DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
bertor schreef:
kan Sander nog e.e.a. zeggen over materiaalkeuze en resonanties?
Als het een sandwich wordt zou ik twee of drie verschilende materialen toepassen, dit zouden ook gewoon twee of drie verschillende kwaliteiten MDF kunnen zijn. Ik heb geen idee hoe Jeroen z'n ontwerp met schotten eruit komt te zien, dus dat maakt het lastig om hier wat zinnigs over te zeggen.

Afbeelding
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
holco schreef:
Berken multiplex met aan twee kanten 0,5mm aluminium geplakt (pers) is gigantisch stijf, geen idee wat dat met hoge frequenties doet.
Je wilt een paneel wat interne resonanties dempt, dus stijfheid moet je juist vermijden tot op zekere hoogte.
je zou een sandwich met isomat kunnen maken:
https://www.merford.com/nl-nl/producten ... en/isomat/
Leeuwarden

Eerlijk gezegd snap ik al die zorg over resonanties niet. In Breda heeft niemand er last van gehad. Ook tijdens mijn luistersessie bij Hans is het me niet opgevallen.
Dynky
Ook commercieel actief

Bericht door Dynky »

ik heb bij m'n luistersessie bij Jeroen maar één ding horen resoneren op een gegeven moment en dat was het filterbakje bij de "raw MDF" AT versie, maar dat was ook logisch omdat eea gewoon (bewust) nog niet definitief/degelijk was uitgevoerd.

over de baffle zelf maak ik me met een 3 lagige opbouw in MDF eigenlijk geen zorgen, maar wslk voeg ik wel strips in rvs of aluminium aan toe aan de zijkanten, al was het maar voor de strakke look die de zijkanten op die manier krijgen :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En hou er rekening mee dat de smalle randjes ter weerszijde van de woofers niet erg sterk zijn als het MDF is. De stevigheid moet dan deels van het frame van de woofers komen. "Oren" en/of RVS strips ter versteviging lijkt mij beslist niet overbodig.
Leeuwarden

Tja, zou kunnen. Ik had bij de "raw mdf' versie niet het gevoel dat dat een zwakke plek was.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ik heb nog een aantal 30mm dikke platen MDF liggen, lijkt mij een uitstekende basis voor de baffle.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Het devies is hier eerst maar eens kijken of er überhaupt een probleem is voordat we een oplossing gaan verzinnen :D
Leeuwarden

SSassen schreef:
Het devies is hier eerst maar eens kijken of er überhaupt een probleem is voordat we een oplossing gaan verzinnen :D
Precies!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, het blijft natuurlijk heel totdat het "Krak" zegt :lol: MDF is daar wat onvoorspelbaar in, blijft soort van gedroogde koek.
holco

Bericht door holco »

In de jachtbouw worden Kuiper Serene R2400 platen gebruikt als zijnde isolerende vloerplaten, wellicht is dat wat.

http://www.dutchmarinepanels.nl/panelen ... dwich.html
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
Tja, zou kunnen. Ik had bij de "raw mdf' versie niet het gevoel dat dat een zwakke plek was.
Is het ook niet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok, zonder duidelijke maattekening is het ook moeilijk beoordelen. De "oren" zorgen sowieso wel voor veel extra sterkte.
Leeuwarden

Heb ik nu voor niets zitten tekenen?
Dynky
Ook commercieel actief

Bericht door Dynky »

Pjotr schreef:
Ok, zonder duidelijke maattekening is het ook moeilijk beoordelen. De "oren" zorgen sowieso wel voor veel extra sterkte.
kunnen we ajb even één en dezelfde terminologie gebruiken om het niet nóg verwarrender te maken? :wink:
de "oren" zitten naast de mid en tweeter
de "wings" of "schotten" zo je wil zitten achteraan de baffle thv de laagdrivers
richard

Bericht door richard »

Zo iets noem je ook wel vleugels; Schotten drinken whisky.
MDF is akoestisch best een geschikt materiaal, komt waarschijnlijk ook al door de niet homogene samenstelling van het materiaal; de buitenkant is relatief hard en stijf, de binnenkant relatief molm en slap.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

alle ellende ten spijt probeer ik verder te werken aan dit ontwerp, maar elke dag komt er wel weer een vers probleem binnen wandelen.
shit happens.jpg
shit happens.jpg (6.97 KiB) 272 keer bekeken
Een week lang gezeur omtrent transportschade aan de pelletkachel voor de dochter die je natuurlijk pas ziet nadat ze is geleverd en betaald.
Daarna breekt de glazen douchewand in duizenden stukken door de spanning van de aangeschroefde kraan die by-the-way totaal uit de haak is gelast en dus nooit op een stuk glas kan gemonteerd worden.
Verwarmingselementen die hebben tegenwoordig blijkbaar een levensduur van 1 week. 2 stuks gekocht en één gaat na een week reeds de mist in.

Maar vannacht kwam toch wel de hoofdverrassing binnen. Onze nieuwe eigenaar in de USA heeft beslist te stoppen met het Europees filiaal dat ik nu meer dan 25 jaar run. En zoals het er nu uit ziet gaat hij dat op een heel linke manier doen. Ik zie één groot voordeel en dat is 'vrije tijd'. Nou ja, vrolijk wordt je hier niet van, zo 5 jaar voor pensioenleeftijd.

Mijn vervang PC is sinds deze week up&running.
Kees heeft me prima geholpen om de teken en frees software weer aan de praat te krijgen. Daardoor kan ik nu verder werken aan de tekening voor het freeswerk. Ik kom hopelijk vanavond nog met een voorbeeld op terug.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sterkte Ed, en doe rustig aan, d'r is geen haast bij heb ik van Jan begrepen, 10 Februari mogen we pas los.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Nou, da's weinig goed nieuws dan deze week, met name die hoofdverrassing :( . Hoop dat je, ondanks de lastige leeftijd, toch weer iets anders gaat vinden!
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

vastwelgoed schreef:
asterduc schreef:
voor de die-hard high-enders:
net zoals bij een verbrandingsmotor is de luchtstroom omwille van productie-eenvoud, niet volledig geoptimaliseerd.
Er is dus nog ruimte voor verbetering.
Neem nu deze woofer, er is een gietkorrel rond het metaal voelbaar. Hierdoor ontstaan turbulenties.
De ongebruikte lipjes aan het frame en vooral dat gaatje er in zorgt eveneens voor turbulenties (en een onbalans op het membraan).
Hier en daar kan ook nog wat gestroomlijnd worden welk een laterale luchtstroom bevorderd.

Turbulenties in een luchtstroom zorgen ervoor dat die luchtstroom afgeremd wordt.
Als de snelheid van deze luchtstroom in zijn totaliteit verminderd verhoogd de weerstand op het membraan.
Rms gaat dus omhoog = foute boel!

Stel dat de korf zodanig wordt bewerkt dat alle metaal waar luchtstroom voorbij komt, glad en gestroomlijnd zijn.
In hoeverre zou dit meetbaar of zelfs hoorbaar zijn?
Waar dienen die oortjes eigenlijk voor? Die kun je er vlgs. mij gewoon afvijlen en dat helpt de 'stroomlijning' weer (merkbaar?).
die lippen aan de korf bedoel je? vroeger zeiden we 'for future upgrade'.
ik denk dat de ontwerper dat doet om compatibel te zijn met verschillende combinaties van membranen en aansluitdraden.

Deze verwijderen als 'high-end' verbetering lijkt me zeker verantwoord. Zolang het maar met zorg gebeurd. Let wel, als ze dat bij ScanSpeak zien, gaan ze steigeren en kun je de fabrieksgarantie wel vergeten. Ze zijn namelijk heel gevoelig aan het verminken van 'hun' producten.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

asterduc schreef:
Let wel, als ze dat bij ScanSpeak zien, gaan ze steigeren en kun je de fabrieksgarantie wel vergeten. Ze zijn namelijk heel gevoelig aan het verminken van 'hun' producten.
Wat ze bij ScanSpeak nodig hebben is een goede productpromotor/ontwikkelaar en een stuk solide marketing, want zeg nu zelf, ScanSpeak is, netzoals de meeste luidsprekerfabrikanten, nu niet echt hip en bij de tijd, sterker nog, men laat aan alle kanten kansen liggen die de (vooral Chinese) concurrentie grif oppakt.

ScanSpeak heeft helaas nogal een muf en belegen imago, maar dat geldt ook voor Seas en het gros van de andere fabrikanten. Als ik zie wat er op social media voor PR voorbij komt vanuit de diverse marketing afdelingen dan klik ik die meelijwekkende posts vlot weer weg. Als ze zo doorgaan dan maken ze hun eigen marktaandeel steeds en steeds kleiner.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Dynky schreef:
ik heb bij m'n luistersessie bij Jeroen maar één ding horen resoneren op een gegeven moment en dat was het filterbakje bij de "raw MDF" AT versie, maar dat was ook logisch omdat eea gewoon (bewust) nog niet definitief/degelijk was uitgevoerd.
dat hoorbaar resoneren zal inderdaad wel meevallen, maar als de driver fors naar voren gaat en de plaat is te licht of niet voldoende stijf dan gaat die plaat naar achteren bewegen. Dat wil zeggen dat je een deel van je energie kwijt bent.
Ik denk dat we het daar allemaal eens over kunnen zijn.
Voel eens aan de baffle van een OB systeem dan voel je die trillen, en als dat niet zo is, zet hem dan wat luider, je zult het ongetwijfeld merken.
Als je dat dan daadwerkelijk voelt mag je gerust zijn dat er een deel dynamiek is die je moet prijs geven.
Leeuwarden schreef:
Heb ik nu voor niets zitten tekenen?
nee hoor Jan,
ze kwam net goed van pas!
energie.jpg
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dit is trouwens de precieze tekening van de baffle,
misschien ik daar bij gelegenheid maar eens een maatvoering bij vermelden.
Mijn programma doet dat jammer genoeg niet automatisch.
frontplaat zonder maten.jpg
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

!SUBFRAME!
Mijn bedoeling is om te gaan werken met een subframe.

Dit geeft de mogelijkheid om een mooie frontplaat te maken die eigenlijk alleen dient voor de sier en die langs achter kan aangeschroefd worden.
Er zijn aan de voorkant dus geen schroeven zichtbaar,
de korf van de driver is verzonken achter de frontplaat
en het geheel is steeds uit elkaar te halen om indien nodig een driver te vervangen.

Het subframe is gemaakt uit MDF en verdwijnt deels in de ingefreesde frontplaat met tussenin een laag van 3mm massaplaat.

Achteraan het subframe komt nog een afsluitplaat om de schroeven te verbergen waarmee de frontplaat en subframe aan elkaar worden bevestigd.
In deze afsluitplaat kunnen de draden weggewerkt worden.

De commerciële C-1 is ook uit 3 panelen opgebouwd, maar die komen tegen elkaar te staan.
Bij dit subframe systeem komen de platen in elkaar te zitten.

Dan de schotten. Ipv 2 platen dwars op de frontplaat te zetten zou ik extra afsluitplaten aanbrengen. Hierdoor wordt de weg tussen voor en achterzijde van het membraan langer en wordt het geheel tevens zwaarder en steviger.

Hier alvast een doorsnede.
De 3D tekening heb ik klaar maar daar zit nog een foutje in en komt iets later.
doorsnede Daudio C-1 v1.3.jpg
Van boven naar onder:
- Frontplaat
- Driver(s)
- Massaplaat (bij de tweeter wordt dat een dempingsplaat)
- Subframe
- Afwerkplaat
- Extra afwerkplaten die de boel verzwaren, versterken, de drivers uit het zicht houden en de afstand verhogen tussen voorkant / achterkant membraan.

zo ziet het subframe er dan uit
subframe.jpg
en de frontplaat (van de achterzijde gezien)
frontplaat.jpg
cve

Bericht door cve »

Met zoveel platen heb je de schotten dus ook niet meer nodig?

Co
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”