Driver advies voor subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
Driver advies voor subwoofer
Hallo allemaal,
Ik zou graag advies willen vragen voor een mooie driver voor een subwoofer, puur bedoeld voor HT gebruik.
Dus hoeft geen unit te zijn die echt transient is, als ie maar zo laag mogelijk gaat.
Zag al diverse van Dayton en een Mivoc die wel interessant waren, minimaal 12 inch wel... zo rondom de 100e.
Heb een enorme huiskamer van ca 70m2 en heb geen restricties aan formaat kast uiteindelijk.
Tips?
Ik zou graag advies willen vragen voor een mooie driver voor een subwoofer, puur bedoeld voor HT gebruik.
Dus hoeft geen unit te zijn die echt transient is, als ie maar zo laag mogelijk gaat.
Zag al diverse van Dayton en een Mivoc die wel interessant waren, minimaal 12 inch wel... zo rondom de 100e.
Heb een enorme huiskamer van ca 70m2 en heb geen restricties aan formaat kast uiteindelijk.
Tips?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Driver advies voor subwoofer
2 stuks 18" lijkt me een goed vertrekpunt, maar met 100 euro ga je het niet redden ben ik bang.
Re: Driver advies voor subwoofer
Ik zat even aan deze driver te denken https://www.hifisound.de/en/By-Manufact ... oated.html
2x 18 is echt overbodig, draai nu tijdelijk met een simpele 10 incher en dat voldoet al wel qua druk en volume.
Zo luid speel ik ook weer niet.
https://www.soundimports.eu/nl/dc380-8.html iets? beetje lage xmax alleen. Wel lekker lage fs.
2x 18 is echt overbodig, draai nu tijdelijk met een simpele 10 incher en dat voldoet al wel qua druk en volume.
Zo luid speel ik ook weer niet.
https://www.soundimports.eu/nl/dc380-8.html iets? beetje lage xmax alleen. Wel lekker lage fs.
Re: Driver advies voor subwoofer
Meerdere subs heeft niks met volume te maken, maar goed laag is afhankelijk van je ruimte en z'n eigenfrequentie (toch?) en met 2 subs speel je daar beter op in als met 1, bovendien vraagt home theater om beter en dieper laag als de meeste muziek...
Re: Driver advies voor subwoofer
Shadow schreef:Meerdere subs heeft niks met volume te maken, maar goed laag is afhankelijk van je ruimte en z'n eigenfrequentie (toch?) en met 2 subs speel je daar beter op in als met 1, bovendien vraagt home theater om beter en dieper laag als de meeste muziek...
Niet geheel, 2 subs in 1 ontwerp wellicht kan een lagere fs krijgen.
Maar 2 losse subs krijg je alleen maar fase ellende door.
Meerdere subs gebruik je juist om meer spl te verkrijgen....
Misschien 2x die dayton 8 ohms parallel in een gepoort ontwerp.
Moet wel een stevige behuizing worden dan.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Driver advies voor subwoofer
Echt niet.Lucas84 schreef:Maar 2 losse subs krijg je alleen maar fase ellende door.
Meerdere subs gebruik je juist om meer spl te verkrijgen....
Jag, kom er maar in.
Re: Driver advies voor subwoofer
Uh ja kom er maar in?... ehm ke....
2 losse subs verlaagt niet de fs lijkt me....
En ja absoluut kun je hier fase problemen mee verwachten en staande golven afhankelijk van de ruimte.
Niet perse, nogmaals afhankelijk van ruimte en setup.
En ja je kan dus ook meer druk hiermee verkrijgen door ze in een gelijk golffront te plaatsen zoals in een pa setup.
Neemt niet weg dat er vast mensen zijn die hier profijt van hebben...
Als ik al 2 losse subs zou nemen zou ik ze stacken, eerst kijken hoe 1 het beste resultaat geeft en hop dan de andere sub erbovenop.
Ps, als ik iets mis vertel het me... heb wel eens wat subs gebouwd in het verleden maar zeker geen erg ervaren bouwer.
Maar van akoestiek weet ik wel eea....
2 losse subs verlaagt niet de fs lijkt me....
En ja absoluut kun je hier fase problemen mee verwachten en staande golven afhankelijk van de ruimte.
Niet perse, nogmaals afhankelijk van ruimte en setup.
En ja je kan dus ook meer druk hiermee verkrijgen door ze in een gelijk golffront te plaatsen zoals in een pa setup.
Neemt niet weg dat er vast mensen zijn die hier profijt van hebben...
Als ik al 2 losse subs zou nemen zou ik ze stacken, eerst kijken hoe 1 het beste resultaat geeft en hop dan de andere sub erbovenop.
Ps, als ik iets mis vertel het me... heb wel eens wat subs gebouwd in het verleden maar zeker geen erg ervaren bouwer.
Maar van akoestiek weet ik wel eea....
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Driver advies voor subwoofer
Jag (forumlid hier) heeft een app waarmee op een aantal verschillende punten in de kamer gemeten wordt. Het programma berekent vervolgens de optimale respons die elke sub moet hebben om op alle gemeten punten in de kamer een min of meer gelijkwaardige laagweergave te krijgen. Verschillen in geluidsdruk veroorzaakt door staande golven worden grotendeels geëlimineerd, een gelijkmatige en hoogwaardige laagweergave tot gevolg hebbend.
Re: Driver advies voor subwoofer
Maar dit betekent alsnog niet dat 2 losse subs lagere fs verkrijgen.
En hoe kun je staande golven elimineren? dat kan alleen dmv aanpassing ruimte of locatie geluidsbron.
2 subs kunnen als ze in juiste fase zijn wel gezamelijk makkelijkere meer spl leveren op de laagste fs.
En een appje op je telefoon? ik zou die mic niet vertrouwen... daar heb ik wel echt spul voor...
En hoe kun je staande golven elimineren? dat kan alleen dmv aanpassing ruimte of locatie geluidsbron.
2 subs kunnen als ze in juiste fase zijn wel gezamelijk makkelijkere meer spl leveren op de laagste fs.
En een appje op je telefoon? ik zou die mic niet vertrouwen... daar heb ik wel echt spul voor...
Re: Driver advies voor subwoofer
Maaaarrr anyyyhowwww ...
Iemand nog advies voor geschikte sub drivers voor rondom de 100e?
Iemand nog advies voor geschikte sub drivers voor rondom de 100e?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Driver advies voor subwoofer
Nee, maar laat maar. Succes verder.Lucas84 schreef:En een appje op je telefoon ?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Driver advies voor subwoofer
@Lucas84,
Meerdere subwoofers, strategisch geplaatst door de ruimte is juist HET middel tegen voorkoming van het aanslaan van resonaties en room-modes. Daarnaast is een grotere driver altijd te preferen dan een kleinere, om de eenvoudige reden dat die eerste met minder uitslag dezelfde hoeveelheid lucht verplaatst als de tweede er dus per saldo minder vervormt, c.q. compressie te zien geeft bij grote uitslagen. Ook zal een grotere driver met boost meer diepgang geven, ook bij grotere uitsturing, omdat er meer mechanische reserve voorhanden is.
Ikzelf, en een aantal andere forumleden, hebben decennia aan ervaring met het ontwerp, de bouw en plaatsing van subwoofers, dus ik stel voor dat je hier dankbaar gebruik van maakt in plaats van hier eigenwijs te gaan lopen doen en de adviezen die we je geven belachelijk te maken.
Meerdere subwoofers, strategisch geplaatst door de ruimte is juist HET middel tegen voorkoming van het aanslaan van resonaties en room-modes. Daarnaast is een grotere driver altijd te preferen dan een kleinere, om de eenvoudige reden dat die eerste met minder uitslag dezelfde hoeveelheid lucht verplaatst als de tweede er dus per saldo minder vervormt, c.q. compressie te zien geeft bij grote uitslagen. Ook zal een grotere driver met boost meer diepgang geven, ook bij grotere uitsturing, omdat er meer mechanische reserve voorhanden is.
Ikzelf, en een aantal andere forumleden, hebben decennia aan ervaring met het ontwerp, de bouw en plaatsing van subwoofers, dus ik stel voor dat je hier dankbaar gebruik van maakt in plaats van hier eigenwijs te gaan lopen doen en de adviezen die we je geven belachelijk te maken.
Re: Driver advies voor subwoofer
Kan het niet over mijn hart verkrijgen om niet nog wat te schrijven...
Dat is (vrij simpele) golftheorie. Kun je nalezen in goede standaardwerken rond akoestiek. En omdat niemand het in deze thread nog heeft gezegd: begin met Floyd Toole te lezen en kom dan terug hier.Lucas84 schreef:En hoe kun je staande golven elimineren? dat kan alleen dmv aanpassing ruimte of locatie geluidsbron.
Ik ben nog van de tijd van de oude B&K- (en HP) FFT- en spectrumanalysers en van B&K-meetinstrumenten. Helaas is de leuke werkelijkheid dat je met een smartphone en een plugin-mcirofoontje van nog geen honderd euro dingen kunt doen waarvan we toen nog niet durfden dromen. Ok, misschien niet met de hoogste nauwkeurigheid, maar daarom gaat het hier ook niet.Lucas84 schreef:En een appje op je telefoon? ik zou die mic niet vertrouwen... daar heb ik wel echt spul voor...
Re: Driver advies voor subwoofer
Hmm naar mijn kennis kun je een staande golf elimineren/tegengaan, door je geluidsbron te verplaatsen ( looptijd in fase) of de ruimte aan te passen.
Als ik opnames doe dan volg ik dit principe ook met microfoon plaatsing en eventueel plaatsing van instrument of aanpassing ruimte voor zover mogelijk.
Meet mogelijkheden gaat het hier inderdaad niet om.
M'n ruimte uit meten lukt me prima en de plaatsing van mn sub is ook geen probleem.
In de lengte is mijn huiskamer op een bepaald stuk 12m, dus de gemiddelde golflengte van het meeste laag is dan al voltooid.
Kan me voorstellen dat als je meerdere subt pakt en je zet deze in juiste fase met elkaar, dus ook afstand/golflengte dat je dan je onderste regionen makkelijker overeind houdt, maar dit creert toch niet een lagere fs?
Hoe verkrijg je anders een lagere fs door middel van 2 losse subs te gebruiken?
Ik snap het nut om bv 2 drivers te gebruiken in 1 ontwerp, maar met 2 losse subs voorzie ik niet echt voordeel en mogelijk juist fase problemen met een slechter resultaat als gevolg, tenzij ze in gelijk golffront geplaatst zijn.
In de PA wereld word bij grote buiten events wel eens een 2e lijn subs precies in golflengte en in fase geplaatst en het nut daarvan weet ik.
Maar ik ben oprecht benieuwd, leer me iets nieuws bij!
Maar al met al ben ik eerst even aan het kijken naar een goede driver...
En aankomen met 2 individuele subs van 18 inch vind ik niet echt een gefundeerde oplossing of goed idee voor alsnog.
Ik maakte geen idee belachelijk, ik vroeg enkel om dan ook een goede reden ervoor.
Wat is iedereen hier snel op de teentjes getrapt? Lijkt me toch niet nodig?
Als ik opnames doe dan volg ik dit principe ook met microfoon plaatsing en eventueel plaatsing van instrument of aanpassing ruimte voor zover mogelijk.
Meet mogelijkheden gaat het hier inderdaad niet om.
M'n ruimte uit meten lukt me prima en de plaatsing van mn sub is ook geen probleem.
In de lengte is mijn huiskamer op een bepaald stuk 12m, dus de gemiddelde golflengte van het meeste laag is dan al voltooid.
Kan me voorstellen dat als je meerdere subt pakt en je zet deze in juiste fase met elkaar, dus ook afstand/golflengte dat je dan je onderste regionen makkelijker overeind houdt, maar dit creert toch niet een lagere fs?
Hoe verkrijg je anders een lagere fs door middel van 2 losse subs te gebruiken?
Ik snap het nut om bv 2 drivers te gebruiken in 1 ontwerp, maar met 2 losse subs voorzie ik niet echt voordeel en mogelijk juist fase problemen met een slechter resultaat als gevolg, tenzij ze in gelijk golffront geplaatst zijn.
In de PA wereld word bij grote buiten events wel eens een 2e lijn subs precies in golflengte en in fase geplaatst en het nut daarvan weet ik.
Maar ik ben oprecht benieuwd, leer me iets nieuws bij!
Maar al met al ben ik eerst even aan het kijken naar een goede driver...
En aankomen met 2 individuele subs van 18 inch vind ik niet echt een gefundeerde oplossing of goed idee voor alsnog.
Ik maakte geen idee belachelijk, ik vroeg enkel om dan ook een goede reden ervoor.
Wat is iedereen hier snel op de teentjes getrapt? Lijkt me toch niet nodig?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Driver advies voor subwoofer
Nee hoor, ik wenste je gewoon succes verder.Lucas84 schreef:Wat is iedereen hier snel op de teentjes getrapt? Lijkt me toch niet nodig?
Re: Driver advies voor subwoofer
Daar had je destijds ook een half huis voor.markbakk schreef:Ik ben nog van de tijd van de oude B&K- (en HP) FFT- en spectrumanalysers en van B&K-meetinstrumenten.
Wat betreft plaatsing heb ik begrepen dat een methode om de optimale plaats voor de sub te bepalen; zet hem op de luisterplaats. Daar waar de laagweergave optimaal is, is de beste plaats voor de sub.
Re: Driver advies voor subwoofer
Ik doe nog een poging. Je kent het begrip staande golf. Weet je ook al dat je je bij frequenties onder 150-200Hz vooral zorgen moet maken om staande golven, veel minder om de fase?Lucas84 schreef:Maar ik ben oprecht benieuwd, leer me iets nieuws bij!
En hoe ontstaat een staande golf? Heb je daarvan een beeld? Begrijp je dat je, wanneer je twee of meer coherente bronnen op een lijn op enige afstand van elkaar plaatst, je op die lijn alleen een staande golf kunt krijgen wanneer de afstand tussen de bronnen een veelvoud van de golflengte van de betreffende frequentie bedraagt? En dat je ook de wanden van je luisterruimte als geluidsbronnen kunt zien? Begrijp je dat je vervolgens met het handig positioneren van de verplaatsbare bronnen (je subs) de staande golven heel effectief kunt bestrijden? En snap je dat dat met één bron niet zo goed lukt? Dan kunnen we verder praten.
Re: Driver advies voor subwoofer
Plaatjes van staande golven op pagina 7 en 8: https://www.harman.com/sites/default/fi ... subs_0.pdf
Harman heeft nog een paar van zulke documenten / filmpjes / presentaties, is de moeite waard om te bekijken.
N.B.: hun doelen zijn
(1) dat het geluid op alle luisterplekken zoveel mogelijk hetzelfde is
(2) zoveel mogelijk output krijgen
Er wordt aangenomen dat je een parametrische equalizer hebt om de respons vlak te trekken en dat je een meting kan doen om die equalizer in te stellen. Het doel is dus niet om zonder equalizing een goed geluid te krijgen.
Als je dat beheerst kan je verder naar de Multiple Subwoofer Optimizer: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofe ... mizer.html
Harman heeft nog een paar van zulke documenten / filmpjes / presentaties, is de moeite waard om te bekijken.
N.B.: hun doelen zijn
(1) dat het geluid op alle luisterplekken zoveel mogelijk hetzelfde is
(2) zoveel mogelijk output krijgen
Er wordt aangenomen dat je een parametrische equalizer hebt om de respons vlak te trekken en dat je een meting kan doen om die equalizer in te stellen. Het doel is dus niet om zonder equalizing een goed geluid te krijgen.
Als je dat beheerst kan je verder naar de Multiple Subwoofer Optimizer: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofe ... mizer.html
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 299
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: Driver advies voor subwoofer
Pittige discussie hier hahaha.
Tipje voor de ts JL audio ook erg goed maar ook wat duur.
Mbt die 2 sub,s en 2 plaatsingen.
Die draai je met een db meter of de mic van rew zo in fase dat is echt totaal niet zo probleem als jij denk.
Dat is het makkelijke deel juist.
Inregelen vd dsp vd sub mbv meten en op het oor finetunen als er wat fout gaat,dat is pas veel werk.
Je kamer is wel groot idd.
Kan je eens een idee geven hoe die ruimte ingedeeld is en de afmetingen ivm de plaatsing vd sub tov je luisterplek.
En het eventuele te verwachten rendement
Tipje voor de ts JL audio ook erg goed maar ook wat duur.
Mbt die 2 sub,s en 2 plaatsingen.
Die draai je met een db meter of de mic van rew zo in fase dat is echt totaal niet zo probleem als jij denk.
Dat is het makkelijke deel juist.
Inregelen vd dsp vd sub mbv meten en op het oor finetunen als er wat fout gaat,dat is pas veel werk.
Je kamer is wel groot idd.
Kan je eens een idee geven hoe die ruimte ingedeeld is en de afmetingen ivm de plaatsing vd sub tov je luisterplek.
En het eventuele te verwachten rendement
Re: Driver advies voor subwoofer
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8008
Dit is een oud topic van mij over laagweergave.
Omdat meerdere subs op verschillende plekken zoveel mogelijk staande golven aanspreken is de totale respons van alle subs bij elkaar juist heel werkbaar dmv digitaal eq. 1 sub geeft een enorme piek en een dal op de ene plek en ergens anders in de ruimte weer op een totaal andere freq waardoor eq heel lastig is.
Een sub wordt pas goed na eq, dus ik weet niet of je uit gaat komen met 100 euro als je wil multisubben. Misschien dan toch liever 1 12"met een tweedehands digitaal in te stellen plate amp..
Dit is een oud topic van mij over laagweergave.
Omdat meerdere subs op verschillende plekken zoveel mogelijk staande golven aanspreken is de totale respons van alle subs bij elkaar juist heel werkbaar dmv digitaal eq. 1 sub geeft een enorme piek en een dal op de ene plek en ergens anders in de ruimte weer op een totaal andere freq waardoor eq heel lastig is.
Een sub wordt pas goed na eq, dus ik weet niet of je uit gaat komen met 100 euro als je wil multisubben. Misschien dan toch liever 1 12"met een tweedehands digitaal in te stellen plate amp..

