DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik vond zo iets mooi maar loop altijd vast met de afwerking van de bovenkant. Nog geen mooie oplossing gezien. Het freeswerk van het mdf er in wordt dan ook anders natuurlijk.
https://www.aluminiumopmaat.nl/zetwerk- ... tting.html
https://www.aluminiumopmaat.nl/zetwerk- ... tting.html
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Zou wel eens een watervalplotje willen zien van die resonanties. Ik heb er in Breda niets opvallends van gemerkt. Eerlijk gezegd maak ik mij meer zorgen over al die scherpe randen rondom de tweeter: Interferenties daar kan het hoog ook wat te indrukwekkend maken.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
N.B. dit is een spin-off van een commercieel product. Ik ben graag bereid, maar wel met enige terughoudendheid, drivers, filter en filterontwerp ter beschikking te stellen voor een aantrekkelijke prijs. Asterduc zou het op zich nemen om een baffle te leveren en het zo richting de doe-het-zelvers te trekken. Dat lukt nu niet, dus als mensen moeite hebben met bouw van de baffle dan zou het aardig zijn als iemand anders dit oppakt.
Ik denk dat het juist de sport is om hier zelf een heel mooi project van te maken, daar is het toch een zelfbouwforum voor. Ik volg het hier nog sporadisch, heb al mijn tijd nodig voor de kant-en-klaar producten. Over kastbouw is hier voldoende kennis aanwezig. Echt goede filterkennis is veel schaarser gezaaid, dat probleem heb ik al voor jullie opgelost.
Ik denk dat het juist de sport is om hier zelf een heel mooi project van te maken, daar is het toch een zelfbouwforum voor. Ik volg het hier nog sporadisch, heb al mijn tijd nodig voor de kant-en-klaar producten. Over kastbouw is hier voldoende kennis aanwezig. Echt goede filterkennis is veel schaarser gezaaid, dat probleem heb ik al voor jullie opgelost.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik neem aan dat er een tekening oid van de baffle wordt bijgeleverd?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Geen moeite mee.jeroen_d schreef:Dat lukt nu niet, dus als mensen moeite hebben met bouw van de baffle dan zou het aardig zijn als iemand anders dit oppakt.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Daar zou de gemiddelde zelfbouwer toch geen moeite mee moeten hebben? Een exacte 1 op 1 kopie wordt het nooit en wellicht wordt jouw variant beter dan het origineel.jeroen_d schreef:Ik denk dat het juist de sport is om hier zelf een heel mooi project van te maken, daar is het toch een zelfbouwforum voor...
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik neem aan dat Asterduc (Ed) inmiddels een professionele tekening heeft gemaakt op basis van de maten die ik had opgegeven. Dus dat zal het probleem niet zijn.Leeuwarden schreef:Ik neem aan dat er een tekening oid van de baffle wordt bijgeleverd?
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Precies Jeroen, die tekening heb ik opgemaakt en ik ben desgewenst bereid om een MDF plaat te frezen met de juiste gaten er in.jeroen_d schreef:Ik neem aan dat Asterduc (Ed) inmiddels een professionele tekening heeft gemaakt op basis van de maten die ik had opgegeven. Dus dat zal het probleem niet zijn.Leeuwarden schreef:Ik neem aan dat er een tekening oid van de baffle wordt bijgeleverd?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Kijk kijk zo wordt het een erg gave collaboratie! Dat we dat nog mogen meemaken op het forum! Ik wordt er helegaar enthousiast van!!!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Haha ik zou dat heel erg graag willen, maar zijn nu bezig grond aan te kopen van de gemeente langs ons huis en daar moeten we nog even flink voor sparen
Was heel erg onder de indruk van deze set op de luisterdag, echt genietmomentje waarbij je de neiging hebt om alle muziek waar je van houdt uit te kast te willen trekken.
Deze set gaat wel veel andere sets compleet dood gooien: voor deze prijs heb ik nog nooit iets gehoord wat in de buurt komt. De Daudio commerciële speakers die worden gekocht zijn een absoluut veelvoud qua prijs van deze zelfbouwoptie en die klanten zullen ook nog veel waar voor hun geld krijgen..... kun je nagaan. Hopenlijk in de toekomst?
Je moet trouwens wel een fervente zelfbouwer zijn om in deze prijsklasse hier nog overheen te willen bouwen ben ik bang.
Wat grappgig is, Ed is ALLESBEHALVE een fan van OB. Dat hij deze set pruimt is voor een bass-heavy audiofiel veelbetekenend. Ik had overigens niet anders verwacht, hij is slim genoeg om zich te voegen naar wat hij hoort met zijn oren, ipv zich op (zijn eigen en andermans) dogma's vast te laten binden.
@ ed: hoe klinkt het nu je er wat aan gewend bent?
Was heel erg onder de indruk van deze set op de luisterdag, echt genietmomentje waarbij je de neiging hebt om alle muziek waar je van houdt uit te kast te willen trekken.
Deze set gaat wel veel andere sets compleet dood gooien: voor deze prijs heb ik nog nooit iets gehoord wat in de buurt komt. De Daudio commerciële speakers die worden gekocht zijn een absoluut veelvoud qua prijs van deze zelfbouwoptie en die klanten zullen ook nog veel waar voor hun geld krijgen..... kun je nagaan. Hopenlijk in de toekomst?
Je moet trouwens wel een fervente zelfbouwer zijn om in deze prijsklasse hier nog overheen te willen bouwen ben ik bang.
Wat grappgig is, Ed is ALLESBEHALVE een fan van OB. Dat hij deze set pruimt is voor een bass-heavy audiofiel veelbetekenend. Ik had overigens niet anders verwacht, hij is slim genoeg om zich te voegen naar wat hij hoort met zijn oren, ipv zich op (zijn eigen en andermans) dogma's vast te laten binden.
@ ed: hoe klinkt het nu je er wat aan gewend bent?
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
even iets recht zetten Jan. Sinds Jeroen's eerste OB, ondertussen meer dan 10 jaar geleden, was ik reeds onder de indruk van het laag. Heb daar toen zelfs iets over geschreven dacht ik. Mijn eigen OB experimenten waren minder geslaagd en het heeft dan nog een hele poos geduurd tot ik een OB had die naar mijn zin was. Die is opgebouwd met de 13" ScanSpeak, 18WU midunit en Berillium tweeter. Daarnaast heb ik nog enkele niet OB systemen spelen, maar eigenlijk grijp ik de laatste jaren toch steeds naar de OB.Wowly schreef:Ed is ALLESBEHALVE een fan van OB.
Helemaal geweldig, de C1 clone doet het prima, het is geen straf om ernaar te luisteren en eigenlijk is het de speaker die nu het meest staat te spelen.Wowly schreef:@ ed: hoe klinkt het nu je er wat aan gewend bent?
Leuk is ook dat hij gewoon full range is aangesloten, daar waar mijn ander OB systeem niet zonder DSP kan. Die ligt me echter wel beter, maar ja, is ook 4 keer zo duur en heeft daarbij nog een veelvoud aan apparatuur nodig. Dat staat niet in verhouding tot het verschil in presteren.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik heb voorzichtige interesse, het zou dan wel pas volgend voorjaar kunnen financieel maar dit lijkt me wel heel mooi!
Fantastisch project en kuddos aan Jeroen dat hij openstaat voor dit soort projecten voor de zelfbouwers, en Ed die het aanzwengeld, heel gaaf!
Waar zou ik deze eens kunnen beluisteren terzijnertijd?
Thanks!
Fantastisch project en kuddos aan Jeroen dat hij openstaat voor dit soort projecten voor de zelfbouwers, en Ed die het aanzwengeld, heel gaaf!
Waar zou ik deze eens kunnen beluisteren terzijnertijd?
Thanks!
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Waarschijnlijk de volgende luisterdag in Breda?
(En op afspraak bij Daudio)
(En op afspraak bij Daudio)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Kan wat mij betreft ook/al in Hengelo, zie onderschrift, als Jeroen hier trek in heeft..
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Shadow schreef:Waarschijnlijk de volgende luisterdag in Breda?
(En op afspraak bij Daudio)
Staat mij iets bij dat Daudio iets in Zwolle heeft? Ik ben maandag in de buurt, zou een half uurtje langs kunnen komen...
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dat is naar mijn weten de woonplaats van Hans, mede oprichter/eigenaar van Daudio.Leeuwarden schreef:Shadow schreef:Waarschijnlijk de volgende luisterdag in Breda?
(En op afspraak bij Daudio)
Staat mij iets bij dat Daudio iets in Zwolle heeft? Ik ben maandag in de buurt, zou een half uurtje langs kunnen komen...
Laatst gewijzigd door Zweitse op za 25 nov 2017, 8:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Dat zou inderdaad mooi zijn, het zou wellicht een aantal forumleden over streep kunnen trekken om deel te nemen aan de gezamenlijke aankoop van een aantal setsBarry2001 schreef:Kan wat mij betreft ook/al in Hengelo, zie onderschrift, als Jeroen hier trek in heeft..
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik zal kijken of dat uitkomt in Hengelo. Voor de mensen die in de buurt van Zwolle wonen, ja beide versies met AT en SBacoustics staan daar speelklaar. Kwestie van Hans even bellen, zie onze website. Doordeweeks alleen 's avonds overigens, overdag in het weekend.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Mocht iemand een oplossing bedenken om de baffle extra stijf te maken, anders dan wij hebben gedaan met de RVS strips, bijvoorbeeld door bracings op de achterkant waarmee de kast feitelijk dieper wordt, dan ben ik bereid om eenmalig voor die versie het filter aan te passen. Dit zal noodzakelijk zijn omdat met verdikkingen op de baffle de akoestische kortsluiting minder wordt en daarmee het rendement van het laag hoger. Dit gaat ten koste van de balans, dus dat betekent wijzigingen in het wisselfilter.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik bel Zwolle even, weet ik tenminste waar ik aan toe ben en kan ik een betere indruk krijgen of ik doorzet of niet.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Hans is onderweg naar Jeroen. Dat schiet niet op
Afgesproken dat ik even overnieuw bel voor een afspraak.
Afgesproken dat ik even overnieuw bel voor een afspraak.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Als je een T profiel aan de achterzijde plaatst, en dan een inzaging/frezing, dan is het mogelijk constructief wel net zo stijf/sterk.
Je moet dan alleen de schroeven van de laag units iets verdraaien denk ik. Of iets als een kraal lijst.
Je moet dan alleen de schroeven van de laag units iets verdraaien denk ik. Of iets als een kraal lijst.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Gewoon geen geen MDFkoek nemen. Maar iets taaiers, Berken of Mahonie multiplex. Of wat duurder, zwart PVC of acryl. Al met al toch wel units die bovengemiddeld aan de prijs zijn, dus waarom zunig met de baffle doen? Waar je tenslotte weer een kapitaal aan verf tegenaan gooit om het strak te krijgen? Ik denk dat als je group buy doet voor een plaat 30mm Bruynzeel hechthout (door en door watervast verlijmd Mahonie), je per baffle niet eens heel duur uit bent.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 25 nov 2017, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
