De trafo's opgehaald. Het zijn twee Philips WE151800 UGT's en een voedingtrafo van 2KG. Eerst maar eens uitvogelen hoe de wikkelingen in elkaar zitten.Ah!buis schreef:Twee UGT en een voedingstrafo.Een beginnend zelfbouwer zou wel ergens een smoorspoel moeten halen.SE versterkers zijn nogal gevoelig voor brom op de voeding.knuisje schreef:Is voor mij om de hoek en ik ga naar Alphen. Dus als iemand wat nodig heeft...
Stel dat ik als buizenleek een klein SE versterker zou willen maken, wat zou ik dan voor trafo's van de beste man moeten overnemen?
Omdat in die ouwe toestellen meestal een handigheidje zat om het zonder die spoel te doen zullen de UGT wel daarop voorzien zijn.Hoef je niet te gebruiken maar om 't wel te doen kun je dan niet zomaar een standaard ontwerpje nabouwen.
Anne
ECL82 SE buizenversterker met vintage Philips trafo's
Moderator: Beheerdersteam
ECL82 SE buizenversterker met vintage Philips trafo's
Laatst gewijzigd door knuisje op wo 13 dec 2017, 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: het "te koop gezien" topic....
Wordt nog een hele puzzle.Een plaatje hoe Philips vaak de vodingstrafo deed, ook wel 's met maar één 6,3V voor alles. @ Paul, kan idd wel zonder smoorspoel.Maar, bijv.Theo, kreeg zelfs z'n HF10 (balans) niet bromvrij zonder smoorspoel.Dus voor een beginner wel aan te raden.knuisje schreef:De trafo's opgehaald. Het zijn twee Philips WE151800 UGT's en een voedingtrafo van 2KG. Eerst maar eens uitvogelen hoe de wikkelingen in elkaar zitten.
Dit hoort hier eigenlijk niet thuis, veronderstel dat het wel verhuist kan tegen dat Knuis hier eigen een draadje over begint ?
Anne
Re: het "te koop gezien" topic....
Voor de verhuizing van het topic dan nog dit:
Philips trafo's zijn erg goed gedocumenteerd. Wanneer je uitzoekt uit welke toestellen ze kwamen kan je daarna de service manual downloaden van de site van John Hupse. Philips had altijd wel een 'exploded view' tekening van de trafo's met wikkelingen opgenomen. Mij nog altijd gelukt om uit te vogelen.
Succes, Paul
Philips trafo's zijn erg goed gedocumenteerd. Wanneer je uitzoekt uit welke toestellen ze kwamen kan je daarna de service manual downloaden van de site van John Hupse. Philips had altijd wel een 'exploded view' tekening van de trafo's met wikkelingen opgenomen. Mij nog altijd gelukt om uit te vogelen.
Succes, Paul
Re: Buizenversterker met vintage Philips trafo's
Gevonden: de UGT is gebruikt in de Philips BD254U. Service manual is beknopt, maar ik zie dat je uitgang in ieder geval een kleine anti brom wikkeling heeft (ingebouwde smoorspoel). De voedingstrafo komt sowieso ergens anders uit want toestellen wiens naam eindigde op een U haalden hun prik rechtstreeks uit het net (brrrr).
Groeten, Paul
Groeten, Paul
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Denk dat het belangrijkste met die voedingstrafo is uit te vinden wat de primaire wikkeling is. Dat moet wel te doen zijn, zie bv het schemaatje dat Anne postte, die standen schakelaar zie je wel zitten op de trafo, op de foto. Van daaruit meten wat de secundaire wikkelingen voor spanningen geven. Als je uitgaat van EL84 zal het met de stroom (gloei / hoogspanning) altijd wel goed zitten.
Bijpassende Philips smoorspoel, 4,8 Henry. Mag je voor 5 euro overnemen. Iets voor jou?
Groeten, Paul
Groeten, Paul
Ook nog verder gezocht naar die UGT.Zou niet van de oudsten zijn.Die waren, zoals die smoorspoel, van het "pektijdperk" zoals die zwarte C-knollen.
Dit is, onder voorbehoud (=weerstanden nazien), waar het op lijkt. De gelijkstroomweerstanden zeggen nog niks over de transformtie verhouding.Wel goed om weten ivb de aan te sluiten LS en instelling eindbuis.Is na te meten met er wat wisselspanning op te zetten.
Om de voedingstrafo te doorgronden, opschonen.Maar liefst de bedrading naar de netspanning (selektie) en de buisvoet laten zitten.Zitten aanwijzingen in voor de secundaire aansluitingen.
Best ook eerst weerstanden van de wikkelingen in kaart brengen, is dan ook beter te zien wat een einde en wat een aftakking is.
Anne
Dit is, onder voorbehoud (=weerstanden nazien), waar het op lijkt. De gelijkstroomweerstanden zeggen nog niks over de transformtie verhouding.Wel goed om weten ivb de aan te sluiten LS en instelling eindbuis.Is na te meten met er wat wisselspanning op te zetten.
Om de voedingstrafo te doorgronden, opschonen.Maar liefst de bedrading naar de netspanning (selektie) en de buisvoet laten zitten.Zitten aanwijzingen in voor de secundaire aansluitingen.
Best ook eerst weerstanden van de wikkelingen in kaart brengen, is dan ook beter te zien wat een einde en wat een aftakking is.
Anne
De voedingtrafo ga ik wel uitkomen. De buisvoet van de gelijkrichter en de netspanning selector zitten er idd
nog aan, kwestie van de draden volgen.
De beschrijving van de bandrecorder UGT door Anne is perfect, zo had ik hem gisteravond ook doorgemeten. Ik kwam op een wikkelverhouding van 63 uit, 25.3Vac primair resulteert in 0.4V secundair. Beetje vervelend want ik had het schema van de RH84 op het oog.
@pcdg: thanks, dat is een mooi aanbod! Ik stuur een PB.
nog aan, kwestie van de draden volgen.
De beschrijving van de bandrecorder UGT door Anne is perfect, zo had ik hem gisteravond ook doorgemeten. Ik kwam op een wikkelverhouding van 63 uit, 25.3Vac primair resulteert in 0.4V secundair. Beetje vervelend want ik had het schema van de RH84 op het oog.
@pcdg: thanks, dat is een mooi aanbod! Ik stuur een PB.
Laatst gewijzigd door knuisje op vr 10 nov 2017, 17:56, 2 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Verbazingwekkend, ga ik op smd over gaat de knuis in de flessen en hard wiring. 
Die 25,3V is dat tussen 1-4 of 1-5 ? Geeft nml wel erg veel Ra.knuisje schreef:Ik kwam op een wikkelverhouding van 63 uit, 25.3Vac primair resulteert in 0.4V secundair. Beetje vervelend want ik had het schema van de RH84 op het oog.![]()
Krijg je met 3Ω LS een Ra van 12k.Als ik er vanuit ga dat 't idd 1-5 was dan geeft 1-4 ong.9k ,nog veel maar kan.
Volgens dat Philips schema is er een ECL82 gebruikt, daarbij is de gangbare Ra ~8k (Va=250V)
Even afwachten wat de voedingstrafo levert, het is voedingsspanning die mee de voor een bepaalde buis de Ra bepaalt.
Het RH84 concept is niet gebonden aan een EL84, er zijn bijv. ook RH34 gemaakt, waarom niet bijv. een RH86 met een ECL86 ?
Anne
Is die anti brom een aftakking of een aparte spoel? In het laatste geval kan je ze in tegenfase aansluiten en wordt je transformatieverhouding lager. Weet alleen niet of dat slim is voor je muzieksignaal
Zal niet kunnen denk ik, er zijn 3 soldeerlippen, zitten misschien wel twee draadjes aan de middelste maar om daar aan te prutsen.Redelijke kans dat er een afbreekt of zo.Pcdg schreef:Is die anti brom een aftakking of een aparte spoel? In het laatste geval kan je ze in tegenfase aansluiten en wordt je transformatieverhouding lager. Weet alleen niet of dat slim is voor je muzieksignaal
Nog verder gezocht, er wordt een AD1400W (LS) op aangesloten en die is 3Ω. Zal dan wel dat Knuis over de hele wikkeling heeft gemeten, niet de aftakking.
De ECL82 staat op 35mA ingesteld, zal de wikkeling daar ook wel voor zijn.Dwz voor bijv. EL3, EL41, ECL86, ECL82 of EL84 op een laag pitje.
Anne
Heb inderdaad over de hele wikkeling gemeten. Als ik weer even tijd heb zal ik het nog eens nameten en ook het tweede trafootje.
Opnieuw gemeten met een hogere spanning, mijn multimeter heeft nml. niet zo'n hoge resolutie voor wisselspanning. Voor beide trafootjes:
1-4 wikkelverhouding 47 ---> bij 4 ohm Ra = 8.8k
1-5 wikkelverhouding 51 ---> bij 4 ohm Ra = 10.4k
De voedingtrafo geeft de spanningen 6.7V en 292V.
1-4 wikkelverhouding 47 ---> bij 4 ohm Ra = 8.8k
1-5 wikkelverhouding 51 ---> bij 4 ohm Ra = 10.4k
De voedingtrafo geeft de spanningen 6.7V en 292V.
Die trafospanningen zakken nog wel wat eenmaal belast.Krijg je iets van een 300V na gelijkrichten.Niet x1,4 want buizen hebben een niet verwaarloosbare serieweerstand.
Als je er vanuit gaat dat een eindbuis 240V heen en weer kan zakken tot 60V (en nog voldoende stroom) geeft dat met 8k8 belasting een kleine 28mA.Maak er in klasse A 30mA ruststroom van.
Verstook je 290x30= iets over 9W.(290 is 300 min verlies kathodeweerstand ~)
Met 240Vt en 28mAt komt er dan een sinus van goed 3W uit.
Moet een eindbuis zijn met minstens Pa=9Wmax.Kunnen al de buizen die ik had opgesomd.
Handigst is, denk ik, om de eindbuisschakeling van het Philips schema aan te houden met een ECL82.Is met de extra wikkeling voor het schermrooster een UL eindtrap.
De triode daarin is ongeveer zoiets als de ECC81 in de RH84, moet wel aan te passen zijn.
Anne
Als je er vanuit gaat dat een eindbuis 240V heen en weer kan zakken tot 60V (en nog voldoende stroom) geeft dat met 8k8 belasting een kleine 28mA.Maak er in klasse A 30mA ruststroom van.
Verstook je 290x30= iets over 9W.(290 is 300 min verlies kathodeweerstand ~)
Met 240Vt en 28mAt komt er dan een sinus van goed 3W uit.
Moet een eindbuis zijn met minstens Pa=9Wmax.Kunnen al de buizen die ik had opgesomd.
Handigst is, denk ik, om de eindbuisschakeling van het Philips schema aan te houden met een ECL82.Is met de extra wikkeling voor het schermrooster een UL eindtrap.
De triode daarin is ongeveer zoiets als de ECC81 in de RH84, moet wel aan te passen zijn.
Anne
Ik heb een poging gedaan het RH84 schema te combineren met het ECL82 schema. Is dit wat je ongeveer bedoelt?
Wat kleine aanpassingen, de kathodeweerstand van de eindbuis was voor een EL84 nu anders.
Ook nog beetje andere triode, weerstanden ook bijgewerkt.
Voor de verandering 's een wat minder saai schema
Anne
Ook nog beetje andere triode, weerstanden ook bijgewerkt.
Voor de verandering 's een wat minder saai schema
Anne
Prachtig Anne! Hoe kom je aan al die weerstandswaarden?
Misschien had je van de buisvoet nog een zonnetje kunnen maken?
groet,
Aat
Misschien had je van de buisvoet nog een zonnetje kunnen maken?
groet,
Aat
Inventief, is het zeker. vind het wel wat hebben.
Geweldig Anne een waar kunstwerkje, bedankt!!
Kan ik ook de ECL86 gebruiken aangezien deze iets meer vermogen kan leveren?
Kan ik ook de ECL86 gebruiken aangezien deze iets meer vermogen kan leveren?
Ooit zoiets op 't net tegengekomen.Vond het wel grappig,eigen versie gemaaktknuisje schreef:Geweldig Anne een waar kunstwerkje, bedankt!!
Heeft geen zin, het vermogen wat je krijgt is bepaald door de voedingsspanning en de impedatie van de UGT, verandert de buis niets aan (wel als 't bijv een triode is, geeft kleinere spanningszwaai = minder vermogen).Kan ik ook de ECL86 gebruiken aangezien deze iets meer vermogen kan leveren?
Daarbij is de triode in de ECL86 minder geschikt voor het aansturen van een eindtrap met dit soort (pseudo schade) tegenkoppeling.
Anne