Is mijn meetapparatuur defect?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
robinwierenga
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 19 dec 2008, 13:51
Locatie: Amsterdam

Is mijn meetapparatuur defect?

Bericht door robinwierenga »

Beste zelfbouwers, ik ben een kleine monitor speaker aan het meten maar krijg niet de verwachte frequentiekarakteristiek. Zie bijlage.

Dit is gemeten op zo'n 50 cm afstand van de bekende vifa xt25tg30-04 tweeter. In de grafiek is er een duidelijke bult rond de 1.7khz die ik verder op internet nergens terugvind. Het verplaatsen van de microfoon leverde geen significante verschillende resultaten op, evenals de meting herhalen met meer sweeps.

Nu heb ik echt m'n twijfels of mijn meetmicrofoon wel goed is.... :think:

Nu heb ik dus geen referentie om mijn meetapparatuur te controleren dus wat denken jullie? Is de mic kaduuk, of is er iets anders aan de hand?

microfoon: ibf akustik 1 x EMM-8 meetmicrofoon met bijbehorende pre-amp en calibratie bestand
soundcard: line6 toneport ux1
versterker: marantz pm6010 ose
software: REW 5.1
hardware: macbook pro

Ik heb als bijlage ook een verwachte frequentie toegevoegd die ik ergens op internet had gevonden.
Bijlagen
IMG_1156.JPG
xt25tg30-04.jpg
verwachte response xt25.jpg
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Bericht door Mtraxx »

Lijkt op Edge Diffraction http://www.linkwitzlab.com/diffraction.htm

Problemen komen vaker voor bij smalle kasten, vaak helpt afschuinen of afronden van de kasten.
Probeer ook eens meet matjes vilt links en rechts van de tweeter te meten.. ze zouden dan beter gedempt moeten worden.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. :wink:

Grt Gerjan

Edit nog een linkje: http://www.speakerdesign.net/audioXpres ... ction.html
Gebruikersavatar
robinwierenga
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 19 dec 2008, 13:51
Locatie: Amsterdam

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Bericht door robinwierenga »

Ondertussen heb ik een microfoon kunnen lenen van forumlid SARK waarmee ik tweede metingen heb gedaan. Waarvoor veel dank. :goeie:

Na correctie van de gevoeligheid komen de metingen akelig dicht overeen. Ik moet dus wel concluderen dat het inderdaad diffractie is zoals Gerjan beschreef.

Groen is de ibf akustik, geel de ecm-40 on axis gemeten op de xt25tg30-04 op +/- een meter afstand.

Case closed :-)
Bijlagen
mic-test2.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Bericht door ray5150 »

Om het positief te zien, je eigen microfoon is dus wel in orde.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Bericht door SARK »

Heb je niet een groot stuk karton oid waar je een soort baffle van kunt maken :?:
duct tape.jpg
duct tape.jpg (7.04 KiB) 599 keer bekeken
+
Karton.jpg
=
baffle-.jpg
Laatst gewijzigd door SARK op ma 04 dec 2017, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Bericht door Mtraxx »

Jaah Super!! :rofl: :rofl:

Troels Gravesen gebruikt deze truk ook :

http://www.troelsgravesen.dk/Ellam98-mkII.htm
9800-front.png
Suc6 met je project!

Grt,

Gerjan
Gebruikersavatar
robinwierenga
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 19 dec 2008, 13:51
Locatie: Amsterdam

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Bericht door robinwierenga »

Ondertussen een test gedaan met de tweeter in een grotere baffle (doos) en verrek de response is bijna vlak!
Bijlagen
tweeter-in-doos.png
IMG_1163 (1).JPG
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Bericht door SARK »

:rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Bericht door Shadow »

Niks meer aan doen :-)
Plaats reactie