Buizenversterker bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenversterker bouwen
Is veel mooier rechtop
De doe 't vooral niet zelf versterker
Wim (S) wist dat al "dat doe je verkeerd ! mot je een ander laten doen"
Anne
Wim (S) wist dat al "dat doe je verkeerd ! mot je een ander laten doen"
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 03 nov 2017, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Buizenversterker bouwen
Blij dat het zo is afgelopen. Nu ben je ook weer een beetje trots op je eigen creatie. Beter dan een kut gevoel en versterker weg...... 
Re: Buizenversterker bouwen
Gister de 1M potmeter geplaatst. Volumeregeling werkt nu beduidend beter
Zou ik het "wollige" laag kunnen verbeteren door nieuwe ECC81 te plaatsen? bijvoorbeeld van JJ?
Zou ik het "wollige" laag kunnen verbeteren door nieuwe ECC81 te plaatsen? bijvoorbeeld van JJ?
Re: Buizenversterker bouwen
Andere buis zal niet helpen.De condensators tussen ECC81 en eindbuis (2x 100nF) zijn wat klein tov 100k lekweerstanden.Je zou er 220nF in kunnn zetten (of er nog 'n 100n overheen zetten).evertpap schreef:Gister de 1M potmeter geplaatst. Volumeregeling werkt nu beduidend beter![]()
Zou ik het "wollige" laag kunnen verbeteren door nieuwe ECC81 te plaatsen? bijvoorbeeld van JJ?
De tegenkoppeling 33k naar 180Ω stelt heel weinig voor.Helpt zo niet de echt.Erger, met zo weinig zou het zelfs omgekeerd kunnen zitten (niet genoeg om dan te oscilleren), haalt dan het midden op ten koste van laag en hoog.
Je kunt de 8Ω aansluiting van de UGT 's omwisselen (zonder je vingers te branden
dus wat nu aan massa zit aan de 33k en LS en de andere aansluiting aan massa.
Anne
Re: Buizenversterker bouwen
Wauw!!! 220nF geplaatst en het laag is aanzienlijk beter geworden. Top tip. thanx....
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Buizenversterker bouwen
Welk schema heb je nu uiteindelijk gebouwd? Ik heb er een aantal voorbij zien komen. In het eerste schema zie ik een spoeltje tussen de uitgangstransformator en de buis, zit die erin? Of kun je die zomaar weglaten?
Re: Buizenversterker bouwen
Ja, dat spoeltje zit er tussen. Wat het doet? Geen idee! Men noemt het een varkensstaartje en zou volgens mij iets doen in het ontstoren van het signaal... Maar of dat nou echt werkt?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Buizenversterker bouwen
Varkensneusjes denk ik? Ik zag ze op de foto's niet meer terug in de afgebouwde versterker. Bij beter kijken zag ik ze wel liggen in je bakjes met onderdelen. Ze zullen bedoeld zijn om hoogfrequente storingen weg te houden uit je versterker. Het zijn per slot van rekening HF zendbuizen, die zullen daar wat gevoeliger voor zijn dan audio buizen.
Ik vind het wel een heel mooie versterker geworden!
Ik vind het wel een heel mooie versterker geworden!
Re: Buizenversterker bouwen
Zo, daar ben ik weer. Na heel veel luisterplezier begint het wederom te kriebelen. Er zit weer iets int hoofd
Ik heb nog een oude platenspeler staan en die zou ook heel leuk in de kast kunnen staan te spelen, maar dan heb ik een phono pre-amp nodig.
Wat is er nou leuker om dat te ontwerpen op dezelfde manier als de huidige versterker?
Na enig speurwerk op internet ben ik een pre-amp van Triodedick tegengekomen. De Scratch... Qua onderdelen nog geen €100,- mits ik niet de step-up trafo hoef te gebruiken. Dick preekt over een md en mc element. Geen idee wat dat inhoudt, maar dat betekent dat je met een bepaald element geen step-up nodig hebt?
Verder snap ik het rood omcirkelde niet helemaal, waar zitten de knooppunten?
Ik houd jullie weer op de hoogte van dit projectje...
Ik heb nog een oude platenspeler staan en die zou ook heel leuk in de kast kunnen staan te spelen, maar dan heb ik een phono pre-amp nodig.
Wat is er nou leuker om dat te ontwerpen op dezelfde manier als de huidige versterker?
Na enig speurwerk op internet ben ik een pre-amp van Triodedick tegengekomen. De Scratch... Qua onderdelen nog geen €100,- mits ik niet de step-up trafo hoef te gebruiken. Dick preekt over een md en mc element. Geen idee wat dat inhoudt, maar dat betekent dat je met een bepaald element geen step-up nodig hebt?
Verder snap ik het rood omcirkelde niet helemaal, waar zitten de knooppunten?
Ik houd jullie weer op de hoogte van dit projectje...
Re: Buizenversterker bouwen
Alleen vanaf het punt tussen de 2 weerstanden naar de nul (onderste lijn) van de gloeivoeding. De bovenste 2 rondjes niet aansluiten!!
Als het een oude platenspeler is, dan is de kans klein dat er een MC (moving coil) element in zit. Bijna altijd een MD, zeker in een standaard 'geintegreerde out of the box' platenspeler. Geen step-up nodig.
Als het een oude platenspeler is, dan is de kans klein dat er een MC (moving coil) element in zit. Bijna altijd een MD, zeker in een standaard 'geintegreerde out of the box' platenspeler. Geen step-up nodig.
Re: Buizenversterker bouwen
Kruisingen zijn zonder punt, verbinding met.Boogjes van gemaakt.
Anne
Anne
