DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Geen dank Jan, graag gedaan. Altijd leuk om te laten horen hoe mooi de C1 klinkt.
Wil jij ook komen luisteren, stuur dan Jeroen of mij een mailtje (info@daudio.nl) of een berichtje.
Groet, Hans
Wil jij ook komen luisteren, stuur dan Jeroen of mij een mailtje (info@daudio.nl) of een berichtje.
Groet, Hans
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Het zou wel prettig zijn als dit draadje naar de commerciele sectie verplaatst wordt.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik heb nog liever dat iemand opstaat om de groep buy te organiseren en offline met ons communiceert.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Is een hard kunststof plaat uit één stuk, die nog wel bewerkbaar is (te frezen) een optie?
Welke voor en nadelen kleven hier aan?
Welke voor en nadelen kleven hier aan?
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Elk materiaal heeft zijn eigen resonantiefrequentie. Combineren van materialen is dus normaal gesproken zinvol om resonanties tegen te gaan. Maar kunststof heeft wel een hele lage resonantie, zou dus heel goed moeten kunnen gaan. Bewerken van kunststofplaat is lastig en kostbaar.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
De volledig MDF versie met de AT mid klonk echt geweldig in Breda, ik zou me verder niet te druk maken over mogelijke resonanties. Maar anders plak je 4mm bitumen op de achterkant, kost weinig, werkt goed.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Hierbij een C1 en een tekening van de C1 met een 8cm "schotje" waardoor je wat meer rendement krijgt in het laag.
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dat is de AT C-Quence 15H52RNacoustics schreef:Welk type AT werd toegepast?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik ga met Walter mee: gister de "Breda" versie en de normale versie gehoord. Het is geen probleem.Walt schreef:De volledig MDF versie met de AT mid klonk echt geweldig in Breda, ik zou me verder niet te druk maken over mogelijke resonanties. Maar anders plak je 4mm bitumen op de achterkant, kost weinig, werkt goed.
Groetjes Walter
De versie met die schotjes lijkt mij echter een aanrader... Maar dan moet er nog wel even naar het filter worden gekeken.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Maar dan wel volgens de specificaties van Daudio.hans_b schreef:Dat is de AT C-Quence 15H52RNacoustics schreef:Welk type AT werd toegepast?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
SDKM of SDKAM? Heb nog een paartje van de eerste liggen. Dan zou dit een leuk project zijn!
Is zoiets evt. ook geschikt als materiaal: https://www.bambooimport.com/nl/bamboe- ... amel-40-mm ?
Is zoiets evt. ook geschikt als materiaal: https://www.bambooimport.com/nl/bamboe- ... amel-40-mm ?
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Mooie plank. Vraag me af of deze makkelijk te bewerken is. Mag natuurlijk absoluut niet splinteren tijdens het frezen.
Is de AT een underhung versie? Er staan namelijk 2 types op de AT site:
15 H 52 06 13 SD en de 15 H 52 12 06 SDKM (midrange)
Is de AT een underhung versie? Er staan namelijk 2 types op de AT site:
15 H 52 06 13 SD en de 15 H 52 12 06 SDKM (midrange)
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ben ook wel benieuwd welke AT mid Jeroen en Hans in de C1 gebruiken.
Er zijn meer types van de 15 cm mid te krijgen dan er op de site van AudioTechnology staan.
06 13 geeft aan wikkelhoogte 6 mm, poolplaatdikte 13 mm, underhung dus, 12 06 geeft dan 12 mm wikkelhoogte en poolplaat 6 mm, overhung.
Ik heb zelf de 06 13 SDKAM in 6 ltr gesloten, een underhung unit met een midrange surround, dit geeft een hogere fs en is volgens Skaaning minder geschikt voor grote uitslagen maar cone edge resonanties zouden volgens hem beter onderdrukt worden. Ik neem aan dat Daudio eigenlijk deze driver niet gebruikt vanwege de beperking van de uitslag.
Op de AT site vind je een staatje met de gebruikte codes in de type-aanduidingen.
En over de kwaliteiten van deze units is al genoeg geschreven zie ik, 't is allemaal waar...
Er zijn meer types van de 15 cm mid te krijgen dan er op de site van AudioTechnology staan.
06 13 geeft aan wikkelhoogte 6 mm, poolplaatdikte 13 mm, underhung dus, 12 06 geeft dan 12 mm wikkelhoogte en poolplaat 6 mm, overhung.
Ik heb zelf de 06 13 SDKAM in 6 ltr gesloten, een underhung unit met een midrange surround, dit geeft een hogere fs en is volgens Skaaning minder geschikt voor grote uitslagen maar cone edge resonanties zouden volgens hem beter onderdrukt worden. Ik neem aan dat Daudio eigenlijk deze driver niet gebruikt vanwege de beperking van de uitslag.
Op de AT site vind je een staatje met de gebruikte codes in de type-aanduidingen.
En over de kwaliteiten van deze units is al genoeg geschreven zie ik, 't is allemaal waar...
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Zijn er dan al deelnemers die daadwerkelijk meedoen met een groepsbuy en komt er dan één voor zowel de SB als ook de AT uitvoering?jeroen_d schreef:Ik heb nog liever dat iemand opstaat om de groep buy te organiseren en offline met ons communiceert.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik ben inmiddels bezig met de voorbereiding van een groupbuy. Even geduld alsjeblieft.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Leeuwarden schreef:Ik ben inmiddels bezig met de voorbereiding van een groupbuy. Even geduld alsjeblieft.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
De AT driver die wij toepassen heeft een kleinere magneet, een midrange surround, KA spoeldrager en is underhung. Gezien de relatief hoge overnamefrequentie is de midrange surround prima toe te passen.RobT schreef:Ben ook wel benieuwd welke AT mid Jeroen en Hans in de C1 gebruiken.
Er zijn meer types van de 15 cm mid te krijgen dan er op de site van AudioTechnology staan.
06 13 geeft aan wikkelhoogte 6 mm, poolplaatdikte 13 mm, underhung dus, 12 06 geeft dan 12 mm wikkelhoogte en poolplaat 6 mm, overhung.
Ik heb zelf de 06 13 SDKAM in 6 ltr gesloten, een underhung unit met een midrange surround, dit geeft een hogere fs en is volgens Skaaning minder geschikt voor grote uitslagen maar cone edge resonanties zouden volgens hem beter onderdrukt worden. Ik neem aan dat Daudio eigenlijk deze driver niet gebruikt vanwege de beperking van de uitslag.
Op de AT site vind je een staatje met de gebruikte codes in de type-aanduidingen.
En over de kwaliteiten van deze units is al genoeg geschreven zie ik, 't is allemaal waar...
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
RNacoustics schreef:Is een hard kunststof plaat uit één stuk, die nog wel bewerkbaar is (te frezen) een optie?
Welke voor en nadelen kleven hier aan?
eigenlijk is zowat alles geschikt en elk materiaal zal zijn voor en nadelen hebben.FrancoB schreef:Is zoiets evt. ook geschikt als materiaal: https://www.bambooimport.com/nl/bamboe- ... amel-40-mm ?
Het probleem in dit Daudio C-1 concept is dat je de drivers mooi geïntegreerd moet krijgen.
Daudio heeft dat naar mijn mening heel mooi opgelost, maar het is niet de eenvoudigste manier om te klonen en al zeker niet wanneer er extra creativiteit wordt toegepast.
Je hebt in feite een basisplaat nodig waar de drivers worden in geplaatst.
Vooraan komt een andere plaat die de korf van de drivers onzichtbaar maakt.
Achteraan komt dan een derde plaat die de bedrading verbergt.
Je zou het geheel ook in één dikke plaat (40mm) kunnen maken, maar dan zijn vooraan op de frontplaat, de randen van de driver zichtbaar en achteraan moet veel materiaal rond de driver worden weggehaald om laterale luchtstroom te garanderen. De bedrading is daarbij tevens zichtbaar.
Daar komt nog het afstralen van de mid en hoogtoner bij. Alles voor en achter die drivers moet imo vlot verlopen, dus liefst geen scherpe hoeken.
Tot slot is de inbouw van de rechthoekige Mundorf tweeter met 4 van die mickey mouse oren een doffe ellende!
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
ik had er bij mijn prototype als experiment wings van 5cm tegenaan geplaatst en dat gaf meer volume in het laag wat mij heel goed beviel.hans_b schreef:Hierbij een C1 en een tekening van de C1 met een 8cm "schotje" waardoor je wat meer rendement krijgt in het laag.
Behoefte om het filter aan te passen had ik gehoormatig niet.
Bij het model met de 2 donkerbruine 'stripes' had ik de intentie om deze stripes dieper te maken. Hierdoor creëer je hetzelfde effect, doch behoudt de speaker zijn slanke design.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
In het groupbuy topic heerst wat ongerustheid over hoe de baffle te maken.
Tijdens mijn bezoek aan hans heb ik enkele foto's gemaakt van de baffle. Hierop is te zien hoe een en ander door Daudio is gedaan.
Van voor naar achter: dunne plaat MDF gevolgd door twee dikkere platen. Totaal 40mm dik.
De foto's zijn geupload op maximaal formaat.
https://www.flickr.com/photos/24454328@ ... 1229700077
Tijdens mijn bezoek aan hans heb ik enkele foto's gemaakt van de baffle. Hierop is te zien hoe een en ander door Daudio is gedaan.
Van voor naar achter: dunne plaat MDF gevolgd door twee dikkere platen. Totaal 40mm dik.
De foto's zijn geupload op maximaal formaat.
https://www.flickr.com/photos/24454328@ ... 1229700077
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Wat een prachtige middentoner die AT, ook visueel!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Naar aanleiding van deze, door Jeroen gegeven info:

Heb ik deze tekening gemaakt. Afmeting van de buffel is 320x1000mm
Vraag aan Jeroen, Asterduc en iedereen: Zitten er fouten in?
Heb ik deze tekening gemaakt. Afmeting van de buffel is 320x1000mm
Vraag aan Jeroen, Asterduc en iedereen: Zitten er fouten in?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Een pyrasied afwerking is bij mijn weten een kunststof afwerking.
Als je de buffel dus lakt dan begrijp ik uit de beschrijving dat het middenstuk niet dieper hoeft te liggen.
Is dat correct?
Als je de buffel dus lakt dan begrijp ik uit de beschrijving dat het middenstuk niet dieper hoeft te liggen.
Is dat correct?
