Restjes opmaken...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Restjes opmaken...

Bericht door ray5150 »

De afgelopen avonden bezig geweest om voort te borduren op het werk van Anne.
Ik denk dat ik er wel aardig ben. De afmetingen zijn nu ongeveer 69 x 69 mm.
Heb gebruik gemaakt van zowel een bottom als ook een toplayer GND.
Daarom ook een aantal via's toegepast om er zoveel mogelijk 1 geheel van te maken.
Bottom layer.png
Top layer.png
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik zie dat je de pads vd mounting holes aan je gnd vlak hebt hangen, pas hier mee op; in de versterkerbouw is het wenselijk 1 (hooguit 2 als je dit bij de voeding ook wilt doen) gnd verbindingen naar je kast te hebben. Beter is het om ze te isoleren. Overigens kan het wel handig zijn pads te gebruiken zoals je hier gedaan hebt, je weet dan zeker dat er op die plek geen ander koper ligt, van gnd of een ander net.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo, het middenveld wat ruimer genomen :o Ieder z'n meug :sure:
Ik zie R17 en R18 weer groot, had ik kleiner gemaakt.Hoeft namelijk niet zo dik, 2x 47Ω over de luidspreker van 4...8Ω gaat dus maar 8/(2x47)=~9% van het uitgangsvermogen in zitten.
Of is 't zo makkelijker als draadbrug ? :lol:
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Ik zie dat je de pads vd mounting holes aan je gnd vlak hebt hangen, pas hier mee op; in de versterkerbouw is het wenselijk 1 (hooguit 2 als je dit bij de voeding ook wilt doen) gnd verbindingen naar je kast te hebben. Beter is het om ze te isoleren. Overigens kan het wel handig zijn pads te gebruiken zoals je hier gedaan hebt, je weet dan zeker dat er op die plek geen ander koper ligt, van gnd of een ander net.

Ik denk dat je je (door de beperkte resolutie van de printscreen) vergist, want ik heb de mounting hole pads zeer zeker niet aan de GND gekoppeld.
Daar lijkt het wel op, maar dat komt omdat ik een vrij lage spacing heb aangehouden tussen het massavlak en de sporen.
Dit omdat de versterker maar op 20 VDC draait, kon ik dat wel doen.

Hier een close up van een hoekje met een mounting pad :
Schermopname (34).png
De koppeling van GND word straks uitgevoerd met een stuk draad direct naar de voeding. min of meer zoals het hoort.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Zo, het middenveld wat ruimer genomen :o Ieder z'n meug :sure:
Ik zie R17 en R18 weer groot, had ik kleiner gemaakt.Hoeft namelijk niet zo dik, 2x 47Ω over de luidspreker van 4...8Ω gaat dus maar 8/(2x47)=~9% van het uitgangsvermogen in zitten.
Of is 't zo makkelijker als draadbrug ? :lol:
Anne
Ja, dat jij die weerstanden in de layout kleiner maakt wil niet zeggen dat de exemplaren die ik al had aangeschaft dan ook meekrimpen. :lol:
https://www.eoo-bv.nl/metaaloxide-3w/15 ... 47-sr.html
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Tenzij ik ook iets niet goed zie, is de verbinding van R27+R29 naar +V erg dun uitgevallen.
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef:
Barry2001 schreef:

Ik denk dat je je (door de beperkte resolutie van de printscreen) vergist, want ik heb de mounting hole pads zeer zeker niet aan de GND gekoppeld.
Daar lijkt het wel op, maar dat komt omdat ik een vrij lage spacing heb aangehouden tussen het massavlak en de sporen.
Dit omdat de versterker maar op 20 VDC draait, kon ik dat wel doen.

Hier een close up van een hoekje met een mounting pad :

Schermopname (34).png

De koppeling van GND word straks uitgevoerd met een stuk draad direct naar de voeding. min of meer zoals het hoort.
:goedzo: leek inderdaad zo, helemaal goed!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Tenzij ik ook iets niet goed zie, is de verbinding van R27+R29 naar +V erg dun uitgevallen.
Klopt. verbeterpuntje. :goedzo:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat ik hier ook tegen een probleem aan loop :
Schermopname (36).png
Bij mijn weten zijn trough hole componenten-pads altijd dubbelzijdig, dat zou dus een joekel van een kortsluiting opleveren.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Geeft Eagle daar geen design rule error op? Gaat idd niet goed. (Of misschien heb je die rule, bv minimaal 0.20mm clearance tussen verschillende netten niet aan staan of ingesteld)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Laat Ray maar weer schuiven, de weerstanden toch :lol:
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Geeft Eagle daar geen design rule error op? Gaat idd niet goed. (Of misschien heb je die rule, bv minimaal 0.20mm clearance tussen verschillende netten niet aan staan of ingesteld)
Ik ben eerlijk gezegd helemaal niet gewend om met DRC (design rule check) te werken omdat ik normaal enkelzijdig werk met handmatige productie. zelf printjes etsen dus. inderdaad geeft hij voor bovengenoemd puntje een foutmelding voor...
DRC staat op de default waarden ingesteld. weet wel dat er bestanden zijn van printboardhouses die je kunt inladen zodat je aan hun voorwaarden voldoet.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok. Ik ben niet bekend met Eagle, maar normaal gesproken kun je altijd wel aangeven wat de minimale clearance is die je tussen verschillende netten wilt zien. Je merkt al dat met dit soort borden (dubbelzijdig) het al lastiger wordt dit met het oog te doen, laat staan als je naar nog meer lagen gaat, als de software de check voor je kan doen kun je er ook gebruik van maken.

Die clearance gaat dan over 2 dingen: wat de printbakker minimaal wil zien (de bakkers waar wij hier op het forum vaak bestellen meestal 0.15mm), kun je eigenlijk altijd wel op de betreffende site vinden. 2e punt is wat je zelf wilt, elektrisch bedoel ik dan, overspraak e.d.

Zelfs eenvoudige freeware cad software (zoals KiCad, voor prive gebruik mijn favouriet), kan design rules checken. Weet eigenlijk wel zeker dat Eagle dit kan. Heb het niet geinstalleerd en ben er niet in thuis dus, had je anders op weg kunnen helpen. Maar er zijn hier meer Eagle gebruikers, vast wel iemand die dit kan laten zien.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zoals gesteld kan Eagle dit inderdaad. het is zelfs vrij uitgebreid. veel parameters hebben betrekking op SMD, dus hier niet echt van toepassing.
Gezien de huidige mogelijkheden met 4 of 6 layer en burried via's is dit natuurlijk een vrij eenvoudig ontwerp.
Schermopname (37).png
Schermopname (38).png

Bovengenoemd probleempje is inmiddels weggewerkt, samen met nog een paar andere kleine dingetjes. DRC geeft nu geen foutmeldingen meer.
Schermopname (39).png

Overigens is er ook een gratis versie van Eagle verkrijgbaar. is volledig functioneel, beperkingen zijn 2 layers, en maximaal 80 x 80 mm oppervlakte.
https://www.autodesk.com/products/eagle/free-download
Dit ontwerp had daar dus makkelijk mee gemaakt kunnen zijn. ik gebruik zelf versie 6.1.0.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Overigens is er ook een gratis versie van Eagle verkrijgbaar. is volledig functioneel, beperkingen zijn 2 layers, en maximaal 80 x 80 mm oppervlakte.
https://www.autodesk.com/products/eagle/free-download
Dit ontwerp had daar dus makkelijk mee gemaakt kunnen zijn. ik gebruik zelf versie 6.1.0.
Had ik dan ook gedaan :D
Maar je mag tot 8 x 10 cm gaan hoor O:)
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ja klopt. om precies te zijn, gaat het om de oppervlakte. dat mag maximaal 80 cm² zijn.
Op een halve eurokaart kun je met wat inventiviteit heel wat onderdelen kwijt.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ja klopt. om precies te zijn, gaat het om de oppervlakte. dat mag maximaal 80 cm² zijn.
Op een halve eurokaart kun je met wat inventiviteit heel wat onderdelen kwijt.
Even geprobeerd, maar moet binnen 8 x 10 bijven. 6 x 12 is bijv. ook <8 cm² maar ik kan niets buiten de 10cm plaatsen. :(
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hier ook maar weer eens mee verder.
De layout voor de versterker is zoveel mogelijk geoptimaliseerd. ook de componenten opdruk zo netjes mogelijk geplaatst.
Ik zie vooralsnog geen verbeterpuntjes meer, maar het is altijd fijn als er iemand wil meekijken.
F1 Layout 31-01-2018.png
Top layer.png
Bottom layer.png
55-31-01-2018.rar
(77.04 KiB) 20 keer gedownload
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik ben ook met de voeding aan het stoeien geweest.
Het is een tikje onconventioneel, dus ik zal er ook wat uitleg bij verschaffen.
Ik maak dus gebruik van een ringkerntrafo met 2 symmetrische wikkelingen, die worden parallel geschakeld met faston's op de PCB en gaan dan een metalen blok gelijkrichter in. (let wel, het is een asymmetrische voeding. )R1 is een bleeder, de spanning gaat dan naar 2 kleine bekerelco's van 10.000uF/25 VDC. vervolgens weer terug naar de PCB en dan door parallel geschakelde weerstanden van 1 Ohm/Watt. dan weer 2 beker elco'tjes en tot slot nog een MKP/MKT van een nader te bepalen waarde en een weerstand met functie ledje.
F1 - Voeding - Schema.png
F1- Voeding Layout.png

In grote lijnen komt het overeen met de originele voeding. met dien verstande dat Ome Nelson gebruikt maakt van PCB elco's van 15.000 uF.
Maar ja, iets met voorraden die maar eens opgemaakt moeten worden...
F1 - Supply.png
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ik ben ook met de voeding aan het stoeien geweest.
Even meestoeien dan ? :D
F1-Voeding.png
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

De GND spiltsen ?
Okee, en wat mag de gedachte achter deze opzet zijn ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
De GND spiltsen ?
Okee, en wat mag de gedachte achter deze opzet zijn ?
En de doorverbinding J11-J12, hoeven ze niet bij de elco's aaneen.
Draden/printsporen hebben weerstand, een verbinding is zoiets als een aftapping op een weerstand.Als je het zo bekijkt,
brm.jpg
waar zou je dan de loper van die potmeter het liefst hebben ?
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Jawel, ik volg je punt wel tot op zekere hoogte. natuurlijk wil ik de (overgangs) weerstanden zo laag mogelijk hebben.
Het is meer dat ik altijd gewend ben om met/vanuit een centraal massapunt/steraarde te werken.
Dat is in dit geval de PCB. Nu ik nog een keer naar je (aangepaste Eagle) plaatje kijk begin ik je bedoeling iets beter te begrijpen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Een beetje met het voedingsschema zitten knutselen.
Schermopname (15).png
Is dit wat meer wat je in gedachten had ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Een beetje met het voedingsschema zitten knutselen.

Is dit wat meer wat je in gedachten had ?
Zover gaan die gedachten nou ook weer niet :lol:
Eenmaal de eerste elco gehad is de grote laadpuls wel voorbij.Kan (hoeft niet) de rest gewoon aan elkaar.Daarom had ik ook J11 en J12 doorverbonden getekend.
Het punt is dat de voeding vanuit de eerste elco vertrekt,.Ene kant gelijkrichter - andere kant versterker, verder niks gemeenschappelijk.
Anne
Plaats reactie