DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Foto's komen idd van.Jeroen z'n showroom topic hier
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 300
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Intressant project.
Ben alleen bang dat ik hier de ruimte niet voor heb ivm plaatsing.
Ben alleen bang dat ik hier de ruimte niet voor heb ivm plaatsing.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik kom wel even ruimte maken hoor!morca schreef:Intressant project.
Ben alleen bang dat ik hier de ruimte niet voor heb ivm plaatsing.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Gaat de goede kant op met het aantal deelnemers. Zal weer een aantal leuke bouwtopics gaan opleveren op het forum! Ik ben benieuwd naar de persoonlijke draai die de deelnemers eraan gaan geven.
EDIT: ik zie nu dat alle deelnemers tot nu toe voor de versie met de AT mid kiezen, kan ik me goed voorstellen, de SB is voor het geld echt bijzonder fraai, maar de AT mid brengt de hele speaker een klasse hoger. Samen met Mundorf AMT hoog, beter wordt het niet.
Groetjes Walter
EDIT: ik zie nu dat alle deelnemers tot nu toe voor de versie met de AT mid kiezen, kan ik me goed voorstellen, de SB is voor het geld echt bijzonder fraai, maar de AT mid brengt de hele speaker een klasse hoger. Samen met Mundorf AMT hoog, beter wordt het niet.
Groetjes Walter
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 300
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
CoenvanDongen schreef:Ik kom wel even ruimte maken hoor!morca schreef:Intressant project.
Ben alleen bang dat ik hier de ruimte niet voor heb ivm plaatsing.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Bekijk mijn topic eens, ik speel met vergelijkbare afmeting OB (2x 10 inch laag) in een kamer van slechts 12 vierkante meter. Met wat zorg voor de plaatsing en keuze luisterplek gaat dit prima. Natuurlijk, een grotere ruimte heeft voordelen, maar het is echt niet zo dat de C1 veel meer ruimte vraagt dan gewone kast speakers. Voor een mooi 3D beeld met diepte is enige afstand tot de achterwand (de muur achter de speakers) wel aan te raden, maar dit geldt precies zo voor kast speakers. Je kan de ‘truc’ van Leobus toepassen, normaal staan ze dicht bij de wand, maar bij serieus luisteren trek je de speakers een stukje naar voren. WAF blij, jij blij.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
jawel hoor Walter, als je de woofers wijzigt, maar dan heb je een compleet ander systeem.Walt schreef:ik zie nu dat alle deelnemers tot nu toe voor de versie met de AT mid kiezen, kan ik me goed voorstellen, de SB is voor het geld echt bijzonder fraai, maar de AT mid brengt de hele speaker een klasse hoger. Samen met Mundorf AMT hoog, beter wordt het niet.
ik heb het al weken aan mij voorbij laten gaan, maar kan het niet langer meer houden.
In mijn beginpost gaf ik aan hoe mooi dit systeem met weinig compromissen is opgebouwd.
Dat geldt voor de C-1 met SB middentoner. Bij dit systeem is alles in balans, geen zwakke schakels en ook geen te sterke schakels.
Ga je iets wijzigen, dan gaat imo het geheel uit balans. Besparen op één condensator of spoel, een iets gunstigere tweeter en weg is je uitgebalanceerd systeem. Je kunt het niet gunstiger maken zonder aan kwaliteit in te boeten.
Met de AT middentoner wordt er een verbetering aangebracht en ontstaat naar mijn mening een onbalans. Als je de prijs er niet naast zet is er niets aan de hand. Maar het gehele systeem wordt plots wel enkele tientallen procenten duurder.
Bij die hogere prijsstelling wil ik dan ook dat half octaaf extra erbij en zeker ook nog wat meer dynamiek.
Moest ik naar een betere middentoner grijpen, dan zou ik er heel zeker ook andere woofers in willen!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Denk je niet dat door het toevoegen van schotten en aanpassen van het filter dit wordt bewerkstelligt?asterduc schreef:Met de AT middentoner wordt er een verbetering aangebracht en ontstaat naar mijn mening een onbalans. Als je de prijs er niet naast zet is er niets aan de hand. Maar het gehele systeem wordt plots wel enkele tientallen procenten duurder.
Bij die hogere prijsstelling wil ik dan ook dat half octaaf extra erbij en zeker ook nog wat meer dynamiek.
Ben het met je eens dat qua prijs/kwaliteit de SB het hoogst scoort. Procentueel gezien schiet de AT dan wat doorasterduc schreef:don't shoot me als je een andere mening bent toegedaan, maar ik zeg dat prijs / kwaliteit het hoogst is met de SB middentoner en die combinatie is echt moeilijk te verslaan.
Moest ik naar een betere middentoner grijpen, dan zou ik er heel zeker ook andere woofers in willen!
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Hallo asterduc,
Ik snap wat je bedoelt, echter met 2 stuks 10 incher per kant, schiet de prijs als een raket omhoog als je hier dure AT of de dikste Scanspeak units in zou zetten. De meerprijs met de AT mid is nog wel te overzien en qua midhoog zit je dan extreem kwalitatief. Met de extra schotten kan je het laag ‘gratis’ nog verbeteren t.o.v. de standaard C1.
Groetjes Walter
Ik snap wat je bedoelt, echter met 2 stuks 10 incher per kant, schiet de prijs als een raket omhoog als je hier dure AT of de dikste Scanspeak units in zou zetten. De meerprijs met de AT mid is nog wel te overzien en qua midhoog zit je dan extreem kwalitatief. Met de extra schotten kan je het laag ‘gratis’ nog verbeteren t.o.v. de standaard C1.
Groetjes Walter
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
dat klopt inderdaad Jan,Leeuwarden schreef:Denk je niet dat door het toevoegen van schotten en aanpassen van het filter dit wordt bewerkstelligt?asterduc schreef:Met de AT middentoner wordt er een verbetering aangebracht en ontstaat naar mijn mening een onbalans. Als je de prijs er niet naast zet is er niets aan de hand. Maar het gehele systeem wordt plots wel enkele tientallen procenten duurder.
Bij die hogere prijsstelling wil ik dan ook dat half octaaf extra erbij en zeker ook nog wat meer dynamiek.
De schotten gaan er echter niet voor zorgen dat het systeem lager gaat.
Wat de dynamiek betreft ben ik misschien wat te veeleisend bij dergelijk OB systeem, maar dat heb je eigenlijk nooit genoeg vind ik.
Het is ook allemaal heel persoonlijk.
Laatst gewijzigd door asterduc op di 19 dec 2017, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Het rendement wordt hoger, dus er is minder konus uitslag nodig voor gelijke SPL, met wat EQ op het sublaag erbij, kan de speaker dan toch dieper doorlopen.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Het kan natuurlijk altijd beter, mooier en duurder. En vooral hobbyisten neigen daartoe en krijgen zo vaak nooit wat af. Daarom is het m.i. wel goed dat Ed een streep trekt met een systeem wat getest is en goed bevonden is. Harmonie is vaak bevredigender dan perfectie.Walt schreef:............De meerprijs met de AT mid is nog wel te overzien en qua midhoog zit je dan extreem kwalitatief. Met de extra schotten kan je het laag ‘gratis’ nog verbeteren t.o.v. de standaard C1.
Groetjes Walter
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
EQ, Sublaag, ...Walt schreef:Het rendement wordt hoger, dus er is minder konus uitslag nodig voor gelijke SPL, met wat EQ op het sublaag erbij, kan de speaker dan toch dieper doorlopen.
dan is het ook geen eenvoudig full range systeem meer.
De grote kracht van de C-1 zit hem voor mij in een kwalitatief OB totaalsysteem voor een lage prijs waar geen speciale of bijgevoegde apparatuur voor nodig is.
Zulk een evenwichtige speaker vind je vandaag de dag (nog) niet zo eenvoudig.
Als ik van plan ben om er subs en DSP bij te plaatsen, dan vertrek ik gegarandeerd met totaal andere drivers.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Geheel mee eens, als er nog van alles op DSP gebied etc bij moest verviel meteen mijn belangstelling. Dit systeem kan ik gewoon aan mijn "standaard" stereo-versterker hangen en dat lijkt tegenwoordig wel iets bijzonders te zijnasterduc schreef:De grote kracht van de C-1 zit hem voor mij in een kwalitatief OB totaalsysteem voor een lage prijs waar geen speciale of bijgevoegde apparatuur voor nodig is
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Amen!VintageHarry schreef:Geheel mee eens, als er nog van alles op DSP gebied etc bij moest verviel meteen mijn belangstelling. Dit systeem kan ik gewoon aan mijn "standaard" stereo-versterker hangen en dat lijkt tegenwoordig wel iets bijzonders te zijn
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Uhhh... ik mag er toch wel een subje bij DSP-en?
Of is dat vloeken in de kerk?
(Wel met kanttekening alleen als ik dat nodig zou vinden...)
(Wel met kanttekening alleen als ik dat nodig zou vinden...)
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Tuurlijk, het is maar net wel stuk gereedschap je wilt gebruiken, ik ben meer een liefhebber van passief filteren met een nette eindtrap ervoor.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Wel mee eens maar ik heb gemerkt dat een subje soms net even voor wat meer lucht zorg bij sommige speakers... Of beter: je merkt pas dat er een sub speelt als je hem uit zet... Voor mijn Next-4 wil je absoluut geen sub bijvoorbeeld. Mijn luistersessie bij Hans maakte dat ik sowieso kies voor de versie met iets hoger rendement/schotten. We gaan zien of ik er dan nog iets aan wil toevoegen.
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Zou jou MinimA versterker kunnen volstaan voor deze speaker?SSassen schreef:Tuurlijk, het is maar net wel stuk gereedschap je wilt gebruiken, ik ben meer een liefhebber van passief filteren met een nette eindtrap ervoor.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ook al zijn de woofers niet zogenaamd high-end, zoals de AT, er zijn vrijwel geen alternatieve 10" woofers te vinden met dit rendement, laag resonantiepunt, nominaal 8 ohm zodat je er twee parallel kunt zetten en op een normale versterker gebruiken, lage vervorming tot 400Hz, vlakke curve vrij van resonanties, en niet al te lage Q-factor voor toepassing zoals in de C1. De woofers zijn ook heel snel met een lage Rms, geen verliezen in de spoeldrager. Als je dat rijtje ziet, wat deze scanspeak woofers combineren aan eigenschappen, dan is dat best indrukwekkend. Als je beter wil wordt je al snel gedwongen om woofers op spec laten maken, wat factoren duurder is (en wat gelukkig kan bij AudioTechnology). Ik heb naar bruikbare alternatieven van Dayton gezocht, wat een mooie volgende stap in kwaliteit zou zijn, maar niet gevonden die voldoen aan de eisen voor dit concept.
Het is inderdaad zo dat de C1 initieel zo is ontworpen dat voor een zo laag mogelijk budget toch een uitstekende presterende OB zou worden gecreëerd die paste binnen de lijn van Daudio. Wijzelf vinden echter ook, zoals de mensen die nu inschrijven op de group buy, dat de AT mid nog zoveel meer luisterplezier geeft, dat het een verantwoorde aanschaf is.
Het is inderdaad zo dat de C1 initieel zo is ontworpen dat voor een zo laag mogelijk budget toch een uitstekende presterende OB zou worden gecreëerd die paste binnen de lijn van Daudio. Wijzelf vinden echter ook, zoals de mensen die nu inschrijven op de group buy, dat de AT mid nog zoveel meer luisterplezier geeft, dat het een verantwoorde aanschaf is.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 19 dec 2017, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Met gemak! Ook de ExtremA heeft geen moeite met een dergelijke luidspreker overigens.vastwelgoed schreef:Zou jou MinimA versterker kunnen volstaan voor deze speaker?SSassen schreef:Tuurlijk, het is maar net wel stuk gereedschap je wilt gebruiken, ik ben meer een liefhebber van passief filteren met een nette eindtrap ervoor.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Als ze nu ook een fatsoenlijke stofkap hadden gemonteerd, in plaats van iets wat esthetisch totaal niet aansluit bij de conus e.d. dan had ik hier instemmend knikkend achter m'n beeldscherm gezeten, helaas is er één, voor de OCD-ers onder ons haast onoverkomelijk, manco aan deze woofers en da's verdorie die stofkap, wie bij ScanSpeak heeft getekend voor deze misser van formaat?jeroen_d schreef:... Als je dat rijtje ziet, wat deze scanspeak woofers combineren aan eigenschappen, dan is dat best indrukwekkend. ....
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Zoals ik al in een ander topic schreef :
ray5150 schreef:Stukje luidsprekerdoek ervoor. zie je d'r niks meer van.

