Oud speaker project afmaken...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door richard »

Zo'n SEAS komt ook in me op, maar dan met een magnesium membraan. Ook licht en stijf, past wat mij betreft beter in de filosofie van het ontwerp dan papier. Ze zijn 0,6 mm groter, daar moet een mouw aan te passen zijn.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

De ScanSpeak Revelator 22W/8857T-00 is ook een optie, prijzige driver, prima specs, maar wel meer cone breakup door de alu conus dan de Seas in mijn voorgaande post, dus lastiger aan te sluiten op de mid. Daarnaast is de inbouwmaat 223mm, dus dan zal de uitsparing in de kast iets groter gemaakt moeten worden.

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-8857t00.pdf

Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door dre »

Persoonlijk zou ik voor de Accuton unit gaan,die past perfect bij dit project.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Walt »

Mee eens, de C220 is de logische keuze.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

@JP, ga je passief filteren of komt er iets actiefs in, een DSP recept van Bruno bv?

In dat laatste geval heb je namelijk meer keuze, omdat je dan gewoon veel steiler kunt filteren en je dus minder last hebt van cone breakup. Ook kan je dan natuurlijk, in het geval je een C220 in wilt zetten en toch jaren '90 techno house op volume 10 wilt gaan draaien, een nette hoogdoorlaat inzetten zodat alles onder de Fres van kast+driver b.v. een 12 of 24dB/oct afval ziet, zo voorkom je overexcursie.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Je kunt er wel van alles in willen proppen, maar dan zal het passieve filter de schop op moeten.

Maar misschien is het handig als Tony zijn licht eens over de zaak kan laten schijnen, heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze kasten bij hem vandaan komen.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Ik zie verschillende C220 versie, wat zijn nu precies de verschillen?

@Sander, yep, ik heb ook de kasten... :sure: . Zien er nog erg netjes uit, tzt even mooi inolien.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Neen, ik wil de zaak passief houden. Ik heb een prachtige DAC en dat is helaas niet compatible met een actieve speaker.

Denk dat idd een Acuton C220 uitvoering het meest verstandigste is.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

Jan-Peter schreef:
Neen, ik wil de zaak passief houden. Ik heb een prachtige DAC en dat is helaas niet compatible met een actieve speaker.

Denk dat idd een Acuton C220 uitvoering het meest verstandigste is.
Ik zou Tony Gee even benaderen, die heeft heel veel gewerkt met de Accuton units en kan je hier zeker prima in adviseren.

http://tg-acoustics.com/
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

@Jan-Peter, ik denk overigens dat de kasten die je hebt staan gebouwd zijn naar een ontwerp van Tony Gee.

http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... 0Mk-II.pdf
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Idd, de kasten lijken wel erg veel op wat TG maakt. Nu niet zo belangrijk meer.

Weet iemand zo de verschillen tussen de drie C220 versies van Accuton? Prijsverschil met de duurste is substantieel!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door dre »

Rendement,neodymium en 'oortjes' in de conus om de opbreking van de conus te verbeteren.

http://www.accuton.com/en/products/spea ... -products/
Laatst gewijzigd door dre op za 16 dec 2017, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ray5150 »

Jan-Peter schreef:
Prijsverschil met de duurste is substantieel!
Dat is zeker een waar woord.
Schermopname (33).png
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Rendement...geen probleem, compenseren we wel met wat meer 'versterker' vermogen... :sure:

Buiten het rendement zijn er nog andere valide argumenten waarom de duurdere nu beter zou zijn?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door dre »

Ik zie ze nergens in terug in ieder geval.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

De duurdere 222 heeft een behoorlijk andere FR respons:

222:
C220-6-222%20FFT-500x500.jpg
221:
C220-6-221%20FFT-500x500.jpg
Dat zou enige aanpassing in het filter behoeven.

En de 222 is bedoeld voor een kleine kast:

Vented box design parameters:

Vb: 29L, Fres: 23Hz with passive radiator, -12dB @ 25Hz, Q: 0.47 (optimal A/V alignment)

Vb: 24L, Port diameter: 70mm, Length: 200mm, Fres: 43.5Hz, F-3dB: 47Hz, Q: 0.50

Vb: 36L, Port diameter: 70mm, Length: 145mm, Fres: 40Hz, F-3dB: 39Hz, Q: 0.43 (extended bass)


De 221:

Vented box design parameters:

Vb: 51L, Port diameter: 70mm, Length: 265mm, Fres: 26.5Hz, F-3dB: 34Hz, Q: 0.58 (optimal)

Vb: 83L, Port diameter: 70mm, Length: 110mm, Fres: 29Hz, F-3dB: 28Hz, Q: 0.50 (extended bass)

Vb: 43L, Port diameter: 70mm, Length: 220mm, Fres: 31Hz, F-3dB: 35Hz, Q: 0.61 (0.7dB Ripple @ 50Hz)


Dus gewoon de 221 pakken!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door dre »

Dat is precies wat ik bedoelde.
In dit ontwerp heeft de duurdere unit geen meerwaarde.
Volgens mij heeft de kast een laaginhoud van iets van 50 liter,dus dat gaat prima.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Zit nog even wat verder te spitten, dit is dus niet de Soup. Die gebruikt de grotere C90 mid!
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Dank, die piek is niet fraai. Maar hij is niet voor niks duurder, zal toch ergens een meerwaarde in zijn?

Voorlopig lijkt me een van de andere twee een betere keuze.

Volgens mij heb ik wel de Soup kast. Staat me iets van bij dat de middentoner die ik heb in in het gat paste. Zal het vanmiddag wel even nameten wat de breedte maat is.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Leeuwarden »

Ik meen mij te herinneren dat Martin het zelf ontworpen heeft. Ongetwijfeld geinspireerd door anderen...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door wouter »

De c44 is een mooie midhoog unit en zit samen met de C220-T6 in de Chorda van hobby hifi. Een erg fijne box.
De c50 is iets gewijzigd meen ik, die lijken me niet uitwisselbaar 1:1.

http://www.referenzboxen.de/index_hifi_ ... chorda.htm

Troels Gravesen heeft er een mooi 3-weg ontwerp mee gemaakt, is hier op het forum ook nagebouwd.

http://www.troelsgravesen.dk/SP44.htm

De nieuwste hobby hifi presenteert een voor het blad ontwikkelde variant van een Seas Excel midwoofer. Met titanium spreekspoel van 12 ohm kregen ze het mooiste resultaat.

De 12ohm versie wil eigenlijk een grotere kast, indien je actief aanstuurt zou gevoeligheid en een rimpel in de afstemming geen enkel bezwaar kunnen zijn. Maar dat ie het dus wel. Dus dan de T6.
Voor eventuele verkoop in het achterhoofd zou ik ook persoonlijk kiezen voor de T6. Chorda rebuild mogelijk, diamanten tweeter solo ook veel waard.

Maareh... ik zie een kast met een gat voor iets dat meer een c79 korfmaat wil dan een c44. Al gemeten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Jan-Peter schreef:
Dank, die piek is niet fraai. Maar hij is niet voor niks duurder, zal toch ergens een meerwaarde in zijn?
Waarom ie duurder is? Goeie vraag, hij heeft wel een andere magneet. Maar vanwege de T%S parameters niet geschikt voor jouw kast
Voorlopig lijkt me een van de andere twee een betere keuze.

Volgens mij heb ik wel de Soup kast. Staat me iets van bij dat de middentoner die ik heb in in het gat paste. Zal het vanmiddag wel even nameten wat de breedte maat is.
Meet dan gelijk even het woofergat op!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door wouter »

Aan wie is dit gericht?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door satefan »

Even een retorische vraag. Waar ga je ze mee aansturen? :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

satefan schreef:
Even een retorische vraag. Waar ga je ze mee aansturen? :rofl:
Ik gok op een Mola-Mola set, incl. de bijbehorende DAC.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”