Allen Wright's - PP-2C eindversterker
Moderator: Beheerdersteam
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: Allen Wright's - PP-2C eindversterker
Het is een heel erg mooi setje voor-eind versterkers geworden.
Ik zou bijna zeggen ga bi-ampen kan je nog een mooi setje eind versterkers bouwen.
Ik zou bijna zeggen ga bi-ampen kan je nog een mooi setje eind versterkers bouwen.
Welkom, hoop dat je veel pezier aan ons beleeftalnico500 schreef:hallo Rovano
ja ik zou geïnteresseerd zijn in alle documenten en onderdelenlijst
Ik bestel gewoon alle componenten en strijk ... mooi winterproject
Groeten alnico500
Als je hier op klikt kun je Rovano zelf wat vragen, hoeft ie niet op het forum te komen.Je weet nooit hoe lang het anders kan duren
Anne
Valt in mijn geval wel mee, hoor Anne. Ik kijk vrij regelmatig of er wat nieuws is te zien.Ah!buis schreef:Als je hier op klikt kun je Rovano zelf wat vragen, hoeft ie niet op het forum te komen.Je weet nooit hoe lang het anders kan duren : Niet op dit plaatje, dat is "virtueel"Anne
Alnico, al de tekeningen staan in de eerste posting. De BOM lijst is nog niet compleet. Ik zal hem binnenkort even nazien. Even geduld nog.....alnico500 schreef:hallo Rovano
Groeten alnico500
Rovano
Dank je bas focal.bas focal m180 schreef:Het is een heel erg mooi setje voor-eind versterkers geworden.
Bi-ampen? Dat zou betekenen dat ik afstand moet doen van mijn zo geliefde 2-weg luidsprekers. Ik heb de Tannoy Cheviot boxen al sinds 1978!
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... viot.shtml
Bovendien, zo'n versterker bouwen is toch een vrij kostbare exercitie! Alles met mate...
Rovano
Alnico, zojuist de BOM lijst (Excel formaat, voorzien van hyperlinks) toegevoegd. Zie eerste posting van deze draad.alnico500 schreef:hallo Rovano
Groeten alnico500
Deze lijst bevat alle onderdelen en componenten behalve de materialen voor:
- Het chassis.
- De omkasting.
- De chroomstalen afdekplaat.
- De geperforeerde bodemplaat.
Tevens niet inbegrepen:
- Schakelaars.
- Zekeringen.
- Plakzadels.
- Tyraps.
- Soldeer.
- Krimpkous.
- Schroefjes, boutjes, moertjes, ringetjes e.d.
De prijzen die vermeld staan zijn de prijzen die ik betaalde. Dat kan uiteraard inmiddels anders zijn.
De lijst is aangepast voor de ‘as build’ toestand.
Happy building
Je bent nu natuurlijk wel verplicht om verslag te doen van je bouw!
Rovano
Leftovers...
Ik heb hier nog een viertal laser gesneden afdekplaten voor de PP-2C volgens mijn indeling. De platen zijn van chroomstaal 2mm alleen niet in hoogglans maar gematteerd. Ook zijn de platen niet helemaal zuiver. Er zitten hier en daar wat krasjes op die er mogelijk met een flinke polijstbeurt wel uit zijn te krijgen. Twee van de vier hebben een kleine beschadiging aan de zijkant, maar ook daar is wel wat aan te doen. Ze gaan weg voor een zacht prijsje.
Belangstelling? Stuur me een PM, dan stuur ik je wat foto's, zodat je zelf kunt kiezen.
Ik zeg het met nadruk nog maar eens: Deze platen zijn ALLEEN te gebruiken als in ieder geval de bovenkant van de versterker exact wordt ingedeeld zoals weergegeven op mijn Autocad lay-out tekening. Dat betekent dus ook dat dezelfde trafokappen moeten worden toegepast.
Uiteraard geldt: Wie het eerst komt, het eerst maalt.
Rovano
Ik heb hier nog een viertal laser gesneden afdekplaten voor de PP-2C volgens mijn indeling. De platen zijn van chroomstaal 2mm alleen niet in hoogglans maar gematteerd. Ook zijn de platen niet helemaal zuiver. Er zitten hier en daar wat krasjes op die er mogelijk met een flinke polijstbeurt wel uit zijn te krijgen. Twee van de vier hebben een kleine beschadiging aan de zijkant, maar ook daar is wel wat aan te doen. Ze gaan weg voor een zacht prijsje.
Belangstelling? Stuur me een PM, dan stuur ik je wat foto's, zodat je zelf kunt kiezen.
Ik zeg het met nadruk nog maar eens: Deze platen zijn ALLEEN te gebruiken als in ieder geval de bovenkant van de versterker exact wordt ingedeeld zoals weergegeven op mijn Autocad lay-out tekening. Dat betekent dus ook dat dezelfde trafokappen moeten worden toegepast.
Uiteraard geldt: Wie het eerst komt, het eerst maalt.
Rovano
Nog even dit....
Voor diegenen die meer power nodig denken te hebben dan wat het PP-2C ontwerp biedt, maar toch gecharmeerd zijn van dit ontwerp, hier een variant met spierballen:
Ooit eens op gegoogeld op het wereldwijde web, maar vraag me niet van waar precies....
Rovano
Voor diegenen die meer power nodig denken te hebben dan wat het PP-2C ontwerp biedt, maar toch gecharmeerd zijn van dit ontwerp, hier een variant met spierballen:
Ooit eens op gegoogeld op het wereldwijde web, maar vraag me niet van waar precies....
Rovano
Metingen.
Tja, en nu ik dan beschik over de Analog Discovery 2, moet er maar eens aan de PP2-C worden gemeten. De metingen zijn uitgevoerd aan een belastingsweerstand van 8 Ohm die niet geheel vrij is van inductie: 0,035mH. Later doe ik het nog wel een keer over met een non inductieve. Zal wel niet zo veel schelen.
Eerst maar eens wat blokgolfjes. Hier en daar niet helemaal ‘square’, maar overwegend niet slecht.
1kHz: 10kHz: 20kHz: Het frequentie spectrum, aardig recht over 20-20.000Hz: THD+N bij 1W/8Ohm, onder 10kHz ruimschoots onder 0,1% vervorming, daarboven loopt het iets op: THD+N bij 10W/8Ohm, onder 10kHz gemiddeld 0,6% vervorming, daarboven gaat het richting 0,8% : En als laatste THD+N bij 19W/8Ohm, zo’n beetje het maximum wat deze versterker kan leveren, geeft net iets boven 1% vervorming: THD+N afgezet tegen vermogen geeft het volgende beeld. Bij meer dan 12,5W komt de vervorming boven 1%: Al met al valt het mij niet tegen. Zeker niet als je bedenkt dat in deze versterker géén NFB is toegepast. In vergelijk met mijn Dynaco ST70 (met NFB), meet deze versterker een stuk beter!
Rovano
Tja, en nu ik dan beschik over de Analog Discovery 2, moet er maar eens aan de PP2-C worden gemeten. De metingen zijn uitgevoerd aan een belastingsweerstand van 8 Ohm die niet geheel vrij is van inductie: 0,035mH. Later doe ik het nog wel een keer over met een non inductieve. Zal wel niet zo veel schelen.
Eerst maar eens wat blokgolfjes. Hier en daar niet helemaal ‘square’, maar overwegend niet slecht.
1kHz: 10kHz: 20kHz: Het frequentie spectrum, aardig recht over 20-20.000Hz: THD+N bij 1W/8Ohm, onder 10kHz ruimschoots onder 0,1% vervorming, daarboven loopt het iets op: THD+N bij 10W/8Ohm, onder 10kHz gemiddeld 0,6% vervorming, daarboven gaat het richting 0,8% : En als laatste THD+N bij 19W/8Ohm, zo’n beetje het maximum wat deze versterker kan leveren, geeft net iets boven 1% vervorming: THD+N afgezet tegen vermogen geeft het volgende beeld. Bij meer dan 12,5W komt de vervorming boven 1%: Al met al valt het mij niet tegen. Zeker niet als je bedenkt dat in deze versterker géén NFB is toegepast. In vergelijk met mijn Dynaco ST70 (met NFB), meet deze versterker een stuk beter!
Rovano
Deze versterkers hebben nu een flink tijdje gespeeld, naar volle tevredenheid. Er deed zich echter een probleem voor: de bias regeling gaf er de brui aan. Gevolg: KT88's met rode plaatjes. Ik zag het gebeuren en dus snel uitgeschakeld. Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat de roosterlekweerstanden een te hoge weerstandswaarde hebben. Ik had 220k gemonteerd, maar heb dat teruggebracht naar 100k. Met die 220k gaat dat een tijd goed, maar als de buizen verouderen ontstaat er een labiele situatie en gaat de regeling op de hobbel. Volgens de specificaties van de KT88 kun je theoretisch 240k nemen in geval van kathode bias hetgeen overeenkomt met automatische bias; beide bias instellingen passen zich automatisch aan, maar de praktijk is dus weerbarstiger. 100k is in ieder geval een veiliger waarde. Goed, dat is weer opgelost en hier is het bijgewerkte schema met daarin tevens wat gemeten waarden:
Nu ik toch bezig was de zaak wat te verbouwen, heb ik de versterkers ook maar voorzien van een inschakelvertraging om eventuele inschakelpieken te omzeilen. Het schakelcontact heb ik geplaatst in het AC hoogspanningscircuit en overbrugt een weerstand van 22k. Precies na 10 seconden komt de spanning over het contact tot een minimale waarde en blijft dan binnen de specificaties van het schakelcontact. Ik had nog een tweetal timers van Finder liggen. Het enige probleem was de beschikbare ruimte. Ik heb het zo opgelost: Detail:
Nu ik toch bezig was de zaak wat te verbouwen, heb ik de versterkers ook maar voorzien van een inschakelvertraging om eventuele inschakelpieken te omzeilen. Het schakelcontact heb ik geplaatst in het AC hoogspanningscircuit en overbrugt een weerstand van 22k. Precies na 10 seconden komt de spanning over het contact tot een minimale waarde en blijft dan binnen de specificaties van het schakelcontact. Ik had nog een tweetal timers van Finder liggen. Het enige probleem was de beschikbare ruimte. Ik heb het zo opgelost: Detail:
Ik heb vandaag de bouw van je mono-blocks eens even goed door gelezen Rovano en om het met de ooit gebezigde woorden van iemand anders op dit forum te zeggen: Het leest als een spannend jongensboek. Dat is dus een compliment
Begreep ik het goed maar ik lees in je laatste post:
Begreep ik het goed maar ik lees in je laatste post:
Was die Tentlabs print er spontaan mee opgehouden?Deze versterkers hebben nu een flink tijdje gespeeld, naar volle tevredenheid. Er deed zich echter een probleem voor: de bias regeling gaf er de brui aan. Gevolg: KT88's met rode plaatjes.
Ja, ik ben bang van wel. Wat zich nu precies voordeed, weet ik niet maar het effect was dat de -50V die normaal op de grid van de KT88 hoort te staan, terugliep naar -2V. En ja, daar krijgt de eindpit rooie oortjes van. Ik heb geen schema van die regelaar dus heb ik niet zo'n idee van wat er is gebeurd. Misschien dat één van onze doorgewinterde forumleden daar een balletje over op wil gooien......?
Dan zou ik gewoon eens contact met Guido opnemen Rovano, die dingen gaan toch niet zomaar kapot zou je zeggen? 
Heb ik al eens gedaan. Ik kreeg een nieuwe die er ook weer de brui aangaf. Ik heb nu één monoblok die het goed doet en de andere verrekt het weer. Ook nadat ik de roosterlekweerstanden had verlaagd van 220k naar 100k. Eerst leken beide versterkers het weer goed te doen, maar blijkbaar is één van de modules toch beschadigd. Ik zit dus met de vraag hoe de module beschadigd kan raken door een tijd lang te grote lekweerstanden te hebben toegepast en belangrijker, wat er dan beschadigd is.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb dezelfde module hier liggen Rovano, keer van een forumgenoot overgenomen. Heb 'm dus niet in gebruik. Als je wat wilt vergelijken, componentwaarde, PN overgang ik noem maar iets, laat maar horen.
Dank voor je aanbod, Barry.
Ik was zelf ook al van plan om zo'n vergelijk te doen. Ik heb immers één module die het wel goed doet. Vervelend klusje, ik moet nog even vijf cent zin kopen......
Ik was zelf ook al van plan om zo'n vergelijk te doen. Ik heb immers één module die het wel goed doet. Vervelend klusje, ik moet nog even vijf cent zin kopen......
Zou zeggen, kijk 's naar de kathodeweerstand. Als die kapot gaat krijgt de rest van de schakeling het te verduren en bezwijkt vermoedelijk ook, puinhoopRovano schreef:Ja, ik ben bang van wel. Wat zich nu precies voordeed, weet ik niet maar het effect was dat de -50V die normaal op de grid van de KT88 hoort te staan, terugliep naar -2V. En ja, daar krijgt de eindpit rooie oortjes van. Ik heb geen schema van die regelaar dus heb ik niet zo'n idee van wat er is gebeurd. Misschien dat één van onze doorgewinterde forumleden daar een balletje over op wil gooien......?
Anne
Puinhoop, zeg dat!
Ik meen dat ik die weerstanden wel had gecheckt. Moet 10 Ohm zijn. Zal dat nog eens meten, maar geloof niet dat daar iets mee is.
Beide bias automaten regelden goed nadat ik de lekweerstanden had vervangen. Ik kon beide versterkers weer netjes instellen op 60mA. Beide versterkers hebben een paar uur goed gespeeld. Volgende dag weer ingeschakeld en toen was het mis met één monoblok. Het andere blok speelt wel prima. Tikkie vreemd, niet? Ik heb er geen verklaring voor.
Ik meen dat ik die weerstanden wel had gecheckt. Moet 10 Ohm zijn. Zal dat nog eens meten, maar geloof niet dat daar iets mee is.
Beide bias automaten regelden goed nadat ik de lekweerstanden had vervangen. Ik kon beide versterkers weer netjes instellen op 60mA. Beide versterkers hebben een paar uur goed gespeeld. Volgende dag weer ingeschakeld en toen was het mis met één monoblok. Het andere blok speelt wel prima. Tikkie vreemd, niet? Ik heb er geen verklaring voor.