Oud speaker project afmaken...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Heren,

Ik heb al enkele jaren een 'oud' project liggen wat ik nu toch wel eens wil afmaken. Het is een DIY clone van Avalon met Accuton drivers. De middrivers is de C44-6 (schijn hernummerd te zijn naar C50-44-8) en de hele fraaie diamanten D20-6 tweeter.

Wat ik nu nog zoek is de bijpassende driver voor het laag en het filter wat er bij hoort.

Is er iemand die mij van advies hierin kan zijn?

Jan-Peter
Bijlagen
Foto D20
Foto D20
Foto C50 (C44)
Foto C50 (C44)
Foto kast
Foto kast
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door dre »

Gezien de kleine mid zal een woofer met mooi doorlopend middengebied op zijn plaats zijn.....
Is de diameter van de unit al bekend?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Enkele jaren JP? :think: :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Mtraxx »

Misschien deze link even volgen? : http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... 0Mk-II.pdf

Volgens mij werd er in die clone ook wel een Eton gebruikt.

Deze kan ook interessant zijn : http://www.hifivoice.altervista.org/aud ... tones.html
Wat zijn trouwens de inbouwmaten die er al gefreesd zijn?

Groet,
Gerjan
Laatst gewijzigd door Mtraxx op za 16 dec 2017, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ray5150 »

Doet me heel erg denken aan dit project :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=23296
Daar is een Eton Woofer toegepast.

Deze van Tony Gee lijkt er ook erg op :
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... 0Mk-II.pdf
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Even het PDFje van de Soup ( Tony Gee) nagekeken en dat is volgens het ontwerp van deze kast. De kasten van JP hebben jaren lang bij Speaker&Co Groningen gestaan volgens mij al in 2004. Dus dat zou qua tijdlijn wel kunnen kloppen met het filter uit 2004.

Is die Accuton C220 woofer nog leverbaar?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Hoppa:

https://www.speakerland.nl/webshop/webs ... 221-detail

Even de uitfrezing opmeten JP!
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Ja...ja...Gerhard, dat zou maar eens kunnen dat ze daar vandaan komen... :D. Maar euh, dit is wel een zuiver prive project van mij :sure:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door dre »

Ja,dat is hem!

Daar heb ik nog een nieuw setje van liggen. :mrgreen:
Tenminste de t6 versie.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ray5150 »

Jan Peter heeft vast wel iets om te ruilen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door dre »

Nou....... :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Nieuw record voor dit forum: probleem in 50 minuten opgelost! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

Jeetje Jan, mooie drivers, daar valt ongetwijfeld wat nets mee te bouwen, ik denk aan een fatsoenlijke 20-cm woofer, heb je een budget in gedachten?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door richard »

ds23man schreef:
Nieuw record voor dit forum: probleem in 50 minuten opgelost! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Ligt er helemaal aan of er ook zekeringen in moeten.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Jan-Peter »

Dank voor alle reacties!

Budget..nou nee, er zitten al van die prachtige Accuton diamanten tweeters in. Gezien deze fraaie drivers, de mooiste woofer die er bij past. De maat in de kast is volgens mij passend voor een C220 driver. Echter nu ik het toch nieuw moet kopen, als er een beter driver is???
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

Jan-Peter schreef:
Dank voor alle reacties!

Budget..nou nee, er zitten al van die prachtige Accuton diamanten tweeters in. Gezien deze fraaie drivers, de mooiste woofer die er bij past. De maat in de kast is volgens mij passend voor een C220 driver. Echter nu ik het toch nieuw moet kopen, als er een beter driver is???
Heb je de kasten ook, want dat haal ik niet voor 100% uit je reactie?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

Sander, even lezen: de kasten zijn ergens in 2004 al gebouwd. Vermoedelijk aan de hand van het Tony Gee project.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Sander, even lezen: de kasten zijn ergens in 2004 al gebouwd. Vermoedelijk aan de hand van het Tony Gee project.
Ja, maar ik haal daar niet uit of Jan ze ook in z'n bezit heeft?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door richard »

Jan-Peter schreef:
De maat in de kast is volgens mij passend voor een C220 driver. Echter nu ik het toch nieuw moet kopen, als er een beter driver is???
... In ieder geval wel degelijker drivers; dat Accuton is mooi maar best wel gevoelig voor overbelasting.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

De C220 drivers zijn nog steeds leverbaar, in meerdere uitvoeringen. Als ik ervanuit ga dat de uitsparing daarop is uitgefreesd is dat natuurlijk een prima optie, kost wat, heb je ook wat, onderstaande drivers b.v.

http://www.accuton.com/en/products/spea ... 220-6-221/
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

richard schreef:
Jan-Peter schreef:
De maat in de kast is volgens mij passend voor een C220 driver. Echter nu ik het toch nieuw moet kopen, als er een beter driver is???
... In ieder geval wel degelijker drivers; dat Accuton is mooi maar best wel gevoelig voor overbelasting.
Mja, maar ik vermoed dat JP d'r geen jaren '90 techno-house op gaat draaien met de volumeknop op 10, toch Jan?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

Als de uitsparing idd. voor de C220 is uitgefreesd zijn dit in ieder geval de maten, d'r zijn niet veel drivers met die buitenmaten helaas, de Eton series zijn 212mm, geen 220mm. Als een andere driver toch de voorkeur geniet is het handiger om een iets grotere driver te monteren, b.v. een 250mm, dan hoef je alleen een freesmal te maken en de grotere maat uit te frezen, alleen loop je dan wel tegen het manco aan dat deze wel moet aan sluiten op de mid, die laatste kan je namelijk niet te laag inzetten.
SPK_220_1413_S220-6-221_V1DimWeb_prog.jpg
Laatst gewijzigd door SSassen op za 16 dec 2017, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Sander, even lezen: de kasten zijn ergens in 2004 al gebouwd. Vermoedelijk aan de hand van het Tony Gee project.
Ja, maar ik haal daar niet uit of Jan ze ook in z'n bezit heeft?
Deze kasten hebben jaren bij S&C gestaan en heb ze regelmatig in levende lijve mogen aanschouwen, daarna hebben ze een langdurige droogperiode in JP zijn kantoor gehad. Wat mij al die tijd al opviel is de uitzaaging van het speakergat, de sponning is netjes gefreesd maar het gat is er in gehakt met een decoupeerzaag. In die tijd werd veel maatwerk door S&C Groningen uitbesteed aan MC luidsprekers en die maakten netjes een dubbele frezing. Dus deze kasten zijn daar niet vandaan gekomen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door SSassen »

Nog even zitten zoeken, d'r zijn wat Seas drivers die evt. in zijn te zetten, vooral de W22NY001 is een prima driver die ook netjes afvalt en goed aan te sluiten is op de Accuton mid.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=359

Afbeelding
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oud speaker project afmaken...

Bericht door Shadow »

Ik vind die Accutons optisch van die draken...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”