DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Da's per kant neem ik aan?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee dat is per paar, maar alleen dus drivers + filtercomponenten. De rest is voor je eigen rekening en via Asterduc kan je aan een gefreesde baffle komen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Dat is heel netjes!
Zweitse

Bericht door Zweitse »

jeroen_d schreef:
Als hiervoor belangstelling is bij meer mensen, kan ik via een kleine serie inkoop een gunstige prijs bieden voor net onder de 1000,- voor drivers en filter. Maar dat kan niet met een enkele bestelling, dan zit de prijs op 1150,- (retailprijs drivers + filtercomponenten).
Wat zou het minimale aantal deelnemers moeten zijn?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dit proto was zo'n beetje de opzet, het geheel bestaande uit 3 layers.
20170903_165304.jpg
1. Basisplaat in 18mm MDF, HPL of Plexi.
BV proto 1.JPG
BA proto 1.JPG
2. Een decoratieve frontplaat, hier nog voor de eenvoudigheid met HDF middenstuk (zou ook een laminaat kunnen zijn), hardhouten verstevigingen en stabiele decoratieve zijkanten die over de gehele diepte doorlopen.
frontpaneel.jpg
3. Achteraan een afsluitplaat in HDF (kan ook weer die laminaat zijn).
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi. En dit is je proto?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Doe mij maar een set, inclusief baffles graag!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Met vijf deelnemers kan ik 15% korting geven op het driver/filterpakket. N.B. de genoemde prijs is op basis van de SBacoustics midwoofer.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Mooi. En dit is je proto?
tja, een plek HDF met timmerhouten afkasting noem ik nu niet echt een edele oplossing.
Bedoeling was om iets uit te werken bestaande uit een mooi gefigureerd middendeel (bookmatched, dus de linkse speaker is dan het spiegelbeeld van de rechtse). De hoeken in kwartiershout met bij voorkeur een moiré effect en daartussen dan een stevige layer in contrasterende kleur.

Het uitzoeken van de 2 bookmatched middenstukken op de breedte van de basdrivers bleek niet eenvoudig. Als alternatief dacht ik aan Laminaat.

Een doeltreffende en esthetisch mooie invulling voor de mid en hoog drivers is hier ook geen sinecure. De manier waarop Daudio dit in hun commercieel model doet vind ik heel erg geslaagd. Ik ondervind echter moeilijkheden om het fatsoenlijk in het DIY model te integreren.

Het resoneren van de huidige baffle vind ik teleurstellend. Hoe sterk dit bij het commerciële model is weet ik niet, maar op mijn exemplaar althans is de baffle te onrustig. een Volkern of HPL middenplaat of een MDF/HDF plaat voorzien van massaplaat zou dit zeker kunnen verbeteren.
Shadow

Bericht door Shadow »

De eisen kennende zal er wel geen loden tussenplaat inzitten :think:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het resoneren vangen wij op met de RVS strips langs de zijwand en ook door het hele filtercabinet van een epoxyhars te voorzien.
Echter, ik heb in Breda ook met de eenvoudige MDF (Gamma kwaliteit) baffle gespeeld zonder strips of epoxyhars. Mensen hebben het filter kunnen zien. Dat was het exemplaar met de AT middentoner. Niemand had gehoormatig last van resoneren :)
Shadow

Bericht door Shadow »

Absoluut niet :goedzo:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Composiet baffle? Daarmee bedoel ik een samenstelling van meerdere, verschillende, materialen. Als je resonanties wilt dempen zal er een material tussen moeten zitten dat trillingsdempend is.
Shadow

Bericht door Shadow »

Laagje bitumen ertussen plakken ken ook?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Of gewoon een kastje er omheen, kan je gelijk bracing toepassen. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Baffle opspannen, Fres definieren en spanveer met demper erachter. Of segmenteren en lokaal akoestische koppeling aanpakken. Maar dit was een budget project toch?
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik denk dat het wel los loopt... Oh nee :hide:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

toch maar even mijn luisterervaring delen, heb er ondertussen al vele uren van kunnen genieten.

Zoals je kunt zien zijn de linker en rechter baffle niet identiek. De rechter baffle gebruik ik nml om te experimenteren met verschillende voorzetmaterialen.
Daudio in luisterruimte.jpg
Deze clonen zijn opgebouwd met de units zoals Jeroen ze hier als kit aanbiedt, dwz met ScanSpeak woofers, SB Acoustic middentoner en Mundorf tweeter. Ook het filter is conform opgebouwd, nou ja, een paar condensatoren zijn van een andere fabrikant, maar verder zijn ze identiek.

Dit is een systeem zoals ik het nooit zelf zou ontwerpen, en eigenlijk bevalt het mij buitengewoon goed. 'Verandering van spijs doet eten' ;-) . Aanvankelijk had ik verwacht dat het basgebied te beperkt zou zijn, maar dat heb ik aardig onderschat. Het laag is er met vooral veel detail. Maar ook de dynamiek zit goed, iets wat ik zeker niet voor mogelijk hield. Het verloop rond de baffle step en de afval ten gevolge van de akoestische kortsluiting zijn mooi in balans, en dit zonder actieve of digitale correctie, KLASSE! Een heel klein beetje punch mist hij en ook het onderste octaaf is iets afgezwakt, maar dan ben ik wel streng! Een sub mis ik hier bij muziekbeluistering absoluut niet

De kracht van het systeem zit naar mijn mening echter boven het basbereik. Het middengebied is zo mooi om naar te luisteren, vermoeit niet, is vergevingsgezind en brengt toch alle details naar voren zonder enige kleuring. Geen wow-effect, maar er mist ook niets.
In het hogere bereik wordt het dan een compleet ander verhaal want wat die tweeter laat horen daar moest ik toch even aan wennen. Als er aan het bronmateriaal of ergens in de signaalweg iets niet helemaal goed zit is dan laat die Mundorf dat duidelijk horen. Naar mijn smaak is het net iets teveel van het goede, maar de meeste luisteraars zullen dit wel zeer smaken. De overgang tussen die 2 tegenpolen verloopt onhoorbaar perfect.

Een speaker waar ik toch wel graag naar luister en het maakt weinig uit welke muziek je er op draait. Een goede en krachtige versterker is wel een must want je hebt fors vermogen nodig om die woofers te voeden en de tweeter wil absoluut geen rotzooi binnen krijgen.
Met betaalbare drivers en een passief filter zulk een uitstekend presterende speaker ontwerpen is niet iedereen gegeven.
Jeroen biedt hier met deze kit voor relatief weinig geld toch wel een uniek systeem aan.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leuk verhaal Ed!

Wij hebben al een grote luisterruimte van de AudioClub Limburg vol gespeeld met Eva Cassidy en een Unison Research Triode 25 op de 2x23W stand. Gaat goed omdat ik de impedantie heb gelineariseerd op 4 ohm. Zo heeft de speaker ook een paar weken op buizenversterkers gespeeld in de zaak van Studio Alkmaar.
Zolang je maar geen groot symphonisch werk wilt spelen, dan moet de versterker inderdaad krachtig zijn. De speaker loopt niet dicht, de versterker wel.
Met ncore en buizen geen enkel probleem op het hoog.
Een Belgische dealer pruimde hem niet op zijn klasse B, hij vond het hoog te soft. Nou ja...liefhebber van Focal tweeters...
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Goede en krachtige versterker: check
Nog een goede en krachtige versterker: check
Minder krachtige maar verhoudingsgewijs nog steeds krachtige buizenversterker: check
Ik heb mijzelf beloofd voorlopig geen andere speakers te bouwen: uncheck
Overleg + tonen foto aan Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote: check

Ik wil ook graag een setje.
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op vr 24 nov 2017, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
....
In het hogere bereik wordt het dan een compleet ander verhaal want wat die tweeter laat horen daar moest ik toch even aan wennen. Als er aan het bronmateriaal of ergens in de signaalweg iets niet helemaal goed zit is dan laat die Mundorf dat duidelijk horen. Naar mijn smaak is het net iets teveel van het goede, maar de meeste luisteraars zullen dit wel zeer smaken. .....
ja, de hoeveelheid details kan overdonderen met de AMT. dat gevoel had ik in t begin ook met http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=25684

@Jeroen: in hoeverre kan je straffeloos de tweeter wat zachter zetten? iets als extra setje weerstanden om in kleine stapjes (halve dB ofzo) te kunnen aanpassen?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zachter zetten van de tweeter kan straffeloos met een weerstand parallel daaraan. Ik kan daar de kopers wel een aantal waardes voor meegeven zodat ze in stappen van 0,5dB kunnen werken.

Ik vergat trouwens de UcD te vermelden. Wij hebben probleemloos op X-fi 2016 een ruimte van 70m2 gevuld met een UcD250LP OEM op dit model. Bewust niet met de Ncore aangestuurd om te tonen dat het relatief 'low budget' kan. Lijkt me revelant gezien het grote aantal UcD bezitters op het forum.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

@Jeroen,

Heb je wellicht meer details over het ontwerp? Liefst ook over de baffle, één simpele benadering om het geheel stijver te krijgen is b.v. stalen strips aan de zijkant van het frame, stel de baffle is 40mm dik, dan win je veel stijfheid met 40x40mm stalen of alu hoeklijn die je van achteren tegen de baffle lijmt.
Shadow

Bericht door Shadow »

Zo toch Sander;

jeroen_d schreef:
Het resoneren vangen wij op met de RVS strips langs de zijwand en ook door het hele filtercabinet van een epoxyhars te voorzien.
Echter, ik heb in Breda ook met de eenvoudige MDF (Gamma kwaliteit) baffle gespeeld zonder strips of epoxyhars. Mensen hebben het filter kunnen zien. Dat was het exemplaar met de AT middentoner. Niemand had gehoormatig last van resoneren :)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

@Joram,

Mja, ik denk gewoon even hardop, niet gehinderd door enige kennis over dit ontwerp of maatregelen die eerder zijn getroffen om resonanties tegen te gaan :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”