Naar aanleiding van deze, door Jeroen gegeven info:
Vraag aan Jeroen, Asterduc en iedereen: Zitten er fouten in?
ik zie 3 afstandsmaten in de tekst staan van 16, 44 en 72cm vanaf de top, terwijl jij de maten lijkt genomen te hebben vanaf de onderkant, althans zo (vanaf de onderzijde) staan ze wel aangegeven op jouw jpg.
ik zou trouwens verwachten dat er met die 3 maten in de tekst wordt gerefereerd naar het center vd gaten, niet naar de rand van een gat...maar ik kan me natuurlijk vergissen
Naar aanleiding van deze, door Jeroen gegeven info:
Vraag aan Jeroen, Asterduc en iedereen: Zitten er fouten in?
ik zie 3 afstandsmaten in de tekst staan van 16, 44 en 72cm vanaf de top, terwijl jij de maten lijkt genomen te hebben vanaf de onderkant, althans zo (vanaf de onderzijde) staan ze wel aangegeven op jouw jpg.
ik zou trouwens verwachten dat er met die 3 maten in de tekst wordt gerefereerd naar het center vd gaten, niet naar de rand van een gat...maar ik kan me natuurlijk vergissen
Dat is inderdaad iets waar ik even mee heb geworsteld. Dus foto van de C1 erbij gepakt en tot de conclusie gekomen dat “top” eigenlijk “bottom” moet zijn... ziet eruit alsof dat klopt?
Een pyrasied afwerking is bij mijn weten een kunststof afwerking.
Als je de buffel dus lakt dan begrijp ik uit de beschrijving dat het middenstuk niet dieper hoeft te liggen.
Is dat correct?
Dat klopt, je kan het doen zoals je wilt. Komt echt niet zo nauw bij een wisselfrequentie op 400Hz.
Naar aanleiding van deze, door Jeroen gegeven info:
Vraag aan Jeroen, Asterduc en iedereen: Zitten er fouten in?
ik zie 3 afstandsmaten in de tekst staan van 16, 44 en 72cm vanaf de top, terwijl jij de maten lijkt genomen te hebben vanaf de onderkant, althans zo (vanaf de onderzijde) staan ze wel aangegeven op jouw jpg.
ik zou trouwens verwachten dat er met die 3 maten in de tekst wordt gerefereerd naar het center vd gaten, niet naar de rand van een gat...maar ik kan me natuurlijk vergissen
Dat is inderdaad iets waar ik even mee heb geworsteld. Dus foto van de C1 erbij gepakt en tot de conclusie gekomen dat “top” eigenlijk “bottom” moet zijn... ziet eruit alsof dat klopt?
Nee het is echt vanaf de top. 1 meter hoog dus het onderste gat heeft zijn centrum op 28cm van de onderkant. De woofer kan niet helemaal onderaan want je hebt ruimte voor het wisselfilter nodig.
-edit- maar het scheelt heel weinig. Want met woofer gaten van 23,2 zit de rand van het onderste gat op 16,4 cm van de onderkant. Dus ik begrijp de vergissing wel. De maten die ik aangaf gingen uit van het centrum van het gat.
Tweeter is 60x60. Vergeet de magneten niet. Het gat aan de voorkant is niet kritisch. Het is kleiner dan de 60x60 uitsparing aan de achterkant. Bij ons is het 50 breed en 56 hoog. Daarmee werkt de baffle als faceplate. De dikte ter plaatse is 4 mm. Dus de tweeter ligt 4 mm verzonken in de midhoog baffle van 18mm dik. Het is goed te zien op de foto's die je hebt gemaakt van ons proefmodel.
Nieuwe tekening. Jeroen, tenzij je hier nog op/aanmerkingen op hebt, laat ik het qua tekenkunsten hierbij. M.i. laat dit in eerste instantie niets te raden over voor hen die de baffle zelf willen maken.
De ruimte voor het filter en de eventuele schotten laat ik aan jullie fantasie over. De door Jeroen gegeven info zou daar voldoende input voor moeten zijn.
Deze tekening+tekening van Hans en mijn foto's (alleen de link) plaats ik ook in het groupbuy topic.
Zoals gemeld is Ed (Asterduc) bereid om zich in te zetten voor een cnc gefreesde baffle. Dit laat echter nog even op zich wachten totdat de drukke periode waar Ed zich in bevindt achter de rug is.
Bij gebruik van de AT unit zal het midden gedeelte dus 5mm breder worden?
AT is 155 mm ten opzichte van 151 mm van de SB. Middenbaffle wordt dus 4mm breder en zal inderdaad ook wel ietsje zakken.
Infrezing (is dat een goed woord?) is bij de AT 6 mm bij de SB 7 mm.
Wat ik mij nog wel afvraag is of het weg laten van de oortjes veel nadelig effect heeft op het geluid. Het maakt het zelf bouwen van de baffle wel een stuk eenvoudiger.
Wat ik mij nog wel afvraag is of het weg laten van de oortjes veel nadelig effect heeft op het geluid. Het maakt het zelf bouwen van de baffle wel een stuk eenvoudiger.
Als je het eenvoudig wilt doen dan zaag je toch gewoon eerst een gat zoals bij de woofers en daarna leg je er een plankje in? Kan je het eventueel ook nog apart lakken in een afwijkende kleur.
N.B. weghalen van de oren is echt niet aan te bevelen. Imaging wordt slechter, vooral de diepte van de geluidsafbeelding, en de respons wordt onrustiger.
Beste allen, Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier rondgesnuffeld heb en mijn oog is op deze draad gevallen: zeer interessant.
Ik val dan eigenlijk ook midden in de discussie over de stijfheid van de baffle - en daarmee de materiaalkeuze - waarover kennelijk nog niet het laatste woord is gezegd.
Wellicht een suggestie, bij het laatste ontwerp van Troels Gravesen, de Ekta mkII van vorige maand, wordt een zeer stijve 'geconstrueerde' frontplaat van verlijmde delen toegepast van multiplex; check hiervoor even de foto's om precies te begrijpen wat ik bedoel. Ik hoop hiermee een zinnige bijdrage te leveren aan een ontwerp waar ik ook wel 'oren naar heb'. Ik ga de ontwikkelingen zeker volgen!
Beste allen, Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier rondgesnuffeld heb en mijn oog is op deze draad gevallen: zeer interessant.
Ik val dan eigenlijk ook midden in de discussie over de stijfheid van de baffle - en daarmee de materiaalkeuze - waarover kennelijk nog niet het laatste woord is gezegd.
Wellicht een suggestie, bij het laatste ontwerp van Troels Gravesen, de Ekta mkII van vorige maand, wordt een zeer stijve 'geconstrueerde' frontplaat van verlijmde delen toegepast van multiplex; check hiervoor even de foto's om precies te begrijpen wat ik bedoel. Ik hoop hiermee een zinnige bijdrage te leveren aan een ontwerp waar ik ook wel 'oren naar heb'. Ik ga de ontwikkelingen zeker volgen!
Ben erg benieuwd hoe ze klinken maar dat ga ik in februari wel horen maar op dit moment zit ik met 2 vragen.
Dit soort speakers hoe kunnen die het beste worden opgesteld ten opzichte van de muur/ruimte? Ik woon niet in een grote villa met een boel ruimte vandaar.
En in het groupbuy draadje is er een keuze tussen 2 verschillende soorten midden units wat is het verschil tussen beide?
Ben erg benieuwd hoe ze klinken maar dat ga ik in februari wel horen maar op dit moment zit ik met 2 vragen.
Dit soort speakers hoe kunnen die het beste worden opgesteld ten opzichte van de muur/ruimte? Ik woon niet in een grote villa met een boel ruimte vandaar.
En in het groupbuy draadje is er een keuze tussen 2 verschillende soorten midden units wat is het verschil tussen beide?
Vraag over de opstelling laat ik even over aan een ander.
Het verschil tussen beide mids heb ik als vrij groot ervaren. De SB geeft een mooi gedetailleerd, open geluidsbeeld. Met de AT wordt het geluidsbeeld nog otter en idem voor wat betreft de gedetailleerdheid van de weergave. De SB zal bij een slechte opgave vergevings gezinder zijn als de AT.
Het gevoel van "being there" is bij de AT groter dan bij de SB. Maar ook bij de SB is die factor al duidelijk aanwezig. Wil je het onderste uit de kan dan ga je voor de AT.