Oud speaker project afmaken...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Oud speaker project afmaken...
Zo'n SEAS komt ook in me op, maar dan met een magnesium membraan. Ook licht en stijf, past wat mij betreft beter in de filosofie van het ontwerp dan papier. Ze zijn 0,6 mm groter, daar moet een mouw aan te passen zijn.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
De ScanSpeak Revelator 22W/8857T-00 is ook een optie, prijzige driver, prima specs, maar wel meer cone breakup door de alu conus dan de Seas in mijn voorgaande post, dus lastiger aan te sluiten op de mid. Daarnaast is de inbouwmaat 223mm, dus dan zal de uitsparing in de kast iets groter gemaakt moeten worden.
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-8857t00.pdf

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-8857t00.pdf

Re: Oud speaker project afmaken...
Persoonlijk zou ik voor de Accuton unit gaan,die past perfect bij dit project.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
@JP, ga je passief filteren of komt er iets actiefs in, een DSP recept van Bruno bv?
In dat laatste geval heb je namelijk meer keuze, omdat je dan gewoon veel steiler kunt filteren en je dus minder last hebt van cone breakup. Ook kan je dan natuurlijk, in het geval je een C220 in wilt zetten en toch jaren '90 techno house op volume 10 wilt gaan draaien, een nette hoogdoorlaat inzetten zodat alles onder de Fres van kast+driver b.v. een 12 of 24dB/oct afval ziet, zo voorkom je overexcursie.
In dat laatste geval heb je namelijk meer keuze, omdat je dan gewoon veel steiler kunt filteren en je dus minder last hebt van cone breakup. Ook kan je dan natuurlijk, in het geval je een C220 in wilt zetten en toch jaren '90 techno house op volume 10 wilt gaan draaien, een nette hoogdoorlaat inzetten zodat alles onder de Fres van kast+driver b.v. een 12 of 24dB/oct afval ziet, zo voorkom je overexcursie.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Oud speaker project afmaken...
Je kunt er wel van alles in willen proppen, maar dan zal het passieve filter de schop op moeten.
Maar misschien is het handig als Tony zijn licht eens over de zaak kan laten schijnen, heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze kasten bij hem vandaan komen.
Maar misschien is het handig als Tony zijn licht eens over de zaak kan laten schijnen, heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze kasten bij hem vandaan komen.
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Ik zie verschillende C220 versie, wat zijn nu precies de verschillen?
@Sander, yep, ik heb ook de kasten...
. Zien er nog erg netjes uit, tzt even mooi inolien.
@Sander, yep, ik heb ook de kasten...
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Neen, ik wil de zaak passief houden. Ik heb een prachtige DAC en dat is helaas niet compatible met een actieve speaker.
Denk dat idd een Acuton C220 uitvoering het meest verstandigste is.
Denk dat idd een Acuton C220 uitvoering het meest verstandigste is.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Ik zou Tony Gee even benaderen, die heeft heel veel gewerkt met de Accuton units en kan je hier zeker prima in adviseren.Jan-Peter schreef:Neen, ik wil de zaak passief houden. Ik heb een prachtige DAC en dat is helaas niet compatible met een actieve speaker.
Denk dat idd een Acuton C220 uitvoering het meest verstandigste is.
http://tg-acoustics.com/
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
@Jan-Peter, ik denk overigens dat de kasten die je hebt staan gebouwd zijn naar een ontwerp van Tony Gee.
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... 0Mk-II.pdf
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... 0Mk-II.pdf
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Idd, de kasten lijken wel erg veel op wat TG maakt. Nu niet zo belangrijk meer.
Weet iemand zo de verschillen tussen de drie C220 versies van Accuton? Prijsverschil met de duurste is substantieel!
Weet iemand zo de verschillen tussen de drie C220 versies van Accuton? Prijsverschil met de duurste is substantieel!
Re: Oud speaker project afmaken...
Rendement,neodymium en 'oortjes' in de conus om de opbreking van de conus te verbeteren.
http://www.accuton.com/en/products/spea ... -products/
http://www.accuton.com/en/products/spea ... -products/
Laatst gewijzigd door dre op za 16 dec 2017, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Oud speaker project afmaken...
Dat is zeker een waar woord.Jan-Peter schreef:Prijsverschil met de duurste is substantieel!
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Rendement...geen probleem, compenseren we wel met wat meer 'versterker' vermogen... 
Buiten het rendement zijn er nog andere valide argumenten waarom de duurdere nu beter zou zijn?
Buiten het rendement zijn er nog andere valide argumenten waarom de duurdere nu beter zou zijn?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Oud speaker project afmaken...
De duurdere 222 heeft een behoorlijk andere FR respons:
222:
221:
Dat zou enige aanpassing in het filter behoeven.
En de 222 is bedoeld voor een kleine kast:
Vented box design parameters:
Vb: 29L, Fres: 23Hz with passive radiator, -12dB @ 25Hz, Q: 0.47 (optimal A/V alignment)
Vb: 24L, Port diameter: 70mm, Length: 200mm, Fres: 43.5Hz, F-3dB: 47Hz, Q: 0.50
Vb: 36L, Port diameter: 70mm, Length: 145mm, Fres: 40Hz, F-3dB: 39Hz, Q: 0.43 (extended bass)
De 221:
Vented box design parameters:
Vb: 51L, Port diameter: 70mm, Length: 265mm, Fres: 26.5Hz, F-3dB: 34Hz, Q: 0.58 (optimal)
Vb: 83L, Port diameter: 70mm, Length: 110mm, Fres: 29Hz, F-3dB: 28Hz, Q: 0.50 (extended bass)
Vb: 43L, Port diameter: 70mm, Length: 220mm, Fres: 31Hz, F-3dB: 35Hz, Q: 0.61 (0.7dB Ripple @ 50Hz)
Dus gewoon de 221 pakken!
222:
221:
Dat zou enige aanpassing in het filter behoeven.
En de 222 is bedoeld voor een kleine kast:
Vented box design parameters:
Vb: 29L, Fres: 23Hz with passive radiator, -12dB @ 25Hz, Q: 0.47 (optimal A/V alignment)
Vb: 24L, Port diameter: 70mm, Length: 200mm, Fres: 43.5Hz, F-3dB: 47Hz, Q: 0.50
Vb: 36L, Port diameter: 70mm, Length: 145mm, Fres: 40Hz, F-3dB: 39Hz, Q: 0.43 (extended bass)
De 221:
Vented box design parameters:
Vb: 51L, Port diameter: 70mm, Length: 265mm, Fres: 26.5Hz, F-3dB: 34Hz, Q: 0.58 (optimal)
Vb: 83L, Port diameter: 70mm, Length: 110mm, Fres: 29Hz, F-3dB: 28Hz, Q: 0.50 (extended bass)
Vb: 43L, Port diameter: 70mm, Length: 220mm, Fres: 31Hz, F-3dB: 35Hz, Q: 0.61 (0.7dB Ripple @ 50Hz)
Dus gewoon de 221 pakken!
Re: Oud speaker project afmaken...
Dat is precies wat ik bedoelde.
In dit ontwerp heeft de duurdere unit geen meerwaarde.
Volgens mij heeft de kast een laaginhoud van iets van 50 liter,dus dat gaat prima.
In dit ontwerp heeft de duurdere unit geen meerwaarde.
Volgens mij heeft de kast een laaginhoud van iets van 50 liter,dus dat gaat prima.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Oud speaker project afmaken...
Zit nog even wat verder te spitten, dit is dus niet de Soup. Die gebruikt de grotere C90 mid!
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Dank, die piek is niet fraai. Maar hij is niet voor niks duurder, zal toch ergens een meerwaarde in zijn?
Voorlopig lijkt me een van de andere twee een betere keuze.
Volgens mij heb ik wel de Soup kast. Staat me iets van bij dat de middentoner die ik heb in in het gat paste. Zal het vanmiddag wel even nameten wat de breedte maat is.
Voorlopig lijkt me een van de andere twee een betere keuze.
Volgens mij heb ik wel de Soup kast. Staat me iets van bij dat de middentoner die ik heb in in het gat paste. Zal het vanmiddag wel even nameten wat de breedte maat is.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Oud speaker project afmaken...
Ik meen mij te herinneren dat Martin het zelf ontworpen heeft. Ongetwijfeld geinspireerd door anderen...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Oud speaker project afmaken...
De c44 is een mooie midhoog unit en zit samen met de C220-T6 in de Chorda van hobby hifi. Een erg fijne box.
De c50 is iets gewijzigd meen ik, die lijken me niet uitwisselbaar 1:1.
http://www.referenzboxen.de/index_hifi_ ... chorda.htm
Troels Gravesen heeft er een mooi 3-weg ontwerp mee gemaakt, is hier op het forum ook nagebouwd.
http://www.troelsgravesen.dk/SP44.htm
De nieuwste hobby hifi presenteert een voor het blad ontwikkelde variant van een Seas Excel midwoofer. Met titanium spreekspoel van 12 ohm kregen ze het mooiste resultaat.
De 12ohm versie wil eigenlijk een grotere kast, indien je actief aanstuurt zou gevoeligheid en een rimpel in de afstemming geen enkel bezwaar kunnen zijn. Maar dat ie het dus wel. Dus dan de T6.
Voor eventuele verkoop in het achterhoofd zou ik ook persoonlijk kiezen voor de T6. Chorda rebuild mogelijk, diamanten tweeter solo ook veel waard.
Maareh... ik zie een kast met een gat voor iets dat meer een c79 korfmaat wil dan een c44. Al gemeten?
De c50 is iets gewijzigd meen ik, die lijken me niet uitwisselbaar 1:1.
http://www.referenzboxen.de/index_hifi_ ... chorda.htm
Troels Gravesen heeft er een mooi 3-weg ontwerp mee gemaakt, is hier op het forum ook nagebouwd.
http://www.troelsgravesen.dk/SP44.htm
De nieuwste hobby hifi presenteert een voor het blad ontwikkelde variant van een Seas Excel midwoofer. Met titanium spreekspoel van 12 ohm kregen ze het mooiste resultaat.
De 12ohm versie wil eigenlijk een grotere kast, indien je actief aanstuurt zou gevoeligheid en een rimpel in de afstemming geen enkel bezwaar kunnen zijn. Maar dat ie het dus wel. Dus dan de T6.
Voor eventuele verkoop in het achterhoofd zou ik ook persoonlijk kiezen voor de T6. Chorda rebuild mogelijk, diamanten tweeter solo ook veel waard.
Maareh... ik zie een kast met een gat voor iets dat meer een c79 korfmaat wil dan een c44. Al gemeten?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Oud speaker project afmaken...
Jan-Peter schreef:Dank, die piek is niet fraai. Maar hij is niet voor niks duurder, zal toch ergens een meerwaarde in zijn?
Waarom ie duurder is? Goeie vraag, hij heeft wel een andere magneet. Maar vanwege de T%S parameters niet geschikt voor jouw kast
Voorlopig lijkt me een van de andere twee een betere keuze.
Volgens mij heb ik wel de Soup kast. Staat me iets van bij dat de middentoner die ik heb in in het gat paste. Zal het vanmiddag wel even nameten wat de breedte maat is.
Meet dan gelijk even het woofergat op!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Oud speaker project afmaken...
Ik gok op een Mola-Mola set, incl. de bijbehorende DAC.satefan schreef:Even een retorische vraag. Waar ga je ze mee aansturen?
