Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Mr Tube schreef:
Ik heb net dit topic even door zitten lezen omdat ik ook zoiets wil gaan bouwen, heb nog wel een opmerking over de LCLC voeding.
Ik zou zelf pleiten voor een flinke capaciteit direct achter de brugcel(inschakel vertraging is wel nodig), daarachter een stabilisator voor het stuurgedeelte.
Nee, om redenen die ik al heb uitgelegd gaat dit niet werken, daarnaast heeft een LC(LC) voeding veel betere eigenschappen wat stabilisatie van de spanning betreft.
Mr Tube schreef:
Als je trouwens echt iets moois wil zien wat betreft schemas kan ik de site http://www.arcdb.ws erg aanbevelen.
daar laat ik me graag inspireren, heb zelf een poos een VT100 gehad.
Bedankt voor de suggestie!
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Mr Tube »

Ik vind de stabilisatie eigenschappen bij een LC helemaal niet zo goed, uit simulatie blijkt van beide voedingstypen dat Loadregulation 3x hoger is bij een LC voeding dan zonder de L.
Wel is de rimpel veel beter weg gefilterd bij een LC maar dat is logisch.

In mijn project wil ik beginnen met 2000uF afvlakking en dan een RC filter plus stabilisatie voor het stuurgedeelte, een beetje naar voorbeeld van de Audio Research VT100.

De VT100 was een van de weinige buizenversterkers die in staat was om mijn moeilijke speakers overtuigend aan te sturen, kwa strakheid in het laag kwam hij dicht in de buurt van de Threshold versterker die daarin uitblinkt. Daar zitten 12x 470uF parallel in de voeding, best heftig.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Leeuwarden »

Kuch...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Leeuwarden schreef:
Kuch...
Tja,en rats noch bonen :(
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 22 sep 2015, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ds23man »

Volgens mij staat dit project achter een hek geparkeerd. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Ik begrijp dat kuch van Leeuwarden in deze niet helemaal ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Leeuwarden »

Gewoon een kriebel in de keel, Ray...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Geen tijd mannen, huis is nog lang niet af.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Zal hier maar 's verder doen zeker :o
M'n rare verzinsels dus :D .Had er twee uitvoeringen van bedacht, met triodes en met triode/pentode.
Is wel heel anders dan een 300B pp :lol:
Met 50% tegenkoppeling in de eindtrap.
Anne
Bijlagen
Cir88T.jpg
Cir88P.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Zal hier maar 's verder doen zeker :o
Heb jij een folder op de PC met kant-en-klare recepten ofzo? Waardeer je input, maar de insteek is door slim kiezen van voedingspanningen je een aantal koppel-C's kunt wegstrepen, zie ook onderstaand principe-schema (en ja, dat zijn andere buizen).
300BPP_6SL7_6SN7.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Heb jij een folder op de PC met kant-en-klare recepten ofzo? Waardeer je input, maar de insteek is door slim kiezen van voedingspanningen je een aantal koppel-C's kunt wegstrepen
Op m'n PC staan allerhande probeersels, niet kant-en-klaar of zo.Is meer van wat is er te vinden en er iets omheen brouwen, niet vanalles met bijv. onvindbare trafo's.Bovenstaande twee zijn circlotrons, meestal lastig wegens meerdere voedingen nodig.Zag dat met twee trafo's van DieWuestens wel zou kunnen, dus doorgeborduurd :D .De UGT is wel nergens te vinden maar met een Raa (hier Rkk 8) ) van maar 900 Ω moet die wel zelf te maken zijn.
Maar goed, je wil wat anders met zo min mogelijk koppel-C's.Als je niet vies ben van wat halfgeleiders erbij is dat wel te doen :-& .
Ook een principeschema dus O:)
Anne
P.S.nieuwjaarswensen in de kantine :wink:
Bijlagen
KTide.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, hier ook maar weer eens mee verder, de insteek is om met een variant op onderstaand schema aan de slag te gaan, met voor V1 een E88CC en voor V2 een ECC99 en uiteraard een set KT88's op de uitgang. Ik gebruik de Van der Veen VDV-GIT80 als uitgangs- en de VDV-POW80 als voedingstransformator en heb daarmee voldoende mogelijkheden om allerhande hulp- en biasspanningen te genereren.
300BPP_6SL7_6SN7.jpg
300BPP_6SL7_6SN7.jpg (20.39 KiB) 495 keer bekeken
Het basis voedingsconcept heb ik hier al uit de doeken gedaan, en de B+ zal verder zonder stabilisatie gebruikt worden, de LCLC opzet geeft al voldoende stabilisatie. Echter ik wil de E88C en ECC99 van een nette gestabiliseerde voeding voorzien op basis van de 'Maida' regelaar, waarschijnlijk met een LM317/LT1085 of wellicht een LT3080. Ik wil eerst dit deel van de voeding uitwerken, opbouwen en testen voordat ik het concept voor de versterker zelf uitwerk, een goede voeding is namelijk essentieel door de zeer beperkte PSRR van de voortrap en driver.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, eerste opzet voor de eindversterker, feitelijk niet meer dan een veredeled blokschema, maar je moet ergens beginnen tenslotte.
kt88_pp_001.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Shadow »

Het hek gaat weer open =D>
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Wou je de eindbuizen instellen met kathodeweerstanden ? Eigenlijk alleen goed in klasseA (evt klein beetje B).
Nog een voorbeeld van eenander, andere buizen enkel voor 't idee.Is ook met maar op één plaats koppelcondensatoren.
Geen gebalanceerde ingang, kan wel.
Anne
Bijlagen
ONIX.jpg
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door molekuul »

Hoi Sander,

weet je zeker dat je een e88c wilt gebruiken? Dit is een single triode aka 6dl4.
Of bedoel je een e88cc? De dubbel triode, 6922?

Gr.

Joris
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Okay, na wat stoeien met heel diep weggezakte, of compleet verdwenen, kennis uit midden jaren '90 heb ik na wat leeswerk en rekenwerk een eerste opzet gemaakt voor het ingangs- en drivercircuit. Ik kwam d'r al gauw achter dat ik mijn eerste insteek met de 6922/E88CC en ECC99 het beste kon laten varen omdat er met een ECC83 en ECC81, naar een recept van Menno van Veen, prima resultaten te boeken zijn.
kt88_pp_002.jpg
Wat heb ik precies uitgewerkt? Feitelijk heb ik vooral het schema anders getekend en voor het gemak even de gebalanceerde ingang weggelaten. U1A en U1B zijn de twee triodes in de ECC83 en die zijn als LTP (long tail pair) geschakeld en daarmee expliciet als verschilversterker (differentieel paar). R2 en C2 zijn een laagdoorlaat omdat ik daarvoor niet wil rekenen op alleen de stuurrooster capaciteit van U1, die is namelijk te klein en frequentieafhankelijk en ik ontwerp hier een audio versterker, geen AM eindtrap. Q1 vormt een stroombron samen met LED D1 als referentie, met pakweg 2mA totaal en dus 1mA per triode. R5 en R6 zijn feitelijk een 500R instelpot waarmee de DC balans van beide triodes U1A en U1B exact is af te regelen, tube matching is natuurlijk leuk, maar dit geeft je 100% de garantie dat beide triodes ook exact hetzelfde staan ingesteld.

R3 en R4 laat ik voorlopig even zo, liefst knutsel ik daar een nette gecascodeerde stroomspiegel met transistoren in, maar de insteek was om een buizenversterker te bouwen, dus laten we d'r niet gelijk een karrevracht transistoren in kieperen. Dubbeltriode U2 vormt wederom een LTP en fungeert dus ook als verschilversterker. Ook hier weer een instelpot in de vorm van R12 en R13, echter in dit geval bedoeld om de AC balans af te regelen, dit simpelweg door het uitsturen van de eindtrap en de amplitude van TOP en BOT exact aan elkaar gelijk te maken. Ook bij U2 zien we weer een stroombron in de vorm van Q2 met LED D2 als referentie die hier zorgt voor pakweg 5mA per triode. Uiteraard geldt ook hier weer de kanttekening voor wat betreft de stroomspiegel met transistoren, daarmee zouden namelijk ook R12 en R13 kunnen komen te vervallen, met een stroomspiegel dwing je namelijk symmetrie af.

Als hulpspanningen gebruik ik -40V en +12V, om hiermee de DC balans op de anodes van U1A en U1B c.q. de stuurroosters van U2A en U2B gelijk te maken, die bedraagt nu pakweg 100V en als ik goed gerekend heb (Anne, help!) moet dat nu ongeveer kloppen. Daarmee denk ik dat de eerste opzet een flink eind in de goede richting gaat, maar uiteraard wordt constructieve feedback van collega forumleden gewaardeerd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Anne, help!
:lol: :lol: :lol: :goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
R3 en R4 laat ik voorlopig even zo, liefst knutsel ik daar een nette gecascodeerde stroomspiegel met transistoren in,

Als hulpspanningen gebruik ik -40V en +12V, om hiermee de DC balans op de anodes van U1A en U1B c.q. de stuurroosters van U2A en U2B gelijk te maken, die bedraagt nu pakweg 100V en als ik goed gerekend heb (Anne, help!) moet dat nu ongeveer kloppen. Daarmee denk ik dat de eerste opzet een flink eind in de goede richting gaat, maar uiteraard wordt constructieve feedback van collega forumleden gewaardeerd.
Ook maar aan 't werk dan :D
Als je R3 en R4 vervangt door een stroomspiegel is die 100V voor de volgende trap afhankelijk van de kathodestroombron, buiseigenschappen en de +200V (met enkel weerstanden doet de buis er niet toe).Vraagt dan wel om DC tegenkoppeling om de 100V op peil te houden.
De buis+instelling van de tweede trap is niet zo best.Je hebt ong. 100Vtt nodig voor de KT88 in AB1.
Persoonlijk (vele wegen naar Rome) vind ik de 6J6/ECC91 een leuk buisje op die plaats.
De instelling van de ECC83 is ook niet jedat. 100V bij 1mA is bij -Vg=0,6V , betekend roosterstroom :(
Anne
Bijlagen
ECC81-91.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Bedankt Anne, alleen zo'n ECC91 is lastig te krijgen. Kunnen we niet wat moois knutselen met meer gangbare buizen, ik denk dan aan ECC81/82/83/88 of een ECC99? Uiteraard kunnen we zonder probleem meer, of minder, stroom door de driver heen duwen als we daarmee geholpen zijn? Eventueel kunnen we ook per 'helft' van de symmetrische versterker een dubbeltriode inzetten voor de drivers en die dan bootstrappen? Dan moet er toch voldoende uitstuurruimte voorradig zijn?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Bedankt Anne, alleen zo'n ECC91 is lastig te krijgen.
Valt wel mee hoor :D
B.JPG
Dan moet er toch voldoende uitstuurruimte voorradig zijn?
De uitstuurruimte is niet zo lastig.Met die 6J6 gaat 't al makkelijk 65volt op en neer en 300volt kathode naar +V.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Bedankt Anne, alleen zo'n ECC91 is lastig te krijgen.
Klopt. Wim de Rotte heeft er nog maar 68 op voorraad. :lol:
Schermopname (40).png
http://www.electrontubes.nl/Voorraad/buizene.htm

Waar ik dan wel weer benieuwd ben is of je het zoekt in standaard productie, of dat je aan de slag gaat met exotische merken en NOS exemplaren.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Waar ik dan wel weer benieuwd ben is of je het zoekt in standaard productie, of dat je aan de slag gaat met exotische merken en NOS exemplaren.
Nieuw uit huidige productie of NOS, en bij voorkeur gematched en met vergulde pinnen, wie riep d'r ook alweer dat ik veeleisend was?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Leeuwarden »

:lol:
Voornamelijk jijzelf
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, ik kreeg een onvoldoende van Anne voor m'n eerste poging, maar ik ben niet zo makkelijk uit het veld te slaan dus bij deze de herkansing.

Voordat ik aan alle kanten begin te duwen en te trekken aan de opzet eerst maar even de zaken in stukken knippen en dan per deel eens kijken hoe of wat, te beginnen bij de instelling van de ECC83 op de ingang. Uiteraard begin je dan bij het controleren van de instelling met behulp van de plot van de statische anodekarakteristiek van de betreffende buis. Maar eerst even een principe schema, zodat duidelijk is waarmee we aan het stoeien zijn:
theory_001.jpg
In dit principe schema zijn een aantal zaken gelabeled, te weten A en B, de anodes van de ECC83 dubbeltriode en C, de gezamelijke cathode. I1 is een stroombron met een nader te bepalen waarde I voor de stroomsterkte. De voedingsspanning bedraagt +200V zoals geillustreerd en R3 en R4 zorgen ervoor dat er door modulatie van stuurroosters S1 en S2 een daarmee varieerende spanning kan ontstaat op anodes A en B. Het is nu zaak om de twee uitersten te definiëren zodat we belastingslijn kunnen intekenen.
theory_002.jpg
Op de plot kan je twee punten uitzetten, te weten punt A, wanneer er helemaal geen stroom vloeit tussen de anode en kathode (nullastpunt), en punt B (kortsluitpunt), waarbij er fictief een kortsluiting is tussen anode en cathode. Als we deze twee punten met elkaar verbinden door middel van een rechte lijn dan volgt hieruit dat elke mogelijke combinatie van spanning en stroom zich op deze lijn moet bevinden, kortom, de belastingslijn definiëert het gedrag van de buis.

Voor het maximale anode voltage geldt dat deze gelijk is aan de voedingsspanning, het nullastpunt A ligt dus bij V=200V en I=0mA. Voor de maximale anodestroom geldt dat deze gelijk is aan de voedingsspanning gedeeld door de anodeweerstand, kortom de wet van Ohm, en hieruit volgt dus dat I=200/100K, I=0.002A oftewel het kortsluitpunt B ligt dus bij V=0V en I=2mA. Als we deze punten uitzetten op de plot van de anodekarakteristiek van de ECC83 blijkt al direct dat we niet op het gunstigste gebied van de anodekarakteristiek uitkomen, da's namelijk waar de lijnen het minst geknikt zijn en waar de tussenafstand vrijwel gelijk is, hier is namelijk de harmonische vervorming het laagst.

Het is nu dus zaak een instelpunt te vinden waarbij vervorming, uitstuurruimte, maar vooral gain optimaal zijn, uiteraard binnen de grenzen van hetgeen de buis kwa anodespanning en dissipatie toelaat.
Plaats reactie