Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Robert Gribnau »

Dag allen,

Een voorlopig schema en wat foto's van de start van de bouw van een versterker voor mijn AKG K240 hoofdtelefoon (600 Ohm):
Schema.png
1.JPG
DSC04852.JPG
DSC04853.JPG
DSC04854.JPG
De versterker zelf is naar het "Aikdo" ontwerp van Glass-Ware/Tubecad. De voeding is naar een ontwerp uit een AudioXpress uit 2008 (maar met een PL36 i.p.v. een EL34 zodat de spanning aan de ingang van de gestabiliseerde voeding een stuk lager kan zijn, en een 0B2 stabilisatiebuis i.p.v. een zenerdiode). Ik hoop dat ik op tenminste 420 Volt uitkom op anode + schermrooster van de PL36 maar als het wat minder is, stel ik de versterker op een wat lagere spanning dan de beoogde 300 Volt in.

De nogal overdreven voeding is vooral het gevolg van een beschikbaar chassis. Ik wil van een beschikbaar chassis steeds zo veel mogelijk van de beschikbare openingen voor buisvoeten gebruiken en dat is met dit project op een opening na ook gelukt (die laatste moest ik opofferen voor het goed passen van de grotere voedingstransformator) maar ik vind het natuurlijk ook mooi om 9 buizen in een project te verwerken.

Suggesties voor verbetering zijn natuurlijk welkom.

Met vriendelijke groet,
Robert
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door AatV »

Tjonge, wat een berg buizen! Maar begrijp dat daar ook de aantrekkingskracht in ligt.
Belangrijkste vraag: waarom een kathodevolger eindtrap met een onderste buis als stroombron en een C van 1uF om de ongerechtigheden uit de voeding in tegenfase te krijgen (van wat ik van de Aikido begrepen heb) en enigszins te elimineren.
Met een dergelijke übervoeding en voor een uitgangstrap lijkt me dat weinig zin te hebben. Met hetzelfde aantal onderdelen kan je ook een White kathodevolger met een lagere uitgangsimpedantie krijgen. Toch handig bij sommige hoofdtelefoons... :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Ah!buis »

Overdaad is leuk :D Wel een hoop werk, kan niet lang genoeg duren zeker :lol:
De gloei van de gelijkrichter en doorlaatbuis kan gerust zo aan de kathode van de PL36.Al die PYxx buizen kunnen een hoge Vfk hebben.
Zou me niet verwonderen dat de voedingstrafo gaat brommen met die enkelfasige gelijkrichter.
Als de onderste triode in de eindtrap een stroombron moet zijn, dan geen ontkoppeling van de kathodeweerstand.
Anne
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Aat, dag Anne,

Bedankt voor jullie feedback.

@ Aat:

Deze voeding samen met het "Aikido" concept is inderdaad dubbelop qua maatregelen tegen 'ongerechtigheden' (mooi woord in dit verband!) maar "dubbel genaaid houdt beter" en ik verheug me met die 9 buizen al op het schouwspel in het donker. Mijn hoofdtelefoon heeft een impedantie van 600 Ohm. Daar is dit ontwerp goed geschikt voor.

@ Anne:

Tja, het is inderdaad best een klus (en ik ben al erg veel tijd kwijt geraakt met het peinzen/puzzelen over de vraag waar ik dit chassis voor zou gebruiken; gitaarversterker met 4 eindbuizen? stereo otl versterker met 2 x (2 x EL86)? etc.) maar als ik eenmaal goed bezig ben, valt het met de 'moeite' wel mee (ik vind het leuk om zoiets onder mijn handen te zien groeien en om gaandeweg kleine 'plaatsingspuzzeltjes' op te lossen).

De gloeispanning voor de PY81 zou inderdaad wel aan massa kunnen liggen maar die voor de PL36 niet (Vfk = 250 Volt volgens de datasheet), dus leg ik ze beide maar meteen aan ca. 260 Volt (dat is toch wat prettiger voor de isolatie tussen hun kathodes en gloeidraden).

Over eventuele brom met de PY81: De gelijkrichting is wel dubbelfasig (ik vermoed dat je de 2 x 1N4007 over het hoofd hebt gezien).

Met vriendelijke groet,
Robert
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Ah!buis »

Robert Gribnau schreef:
De gloeispanning voor de PY81 zou inderdaad wel aan massa kunnen liggen maar die voor de PL36 niet (Vfk = 250 Volt volgens de datasheet), dus leg ik ze beide maar meteen aan ca. 260 Volt (dat is toch wat prettiger voor de isolatie tussen hun kathodes en gloeidraden).
Niet de gloei aan de massa ! aan de kathode van de PL36 :o
Over eventuele brom met de PY81: De gelijkrichting is wel dubbelfasig (ik vermoed dat je de 2 x 1N4007 over het hoofd hebt gezien).
Idd overheen gekeken :oops: Twee gelijkrichters achter elkaar is ook niet erg gangbaar, wel een mooie vertraging.
Dat over het ontkoppelen van de kathode in de eindtrap is niet overgekomen ?
Ontkoppeld is de onderste triode een versterkertrap met Ri van nog geen 2k en dat komt dan bij de balasting van de uitgang.Zonder ontkoppeling is de onderste een stroombron.
Anne
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Anne,

Excuses, niet goed gelezen. Je gaf inderdaad aan dat de gloei van de PY81 en PL36 wel aan de kathode kunnen. Ik koos voor een iets lagere spanning omdat het me in dit soort situaties beter lijkt om de gloeiwisselspanning wat 'weg te houden' van de voedingslijn. Geen idee of dat ook echt wat uitmaakt maar kwaad kan het niet (al kost het wel een weerstand en elco extra).

Over de ontkoppelde kathode in de eindtrap: In de beschrijving van de versterker als hoofdtelefoonversterker wordt wel ontkoppeld (zie pagina 8 van: http://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archiv ... sy_Man.pdf. Ik vraag me verder af hoe een triode als (goede) stroombron kan functioneren. De stroom door de triode is toch mede afhankelijk van de anodespanning? En die fluctueert toch bij sturing met audiosignaal? Maar ik ben nog volop aan het leren dus ik kan er best naast zitten.

Wat ik zou kunnen doen, is de ontkoppeling schakelbaar maken.

Met vriendelijke groet,
Robert
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Anne,

Aanvullend: Het kwartje is gevallen. Je hebt het ook niet over een 'constante stroombron' maar over een 'stroombron'.

Met vriendelijke groet,
Robert
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Ah!buis »

Robert Gribnau schreef:
Dag Anne,

Aanvullend: Het kwartje is gevallen. Je hebt het ook niet over een 'constante stroombron' maar over een 'stroombron'.

Met vriendelijke groet,
Robert
Is wel niet helemaal konstant toch wel een hogere weerstand Za = (µ+1).Rk + Ri
Met een µ ~35 en Ri ~2k krijg je met Rk=330Ω ong.14k.
Anne

Ook nog even naar dat Boskie verhaal gekeken.
Op blz.7 staat dat als "line-amp" de C eruit moet zonder verdere uitleg :?
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Gideon1990 »

Oeh netjes, leuk om meer ontwerpen met gereguleerde buizen voedingen te zien, ik ben zelf namelijk met iemand aan het tekenen aan een kt88 pushpull met een buizen gereguleerde voeding.

Wat ik me wel afvroeg, wat is de reden voor die PY81 na de gelijkrichter. puur voor de sier of gewoon als simpele opstart vertraging?
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Gideon,

De PY81 is inderdaad een simpele opstartvertraging. Het duurt zo'n 50 seconden totdat die goed geleidt. Maar de sier is mooi meegenomen.

Met vriendelijke groet,
Robert
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Gideon1990 »

Slim :)

Trouwens ga je dit in een kastje steken ofzo? Die buizen met dopjes vind ik altijd zo gevaarlijk uitzien
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Robert Gribnau »

Ik kan wel zeggen dat ik er nog een behuizing voor ga bouwen maar in de praktijk komt daar meestal weinig van. Ik steek liever mijn tijd in weer een nieuw project. Ik vind die 'industriële look' ook wel wat hebben. En ik heb ook geen kinderen en huisdieren...

Aan de andere kant: Ik wil deze versterker naast mijn bed gebruiken. Dan is een behuizing (een metalen kooi op de bovenkant?) toch wel verstandig, al is het maar om het bed nog een beetje normaal op te kunnen maken...
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Gideon1990 »

Spannend, wil je je wekker uitslaan mep je op een buis met een paarhonderd volt erover, ben je direct wakker :bakkie:

Maar zonder kinderen en huisdieren valt het nog wel mee inderdaad
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Versterker met 2 x (ECC40 + E182CC "Aikido") voor AKG K240 hoofdtelefoon

Bericht door Robert Gribnau »

Na een onderbreking van ruim een jaar ben ik weer met deze versterker aan de slag gegaan en heb hem nu, op de behuizing na, afgerond. Inmiddels enkele nummers (CD) afgespeeld en ik vind het erg goed klinken. Bijgaand een foto van het eindresultaat en het schema. Meer informatie en foto's zijn in deze en oudere postings op mijn site te vinden: http://otl800.blogspot.com/2019/04/head ... klaar.html

Groet,
Robert
Bijlagen
DSC05112.JPG
Schema.png
Plaats reactie