Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Zo, is weer wat te bestuderen :D
Voelde 't al aankomen :o ,
Ah!buis schreef:
De problemen zijn, met die verschillende spanningen, wel naar de voeding verschoven zo :-$
:lol:
Zie net ook nog dit,
SSassen schreef:
Even voor mijn begrip, in een transistorversterker is teveel versterking geen punt, omdat je d'r toch een tegenkoppellus omheen legt, teveel versterking (open loop gain) wordt dan ingewisseld tegen bandbreedte, oftewel het -3dB punt ligt hoger in frequentie en dus is er in de bandbreedte gebruikt voor audio meer loop gain voorhanden en dus is de vervorming lager. Ik ga er gemakshalve vanuit dat voor een buizenversterker hetzelfde geldt, immers de rekenmethoden voor open en closed loop gain e.d. zijn hetzelfde.
Tja, je zit hier wel met een UGT in de lus, wil nogal lastig zijn.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 20 dec 2017, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
De problemen zijn, met die verschillende spanningen, wel naar de voeding verschoven zo :-$
Al opgelost, gaat lekker zo :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Er zitten meer torren in dan buizen
Maar wel origineel :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Bert61 schreef:
Er zitten meer torren in dan buizen
Maar wel origineel :D
Ik heb me nog ingehouden, maar ik ga nog wel een optimalisatie doen nav. Anne's voorstel, zijn stroombronnen worden minimaal voorziet van een FET sourcevolger of gecascodeerd, zodat de buizen straks optimaal hun werk kunnen doen, warme voetjes, thermostaat op standje behaagelijk, etc, etc.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door AatV »

Voor verschillende voedingsspanningen zou je ook nog aan zoiets kunnen denken.
(gebruik binnenkort ook zoiets... :mrgreen: )
voeding voortrap voorbeeld XX.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

AatV schreef:
Voor verschillende voedingsspanningen zou je ook nog aan zoiets kunnen denken.
Ik ben aan m'n stand verplicht meer transistors te gebruiken Aat!

Maar inderdaad, dit is een eenvoudige optie die meestal ook voldoet, echter er is geen regulatie in de zin dat een actieve terugkoppellus de spanning altijd netjes op de ingestelde waarde houdt, ook ben je voor de uitgangsimpedantie afhankelijk van de (frequentieafhankelijke) ESR van de gebruikte condensator op de uitgang van de voeding. Da's nu net waar een oplossing zoals ik een paar reacties terug illustreer een groot voordeel biedt, de uitgangsimpedantie is vrijwel constant van 0Hz-100kHz en de spanning wordt altijd netjes op de ingestelde waarde gehouden, ongeacht de uitsturing van de buis die ermee van spanning wordt voorzien.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ik zit nog even te stoeien met je opzet Anne, maar ik ben het even kwijt, misschien dat je me een stuk op weg kan helpen? Ik reduceer de driver even tot hetgeen waar het om draait, en voor zover ik het begrijp, en laat de rest even weg, zie onderstaand schema.
driver_001.jpg
Resumerend; U1 is een doorsnee versterkertrap en U2 is de kathodevolger erachter, normaliter zou je R4 en R5 kiezen nav. de gekozen instelling waar dan een negatieve roosterspanning uit vandaan rolt en knoop je deze vrolijk aan GND. Echter als ik het goed zie knoop jij R3 (470K) aan een Vbias en leg je daarmee de negatieve roosterspanning vast?

R4 bestaat overigens niet in jouw schema, dit punt zit direct aan de collector van een BF871 geschakeld als stroombron? De rol van R1 (1M) ontgaat mij even, maar heeft ongetwijfeld te maken met de stroombron bestaande uit een BF871 en een 5V6 zener.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Resumerend; U1 is een doorsnee versterkertrap en U2 is de kathodevolger erachter, normaliter zou je R4 en R5 kiezen nav. de gekozen instelling waar dan een negatieve roosterspanning uit vandaan rolt en knoop je deze vrolijk aan GND.
U1 is de helft van een langestaart fasedraaier, die ook nog versterkt.R4 en R5 in serie met een stroombron (Ri heel groot) heeft enkel zin om de warmteontwikkeling wat te verdelen, komt hier niet te pas.
Echter als ik het goed zie knoop jij R3 (470K) aan een Vbias en leg je daarmee de negatieve roosterspanning vast?
Ja, de negatieve roosterspanning, kathodevolger+eindbuis komt via R3 (V1 staat wel omgekeerd)
De rol van R1 (1M) ontgaat mij even, maar heeft ongetwijfeld te maken met de stroombron bestaande uit een BF871 en een 5V6 zener.
Is een geregelde stroombron, steld de stroom door de buis zo in dat de juiste anodespanning ontstaat.
Anne
Bijlagen
driver_001b.jpg
driver_001b.jpg (19.28 KiB) 248 keer bekeken
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

En nog even een voorzet, ben soms een beetje eigenwijs, wat dacht je van een AC bootstrapped configuratie? Of mag ik nu m'n mond met water en zeep gaan wassen?
bootstrapped_driver_001.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
En nog even een voorzet, ben soms een beetje eigenwijs, wat dacht je van een AC bootstrapped configuratie? Of mag ik nu m'n mond met water en zeep gaan wassen?
Afgezien van weer koppel-C's erbij :( heb je er hier niks aan.
-Verhoogd de Ra van de eerste triode, maar is met 100k al erg groot tov de Ri van de buis, maakt niet uit.
-Meer uitstuurruimte, hier niet nodig
-Een (flinke) belasting van de kathodevolger, daar gaat het voordeel van de stroombron :(
Je mag ook wel met een biertje spoelen hoor :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Check en dubbel check, ik ga weer braaf verder met m'n huiswerk.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Check en dubbel check, ik ga weer braaf verder met m'n huiswerk.
Nog wat gek huiswerk :o
Wat dacht je hier van ?
Anne
Bijlagen
HStab.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Da's ook niet gek Anne, ik stook de simulator alvast warm, moet even hout hakken om de ketel op temperatuur te brengen, ben zo terug.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, ik mis ergens een aanmaakhoutje want deze schakeling wil zo niet werken in de simulator. Bij gebrek aan een TL431 library heb ik de TL431 maar volgens het interne schema opgebouwd, anode/cathode/ref zijn de drie aansluitingen. Ergens moeten we d'r denk ik nog een diode en een condensator in knutselen om 'm aan de praat te krijgen.
tl431_001.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Goed, ik mis ergens een aanmaakhoutje want deze schakeling wil zo niet werken in de simulator. Bij gebrek aan een TL431 library heb ik de TL431 maar volgens het interne schema opgebouwd, anode/cathode/ref zijn de drie aansluitingen. Ergens moeten we d'r denk ik nog een diode en een condensator in knutselen om 'm aan de praat te krijgen.

tl431_001.jpg
De doorlaat transistor moet wel een depletion mosfet zijn ! DN2450 bijv.
Voor de 431, heb je hier wat aan ?
Anne
Bijlagen
431.JPG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Sorry, was even afgeleid, UPS kwam langs met een pakket van Farnell en ik heb toen gelijk de soldeerbout maar even opgewarmd en de spanningsregelaar opgebouwd. En ja, de spanningsregelaar werkt, morgen maar eens meten of hij inderdaad doet wat de simulator belooft. En nee, dit is niet state-of-the-art maar gewoon lekker ouderwets op een stuk gaatjesprint.
IMG_5904_small.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door democles »

spanningsregelaar opgebouwd
Welke?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
Check en dubbel check, ik ga weer braaf verder met m'n huiswerk.
Nog wat gek huiswerk :o
Wat dacht je hier van ?
Anne
Weer een variant op de "twee transistor" regelaar!
Werkt over het algemeen beter dan je zou denken. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

AatV schreef:
Weer een variant op de "twee transistor" regelaar!
Nee, d'r zit hier meer achter. Anne gebruikt een TL431, dit is een referentie met ingebouwde regellus, kortom, we hebben het hier over een actief regelcircuit.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door AatV »

SSassen schreef:
Sorry, was even afgeleid, UPS kwam langs met een pakket van Farnell en ik heb toen gelijk de soldeerbout maar even opgewarmd en de spanningsregelaar opgebouwd. En ja, de spanningsregelaar werkt, morgen maar eens meten of hij inderdaad doet wat de simulator belooft. En nee, dit is niet state-of-the-art maar gewoon lekker ouderwets op een stuk gaatjesprint.

IMG_5904_small.jpg
@Sander,
Neem aan dat de zwarte "blokken" condensatoren zijn, lijkt me een efficiënte bouwvorm, welke fabrikant, type is dit?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

democles schreef:
spanningsregelaar opgebouwd
Welke?
Uiteraard hebben we het hier over de spanningsregelaar die ik gisteren heb ontworpen en waar ik gelijk onderdelen voor heb besteld. Da's immers ook de bedoeling van deze hele exercitie; kijken of mijn ontwerp in de praktijk ook aansluit bij de simulatie.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Even wat thermische beelden, kan je gelijk zien wat wel of niet warm wordt. Dit is na 20 minuten opwarmen met 10K op de uitgang, met 220V als uitgangsspanning en 310V op de ingang. Dissipatie is daarmee 220/10.000=22mAx220V=4.4W. In de regelaar wordt 310-220x0.022=1.98W gedissipeerd.
FLIR0159.jpg
FLIR0159.jpg (160.31 KiB) 144 keer bekeken
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

AatV schreef:
Neem aan dat de zwarte "blokken" condensatoren zijn, lijkt me een efficiënte bouwvorm, welke fabrikant, type is dit?
Panasonic ECWFE series, polypropyleen 400 tot 630V
http://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores ... reId=10168
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Even wat thermische beelden, kan je gelijk zien wat wel of niet warm wordt. Dit is na 20 minuten opwarmen met 10K op de uitgang, met 220V als uitgangsspanning en 310V op de ingang. Dissipatie is daarmee 220/10.000=22mAx220V=4.4W. In de regelaar wordt 310-220x0.022=1.98W gedissipeerd.
De meetweerstand (300k) en potmeter hebben 't zwaar
zo te zien :( ,mogen wel wat dikker.
En de vertraging met C1 stelt zeker niet veel voor met 1mA laadstroom bij het begin :?
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

@Anne,

Ik zit even te zoeken naar een oplossing, LTspice heeft namelijk, voor zover ik kan nagaan, geen depletion mode MOSFET's in de standaard library zitten, dus dan zal ik zelf een library moeten schrijven waarmee ik het gedrag van de door jouw gekozen MOSFET simuleer, da's best wel wat werk (http://www.ltwiki.org/?title=VDMOS_mode ... gative_Vgd), ook omdat je een vrij exotisch type hebt gekozen. Wat ik wel kan doen, zie hieronder, is even de klein-signaal VDMOS gebruiken, de LND150, die heb ik namelijk ook als CCS gebruikt in mijn eigen ontwerp en daar heb ik wel een werkend model van.

Ergens gaat er echter nog steeds iets mis, ik kan het voltage namelijk niet instellen en als ik d'r meer dan ~2mA uit probeer te persen gaat ie mopperen. Ik zal morgen eens een poging wagen om een net model te schrijven voor jouw MOSFET, wellicht dat het daarmee beter gaat?
anne_lt431_001.jpg
anne_lt431_002.jpg
Plaats reactie