DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Eens met pjotr
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Trespa:

Dan kun je gelijk ook een partij frezen inkopen als je een serie moet maken.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef:
Het resoneren vangen wij op met de RVS strips langs de zijwand en ook door het hele filtercabinet van een epoxyhars te voorzien.
Echter, ik heb in Breda ook met de eenvoudige MDF (Gamma kwaliteit) baffle gespeeld zonder strips of epoxyhars. Mensen hebben het filter kunnen zien. Dat was het exemplaar met de AT middentoner. Niemand had gehoormatig last van resoneren :)
Even los van het feit dat er tot op dit moment geen duidelijke technische gegevens van de baffle bekend zijn gemaakt, maakt dat het een beetje lastig problemen oplossen is. Even resumeren. Als ik het goed begrijp bestaat de baffle uit drie lagen. Als daarbij MDF (V313) als materiaal is gebruikt dan treed er kennelijk een resonantie op die Jeroen heeft opgelost door RVS strips (ik neem aan dat gewoon staal oid ook werkt) aan de zijkanten te bevestigen (lijmen?). Daarmee is het probleem opgelost toch?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Wat is eigenlijk het conus materiaal van de woofers?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als er meer details bekend zijn van de baffle e.d. wil ik daar met alle plezier eens aan rekenen, c.q. simuleren en met (eenvoudige) oplossingen komen om deze resonanties uit te bannen. Dit is inmiddels bijna dagelijkse kost voor mij.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
jeroen_d schreef:
Het resoneren vangen wij op met de RVS strips langs de zijwand en ook door het hele filtercabinet van een epoxyhars te voorzien.
Echter, ik heb in Breda ook met de eenvoudige MDF (Gamma kwaliteit) baffle gespeeld zonder strips of epoxyhars. Mensen hebben het filter kunnen zien. Dat was het exemplaar met de AT middentoner. Niemand had gehoormatig last van resoneren :)
Even los van het feit dat er tot op dit moment geen duidelijke technische gegevens van de baffle bekend zijn gemaakt, maakt dat het een beetje lastig problemen oplossen is. Even resumeren. Als ik het goed begrijp bestaat de baffle uit drie lagen. Als daarbij MDF (V313) als materiaal is gebruikt dan treed er kennelijk een resonantie op die Jeroen heeft opgelost door RVS strips (ik neem aan dat gewoon staal oid ook werkt) aan de zijkanten te bevestigen (lijmen?). Daarmee is het probleem opgelost toch?
Ook het commerciële model heeft nog enige last van resonantie. Je kunt niet alles oplossen voor die prijs. Zeker niet als je iets wilt maken dat visueel aantrekkelijk is.
De doe-het-zelver kan veel verder gaan, omdat hij niet aan tijd gebonden is. De meest doeltreffende oplossing is, nog beter dan RVS strips, de baffle te verstevigen met schotten. Een ondiep U-profiel zoals bij ons S1 model. De diepte van de extra schotten mag maximaal 8 cm zijn, zodat de totale diepte 12 cm wordt. De C1 krijgt dan 3dB meer rendement en ik moet dan voor jullie het filter aanpassen. Het is wel een beetje gedoe, want als je het over de hele lengte doet gaat het ongetwijfeld invloed hebben op het midhoog. Dus ik zou extra diepte middels een U-profiel nooit hoger maken dan tot waar de woofers zitten.

Hierbij een beschrijving van de maten. Ik heb geen technische tekening zoals Asterduc, die ligt bij onze leverancier van de baffles.
C1 maten.png
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zweitse schreef:
Aluminium.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je dat doet kun je dan niet de zijschotten smaller laten aflopen naar boven toe? Staat ook eleganter. En anders dik alu T-profiel, maar dan klem inzagen in de zijkant en met epoxy verlijmen. Of U-profiel om de zijkant. Zoiets zei Hannes geloof ik ook al?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

jeroen_d schreef:
Zweitse schreef:
Aluminium.
Daar was ik al een beetje bang voor, met twee kinderen en een hond in huis is dat niet echt het ideale materiaal in een OB :(
Shadow

Bericht door Shadow »

Nee dan is gewapend beton beter idd :lagge:
Leeuwarden

Frontje ervoor en jachtgeweer binnen handbereik, Zweitse!
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Leeuwarden schreef:
Frontje ervoor en jachtgeweer binnen handbereik, Zweitse!
Frontje is inderdaad een optie. De kids is ook niet het grootste probleem, het is meer de hond die met zijn staart loopt te zwaaien, en afknippen van dat ding mag tegenwoordig ook niet meer :mrgreen:
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Honden horen buiten in een hok. :mrgreen:
Leeuwarden

jeroen_d schreef:
Leeuwarden schreef:
jeroen_d schreef:
Ook het commerciële model heeft nog enige last van resonantie. Je kunt niet alles oplossen voor die prijs. Zeker niet als je iets wilt maken dat visueel aantrekkelijk is.
De doe-het-zelver kan veel verder gaan, omdat hij niet aan tijd gebonden is. De meest doeltreffende oplossing is, nog beter dan RVS strips, de baffle te verstevigen met schotten. Een ondiep U-profiel zoals bij ons S1 model. De diepte van de extra schotten mag maximaal 8 cm zijn, zodat de totale diepte 12 cm wordt. De C1 krijgt dan 3dB meer rendement en ik moet dan voor jullie het filter aanpassen. Het is wel een beetje gedoe, want als je het over de hele lengte doet gaat het ongetwijfeld invloed hebben op het midhoog. Dus ik zou extra diepte middels een U-profiel nooit hoger maken dan tot waar de woofers zitten.

Hierbij een beschrijving van de maten. Ik heb geen technische tekening zoals Asterduc, die ligt bij onze leverancier van de baffles.
C1 maten.png
Omschrijving is duidelijk. Dank! Ik heb Hans inmiddels een mail gestuurd. Ik verbaasde me erover dat de C1 maar 4 cm dik is. Had veel meer verwacht...
Leeuwarden

Voor de fotootjes. Waarom extra filter onderdelen?

https://www.audioclub-limburg.nl/daudio-reprise
Walt

Bericht door Walt »

Ik gok impedantie linearisatie voor gebruik met een buizenversterker.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt, is er later bijgekomen en vast onderdeel van het filter geworden. Ook zoals asterduc het heeft gebouwd. Ik heb de uiteindelijke impedantie op de website gezet. Resonantiefrequentie van het systeem ligt nu onder 20Hz. :mrgreen:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt, is er later bijgekomen en vast onderdeel van het filter geworden. Ook zoals asterduc het heeft gebouwd. Ik heb de uiteindelijke impedantie op de website gezet. Resonantiefrequentie van het systeem ligt nu onder 20Hz. :mrgreen:
http://daudio.nl/wp-content/uploads/201 ... dantie.png
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Toch even een opmerking over de woofers, mijn OCD gebiedt mij te stellen dat de ontwerper bij ScanSpeak die de stofkap heeft uitgevoerd in gewoven glasvezel ipv. aluminium, wat esthetisch veel beter past bij de conus, eigenlijk op staande voet ontslagen moet worden, een frontje is nu feitelijk een must!
beijert

Bericht door beijert »

:rofl: :rofl:
Leeuwarden

Dat moest ik even opzoeken. Persoonlijk ben ik overigens wel fan van frontjes...

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Obsessi ... e_stoornis
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

SSassen schreef:
Toch even een opmerking over de woofers, mijn OCD gebiedt mij te stellen ...
Leeuwarden schreef:
Obsessieve gedrags of persoonlijkheidsstoornisgave, ik weet niet hoe het vandaag zit, maar vroeger was dat een voorwaarde om lid te worden van ZBA :lol:
Wie deze 'gave' niet heeft hoort hier imo niet thuis en kan beter naar de Mediamarkt.
Maar niet getreurd, obsessief gedrag kun je aanleren :wink:

Het compulsieve gedrag daarentegen heb je meegekregen, zo iemand noemden ze vroeger gewoon 'een goed mens waar je steeds op kunt rekenen'!

Daudio C-1 heeft naar mening voordeel gehaald uit OCD.
Zonder bezeten doorzetten en perfectionistisch streven was deze speaker nooit ontstaan.
Het dwangmatige heeft er voor gezorgd dat anderen hem kunnen kopen of zelf mogen bouwen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:mrgreen:
Ik heb mijn vrouw ook al ingelicht, die zei toen, "je hebt ze nu al 25 jaar, ja, dat zou nu best kunnen zijn, hoeveel had je ook weer in die ouwe sok?".
Leeuwarden

:shock: Noemt je vrouw je nu een ouwe sok? Oh nee, ik lees verkeerd :lol:
SSassen schreef:
Als er meer details bekend zijn van de baffle e.d. wil ik daar met alle plezier eens aan rekenen, c.q. simuleren en met (eenvoudige) oplossingen komen om deze resonanties uit te bannen. Dit is inmiddels bijna dagelijkse kost voor mij.
Uhhh, dit lijkt mij een aardig aanbod om die info aan Sander te sturen? Of was de info die Jeroen eerder gepubliceerd heeft voldoende?
Leeuwarden

Vandaag bij Hans van Daudio geweest om de C1 te beluisteren. Om kort te gaan: Ik ben onder de indruk.
Ik heb zowel de versie met de SB Acoustics als de Audio Technology versie mogen beluisteren. Het verschil is
verbazingwekkend. De SB is wat "soepeler", een slechte opname zal, min of meer, worden vergeven. De AT is
detail tot de laatste snik, een slechte opname valt genadeloos door de mand. De C1 zet een prachtig
stereobeeld neer. Geeft een enorm gevoel van "being there" met de SB. En met de AT komt daar
nog een schepje bovenop.

Hans vertelde over de C1 dat als je achterop schotjes plaatst de laagweergave iets beter wordt. Gezien dat deze
ingreep heel simpel is, lijkt me dit wel een aanrader. Het mid en hoog zou dan iets moeten worden bijgesteld.
Het heeft bovendien als voordeel dat de baffle iets stijver wordt.

Ik kan kort zijn over de C1. Mocht je overwegen om iets met open baffle te gaan doen dan is dit je kans!
Een hele grote aanrader!

Hans, nogmaals dank voor je gastvrije ontvangst!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”