welke breed bander voor in wandtoepassing
Moderator: Beheerdersteam
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
Die zou ik nog wel in m'n hoorns durven schroeven tzt 
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
Die hoorde ik pas geleden, mijn b** viel open van verbazing.Henkjan schreef:Had je nog een budget in gedachten?
De Visaton B200 schijnt erg mooi te zijn.
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
Die heeft wel een grote 'lekke' kast nodig; de Q is vrij hoog.Henkjan schreef:Had je nog een budget in gedachten?
De Visaton B200 schijnt erg mooi te zijn.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
Is er een minimale diepte in de kast benodigd met die Visaton?
Moet het een BR worden?
Zal er nog iets van een hoogdoorlaat filter moeten komen? (baffle step is niet nodig met een FR driver?)
Voor de timing, is het geen probleem als er geen ruimte zit achter de kast? met andere woorden dat de speakerkast onderdeel is van de wand? (die overigens wordt betimmert met nissen voor gereedschap, wat dus weer meer diepte ook geeft voor de speakers die dan onderdeel van die betimmering zijn.
Dank voor het beantwoorden alvast!
Moet het een BR worden?
Zal er nog iets van een hoogdoorlaat filter moeten komen? (baffle step is niet nodig met een FR driver?)
Voor de timing, is het geen probleem als er geen ruimte zit achter de kast? met andere woorden dat de speakerkast onderdeel is van de wand? (die overigens wordt betimmert met nissen voor gereedschap, wat dus weer meer diepte ook geeft voor de speakers die dan onderdeel van die betimmering zijn.
Dank voor het beantwoorden alvast!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
de speaker in de wand is alleen maar gunstig, geen storende invloed van kastwanden
Als de frequentie curve op t datasheet vlak is, dan hoef je geen baffle step correctie te doen, want die curve is ook opgemeten op een groooote baffle (vergelijkbaar met in de muur)
Die B200 zal t in een BR niet lekker doen, gewoon alle ruimte geven die je beschikbaar hebt (als gesloten kast dus)
Als de frequentie curve op t datasheet vlak is, dan hoef je geen baffle step correctie te doen, want die curve is ook opgemeten op een groooote baffle (vergelijkbaar met in de muur)
Die B200 zal t in een BR niet lekker doen, gewoon alle ruimte geven die je beschikbaar hebt (als gesloten kast dus)
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
Dank je wel Henkjan!
De Visaton past precies in het budget dus staat die op no1.
Ik ga de kast onderdeel maken van de betimmering, maar zal niet meer dan 12 cm diepte over houden na aftrek baffle en achterpaneel.
Zou dat wel goed gaan?
Zo ja, hoeveel liter inhoud om het optimaal te hebben qua Q?
De Visaton past precies in het budget dus staat die op no1.
Ik ga de kast onderdeel maken van de betimmering, maar zal niet meer dan 12 cm diepte over houden na aftrek baffle en achterpaneel.
Zou dat wel goed gaan?
Zo ja, hoeveel liter inhoud om het optimaal te hebben qua Q?
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
Hi,beijert schreef:Anders maak je er een GHP van?
die term ken ik nog niet, g en dan iets van horn port ofzo
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
Honderden liters. Dat ding heeft al een hoge Q, een gesloten kast of BR zal die nog hoger maken en een bult in het laag veroorzaken.simsalabim schreef:Zo ja, hoeveel liter inhoud om het optimaal te hebben qua Q?
Maar hij past niet in een 'klein' kastje. De Visaton B200 is optimaal thuis in een lekke kast of open baffle. Misschien past hij ook wel in een TL. Ook zijn er nog voorbeelden van ruime kasten met geïntegreerde helmholzresonator.
http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... d/solo100/
Als je heb in de muur bouwt zou je de spouw als 'kastruimte' kunnen inzetten, maar ik vraag me af of dat geen ongewenste trillingen en resonanties gaat geven.
Laatst gewijzigd door richard op di 28 nov 2017, 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
simsalabim schreef:Hi,beijert schreef:Anders maak je er een GHP van?
die term ken ik nog niet, g en dan iets van horn port ofzo
Geschlossenes hochpass oid.
Een condensator voor de speaker die in ieder geval de bult van de te kleine behuizing wegneemt. Indien nodig.
Zaten nog wat voor (en na) delen aan geloof ik. Ken het zelf alleen uit boekjes.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
Ach sobeijert schreef:simsalabim schreef:Hi,beijert schreef:Anders maak je er een GHP van?
die term ken ik nog niet, g en dan iets van horn port ofzo
Geschlossenes hochpass oid.
Een condensator voor de speaker die in ieder geval de bult van de te kleine behuizing wegneemt. Indien nodig.
Zaten nog wat voor (en na) delen aan geloof ik. Ken het zelf alleen uit boekjes.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
Hmm ja, honderden liters is me iets te ‘dorstig’..richard schreef:Honderden liters. Dat ding heeft al een hoge Q, een gesloten kast of BR zal die nog hoger maken en een bult in het laag veroorzaken.simsalabim schreef:Zo ja, hoeveel liter inhoud om het optimaal te hebben qua Q?
Maar hij past niet in een 'klein' kastje. De Visaton B200 is optimaal thuis in een lekke kast of open baffle. Misschien past hij ook wel in een TL. Ook zijn er nog voorbeelden van ruime kasten met geïntegreerde helmholzresonator.
http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... d/solo100/
Als je heb in de muur bouwt zou je de spouw als 'kastruimte' kunnen inzetten, maar ik vraag me af of dat geen ongewenste trillingen en resonanties gaat geven.
Spouw is geen optie, dubbele wand wel, daar ik toch een wand wil met nissen voor allerlei gereedschap.
Misschien toch maar gewoon een boekenplank speaker anders?
Eventueel met die eerder genoemde 18sound woofer die ik nog heb liggen, anders misschien maar een leuk 2dehands boekenplank fabrieks speakertje, of een ander tweedehands diy iets.
Maar eerlijk gezegd lijkt het me leuker zelf iets te fabrieken, heb alleen geen 100den uren tijd nu, en dat heb ik wel nodig als ik zelf het filter ontwerp.
Vandaar dat ik dacht aan een breedbander in de wand, evt met een cap voor hoogdoorlaat om de bult tegen te gaan.
Moet trouwens ook rekening houden met bet rendement, heb maar 12Watt , weliswaar single ended, maar toch.
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
De Visaton ja. Maar een OB lijkt me niet echt handig in een werkplaats.Shadow schreef:OB doet ie ook prima...
Voor kleine kastjes zijn er ook best wel leuke breedbandertjes:
Op de website van http://www.spectrumaudio.de/ staat een aardig overzicht van wat er zoal in de handel is.
RumoH heeft er ook aardig wat; https://www.rumoh.eu/fullrange
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
Maar een grote ruimte zoals een spouw is bijna gelijk aan een open ruimte...zonder dipool effect toch?
Re: welke breed bander voor in wandtoepassing
Je hebt inderdaad geen dipooleffect als de baffle een muur is.
Weet je wat de uitgangsimpedantie van je versterker is? Als hij hoog is zul je daar rekening mee moeten houden in je ontwerp: frequenties waarbij de impedantie van je luidspreker hoog zijn worden harder. Bij een breedbander wordt dus het laag opgeslingerd en wordt het hoog ietsje harder, bij een tweewegluidspreker worden met name de middentonen harder.
Een grote breedbander past op zich goed bij een buizenversterker. Ik zou het zelf alleen niet zo gauw doen: als je er niet recht voor staat zijn de hoge tonen weg.
Weet je wat de uitgangsimpedantie van je versterker is? Als hij hoog is zul je daar rekening mee moeten houden in je ontwerp: frequenties waarbij de impedantie van je luidspreker hoog zijn worden harder. Bij een breedbander wordt dus het laag opgeslingerd en wordt het hoog ietsje harder, bij een tweewegluidspreker worden met name de middentonen harder.
Een grote breedbander past op zich goed bij een buizenversterker. Ik zou het zelf alleen niet zo gauw doen: als je er niet recht voor staat zijn de hoge tonen weg.
