DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Trespa:
Dan kun je gelijk ook een partij frezen inkopen als je een serie moet maken.
Dan kun je gelijk ook een partij frezen inkopen als je een serie moet maken.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Even los van het feit dat er tot op dit moment geen duidelijke technische gegevens van de baffle bekend zijn gemaakt, maakt dat het een beetje lastig problemen oplossen is. Even resumeren. Als ik het goed begrijp bestaat de baffle uit drie lagen. Als daarbij MDF (V313) als materiaal is gebruikt dan treed er kennelijk een resonantie op die Jeroen heeft opgelost door RVS strips (ik neem aan dat gewoon staal oid ook werkt) aan de zijkanten te bevestigen (lijmen?). Daarmee is het probleem opgelost toch?jeroen_d schreef:Het resoneren vangen wij op met de RVS strips langs de zijwand en ook door het hele filtercabinet van een epoxyhars te voorzien.
Echter, ik heb in Breda ook met de eenvoudige MDF (Gamma kwaliteit) baffle gespeeld zonder strips of epoxyhars. Mensen hebben het filter kunnen zien. Dat was het exemplaar met de AT middentoner. Niemand had gehoormatig last van resoneren
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Wat is eigenlijk het conus materiaal van de woofers?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Als er meer details bekend zijn van de baffle e.d. wil ik daar met alle plezier eens aan rekenen, c.q. simuleren en met (eenvoudige) oplossingen komen om deze resonanties uit te bannen. Dit is inmiddels bijna dagelijkse kost voor mij.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ook het commerciële model heeft nog enige last van resonantie. Je kunt niet alles oplossen voor die prijs. Zeker niet als je iets wilt maken dat visueel aantrekkelijk is.Leeuwarden schreef:Even los van het feit dat er tot op dit moment geen duidelijke technische gegevens van de baffle bekend zijn gemaakt, maakt dat het een beetje lastig problemen oplossen is. Even resumeren. Als ik het goed begrijp bestaat de baffle uit drie lagen. Als daarbij MDF (V313) als materiaal is gebruikt dan treed er kennelijk een resonantie op die Jeroen heeft opgelost door RVS strips (ik neem aan dat gewoon staal oid ook werkt) aan de zijkanten te bevestigen (lijmen?). Daarmee is het probleem opgelost toch?jeroen_d schreef:Het resoneren vangen wij op met de RVS strips langs de zijwand en ook door het hele filtercabinet van een epoxyhars te voorzien.
Echter, ik heb in Breda ook met de eenvoudige MDF (Gamma kwaliteit) baffle gespeeld zonder strips of epoxyhars. Mensen hebben het filter kunnen zien. Dat was het exemplaar met de AT middentoner. Niemand had gehoormatig last van resoneren
De doe-het-zelver kan veel verder gaan, omdat hij niet aan tijd gebonden is. De meest doeltreffende oplossing is, nog beter dan RVS strips, de baffle te verstevigen met schotten. Een ondiep U-profiel zoals bij ons S1 model. De diepte van de extra schotten mag maximaal 8 cm zijn, zodat de totale diepte 12 cm wordt. De C1 krijgt dan 3dB meer rendement en ik moet dan voor jullie het filter aanpassen. Het is wel een beetje gedoe, want als je het over de hele lengte doet gaat het ongetwijfeld invloed hebben op het midhoog. Dus ik zou extra diepte middels een U-profiel nooit hoger maken dan tot waar de woofers zitten.
Hierbij een beschrijving van de maten. Ik heb geen technische tekening zoals Asterduc, die ligt bij onze leverancier van de baffles.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Aluminium.Zweitse schreef:Wat is eigenlijk het conus materiaal van de woofers?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Als je dat doet kun je dan niet de zijschotten smaller laten aflopen naar boven toe? Staat ook eleganter. En anders dik alu T-profiel, maar dan klem inzagen in de zijkant en met epoxy verlijmen. Of U-profiel om de zijkant. Zoiets zei Hannes geloof ik ook al?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Daar was ik al een beetje bang voor, met twee kinderen en een hond in huis is dat niet echt het ideale materiaal in een OBjeroen_d schreef:Aluminium.Zweitse schreef:Wat is eigenlijk het conus materiaal van de woofers?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Frontje ervoor en jachtgeweer binnen handbereik, Zweitse!
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Frontje is inderdaad een optie. De kids is ook niet het grootste probleem, het is meer de hond die met zijn staart loopt te zwaaien, en afknippen van dat ding mag tegenwoordig ook niet meerLeeuwarden schreef:Frontje ervoor en jachtgeweer binnen handbereik, Zweitse!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Omschrijving is duidelijk. Dank! Ik heb Hans inmiddels een mail gestuurd. Ik verbaasde me erover dat de C1 maar 4 cm dik is. Had veel meer verwacht...jeroen_d schreef:Ook het commerciële model heeft nog enige last van resonantie. Je kunt niet alles oplossen voor die prijs. Zeker niet als je iets wilt maken dat visueel aantrekkelijk is.Leeuwarden schreef:jeroen_d schreef:Het resoneren vangen wij op met de RVS strips langs de zijwand en ook door het hele filtercabinet van een epoxyhars te voorzien.
Echter, ik heb in Breda ook met de eenvoudige MDF (Gamma kwaliteit) baffle gespeeld zonder strips of epoxyhars. Mensen hebben het filter kunnen zien. Dat was het exemplaar met de AT middentoner. Niemand had gehoormatig last van resoneren
De doe-het-zelver kan veel verder gaan, omdat hij niet aan tijd gebonden is. De meest doeltreffende oplossing is, nog beter dan RVS strips, de baffle te verstevigen met schotten. Een ondiep U-profiel zoals bij ons S1 model. De diepte van de extra schotten mag maximaal 8 cm zijn, zodat de totale diepte 12 cm wordt. De C1 krijgt dan 3dB meer rendement en ik moet dan voor jullie het filter aanpassen. Het is wel een beetje gedoe, want als je het over de hele lengte doet gaat het ongetwijfeld invloed hebben op het midhoog. Dus ik zou extra diepte middels een U-profiel nooit hoger maken dan tot waar de woofers zitten.
Hierbij een beschrijving van de maten. Ik heb geen technische tekening zoals Asterduc, die ligt bij onze leverancier van de baffles.
C1 maten.png
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik gok impedantie linearisatie voor gebruik met een buizenversterker.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Klopt, is er later bijgekomen en vast onderdeel van het filter geworden. Ook zoals asterduc het heeft gebouwd. Ik heb de uiteindelijke impedantie op de website gezet. Resonantiefrequentie van het systeem ligt nu onder 20Hz. 
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Klopt, is er later bijgekomen en vast onderdeel van het filter geworden. Ook zoals asterduc het heeft gebouwd. Ik heb de uiteindelijke impedantie op de website gezet. Resonantiefrequentie van het systeem ligt nu onder 20Hz.
http://daudio.nl/wp-content/uploads/201 ... dantie.png
http://daudio.nl/wp-content/uploads/201 ... dantie.png
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Toch even een opmerking over de woofers, mijn OCD gebiedt mij te stellen dat de ontwerper bij ScanSpeak die de stofkap heeft uitgevoerd in gewoven glasvezel ipv. aluminium, wat esthetisch veel beter past bij de conus, eigenlijk op staande voet ontslagen moet worden, een frontje is nu feitelijk een must!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dat moest ik even opzoeken. Persoonlijk ben ik overigens wel fan van frontjes...
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Obsessi ... e_stoornis
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Obsessi ... e_stoornis
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
SSassen schreef:Toch even een opmerking over de woofers, mijn OCD gebiedt mij te stellen ...
Obsessieve gedrags of persoonlijkheidsLeeuwarden schreef:Dat moest ik even opzoeken. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Obsessi ... e_stoornis
Wie deze 'gave' niet heeft hoort hier imo niet thuis en kan beter naar de Mediamarkt.
Maar niet getreurd, obsessief gedrag kun je aanleren
Het compulsieve gedrag daarentegen heb je meegekregen, zo iemand noemden ze vroeger gewoon 'een goed mens waar je steeds op kunt rekenen'!
Daudio C-1 heeft naar mening voordeel gehaald uit OCD.
Zonder bezeten doorzetten en perfectionistisch streven was deze speaker nooit ontstaan.
Het dwangmatige heeft er voor gezorgd dat anderen hem kunnen kopen of zelf mogen bouwen.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik heb mijn vrouw ook al ingelicht, die zei toen, "je hebt ze nu al 25 jaar, ja, dat zou nu best kunnen zijn, hoeveel had je ook weer in die ouwe sok?".
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Uhhh, dit lijkt mij een aardig aanbod om die info aan Sander te sturen? Of was de info die Jeroen eerder gepubliceerd heeft voldoende?SSassen schreef:Als er meer details bekend zijn van de baffle e.d. wil ik daar met alle plezier eens aan rekenen, c.q. simuleren en met (eenvoudige) oplossingen komen om deze resonanties uit te bannen. Dit is inmiddels bijna dagelijkse kost voor mij.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Vandaag bij Hans van Daudio geweest om de C1 te beluisteren. Om kort te gaan: Ik ben onder de indruk.
Ik heb zowel de versie met de SB Acoustics als de Audio Technology versie mogen beluisteren. Het verschil is
verbazingwekkend. De SB is wat "soepeler", een slechte opname zal, min of meer, worden vergeven. De AT is
detail tot de laatste snik, een slechte opname valt genadeloos door de mand. De C1 zet een prachtig
stereobeeld neer. Geeft een enorm gevoel van "being there" met de SB. En met de AT komt daar
nog een schepje bovenop.
Hans vertelde over de C1 dat als je achterop schotjes plaatst de laagweergave iets beter wordt. Gezien dat deze
ingreep heel simpel is, lijkt me dit wel een aanrader. Het mid en hoog zou dan iets moeten worden bijgesteld.
Het heeft bovendien als voordeel dat de baffle iets stijver wordt.
Ik kan kort zijn over de C1. Mocht je overwegen om iets met open baffle te gaan doen dan is dit je kans!
Een hele grote aanrader!
Hans, nogmaals dank voor je gastvrije ontvangst!
Ik heb zowel de versie met de SB Acoustics als de Audio Technology versie mogen beluisteren. Het verschil is
verbazingwekkend. De SB is wat "soepeler", een slechte opname zal, min of meer, worden vergeven. De AT is
detail tot de laatste snik, een slechte opname valt genadeloos door de mand. De C1 zet een prachtig
stereobeeld neer. Geeft een enorm gevoel van "being there" met de SB. En met de AT komt daar
nog een schepje bovenop.
Hans vertelde over de C1 dat als je achterop schotjes plaatst de laagweergave iets beter wordt. Gezien dat deze
ingreep heel simpel is, lijkt me dit wel een aanrader. Het mid en hoog zou dan iets moeten worden bijgesteld.
Het heeft bovendien als voordeel dat de baffle iets stijver wordt.
Ik kan kort zijn over de C1. Mocht je overwegen om iets met open baffle te gaan doen dan is dit je kans!
Een hele grote aanrader!
Hans, nogmaals dank voor je gastvrije ontvangst!
