DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Dynky »

Leeuwarden schreef:
Naar aanleiding van deze, door Jeroen gegeven info:
Vraag aan Jeroen, Asterduc en iedereen: Zitten er fouten in?
ik zie 3 afstandsmaten in de tekst staan van 16, 44 en 72cm vanaf de top, terwijl jij de maten lijkt genomen te hebben vanaf de onderkant, althans zo (vanaf de onderzijde) staan ze wel aangegeven op jouw jpg.

ik zou trouwens verwachten dat er met die 3 maten in de tekst wordt gerefereerd naar het center vd gaten, niet naar de rand van een gat...maar ik kan me natuurlijk vergissen :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door ds23man »

Buffel? :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Dynky schreef:
Leeuwarden schreef:
Naar aanleiding van deze, door Jeroen gegeven info:
Vraag aan Jeroen, Asterduc en iedereen: Zitten er fouten in?
ik zie 3 afstandsmaten in de tekst staan van 16, 44 en 72cm vanaf de top, terwijl jij de maten lijkt genomen te hebben vanaf de onderkant, althans zo (vanaf de onderzijde) staan ze wel aangegeven op jouw jpg.

ik zou trouwens verwachten dat er met die 3 maten in de tekst wordt gerefereerd naar het center vd gaten, niet naar de rand van een gat...maar ik kan me natuurlijk vergissen :wink:

Dat is inderdaad iets waar ik even mee heb geworsteld. Dus foto van de C1 erbij gepakt en tot de conclusie gekomen dat “top” eigenlijk “bottom” moet zijn... ziet eruit alsof dat klopt?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
Een pyrasied afwerking is bij mijn weten een kunststof afwerking.
Als je de buffel dus lakt dan begrijp ik uit de beschrijving dat het middenstuk niet dieper hoeft te liggen.
Is dat correct?
Dat klopt, je kan het doen zoals je wilt. Komt echt niet zo nauw bij een wisselfrequentie op 400Hz.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
Dynky schreef:
Leeuwarden schreef:
Naar aanleiding van deze, door Jeroen gegeven info:
Vraag aan Jeroen, Asterduc en iedereen: Zitten er fouten in?
ik zie 3 afstandsmaten in de tekst staan van 16, 44 en 72cm vanaf de top, terwijl jij de maten lijkt genomen te hebben vanaf de onderkant, althans zo (vanaf de onderzijde) staan ze wel aangegeven op jouw jpg.

ik zou trouwens verwachten dat er met die 3 maten in de tekst wordt gerefereerd naar het center vd gaten, niet naar de rand van een gat...maar ik kan me natuurlijk vergissen :wink:

Dat is inderdaad iets waar ik even mee heb geworsteld. Dus foto van de C1 erbij gepakt en tot de conclusie gekomen dat “top” eigenlijk “bottom” moet zijn... ziet eruit alsof dat klopt?
Nee het is echt vanaf de top. 1 meter hoog dus het onderste gat heeft zijn centrum op 28cm van de onderkant. De woofer kan niet helemaal onderaan want je hebt ruimte voor het wisselfilter nodig.

-edit- maar het scheelt heel weinig. Want met woofer gaten van 23,2 zit de rand van het onderste gat op 16,4 cm van de onderkant. Dus ik begrijp de vergissing wel. De maten die ik aangaf gingen uit van het centrum van het gat.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Ik ga even opnieuw tekenen :-)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Dan zou dit hem moeten zijn. Let op: ik weet niet welke tweeter exact is gebruikt. Heb gat van een Mundorf AMT17D overgenomen, alweer een gokje dus.
Bijlagen
Daudio C1 V2.jpg
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op ma 04 dec 2017, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

AMT17D2.2.pdf
(18.66 KiB) 119 keer gedownload
Hier hebben jullie de tekening van de tweeter van de C1
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef:
AMT17D2.2.pdf

Hier hebben jullie de tekening van de tweeter van de C1
Tweeter is 55x60. Hoe groot hebben jullie het gat gehouden? En hoe diep zit de tweeter ten opzichte van de baffle (het stuk waar de mid ook in zit.)?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Tweeter is 60x60. Vergeet de magneten niet. Het gat aan de voorkant is niet kritisch. Het is kleiner dan de 60x60 uitsparing aan de achterkant. Bij ons is het 50 breed en 56 hoog. Daarmee werkt de baffle als faceplate. De dikte ter plaatse is 4 mm. Dus de tweeter ligt 4 mm verzonken in de midhoog baffle van 18mm dik. Het is goed te zien op de foto's die je hebt gemaakt van ons proefmodel.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Nieuwe tekening. Jeroen, tenzij je hier nog op/aanmerkingen op hebt, laat ik het qua tekenkunsten hierbij. M.i. laat dit in eerste instantie niets te raden over voor hen die de baffle zelf willen maken.

De ruimte voor het filter en de eventuele schotten laat ik aan jullie fantasie over. De door Jeroen gegeven info zou daar voldoende input voor moeten zijn.

Deze tekening+tekening van Hans en mijn foto's (alleen de link) plaats ik ook in het groupbuy topic.

Zoals gemeld is Ed (Asterduc) bereid om zich in te zetten voor een cnc gefreesde baffle. Dit laat echter nog even op zich wachten totdat de drukke periode waar Ed zich in bevindt achter de rug is.
Bijlagen
Daudio C1 V2.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Bij gebruik van de AT unit zal het midden gedeelte dus 5mm breder worden?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Zweitse schreef:
Bij gebruik van de AT unit zal het midden gedeelte dus 5mm breder worden?
AT is 155 mm ten opzichte van 151 mm van de SB. Middenbaffle wordt dus 4mm breder en zal inderdaad ook wel ietsje zakken.
Infrezing (is dat een goed woord?) is bij de AT 6 mm bij de SB 7 mm.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Wat ik mij nog wel afvraag is of het weg laten van de oortjes veel nadelig effect heeft op het geluid. Het maakt het zelf bouwen van de baffle wel een stuk eenvoudiger.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door richard »

De 'oren' hebben toch een effect op het rendement van de laagweergave? Met oren zal dat hoger zijn.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Was even zoeken maar hier de verklaring over de oren.
jeroen_d schreef:
De respons is gladder met de gaten erbij. Visueel vind ik het ook mooier.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Zweitse schreef:
Wat ik mij nog wel afvraag is of het weg laten van de oortjes veel nadelig effect heeft op het geluid. Het maakt het zelf bouwen van de baffle wel een stuk eenvoudiger.
Als je het eenvoudig wilt doen dan zaag je toch gewoon eerst een gat zoals bij de woofers en daarna leg je er een plankje in? Kan je het eventueel ook nog apart lakken in een afwijkende kleur.

N.B. weghalen van de oren is echt niet aan te bevelen. Imaging wordt slechter, vooral de diepte van de geluidsafbeelding, en de respons wordt onrustiger.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Achterlangs een sponning uitfrezen / plankje op maat maken idd :goedzo:
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

Beste allen, Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier rondgesnuffeld heb en mijn oog is op deze draad gevallen: zeer interessant.
Ik val dan eigenlijk ook midden in de discussie over de stijfheid van de baffle - en daarmee de materiaalkeuze - waarover kennelijk nog niet het laatste woord is gezegd.
Wellicht een suggestie, bij het laatste ontwerp van Troels Gravesen, de Ekta mkII van vorige maand, wordt een zeer stijve 'geconstrueerde' frontplaat van verlijmde delen toegepast van multiplex; check hiervoor even de foto's om precies te begrijpen wat ik bedoel. Ik hoop hiermee een zinnige bijdrage te leveren aan een ontwerp waar ik ook wel 'oren naar heb'. Ik ga de ontwikkelingen zeker volgen!
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door anonamemouse »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

vastwelgoed schreef:
Beste allen, Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier rondgesnuffeld heb en mijn oog is op deze draad gevallen: zeer interessant.
Ik val dan eigenlijk ook midden in de discussie over de stijfheid van de baffle - en daarmee de materiaalkeuze - waarover kennelijk nog niet het laatste woord is gezegd.
Wellicht een suggestie, bij het laatste ontwerp van Troels Gravesen, de Ekta mkII van vorige maand, wordt een zeer stijve 'geconstrueerde' frontplaat van verlijmde delen toegepast van multiplex; check hiervoor even de foto's om precies te begrijpen wat ik bedoel. Ik hoop hiermee een zinnige bijdrage te leveren aan een ontwerp waar ik ook wel 'oren naar heb'. Ik ga de ontwikkelingen zeker volgen!
Nou loop gelijk de groupbuy van dit project dan maar in; viewtopic.php?f=44&t=25807&p=1864101#p1864098
:rock:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door rjmulder »

Ben erg benieuwd hoe ze klinken maar dat ga ik in februari wel horen maar op dit moment zit ik met 2 vragen.

Dit soort speakers hoe kunnen die het beste worden opgesteld ten opzichte van de muur/ruimte? Ik woon niet in een grote villa met een boel ruimte vandaar.
En in het groupbuy draadje is er een keuze tussen 2 verschillende soorten midden units wat is het verschil tussen beide?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

rjmulder schreef:
Ben erg benieuwd hoe ze klinken maar dat ga ik in februari wel horen maar op dit moment zit ik met 2 vragen.

Dit soort speakers hoe kunnen die het beste worden opgesteld ten opzichte van de muur/ruimte? Ik woon niet in een grote villa met een boel ruimte vandaar.
En in het groupbuy draadje is er een keuze tussen 2 verschillende soorten midden units wat is het verschil tussen beide?
Vraag over de opstelling laat ik even over aan een ander.

Het verschil tussen beide mids heb ik als vrij groot ervaren. De SB geeft een mooi gedetailleerd, open geluidsbeeld. Met de AT wordt het geluidsbeeld nog otter en idem voor wat betreft de gedetailleerdheid van de weergave. De SB zal bij een slechte opgave vergevings gezinder zijn als de AT.
Het gevoel van "being there" is bij de AT groter dan bij de SB. Maar ook bij de SB is die factor al duidelijk aanwezig. Wil je het onderste uit de kan dan ga je voor de AT.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door rjmulder »

Duidelijk dank voor de uitleg.

Nog even afwachten over de opstelling.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Voor echt lekker luisteren begreep ik dat ze een meter los moeten staan van alles, voor mij samen met koters in huis reden om ff over te slaan :cry:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”