Philips hf309 in triode schakelen
Moderator: Beheerdersteam
-
JanMartine
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 11:18
Philips hf309 in triode schakelen
Ik ben in het bezit van twee prachtige Philips Hf 309 mono eindblokjes, nu lees ik op het net her en der nogal wat over een triode schakeling , hoe gaat het bij deze eindblokjes in zijn werk om ze dus in triode te schakelen ? Wie o wie kan mij hierbij helpen?
Re: Philips hf309 in triode schakelen
Triode schakeling is klankmatig een upgrade maar het kost wel vermogen, 2X6 watt ipv 2X12 watt .
En als je dan toch gaat verbouwen :
-tegenkoppeling eruit
-ECC81 als stuurbuisje (heeft meer "ballen" dan een ECC83)
En als je dan toch gaat verbouwen :
-tegenkoppeling eruit
-ECC81 als stuurbuisje (heeft meer "ballen" dan een ECC83)
-
JanMartine
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 11:18
Re: Philips hf309 in triode schakelen
Oke dan , is van deze verbouwing een schema of bouwbeschrijving van?
Dan gelijk maar all the way
Dan gelijk maar all the way
Re: Philips hf309 in triode schakelen
Is wel te doen, of 't veel uithaalt ? De versterker is al in UL, redelijk lage impedantie van de uitgang.
Eerst even het schema, Voor triode de schermroosters niet aan de tap van de UGT maar met 100Ω / 1W weerstanden aan de anode van dezelfde buis.
De ECC83 door een ECC81 vervangen gaat zomaar niet.De schakeling is een samenspel van mee- en tegen-koppeling, komt nogal nauw.
Anne
Eerst even het schema, Voor triode de schermroosters niet aan de tap van de UGT maar met 100Ω / 1W weerstanden aan de anode van dezelfde buis.
De ECC83 door een ECC81 vervangen gaat zomaar niet.De schakeling is een samenspel van mee- en tegen-koppeling, komt nogal nauw.
Anne
Re: Philips hf309 in triode schakelen
Anne heeft (zoals meestal
) gelijk wat de tegenkoppeling / stuurbuis verandering in dit schema betreft, die koppeling zit nogal verweven in de stuurtrap .
Als je de tegenkoppeling kwijt wilt dan moet de boel bij nader inzien flink verbouwd worden .
Als je de tegenkoppeling kwijt wilt dan moet de boel bij nader inzien flink verbouwd worden .
Re: Philips hf309 in triode schakelen
De HF309 is wat mij betreft (net als de Quad ll) een van de betere schakelingen. De Philips ingenieurs wisten toen echt wel wat ze deden.
Zou het niet veranderen. Als je het echt iets anders wil zou ik deze in ieder geval heel laten.
groet,
Aat
Zou het niet veranderen. Als je het echt iets anders wil zou ik deze in ieder geval heel laten.
groet,
Aat
-
JanMartine
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 11:18
Re: Philips hf309 in triode schakelen
Dan laat ik ze maar lekker origineel , klinken zo ook heerlijk hoor , maar je lest dan dat ze in triode wat vervijnder worden , maar als dat verschil zo minimaal is zie ik er maar vanaf
Jan
Jan
-
JanMartine
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 11:18
Re: Philips hf309 in triode schakelen
Beter naar een setje speakers op zoek gaan die er qua rendement beter bij passen, hoogrendement coaxiaal of fullrange, daar nog suggesties voor?

