koppelcondensatoren
Moderator: Beheerdersteam
Re: koppelcondensatoren
Ouderwetse enkellaags klasse-2 keramische schijfcondensatoren hebben die spanningsafhankelijkheid ook al, maar wel minder extreem dan die moderne SMD-condensatoren. Ik heb begin jaren '90 van de vorige eeuw eens uit pure nieuwsgierigheid een willekeurige keramische schijfcondensator van 22 nF, vermoedelijk 22 nF 50 V X7R, aan een impedantiemeter met instelbare voorspanning gehangen. Bij 0 V kwam er ruim 24 nF uit, bij 30 V was er nog maar 19,8 nF van over als ik het me goed herinner. Dat is natuurlijk een afname van niks vergeleken met die -80 % bij de nominale spanning van moderne X5R SMD's, maar echt helemaal lekker is het toch niet.
Re: koppelcondensatoren
Nee hoor!Pjotr schreef:Dat spul ga jij toch niet in je buizenversterkers gebruiken Bert? ....
Niet alleen loopt de capaciteit met de spanning terug van dat type. Het doet dat ook over de tijd. Na 10 jaar kun je zomaar de helft over houden daarvan. Ze zijn erg goedkoop en worden specifiek gebruikt op plaatsen waar dat allemaal er niet zo op aan komt maar waar één goede eigenschap wel erg belangrijk is, n.l. een lage impedantie bij hoge frequenties. Dat is hoofdzakelijk voor de ontkoppeling van digitale voedingen.
Ik heb al moeite om een halfgeleider in Mn buizen versterker te doen
Volgend project wordt een Echte buizen versterker
Geen diodes maar buizen ook geen led of spanning regelaars
Alleen de Echte Real deal
Maar al die adviezen betreffende elco,s in de signaalweg en keramisch ctjes
Dat zit opgeslagen Peter
Re: koppelcondensatoren
Misschien iets voor een aparte topic.Volgend project wordt een Echte buizen versterker
Geen diodes maar buizen ook geen led of spanning regelaars
De ,,pure buizenversterker,,
Maar ja wat mag dan wel en wat niet
Hoe ver wil je gaan
Ook je eigen condensatoren maken?
En weer semi ongeisoleerde draadjes spannen met ongebleekt katoen gedompeld in vioollak
Re: koppelcondensatoren
Heel ver Lekker ouderwetsdemocles schreef:Misschien iets voor een aparte topic.Volgend project wordt een Echte buizen versterker
Geen diodes maar buizen ook geen led of spanning regelaars
De ,,pure buizenversterker,,![]()
Maar ja wat mag dan wel en wat niet![]()
Hoe ver wil je gaan
Ook je eigen condensatoren maken?
En weer semi ongeisoleerde draadjes spannen met ongebleekt katoen gedompeld in vioollak
Gelijkrichting met een GZ34 bijvoorbeeld
Signaal lampje 6volt geen LED
Elco,s 2x ? uF op het chassis Staand
Geen printen er in , maar stripjes zoals we kennen uit de muiderkring boekjes
Draad gewoon plastic
Alle componenten axiaal met draadjes
Koolweerstanden
Verder zal ik niet gaan omdat het topic weer vervuild wordt ,
Beter een topic starten als ik klaar ben de Billy.
Re: koppelcondensatoren
Ach, gewoon zoals vroeger: Gebruiken wat te koop is! Maar buizen op printen heb ik nooit fraai zien staan. Gelukkig zijn koppelcapaciteiten bij buizen zo klein dat je daar geen elco's voor nodig hebt
Dus dat is geen vraag meer. Zou ook niet gaan werken. Elco's hebben een beetje lekstroom die al gauw een paar uA kan zijn. Reken maar uit wat dat doet in een 1 Meg roosterweerstand.
En ss bij buizen? Ben het wel met Bert eens. Eigenlijk wordt dat geen vlees en geen vis
Ooit wel eens bezig geweest met Mu-followers met mosfets in de anode. Klonk hartstikke mooi maar ook erg schoon. Eigenlijk zo schoon dat de buizenziel wel een beetje vervlogen was en bereikte ik vergelijkbaar resultaat met moderne audio op-amps.
En ss bij buizen? Ben het wel met Bert eens. Eigenlijk wordt dat geen vlees en geen vis
Re: koppelcondensatoren
Nieuwsgierig geworden door Peters opmerking over keramische klasse-2 condensatoren waarvan de waarde zou halveren in 10 jaar heb ik eens wat op internet gezocht. Halveren is wel erg drastisch, maar 5 % tot 16 % verlies is niet ongebruikelijk. Na een eeuw heb je dan 7 % tot 24 % verlies (na het eerste uur gaat het namelijk logaritmisch met 2,5 % tot 8 % per vertienvoudiging van de tijd, de gespecificeerde waarde geldt na 1000 uur). Zie
http://www.vishay.com/docs/23140/geninfo.pdf
http://www.atceramics.com/Userfiles/die ... _aging.pdf
http://www.murata.com/en-sg/support/faq ... /char/0006
Het goede nieuws is dat je de oude waarde terug kan krijgen door de condensatoren een uurtje te bakken bij 150 graden Celsius.
http://www.vishay.com/docs/23140/geninfo.pdf
http://www.atceramics.com/Userfiles/die ... _aging.pdf
http://www.murata.com/en-sg/support/faq ... /char/0006
Het goede nieuws is dat je de oude waarde terug kan krijgen door de condensatoren een uurtje te bakken bij 150 graden Celsius.
Re: koppelcondensatoren
Ik heb wel eens een RIAA-versterker met alleen buizenelektronica gemaakt: gloeidraden gewoon met wisselspanning gevoed (dat gaf bij een EF86 met flink ontkoppelde kathode totaal geen problemen met brom), hoogspanning met een EZ80 gelijkgericht. Er zit ook een uitgangsrelais in, aangestuurd door een ECC81.Bert61 schreef:Volgend project wordt een Echte buizen versterker
Geen diodes maar buizen ook geen led of spanning regelaars
Alleen de Echte Real deal![]()
Maar al die adviezen betreffende elco,s in de signaalweg en keramisch ctjes
Dat zit opgeslagen Peter![]()
Voor mijn buizen-DAC viel dit niet vol te houden; een complete buizencomputer bouwen voor de digitale signaalbewerking ging me toch wel wat te ver
Re: koppelcondensatoren
Vergeet de teerknollen niet.Bert61 schreef:Heel ver Lekker ouderwets![]()
Gelijkrichting met een GZ34 bijvoorbeeld
Signaal lampje 6volt geen LED
Elco,s 2x ? uF op het chassis Staand
Geen printen er in , maar stripjes zoals we kennen uit de muiderkring boekjes
Draad gewoon plastic
Alle componenten axiaal met draadjes
Koolweerstanden
Verder zal ik niet gaan omdat het topic weer vervuild wordt ,
Beter een topic starten als ik klaar ben de Billy.
Re: koppelcondensatoren
Het verlies is gegeven per decade-uur. Dus iedere decade uren gaat het X% achteruit. Het hangt sterk af van het ceramisch materiaal hoeveel dat is. Kemet geeft b.v. op 5%/dh voor het X5R materiaal. Een type IV kan makkelijk 8%-15%/dh hebben. 10 jaar is afgerond 5 decaden aan uren. Oftewel richting 40%. http://www.johansondielectrics.com/cera ... ade-simple Erg belangrijk is het niet of het nou 20% of 50% terugloopt daar waar ze toegepast worden. Die apparaten gaan hooguit 10 jaar mee.MarcelvdG schreef:Nieuwsgierig geworden door Peters opmerking over keramische klasse-2 condensatoren waarvan de waarde zou halveren in 10 jaar heb ik eens wat op internet gezocht. Halveren is wel erg drastisch, maar 5 % tot 16 % verlies is niet ongebruikelijk. Na een eeuw heb je dan 7 % tot 24 % verlies (na het eerste uur gaat het namelijk logaritmisch met 2,5 % tot 8 % per vertienvoudiging van de tijd, de gespecificeerde waarde geldt na 1000 uur). Zie
http://www.vishay.com/docs/23140/geninfo.pdf
http://www.atceramics.com/Userfiles/die ... _aging.pdf
http://www.murata.com/en-sg/support/faq ... /char/0006
Het goede nieuws is dat je de oude waarde terug kan krijgen door de condensatoren een uurtje te bakken bij 150 graden Celsius.
Het goede nieuws klopt wel. Als je ze opnieuw bakt krijgen ze hun oude waarde terug, Dus buizenversterkers? Je plakt ze gewoon op de eindbuizen
Re: koppelcondensatoren
"In the manufacturing process the test limits are adjusted so that the capacitance value is within the specified tolerance at 1000hrs."
Re: koppelcondensatoren
Ofwel, we maken 'm wat groter, mag ie gerust teruglopenMarcelvdG schreef:"In the manufacturing process the test limits are adjusted so that the capacitance value is within the specified tolerance at 1000hrs."
Anne
Re: koppelcondensatoren
De precieze capaciteit is sowieso niet spannend bij voedingsrails Anne. Gaat meer om de impedantie over een bepaald frequentiebereik. En dan gaat het om ordes van grootte, niet om een tiental procenten. Maar waar gaat dit over? We hadden toch al geconcludeerd dat we die ceramische high-K condensatoren niet voor filters gingen gebruiken.
Re: koppelcondensatoren
Mag ik even een zijtak bewandelen in dit interessante draadje? Ik ben momenteel een paar buizenradio’s aan het opknappen; klassieke modellen met een EL84 als eindbuis. Het valt mij op dat de koppelcondensatoren daar een factor tien kleiner zijn dan bij de versterkercircuits die ik ken met dezelfde buis. Bij de radio vaak 0,01 uf in plaats van 0,1 of 0,2.
Waarom zou dat zijn? Kan toch niets met de triode van de voorversterker te maken hebben? De triode uit de radio (eabc80) is heel vergelijkbaar met een ecc83.
Groeten, Paul
Waarom zou dat zijn? Kan toch niets met de triode van de voorversterker te maken hebben? De triode uit de radio (eabc80) is heel vergelijkbaar met een ecc83.
Groeten, Paul
Re: koppelcondensatoren
Die waarde kan bepaald worden icm de impedantie van de achterliggende trap.
Die vormt met de koppelcondensator een hoogdoorlaatfilter. Je kan dus op die manier een subsonisch filter inbouwen. De impedantie van de achterliggende trap kan zomaar 1 meg zijn. Gesimplificeerd: de roosterlekweerstand met parallel de rooster-kathode impedantie (heel hoog). Met een 0.01uF ervoor als koppelcondensator heb je dan een cut-off bij ongeveer 16Hz. Dat kan best goed werken, zeker als je primaire bron een platenspeler is. Zoals vroeger.
Tegenwoordig wordt die condensator 'groot genoeg' gekozen om geen enkele invloed te hebben. Om 1 of andere reden is 0.47uF erg populair. Je cut-off komt dan in de meeste gevallen in de buurt van de 1Hz te liggen. Niet belangrijk dus.
Die vormt met de koppelcondensator een hoogdoorlaatfilter. Je kan dus op die manier een subsonisch filter inbouwen. De impedantie van de achterliggende trap kan zomaar 1 meg zijn. Gesimplificeerd: de roosterlekweerstand met parallel de rooster-kathode impedantie (heel hoog). Met een 0.01uF ervoor als koppelcondensator heb je dan een cut-off bij ongeveer 16Hz. Dat kan best goed werken, zeker als je primaire bron een platenspeler is. Zoals vroeger.
Tegenwoordig wordt die condensator 'groot genoeg' gekozen om geen enkele invloed te hebben. Om 1 of andere reden is 0.47uF erg populair. Je cut-off komt dan in de meeste gevallen in de buurt van de 1Hz te liggen. Niet belangrijk dus.
Re: koppelcondensatoren
De capaciteit zal me worst wezenPjotr schreef:De precieze capaciteit is sowieso niet spannend bij voedingsrails Anne.
Anne
Re: koppelcondensatoren
Dank Jan Geert, ik kan de koppel C in mijn Grundig 3045 W/3D dus ook rustig vervangen voor een grotere waarde.
Groeten, Paul
Groeten, Paul
Re: koppelcondensatoren
Afhankelijk van onder andere de impedantie van de voeding zou hij in het slechtste geval kunnen gaan motorboten (laagfrequent oscilleren) met een veel grotere koppelcondensator, maar dat merk je dan vanzelf wel.
Re: koppelcondensatoren
Lees dan ook de samenvatting (abstract) van dit octrooischrift eens...Ah!buis schreef:De capaciteit zal me worst wezenHet nogal pompeuze van die Engelse uitleg vond ik nogal lachwekkend
![]()
Anne
Re: koppelcondensatoren
Daar hebben we hier ook een draadje voorMarcelvdG schreef:Lees dan ook de samenvatting (abstract) van dit octrooischrift eens...US6055910.pdf
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=160
Anne
