Verschil van woofer in vivace '94

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Verschil van woofer in vivace '94

Bericht door fireman »

Wie kan mij vertellen (heeft er ervaring mee) wat het verschil is tussen de Vifa 25-CF-300 (origineel in '94 versie) en de Peerless 850146 ?

Ik heb nl een set vivace '94. Tweeter en mid zijn gelijk aan het originele ontwerp. Enkel de woofer is anders dan in het originele ontwerp.

Ben benieuwd of ik nu beter af ben of juist toch opzoek moet naar een originele woofer.

Moet zeggen dat het nu ook al aardig lekker klinkt
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Bericht door markbakk »

De 25CF300 heeft in elk geval een minder lange spreekspoel (minder lineaire uitslag) en een veel lagere Le. Dat zou kunnen betekenen dat de Xover van laag naar mid niet helemaal meer correct uitpakt. Of de Peerless het goed doet in de Vivace-kast is een kwestie van even doorrekenen.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Bericht door fireman »

Kan dat inhouden dat de peerless een "wolliger" geluid geeft?

Wat betekent Le ?

Of ie juist aansluit op het mid dat is nu lastig te horen. Maar de bass klinkt soms wel iet wat overkill. Op lagere volumes geweldig, maar ik het hoor/merk het wel dat het laag een soort van overhand heeft. (heb ervaring met vele zelfbouw speakers, al zeg ik t zelf :) )
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Bericht door SARK »

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Bericht door Walt »

Die dikke Le geeft aan dat het een forse spoel is, meer richting een subwoofer dan de originele Vifa.

Groetjes Walter
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Bericht door fireman »

Walt schreef:
Die dikke Le geeft aan dat het een forse spoel is, meer richting een subwoofer dan de originele Vifa.

Groetjes Walter

Dat verklaart het wollige dan.

Toch maar eens opzoek naar het origineel of vergelijkbare daarvan voor een strakkere/drogere bass.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Bericht door markbakk »

Nee, het wollige zou eerder volgen uit een foute reflexafstemming van de kast, al zijn luisterruimte en plaatsing ook cruciaal. Een verandering van Le heeft invloed op het lowpassfilter voor de woofer. En de integratie met de mid is daarom wss niet optimaal.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Bericht door fireman »

Misschien eens mijn basreflex pijp afdichten. (dus wordt het een gesloten kast) 's luisteren wat dat teweeg brengt.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:
Nee, het wollige zou eerder volgen uit een foute reflexafstemming van de kast, al zijn luisterruimte en plaatsing ook cruciaal. Een verandering van Le heeft invloed op het lowpassfilter voor de woofer. En de integratie met de mid is daarom wss niet optimaal.
Het is aannemelijk dat je een stukje mist tussen woof en mid, een stukje wat je mist hoeft niet eens op te vallen.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Bericht door fireman »

Of zou je ook een stukje "overlap" kunnen hebben? Als die cross-over niet in orde is?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Bericht door richard »

Als Le groter is zou ik eerder denken aan een klein gat. Maar eigenlijk is er weinig zinnigs over te zeggen zonder meting.
Plaats reactie