Filter aanpassing nodig?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Filter aanpassing nodig?
Ja, zo zou je het kunnen noemen. De niet-lineariteit van lucht veroorzaakt hoofdzakelijk even orde harmonischen. De gemiddelde waarde daarvan is niet nul zoals bij een nette sinus. Je krijgt daardoor een hele langzame drukmodulatie. Kan mij wel voorstellen dat bij een flink volume en een stevige mid/woef dat wat teveel voor het beryllium wordtHenkjan schreef:pompen?
Re: Filter aanpassing nodig?
maar als ik alleen een gaatje in de tweeter kamer maak, blijft de onderliggende kamer ook gesloten van het Mid
daar moet dan ook een gaatje in gemaakt worden?
daar moet dan ook een gaatje in gemaakt worden?
Re: Filter aanpassing nodig?
Nee, je moet de tweeter juist geheel luchtdicht afsluiten naar de mid. En dan de tweet zelf beluchten naar buiten. Een klein gleufje uitsteken onder de flens van de tweet volstaat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Filter aanpassing nodig?
ah, zo pompen (de beweging)Pjotr schreef:Ja, zo zou je het kunnen noemen. De niet-lineariteit van lucht veroorzaakt hoofdzakelijk even orde harmonischen. De gemiddelde waarde daarvan is niet nul zoals bij een nette sinus. Je krijgt daardoor een hele langzame drukmodulatie. Kan mij wel voorstellen dat bij een flink volume en een stevige mid/woef dat wat teveel voor het beryllium wordtHenkjan schreef:pompen?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Filter aanpassing nodig?
De behuizing van de Scan Speak tweeter is al zo goed als luchtdicht.(als het goed is)Wim P schreef:maar als ik alleen een gaatje in de tweeter kamer maak, blijft de onderliggende kamer ook gesloten van het Mid
daar moet dan ook een gaatje in gemaakt worden?
vertigo.jpg
En dat is maar goed ook anders zouden heel veel tweeters kapot gaan als ze zonder eigen behuizing worden ingebouwd in een speaker.
Reken eens uit als de dome tweeter een ''uitslag'' maakt van 0,1mm hoeveel lucht er verplaatst word. Dat in relatie met de inhoud van de behuizing lijkt mij dat de druk verschillen verwaarloosbaar zijn.
De vorm dome een sterke constructie, druk verschillen worden over de gehele dome gelijkmatig verdeelt.
Beryllium is een sterk materiaal, lijkt me sterk dat die kleine verwaarloosbare druk verschillen een vervorming van de dome hebben veroorzaakt.
Anders zouden de aluminium dome'' s hier ook last van hebben, en die zijn 7x minder sterk dan beryllium. Ed die aluminium dome worden al decennia gebouwd.
Een beryllium dome is relatief moeilijk te produceren (te vormen), zou mij niets verbazen als het productie proces niet goed is verlopen waardoor de dome de vorm niet kan behouden.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Filter aanpassing nodig?
Ben je met deze tweeters naar de verkopende partij geweest, het vervormen zou niet mogen namelijk.
Re: Filter aanpassing nodig?
Hoe het met deze is zou ik niet weten Bas, maar ik heb toch heel wat tweeters gezien van gerenommeerde merken waar er geen aparte afdichting zit tussen magneet en flens. En bij kunststof flenzen (b.v. Peerless) is het vaak een simpele klemconstructie. Wel iets om op te letten.
Maar ik zie op de tekening bij die Virtigo dat de tweeter al afgeschermd is met een eigen behuizing. Een dergelijke vervorming is dan i.d.d. wel merkwaardig.
Maar ik zie op de tekening bij die Virtigo dat de tweeter al afgeschermd is met een eigen behuizing. Een dergelijke vervorming is dan i.d.d. wel merkwaardig.
Re: Filter aanpassing nodig?
Die drukgolven bereiken het membraan ook via de voorzijde, eerder dan via de achterzijde.Pjotr schreef:. Kan mij wel voorstellen dat bij een flink volume en een stevige mid/woef dat wat teveel voor het beryllium wordt
De deukjes kunnen mogelijk ook worden veroorzaakt door het opbreken van de tweeter, als delen van het membraan in een andere richting bewegen dan de spreekspoel en rest van de tweeter. Als bij dat buigen de vloeigrens van het materiaal wordt overschreden heb je een deuk.
Re: Filter aanpassing nodig?
Hier de passage waarin gesproken wordt over het niet luchtdicht zijn van de tweeterbehuizing: viewtopic.php?f=3&t=25231&p=1845708#p1845708bas focal m180 schreef:De behuizing van de Scan Speak tweeter is al zo goed als luchtdicht.(als het goed is)
En dat is maar goed ook anders zouden heel veel tweeters kapot gaan als ze zonder eigen behuizing worden ingebouwd in een speaker.
Dit bracht me op de misschien wat vreemde gedachte van mogelijke "onderdruk"..
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Filter aanpassing nodig?
De gedachte is niet zo gek, en ook niet 100% uit te sluiten.Ouwebok schreef:Hier de passage waarin gesproken wordt over het niet luchtdicht zijn van de tweeterbehuizing: viewtopic.php?f=3&t=25231&p=1845708#p1845708bas focal m180 schreef:De behuizing van de Scan Speak tweeter is al zo goed als luchtdicht.(als het goed is)
En dat is maar goed ook anders zouden heel veel tweeters kapot gaan als ze zonder eigen behuizing worden ingebouwd in een speaker.
Dit bracht me op de misschien wat vreemde gedachte van mogelijke "onderdruk"..
Echter dat het zo is denk ik niet.
De tweeter in de vertigo zit in dezelfde ruimte als je mid speaker die vanaf 600 of 800hz mee speelt. Dus geen woofers die flink wapperen waarbij er druk en onderdruk ontstaat in je kast.
Want het is niet alleen druk maar ook onderdruk.
Stel de tweeter is niet luchtdicht dan zal de schade veel groter zijn dan een klein deukje, een tweeter heeft maar weinig x-max van enkel millimeter en een SD van niks. Een woofer met SD 125 of meer en enkele millimeters beweging zouden de hele dome naar binnen zuigen door onderdruk, en door overdruk die de tweeter weer terug duwt.
Vergeet niet dat een dome ook kan bewegen. Dus als je mid maar ietsje beweegt en je tweeter niet luchtdicht is dan zou je het doompje moeten zien bewegen.
De tweeter zal door de bewegingen gaan vervormen (geluid).
Maar heel veel tweeters zitten in dezelfde behuizing als een bas/mid speaker. En die overleven het allemaal en een dure scan speak tweeter is niet luchtdicht? Dat geloof ik niet.
Re: Filter aanpassing nodig?
Aan de voorkant (buiten de kast) heb je ook drukgolven van de woofer die het membraan van de tweeter laten bewegen. Daarom is het niet verkeert de spreekspoel van de tweeter voor deze lage frequenties kort te sluiten. Bij een 12 dB filter gebeurt dat door de parallelspoel.
Aan de binnenzijde zit er nog wel wat materiaal om de dome tegen de drukgolven te beschermen. Tenzij je een doorboorde poolkern heb, of zo'n AMT geval.
Aan de binnenzijde zit er nog wel wat materiaal om de dome tegen de drukgolven te beschermen. Tenzij je een doorboorde poolkern heb, of zo'n AMT geval.
Re: Filter aanpassing nodig?
Jawel, maar toch niet dusdanig dat ze een deuk in de dome slaan? Hier is echt iets merkwaardigs aan de hand wat niet gebruikelijk is.richard schreef:Aan de voorkant (buiten de kast) heb je ook drukgolven van de woofer die het membraan van de tweeter laten bewegen................
Re: Filter aanpassing nodig?
Het is pas sinds 2 maanden geleden opgetreden, waarbij het deukje iets gewijzigd is qua uiterlijk.
Dus het vacuum verhaal lijkt me toch een optie.
Ik ga komende week de tweeter loshalen uit de kast, kijken of er dan iets terug Plopt
Dus het vacuum verhaal lijkt me toch een optie.
Ik ga komende week de tweeter loshalen uit de kast, kijken of er dan iets terug Plopt
Re: Filter aanpassing nodig?
Zoals ik al eerder aangaf; is opbreken geen mogelijke oorzaak? Het lijkt me sterk dat de ruimte achter een tweeter 100% luchtdicht is, het is geen barometer. En zo groot zijn de absolute drukwisselingen van het geluid nu ook weer niet, of je moet op 160 dB willen draaien.Pjotr schreef:Jawel, maar toch niet dusdanig dat ze een deuk in de dome slaan? Hier is echt iets merkwaardigs aan de hand wat niet gebruikelijk is.richard schreef:Aan de voorkant (buiten de kast) heb je ook drukgolven van de woofer die het membraan van de tweeter laten bewegen................
Re: Filter aanpassing nodig?
Ik denk mij kennende dat het wel 100% luchtdicht is, zelfs de kabel doorvoer is volledig afgekit
Re: Filter aanpassing nodig?
Hout is voldoende poreus om lucht door te laten, ook al heb je het geverfd.Wim P schreef:Ik denk mij kennende dat het wel 100% luchtdicht is, zelfs de kabel doorvoer is volledig afgekit
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Filter aanpassing nodig?
Kan maar ik denk dat je bij de verkopende partij moet zijn. (garantie etc)Rizzo schreef:Misschien Scan Speak eens een mailtje sturen?
Dit zijn tweeters van een paar honderd euro die mogen links om of rechts om bij een nette inbouw en normaal huiskamer gebruik echt niet vervormen.
En al ga je helemaal los, dan zou dit de eerste keer zijn dat ik lees dat de tweeter daardoor een deukje oploopt, dan zou de spreekspoel doorbranden of vast lopen.
Als ze niet achter gaas zaten zou je moeilijk aannemelijk kunnen maken dat er niet tegen aan geduwd is, maar dat zitten ze wel.
In mijn ogen is het echt niet aannemelijk dat iemand met een beetje kennis van zaken er met een saté prikker erin heeft zitten pielen. (ondeskundig gebruik).
Ze mogen niet vervormen door druk van buiten af, geloof ik echt niet. (of je moet 10x24 inch woofers in je 10m3 woonkamer hebben staan.
De dome heeft een poolkern met een eigen luchtdichte kamer erachter, zoals zovele tweeters.
Ze horen van achter ook echt luchtdicht te zijn.
Ook opbreken en dan vervormen bij hoge frequenties zou niet mogen, Ps ze breken weinig op. Kijk maar eens naar een aluminium dome of de seas magnesium dome die breken pas op met pieken van 12db.
Terug brengen ook al hoor je geen verschil.
Re: Filter aanpassing nodig?
Het oorpronkelijke topic hebben we inmiddels wel een tikje weggekaapt met de dialoog over myserieuze tweeterdeukjes.....
Rizzo, ben je inmiddels al wat verder met je minimonitor gedachten?
VWB scheidingsfilter extern plaatsen; ik heb aparte kastjes daarvoor gebouwd, want daarmee breng je t filter op ruime afstand van de driver-magneetvelden, en houd je de speakerkasjes mooi klein. (Hoe) ga je het aanpakken? iig veel succes!
Rizzo, ben je inmiddels al wat verder met je minimonitor gedachten?
VWB scheidingsfilter extern plaatsen; ik heb aparte kastjes daarvoor gebouwd, want daarmee breng je t filter op ruime afstand van de driver-magneetvelden, en houd je de speakerkasjes mooi klein. (Hoe) ga je het aanpakken? iig veel succes!
Re: Filter aanpassing nodig?
Er is wat vooruitgang geboekt. Gisteren zijn alle onderdelen bij Speakerland besteld, behalve het filter. Dat komt later. Eerst wordt het kastje afgebouwd en tijdens de afwerking (lakken/spuiten-> droogtijd) worden de filterkastjes gebouwd.
Wat de kasten zelf, deze worden gesloten. Wat bas focal al zei, gaf Ruud ook aan. Indien gesloten kan de kast nog kleiner. De bas reflex versie is 7 liter.
Ik speel nu met drie ideeen:
1. Originele kast
Voordeel is dat data achteraf nog een BR poort in kan en heb je een mooie BR monitor (evt. ook makkelijker te verkopen).
2. Kast een aantal centimeters minder diep
Volgens de simulatie tool van Scan Speak kan 5 liter prima, zeker als er een cross op 200hz wordt gelegd naar de cornerwoofers.
3. Originele kast met extra schotten intern
Om de inhoud te verminderen en interne staande goven en backwave tegen te gaan strategisch geplaatste schotten. Hoe ben ik nog niet uit. Wellicht iets in de trend van de Nescio van Henk Jan of de Orfeo van Tony Gee.
Mocht iemand hier een goed idee over hebben, dan graag!
Wat de kasten zelf, deze worden gesloten. Wat bas focal al zei, gaf Ruud ook aan. Indien gesloten kan de kast nog kleiner. De bas reflex versie is 7 liter.
Ik speel nu met drie ideeen:
1. Originele kast
Voordeel is dat data achteraf nog een BR poort in kan en heb je een mooie BR monitor (evt. ook makkelijker te verkopen).
2. Kast een aantal centimeters minder diep
Volgens de simulatie tool van Scan Speak kan 5 liter prima, zeker als er een cross op 200hz wordt gelegd naar de cornerwoofers.
3. Originele kast met extra schotten intern
Om de inhoud te verminderen en interne staande goven en backwave tegen te gaan strategisch geplaatste schotten. Hoe ben ik nog niet uit. Wellicht iets in de trend van de Nescio van Henk Jan of de Orfeo van Tony Gee.
Mocht iemand hier een goed idee over hebben, dan graag!
Re: Filter aanpassing nodig?
Ja da klopt wel dat een CB kleiner kan. Maar daarvoor moet je wel wat aan laag inleveren. Hou wel in je achterhoofd dat als je b.v. het volume halveert, dat dat optisch niet heel veel uitmaakt per kant: De randen van de kast worden dan maar derdemachtswortel (0,5) = 0,8 kleiner/korter.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 02 nov 2017, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Filter aanpassing nodig?
Klopt idd, de kast wordt er niet heel veel kleiner van. Het gaat inderdaad ten koste van het laag, maar voornamelijk onder de 100hz. Bij een cross op 200hz maakt dat dan niets uit.
Re: Filter aanpassing nodig?
Ok, dacht dat je het over de woefer had. Ja, voor alles boven de zeg 150Hz ga je je geen BR op de hals halen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Filter aanpassing nodig?
Wat is wijsheid.Rizzo schreef:
Ik speel nu met drie ideeen:
1. Originele kast
Voordeel is dat data achteraf nog een BR poort in kan en heb je een mooie BR monitor (evt. ook makkelijker te verkopen).
2. Kast een aantal centimeters minder diep
Volgens de simulatie tool van Scan Speak kan 5 liter prima, zeker als er een cross op 200hz wordt gelegd naar de cornerwoofers.
3. Originele kast met extra schotten intern
Om de inhoud te verminderen en interne staande goven en backwave tegen te gaan strategisch geplaatste schotten. Hoe ben ik nog niet uit. Wellicht iets in de trend van de Nescio van Henk Jan of de Orfeo van Tony Gee.
Mocht iemand hier een goed idee over hebben, dan graag!
Het is een bestaand ontwerp met een andere tweeter. Bestaande ontwerpen zijn vergelijken met eigen creaties goed te verkopen zeker van scan speak.
Anders zou ik gezegd hebben bouw wat jij wil maar nu zou ik het ook niet weten.
Maar moet het kleiner gebouwd worden, speakertje is al niet de grootste.
