feature in plaats van een bug.
Voor in de studeerkamer heb ik nu geen stabiele installatie, het is elke keer een bij elkaar gerommeld zooitje en dus elke keer geklooi met filterinstellingen enz. Dus daar is dat eigenlijk meer een feature in plaats van een bug.
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: Roon
Qobuz met Roon vergelijken is imo zoiets als een Opel Kadetje met een full option BMW
de 2 zijn totaal verschillende zaken, de ene is een streaming platform wat in de eerste plaats z'n content aan je wil verkopen, de ander is een krachtige UI die het streamen van dergelijke content (eigendom van jezelf of komende van externe streaming diensten) op alle mogelijke manieren wil faciliteren/integreren, aangevuld met een steeds groeiend aantal "extra's" zoals bvb de recent uitgebreide DSP.
de 2 zijn totaal verschillende zaken, de ene is een streaming platform wat in de eerste plaats z'n content aan je wil verkopen, de ander is een krachtige UI die het streamen van dergelijke content (eigendom van jezelf of komende van externe streaming diensten) op alle mogelijke manieren wil faciliteren/integreren, aangevuld met een steeds groeiend aantal "extra's" zoals bvb de recent uitgebreide DSP.
Re: Roon
Het is dan wel zo correct om de dingen goed te vergelijken.
Het zijn de $$$ die je ziet op de webpagina, en als je dan de valuta omrekent naar Euro, kan je afhankelijk van de koers wel ,eens anders uitkomen.
http://www.xe.com/currencyconverter/con ... USD&To=EUR
Vandaag dus € 97,34....................
Wil je af van dat gesodemieter met afrekenen, kan je in 1 keer afkopen. Dan ken ik toevallig Qobuz ook wel, want ik koop daar geregeld, is ook in vergelijk met HDtracks Press, stukken goedkoper in een direct vergelijk.
Het zijn de $$$ die je ziet op de webpagina, en als je dan de valuta omrekent naar Euro, kan je afhankelijk van de koers wel ,eens anders uitkomen.
http://www.xe.com/currencyconverter/con ... USD&To=EUR
Vandaag dus € 97,34....................
Wil je af van dat gesodemieter met afrekenen, kan je in 1 keer afkopen. Dan ken ik toevallig Qobuz ook wel, want ik koop daar geregeld, is ook in vergelijk met HDtracks Press, stukken goedkoper in een direct vergelijk.
Laatst gewijzigd door hannesie op di 16 jan 2018, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Roon
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=viewhannesie schreef:Vandaag de licentie met ROON maar verlengt, dus niets gedaan.
Ik kreeg 3 dagen geleden een waarschuwing dat de afschrijving een feit zou worden, en kon dus wel de zaak ,stoppen.
Maar nu dan omgerekend $ 119 > = € 100,00, dus dat is dan wel een redelijk geheel voor nog een jaartje.![]()
28-12-2017
Nu pas zag ik de afschrijving van de creditcard van afgelopen week.
Het bewijs,...... incl.kosten transfer e.d.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Roon
voor wie nog twijfelt over Roon, op 11 februari is er bij Studio Wilbert in Utrecht een workshop:
http://www.wilbert.nl/events
http://www.wilbert.nl/events
Roon?
Ik overweeg om Roon aan te schaffen!
Wat ik dat wil:
Een neo2 http://wiki.friendlyarm.com/wiki/index.php/NanoPi_NEO2 via I2s aansluiten op mijn afdac2.
Deze Neo2 via een mooie USB kabel aansluiten op een "server" waar de muziekbestanden op staan.
Waarom? Ik ben het "gepruts" een beetje zat! Nu speel ik met foobar maar na een update kan ik geen dsd bestanden afspelen en ook niet meer bedienen via mijn tablet.
Dus in de eerste plaats voor het gemak, maar ......
Hoe is de weergave van het geluid? Ik lees over een sausje van Roon?..?
Maakt dat de weergave minder of ga ik erop vooruit?
Eerst dit maar eens en dan later hoe en wat waar te installeren en instellen voor een optimale weergave.
Wat ik dat wil:
Een neo2 http://wiki.friendlyarm.com/wiki/index.php/NanoPi_NEO2 via I2s aansluiten op mijn afdac2.
Deze Neo2 via een mooie USB kabel aansluiten op een "server" waar de muziekbestanden op staan.
Waarom? Ik ben het "gepruts" een beetje zat! Nu speel ik met foobar maar na een update kan ik geen dsd bestanden afspelen en ook niet meer bedienen via mijn tablet.
Dus in de eerste plaats voor het gemak, maar ......
Hoe is de weergave van het geluid? Ik lees over een sausje van Roon?..?
Maakt dat de weergave minder of ga ik erop vooruit?
Eerst dit maar eens en dan later hoe en wat waar te installeren en instellen voor een optimale weergave.
Re: Roon?
Uiteindelijk wil ik een "server" pc met I7 processor en 8gb geheugen met daarop ROCK???
En daarin een SSD en 4 gewone harde schijven.
Hoop dan wel dat die "server" met ROCK nog wel kan dienen als opslag voor mijn niet muziekbestanden en backup voor andere computers? Daar kan ik nog geen antwoord op vinden!
En dus de neo2 alleen voor het afspelen?
Of zou de Neo2 daar ook niet geschikt voor zijn?
En daarin een SSD en 4 gewone harde schijven.
Hoop dan wel dat die "server" met ROCK nog wel kan dienen als opslag voor mijn niet muziekbestanden en backup voor andere computers? Daar kan ik nog geen antwoord op vinden!
En dus de neo2 alleen voor het afspelen?
Of zou de Neo2 daar ook niet geschikt voor zijn?
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: Roon?
M.n. in de manier hoe ROON je eigen muziek bibliotheek beheert en aanbied in de app.Henkjan schreef:op welk gebied?Mtraxx schreef:....
Zelf ben ik onder de indruk van de vele malen hogere muziekbeleving die ROON bied.
De suggesties waar ROON mee komt in muziek die al hebt staan of je via de streaming diensten kan worden aangeboden(Hier Qobuz en Tidal naast 4200 albums op NAS). Binnen de verschillende genres wordt je bv ook muziek in sub-genres geplaatst(metadata die ROON zelf verzameld) en ROON Radio die vanuit je eigen collectie ook lekker via streaming dienst lekker in je gekozen genre of muziek smaak.
Zelf mag ik graag nieuwe muziek ontdekken maar laat ik mij ook graag verrassen door muziek welke ik niet gauw op zou zetten.De nieuwste versie 1.6 van Roon introduceert ten eerste het gloednieuwe Roon Radio. Feitelijk is dit een gepersonaliseerde radio. De afgespeelde muziek is een mix van uw favoriete songs, samen met muziek die (nog) niet in uw bibliotheek aanwezig is. Daarvoor wordt machine learning-technologie ingezet en de tracks worden gehaald uit de catalogi van TIDAL en Qobuz. Het aardige is dat u niet alleen aanbevelingen krijgt te zien gebaseerd op uw eigen smaak, maar dat het aanbod ook gebaseerd is op wat andere gebruikers van het systeem met eenzelfde smaak zoal beluisteren. U leert dus snel een heel nieuwe verzameling muziek kennen, wat altijd leuk en interessant is.
P.s. mijn DAC/pre-amp is ROON ready dus ik speel vanuit mijn netwerk direct via Cat-6.
En ROON Server win64 is in mijn setup prima in staat om meer dan 5 devices aan te sturen.
Re: Roon
Ik heb hier bijna altijd de ROON Radio aanstaan, en dan kan het zijn dat ik thuis kom, en dan heeft mijn vrouw hem op een internetradio gezet als Skyradio of Radio Paradise, maar dat hoor ik wel direct.
En nieuwe muziek kan ik wel vaak vinden via de mail, van de verschillende maatschappijen en distributeurs en ook via andere kanalen krijg ik wel veel info.
Maar pas dan een hoeveelheid muziek van een verzameling, die ik absolute niet mooi vond, en die kwijt raken is dan wel eens moeilijker.
Ik had niet in de gaten dat een stukje muziek nog stond te spelen en gooide die map eruit/delete map, en dan raakt ROON wel een beetje in de war na een minuut of 15.](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Ik gebruik geen Tidal of Qobuz, dus daar komt niets van bij.
En nieuwe muziek kan ik wel vaak vinden via de mail, van de verschillende maatschappijen en distributeurs en ook via andere kanalen krijg ik wel veel info.
Maar pas dan een hoeveelheid muziek van een verzameling, die ik absolute niet mooi vond, en die kwijt raken is dan wel eens moeilijker.
Ik had niet in de gaten dat een stukje muziek nog stond te spelen en gooide die map eruit/delete map, en dan raakt ROON wel een beetje in de war na een minuut of 15.
Ik gebruik geen Tidal of Qobuz, dus daar komt niets van bij.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Roon
Roon is de mooiste interface die ik ooit gebruikt heb zeker met de integratie van Tidal of Qobuz.
Ikzelf heb het hier ook draaien i.c.m Qobuz op een Nuc met Roon Rock ook verschillende end points gebuikt op een Rpi met spdif uit en usb ook een Mac Mini met Roon bridge usb uit.
Voor eigen muziek puur op kwaliteit is een Mac Mini met iTunes en Bitperfect een stuk beter.
Dus als je alleen eigen materiaal wil streamen en voor betere geluids kwaliteit wil gaan dan een Mac Mini en Bitperfect is super goed.
Laatst een Aurender N100 er langs gehad die legt het ook af tegen de Mac.
Wil nu een dedicated Audio pc bouwen met Lineaire voeding netwerk en usb kaarten van Jcat en dan Roon naar de Jcat software als output.
Ikzelf heb het hier ook draaien i.c.m Qobuz op een Nuc met Roon Rock ook verschillende end points gebuikt op een Rpi met spdif uit en usb ook een Mac Mini met Roon bridge usb uit.
Voor eigen muziek puur op kwaliteit is een Mac Mini met iTunes en Bitperfect een stuk beter.
Dus als je alleen eigen materiaal wil streamen en voor betere geluids kwaliteit wil gaan dan een Mac Mini en Bitperfect is super goed.
Laatst een Aurender N100 er langs gehad die legt het ook af tegen de Mac.
Wil nu een dedicated Audio pc bouwen met Lineaire voeding netwerk en usb kaarten van Jcat en dan Roon naar de Jcat software als output.
