DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hannesie
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door hannesie »

:shock: De traumatische ervaring van Sander snap ik dan niet, als je op een stoel zit op luisterafstand, dan zie je dat soort details toch niet meer, of krijg ik dan toch zulke slechte ogen? :mrgreen: =;

Ik heb qua uitvoering dezelfde woofer hier ook in gebruik naar ik weet. :-$
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mja, laten we het erop houden dat ik een gebruiksaanwijzing heb, ik zet graag alle puntjes op de i en aan dit soort dingen kan ik mij ergeren, het is alsof ze bij ScanSpeak nog wat glazvezel stofkappen hadden liggen die ook op moesten, dat idee krijg ik erbij. En ja, met een stukje luidsprekerdoek is dat natuurlijk op te lossen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

er is natuurlijk een kans dat het form follows function is?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Oh wacht, volgens mij heb ik het antwoord gevonden. De 22W serie heeft een glasvezel conus en bijpassende glasvezel stofkap, ScanSpeak is gewoon lui geweest en heeft voor de 26W serie, met alu conus, gewoon dezelfde stofkap gebruikt als de 22W serie omdat men geen zin/tijd/budget had om daar een nette alu stofkap voor te (laten) maken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Geen idee wat nu jouw probleem is Sander. Heb jij andere woefs dan op de fotoos in Ed zijn draadje dan?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mss willen ze wel een lucht doorlatende stofkap onafhankelijk van t conus materiaal
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
mss willen ze wel een lucht doorlatende stofkap onafhankelijk van t conus materiaal
Nee, is niet luchtdoorlatend, is gewoon een harde, gecoate glasvezel stofkap.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Geen idee wat nu jouw probleem is Sander. Heb jij andere woefs dan op de fotoos in Ed zijn draadje dan?
Mja, ik heb die drivers een keer in m'n handen gehad, prachtige zwart geanodiseerde aluminium conus en dan een glasvezel stofkap waarbij je het grove weefpatroon van de stofkap duidelijk ziet, dat matcht totaal niet met die prachtige zwart geanodiseerde aluminium conus, maar goed, ik ben een beetje een zeurkous met dat soort dingen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ook al zijn de woofers niet zogenaamd high-end, zoals de AT, er zijn vrijwel geen alternatieve 10" woofers te vinden met dit rendement, laag resonantiepunt, nominaal 8 ohm zodat je er twee parallel kunt zetten en op een normale versterker gebruiken, lage vervorming tot 400Hz, vlakke curve vrij van resonanties, en niet al te lage Q-factor voor toepassing zoals in de C1. De woofers zijn ook heel snel met een lage Rms, geen verliezen in de spoeldrager. Als je dat rijtje ziet, wat deze ScanSpeak woofers combineren aan eigenschappen, dan is dat best indrukwekkend.
dat is ook inderdaad zo Jeroen,
je zou het hem niet aangeven maar in deze unit zit meer engineering dan men zou denken.
Zelfs de dustcap is over nagedacht :wink:

Midden jaren 90 probeerde ik enkele luidsprekerdriver ontwerpers, waaronder ScanSpeak, te overtuigen van het belang van een goede luchtstroming doorheen de korf van de luidspreker.
Mijn motivatie was enerzijds het verkopen van een toestel welk deze luchtstroom kan meten en anderzijds zou het leuk zijn om binnen de engineering afdeling te geraken. Ik ving echter bot en kwam van een kale reis terug.

Het toestel in kwestie is eigenlijk een dure gigantische stofzuiger (75Amp) uitgerust met een volume en drukmeter alsook verschillende sensoren voor het meten van turbulenties en luchtsnelheden. Het toestel wordt hoofdzakelijk gebruikt in de motorontwikkeling en tuning om de luchtstroom van verbrandingsmotoren te meten en te optimaliseren.

10 jaar later kan ik in Zuid Africa een gebruikt toestel over nemen en biedt dit ScanSpeak aan met een huurovereenkomst. ScanSpeak heeft zich net vrijgekocht van Tymphany en de centen zijn even op.
In een gekke bui stel ik ze voor om mij een paar driverchassis op te sturen die ik voor hun dan wil meten en optimaliseren, en zo geschiede!

Het eerste chassis is per toeval deze 26er, tenminste, een prototype waar ze op dat moment aan werken.
De korf is vatbaar voor verbetering. De armen kunnen stabieler en smaller, de verluchtingsgaten zijn te hoekig en de verluchting van de spider kan aanzienlijk beter. Het productie frame ziet er dan ook geheel anders uit.
De Illuminator lijn wordt ontworpen met plots enorm veel aandacht voor het bekomen van een laterale luchtstroom.
Gelukkig wordt er nu meer aandacht besteed aan deze luchtstroom langs de korf en ook door de magneet omdat minder luchtturbulenties de Rms waarde aanzienlijk verlagen.

Ondanks mijn inzet heb ik uiteindelijk toch nog steeds geen toestel aan een luidspreker ontwikkelaar kunnen verkopen :( maar misschien wel een bijdrage geleverd om een betere driver te ontwikkelen :D .

Foto: proto en productiekorf
basdriver SS 26W vs proto mod.jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 20 dec 2017, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Bericht door Shadow »

Goed verhaal is het enige dat je er aan over gehouden hebt :beer:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gemiste kans Ed, je had eeuwige roem kunnen vergaren in mijn persoonlijke opinie door te pleiten voor een stofkap uit hetzelfde materiaal als de conus, maar het is je vergeven :D
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Shadow schreef:
Goed verhaal is het enige dat je er aan over gehouden hebt :beer:
maar ook plezier, kennis en een aantal verknoeide frames ter decoratie.
SSassen schreef:
Gemiste kans Ed, je had eeuwige roem kunnen vergaren in mijn persoonlijke opinie door te pleiten voor een stofkap uit hetzelfde materiaal als de conus, maar het is je vergeven :D
:-({|=
ik weet het niet zeker maar dacht dat de eerste types geen alucone hadden.
Trouwens, een alu dustcap gaat uit zichzelf zingen en geloof mij, dat is nu net waar Jeroen NIET echt vrolijk van wordt!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Al heel lang geleden had Volt ook al zulke ideeën Ed en maakten ze de magneetophanging aan de voorkant. Denk dat je ze wel kent. Dat heeft geen navolging gevonden. Waarschijnlijk toch te complex en te duur voor de winst die het opleverde.

http://www.voltloudspeakers.co.uk/louds ... rv4564-18/
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voor de die-hard high-enders:

net zoals bij een verbrandingsmotor is de luchtstroom omwille van productie-eenvoud, niet volledig geoptimaliseerd.
Er is dus nog ruimte voor verbetering.
Neem nu deze woofer, er is een gietkorrel rond het metaal voelbaar. Hierdoor ontstaan turbulenties.
De ongebruikte lipjes aan het frame en vooral dat gaatje er in zorgt eveneens voor turbulenties (en een onbalans op het membraan).
Hier en daar kan ook nog wat gestroomlijnd worden welk een laterale luchtstroom bevorderd.
airflow3 mod.jpg
Turbulenties in een luchtstroom zorgen ervoor dat die luchtstroom afgeremd wordt.
Als de snelheid van deze luchtstroom in zijn totaliteit verminderd verhoogd de weerstand op het membraan.
Rms gaat dus omhoog = foute boel!

Stel dat de korf zodanig wordt bewerkt dat alle metaal waar luchtstroom voorbij komt, glad en gestroomlijnd zijn.
In hoeverre zou dit meetbaar of zelfs hoorbaar zijn?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Meetbaar zondermeer, je zal dit terugzien in een stapresponse, hoeveel A er nodig is voor volledige uitslag, deels is dit de ophanging, deels is dit de luchtweerstand.
richard

Bericht door richard »

SSassen schreef:
Meetbaar zondermeer, je zal dit terugzien in een stapresponse, hoeveel A er nodig is voor volledige uitslag, deels is dit de ophanging, deels is dit de luchtweerstand.
De bijdrage van de luchtweerstand zou je dan kunnen bepalen door dezelfde meting in vacuüm uit te voeren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, je zou Qt kunnen meten uit de impedantiecurve. En met een airco vacuümpompje moet je al een heel kunnen komen. Je hoeft niet echt hoogvacuüm te hebben. 0,1 bar is al heel wat. Maar interessanter is het om de vervorming te meten en dat gaat helaas niet zonder lucht.
holco

Bericht door holco »

Mooi project!! Het is dat ik net nieuwe speakers heb gekocht anders was ik zeker ingestapt ;)
vastwelgoed

Bericht door vastwelgoed »

asterduc schreef:
voor de die-hard high-enders:

net zoals bij een verbrandingsmotor is de luchtstroom omwille van productie-eenvoud, niet volledig geoptimaliseerd.
Er is dus nog ruimte voor verbetering.
Neem nu deze woofer, er is een gietkorrel rond het metaal voelbaar. Hierdoor ontstaan turbulenties.
De ongebruikte lipjes aan het frame en vooral dat gaatje er in zorgt eveneens voor turbulenties (en een onbalans op het membraan).
Hier en daar kan ook nog wat gestroomlijnd worden welk een laterale luchtstroom bevorderd.

airflow3 mod.jpg

Turbulenties in een luchtstroom zorgen ervoor dat die luchtstroom afgeremd wordt.
Als de snelheid van deze luchtstroom in zijn totaliteit verminderd verhoogd de weerstand op het membraan.
Rms gaat dus omhoog = foute boel!

Stel dat de korf zodanig wordt bewerkt dat alle metaal waar luchtstroom voorbij komt, glad en gestroomlijnd zijn.
In hoeverre zou dit meetbaar of zelfs hoorbaar zijn?
Waar dienen die oortjes eigenlijk voor? Die kun je er vlgs. mij gewoon afvijlen en dat helpt de 'stroomlijning' weer (merkbaar?).
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Mooi ontwerp, ik ben heel benieuwd hoe het klinkt, maar dat zal vast wel snor zitten.

Is het voor de baffle misschien een idee om lasergesneden platen te gebruiken?
Bijvoorbeeld 12 mm populier:
https://snijlab.nl/nl/m/266/multiplex-p ... n-10mm-266

Wellicht dat er een ontwerp te verzinnen is dat is opgebouwd uit een aantal 2d gesneden onderdelen die aan elkaar kunnen worden gelijmd. Een slimme combinatie zou eventuele resonantieproblemen kunnen oplossen.

Qua kosten zou je makkelijk onder de 100 euro moeten kunnen blijven, afhankelijk van de materiaalkeus. Dat is nog geen 10% van de prijs van de units+filters, zeer acceptabel lijkt me.
RNacoustics
Contacteer:

Bericht door RNacoustics »

Het soortelijk gewicht van populier is veel lager dan MDF. Is dat t.a.v. paneel resonantie niet juist een nadeel :?:
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ze hebben ook 9 mm MDF
https://snijlab.nl/nl/m/253/mdf-9mm

Misschien kan Sander nog e.e.a. zeggen over materiaalkeuze en resonanties?
holco

Bericht door holco »

Berken multiplex met aan twee kanten 0,5mm aluminium geplakt (pers) is gigantisch stijf, geen idee wat dat met hoge frequenties doet.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

bertor schreef:
kan Sander nog e.e.a. zeggen over materiaalkeuze en resonanties?
Als het een sandwich wordt zou ik twee of drie verschilende materialen toepassen, dit zouden ook gewoon twee of drie verschillende kwaliteiten MDF kunnen zijn. Ik heb geen idee hoe Jeroen z'n ontwerp met schotten eruit komt te zien, dus dat maakt het lastig om hier wat zinnigs over te zeggen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

holco schreef:
Berken multiplex met aan twee kanten 0,5mm aluminium geplakt (pers) is gigantisch stijf, geen idee wat dat met hoge frequenties doet.
Je wilt een paneel wat interne resonanties dempt, dus stijfheid moet je juist vermijden tot op zekere hoogte.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”