Versterkervermogen verschil
Moderator: Beheerdersteam
Versterkervermogen verschil
Wat me verbaast als ik in een audiostore loop, is het verschil tussen de surround en stereoversterkers in het vermogen versus prijs.
Een beetje surround-versterker heeft al gauw een 120 Watt per kanaal en zijn zo rond de 800-1500 euro voor een redelijke versterker te koop.
Echter als je hetzelfde vermogen voor een stereo versterker wil, betaal je vaak een veelvoud van dat bedrag, terwijl er echt minder versterkers in zitten.
Nu weet ik dat een versterker meer is dan alleen het versterkergedeelte, maar de verschillen vallen me enorm op.
Voorbeeld: ikzelf heb een Denon 3805, geen onaardige surroundversterker. Kostte destijds rond de 1500 euro nieuw 120Watt per kanaal.
Voor datzelfde bedrag kom ik vaak niet verder dan 80 watt per kanaal (Cambridge cxa 80 of rotel a 14)
Ga ik hiermee inderdaad in vermogen op achteruit, of ligt het genuanceerder?
Een beetje surround-versterker heeft al gauw een 120 Watt per kanaal en zijn zo rond de 800-1500 euro voor een redelijke versterker te koop.
Echter als je hetzelfde vermogen voor een stereo versterker wil, betaal je vaak een veelvoud van dat bedrag, terwijl er echt minder versterkers in zitten.
Nu weet ik dat een versterker meer is dan alleen het versterkergedeelte, maar de verschillen vallen me enorm op.
Voorbeeld: ikzelf heb een Denon 3805, geen onaardige surroundversterker. Kostte destijds rond de 1500 euro nieuw 120Watt per kanaal.
Voor datzelfde bedrag kom ik vaak niet verder dan 80 watt per kanaal (Cambridge cxa 80 of rotel a 14)
Ga ik hiermee inderdaad in vermogen op achteruit, of ligt het genuanceerder?
Re: Versterkervermogen verschil
Ik denk persoonlijk dat het in de kwaliteit [ van de gebruikte onderdelen] zit. Heb een surround versterker nooit als echt luistermateriaal gezien....
Misschien vergis ik me daarin maar ben met je eens dat het prijsverschil wel opvallend is.
Misschien vergis ik me daarin maar ben met je eens dat het prijsverschil wel opvallend is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Versterkervermogen verschil
Zeker bij de minder dure ht amps kan al dat vermogen niet continue en tegelijk geleverd worden. Er zitten dan wel 7 stuks versterker modules in, maar zaken als koeling en voeding zijn krapper bemeten
Re: Versterkervermogen verschil
Mwah, als je in de semi pro PA hoek gaat kijken koop je een 2x 250W voor een paar honderd euri.
"Stereo" is tegenwoordig een nichemarkt waar je goedkoop spul nauwelijks nog aantreft. Het is "bijzonder" geworden en de omzetten zijn relatief klein. Prijs wordt dan grotendeels bepaald door "Wat de gek er voor geeft".
"Stereo" is tegenwoordig een nichemarkt waar je goedkoop spul nauwelijks nog aantreft. Het is "bijzonder" geworden en de omzetten zijn relatief klein. Prijs wordt dan grotendeels bepaald door "Wat de gek er voor geeft".
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: Versterkervermogen verschil
Grappig dat dit fenomeen zelfs een naam heeft, weer wat geleerd vandaag.
Re: Versterkervermogen verschil
Mooie naam ook voor een nieuw versterkermerk: De Veblen Snob Mk2 Haha
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Versterkervermogen verschil
Klopt, in de specs zie je vaak staan Watts Rms 1 kanaal uitgestuurd.Henkjan schreef:Zeker bij de minder dure ht amps kan al dat vermogen niet continue en tegelijk geleverd worden. Er zitten dan wel 7 stuks versterker modules in, maar zaken als koeling en voeding zijn krapper bemeten
Vaak mogen de front speakers 8 of 4 ohm hebben, bij stereo versterkers is dat vaak ook nog 2 ohm
De center en surround kanalen mogen vaak maar 8 of 6 ohm hebben.
Hifi versterkers hebben naast de mogelijkheid een lage impedantie speakers aan te sluiten ook minder last van elektrische fase draaiingen.
Surround versterkers lage impedantie speakers en elektrische fase draaiingen en van het te leveren vermogen blijft bar weinig over.
Nu zal niet iedereen daarvan in de praktijk last van hebben, pas als er echt vermogen gevraagd.
Re: Versterkervermogen verschil
Ach, waren de eerste commerciele LM3886 versterkers ook niet onbeschoft duur ?
(47 labs.)
(47 labs.)
Re: Versterkervermogen verschil
Wat heet duur? In de 47Labs zaten trouwens magische LM1875 chips. Was ook puur handwerk naar de kunst van de Japanse elektronica van begin jaren '60. Heb ze destijds gehoord maar ze gedroegen zich wel netjes hoor Ray.ray5150 schreef:Ach, waren de eerste commerciele LM3886 versterkers ook niet onbeschoft duur ?
(47 labs.)
Re: Versterkervermogen verschil
Je kan het uitgangsvermogen gewoon zien, zie mijn onderschrift.
Bij normaal gebruik licht alleen de (sub)woofer-LED soms groen/oranje op, dus heb je maar een paar Watt nodig.
Bij normaal gebruik licht alleen de (sub)woofer-LED soms groen/oranje op, dus heb je maar een paar Watt nodig.
