Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Moderator: Beheerdersteam
Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Laatst gewijzigd door Ivo op wo 25 okt 2017, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Ja, matig. Ze zijn nooit scheutig met specs.
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
https://github.com/bang-olufsen/create/ ... /README.md
ADAU1451 voor DSP, PCM4104 voor DAC.
Het komt voort uit een samenwerking met B&O, het activeren en smart/cloud maken van oudere passieve luidsprekers van B&O. Het board wordt aangeboden met een aantal dowloadbare/flashable firmware files met filterinstellingen voor die bestaande modellen. Je kunt via Sigma Studio je eigen DSP instellingen batsen. Hifiberry heeft ook een heel basic programmaatje om de DSP mee in te stellen, maar dat raden ze zelf alleen aan voor niveauverschillen tussen kanalen etc. Niet voor het fijne filterwerk. De hardware en firmware is af, er loopt een beta-test om (als ik het goed begrijp) de documentatie goed te krijgen en zo nodig aan te passen. Ik heb me opgegeven en mocht meedoen, Je moet dan voor ongeveer halve prijs zo'n board kopen en dan beschikbaar zijn voor een skypegesprek over je ervaringen. Nu volgde ik de link en vulde de code op het bestelformulier in en toen werd het helemaal gratis ipv goedkoper. Benieuwd of dat wel goed gaat. Potentieel mijn eerste puntje over de gebruikerservaring.
Ik was toch aan het overwegen om een amp2 te kopen om mee te spelen (studeerkamer, of toch inschuiven in de big rig in de woonkamer) en deze beta-test optie is niet zo heel veel duurder, voor meer kanalen en DSP. Leek me een leuke deal.
Ik plaats plaatjes en ervaringen als de bestelling toch lukt.
Ik ben nu wel een beetje teleurgesteld in mezelf dat ik een paar weken terug mijn ouders toestemming gaf hun stukke Beomaster 1000 naar de kringloop te brengen. Dat had een mooi huis geweest voor een raspberry pi mediaspeler, DSP en versterker. Zucht.
ADAU1451 voor DSP, PCM4104 voor DAC.
Het komt voort uit een samenwerking met B&O, het activeren en smart/cloud maken van oudere passieve luidsprekers van B&O. Het board wordt aangeboden met een aantal dowloadbare/flashable firmware files met filterinstellingen voor die bestaande modellen. Je kunt via Sigma Studio je eigen DSP instellingen batsen. Hifiberry heeft ook een heel basic programmaatje om de DSP mee in te stellen, maar dat raden ze zelf alleen aan voor niveauverschillen tussen kanalen etc. Niet voor het fijne filterwerk. De hardware en firmware is af, er loopt een beta-test om (als ik het goed begrijp) de documentatie goed te krijgen en zo nodig aan te passen. Ik heb me opgegeven en mocht meedoen, Je moet dan voor ongeveer halve prijs zo'n board kopen en dan beschikbaar zijn voor een skypegesprek over je ervaringen. Nu volgde ik de link en vulde de code op het bestelformulier in en toen werd het helemaal gratis ipv goedkoper. Benieuwd of dat wel goed gaat. Potentieel mijn eerste puntje over de gebruikerservaring.
Ik plaats plaatjes en ervaringen als de bestelling toch lukt.
Ik ben nu wel een beetje teleurgesteld in mezelf dat ik een paar weken terug mijn ouders toestemming gaf hun stukke Beomaster 1000 naar de kringloop te brengen. Dat had een mooi huis geweest voor een raspberry pi mediaspeler, DSP en versterker. Zucht.
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Zijn die DSP en DAC wat? Wat wordt de prijs ongeveer?
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Volgens mij gebruikt iedereen chips van dezelfde fabrikant en vergelijkbare specs/familie, dus daar ligt het nooit aan. Geen flauw idee of de toepassing brak of uitmuntend is, maar ik lees eigenlijk geen slechte recensies van Hifiberry. Wel disclaimers dat je het moet beoordelen naar prijs en dat het dan goed is.
Uiteindelijke prijs ligt volgens info onder voorbehoud rond de 200 dollar. Ik ga er van uit dat dit de bestelprijs bij Hifiberry is, wat het dan bij je eigen reseller kost is nog wat anders. Ik betaal ongeveer de helft als beta-tester. Hardware, software en drivers/kernels zijn definitief, er kan nog wat gewijzigd worden aan de documentatie nav de opmerkingen van beta-testers.
De print is in principe standalone, je hebt de RPI nodig om dingen in te stellen. Ik vermoed dat het ook wel met een andere computer zou kunnen, maar goed, laten we uitgaan van gebruik mét RPI als bron. Je hebt ook nog een voeding nodig. Je kunt iets pakken dat je hebt liggen, (tussen 12 en 24 volt, max trekt het ding 180 watt maar met een mindere voeding werkt het ook), maar de optimale voeding en wegwerken in een kastje (dus niet de voeding ook nog voor je laptop oid hoeven gebruiken) ben je ook weer een paar tientjes verder, microSD voor de RPI, materiaal voor kastje enz., dus afhankelijk van wat je wel en niet hebt liggen zou je tussen de 200 en 300 euro kwijt kunnen zijn voor RPI, DSP en 2x30 en 2x60 watt.
Ik liep tegen de optie aan om te beta-testen, dat maakt het veel interessanter. Het is afwachten wat de Hypex modules gaan kosten en wanneer ze daadwerkelijk leverbaar worden, maar het is goed mogelijk dat je dan niet eens veel duurder uit bent voor evenveel kanalen, meer watts en in principe natuurlijk de mogelijkheid om er met een spif verbinding dezelfde RPI aan te knopen. (Toch, er kwam toch ook een 2x4 hypex DSP plateamp?)
Uiteindelijke prijs ligt volgens info onder voorbehoud rond de 200 dollar. Ik ga er van uit dat dit de bestelprijs bij Hifiberry is, wat het dan bij je eigen reseller kost is nog wat anders. Ik betaal ongeveer de helft als beta-tester. Hardware, software en drivers/kernels zijn definitief, er kan nog wat gewijzigd worden aan de documentatie nav de opmerkingen van beta-testers.
De print is in principe standalone, je hebt de RPI nodig om dingen in te stellen. Ik vermoed dat het ook wel met een andere computer zou kunnen, maar goed, laten we uitgaan van gebruik mét RPI als bron. Je hebt ook nog een voeding nodig. Je kunt iets pakken dat je hebt liggen, (tussen 12 en 24 volt, max trekt het ding 180 watt maar met een mindere voeding werkt het ook), maar de optimale voeding en wegwerken in een kastje (dus niet de voeding ook nog voor je laptop oid hoeven gebruiken) ben je ook weer een paar tientjes verder, microSD voor de RPI, materiaal voor kastje enz., dus afhankelijk van wat je wel en niet hebt liggen zou je tussen de 200 en 300 euro kwijt kunnen zijn voor RPI, DSP en 2x30 en 2x60 watt.
Ik liep tegen de optie aan om te beta-testen, dat maakt het veel interessanter. Het is afwachten wat de Hypex modules gaan kosten en wanneer ze daadwerkelijk leverbaar worden, maar het is goed mogelijk dat je dan niet eens veel duurder uit bent voor evenveel kanalen, meer watts en in principe natuurlijk de mogelijkheid om er met een spif verbinding dezelfde RPI aan te knopen. (Toch, er kwam toch ook een 2x4 hypex DSP plateamp?)
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Thanks.
Ik zag het inderdaad als een goedkoper, maar ook wat beperkter alternatief voor de Hypex plates. Maar voor deze prijs gaat het wat mij betreft het doel wel een beetje voorbij: Nog geen voeding erbij, geen amps met reputatie,(nog) geen gebruiksvriendelijke DSP interface. Maar het is inderdaad de uiteindelijke prijs van de Hypex plates afwachten. Kijken of ze volgens eigen zeggen 'niet zoveel' duurder zijn dan de huidige plates. De Hypex Fusion Amps zijn 1 tot 3 kanalen.
RPI in principe alleen om in te stellen? Lijkt me dat het doel wel is om de RPI als bron te gebruiken. Dat lijkt me nog een van de weinige voordelen van deze unit: Een directe I2S verbinding tussen bron en DSP. Daarnaast is draadloos programmeren van de DSP een leuke feature om makkelijker vanaf je luisterplek te tweaken.
Ik zag het inderdaad als een goedkoper, maar ook wat beperkter alternatief voor de Hypex plates. Maar voor deze prijs gaat het wat mij betreft het doel wel een beetje voorbij: Nog geen voeding erbij, geen amps met reputatie,(nog) geen gebruiksvriendelijke DSP interface. Maar het is inderdaad de uiteindelijke prijs van de Hypex plates afwachten. Kijken of ze volgens eigen zeggen 'niet zoveel' duurder zijn dan de huidige plates. De Hypex Fusion Amps zijn 1 tot 3 kanalen.
RPI in principe alleen om in te stellen? Lijkt me dat het doel wel is om de RPI als bron te gebruiken. Dat lijkt me nog een van de weinige voordelen van deze unit: Een directe I2S verbinding tussen bron en DSP. Daarnaast is draadloos programmeren van de DSP een leuke feature om makkelijker vanaf je luisterplek te tweaken.
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Het is een soort HAT, en direct streamen is het handigst, maar er zit een toslink input op. Dus het kan ook echt een standalone dsp versterkerdingetje zijn. Ik zou het altijd in combinatie met een rpi doen.
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Ik ben afgehaakt toen ik de/een indicatie van de kosten kreeg.
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Bij mij hangt het nu ook even in de lucht, want het bestellen verloopt bijzonder moeizaam. Dat ligt niet direct aan Hifiberry, er ging wat mis met een bestelformulier en later wat met een betaalformulier. Maar concrete oplossing daarvan verloopt traag en zo gaat het feestgevoel er ook een beetje af. Ik verwacht ook een beetje dat ik buiten de testperiode het ding zal gaan ontvangen en dat hifiberry dus geen belang meer heeft om mij het goedkoop te leveren. We zien of het nog wat wordt, maar het heeft inmiddels een afbreukrisico gekregen.
Ik ben in principe voorzien van versterkerkanalen en dsp mogelijkheden, ik zit er niet op te wachten. Maar het is in principe wel een leuk ding natuurlijk.
Ik ben in principe voorzien van versterkerkanalen en dsp mogelijkheden, ik zit er niet op te wachten. Maar het is in principe wel een leuk ding natuurlijk.
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Hifiberry reageert niet op mijn mails, dus ik ga er van uit dat ik buiten de trials val. So be it.
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Aan de andere kant kun je nu je uren gebruiken om te luisteren naar wat dan al wel lekker klinkt.
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Haha, ik heb zo'n Amp2 besteld. DSP kon ik toch al op de Pi. Gister even op één kanaal midhoog uit probeerd, klonk niet verkeerd. Nog ff die sync van jack over ethernet uitvogelen, mocht dat goed werken overweeg ik nog een tweede Amp2 voor een vierkanaals dsp-versterkertje. Als niet, is een rpi 3 met amp2 iig hardstikke leuk voor muziek in de studeerkamer.
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Ik zag dat deze DSP hat in de nieuwe Klang und Ton staat. De lokale tijdschriftenboer had die nog niet, dus ik moet helaas nog even wachten. Iemand de nieuwe KuT al in huis en het stukje gelezen?
Ik heb met de Amp2 een mono tweeweg uitgeprobeerd met mijn eigen DSP knutsel en vwb de kwaliteit van versterking was ik gecharmeerd. Rendement van mijn breedbanders ligt ergens tussen 93-95dB/watt, sub is hoger, maar op de luisterplek geen ruis of andere storende dingen. Maakt wel nieuwsgierig naar die DSP hat. Chromecast en blurayspeler aan de TV en die met toslink op de hat, kodi op de rpi.
Ik heb met de Amp2 een mono tweeweg uitgeprobeerd met mijn eigen DSP knutsel en vwb de kwaliteit van versterking was ik gecharmeerd. Rendement van mijn breedbanders ligt ergens tussen 93-95dB/watt, sub is hoger, maar op de luisterplek geen ruis of andere storende dingen. Maakt wel nieuwsgierig naar die DSP hat. Chromecast en blurayspeler aan de TV en die met toslink op de hat, kodi op de rpi.
Re: Hifiberry 4-kanaals DSP en versterker voor RPI
Ik kreeg gister een mailtje dat ie beschikbaar is. Voor 159,-. Wel weer precies een twijfelprijsje
https://www.hifiberry.com/shop/beocreat ... amplifier/
https://www.hifiberry.com/shop/beocreat ... amplifier/
