Ok eerst even iets wat belangrijke uitgangspunten:
- Het stroom-netwerk in huis is
exact gelijk hier als in NL
- Ik gebruik nu de scheidingstrafo 1:1
niet meer
- Ik wil in de
huidige situatie graag weten of ik de middenaftakking van secundair veilig aan aarde kan leggen
Ah!buis schreef:Ja kunst, na een scheidingstrafo kun je een punt naar keuze aan de aarde verbinden (zolang het er maar één is).De boel zweeft dan nml.
Anne
Dat was situatie 1. Die is mijn inziens (en jou inziens denk ik ook) niet veilig.
Shadow schreef:
Jouw idee kan alleen als je een 2 fase net op 2x127V hebt, dat betekent dat zowel de linker als de rechter aansluiting van je stopcontact spanningvoerend zijn en je tov aarde bij beide spanning meet. Bij een enkelfasenet waar je fase 230v is en de 0/N aan aarde ligt op een bepaalde plaats, kun je de centertap van je trafo niet aan aarde leggen omdat daar, zoals papaleo zegt, 115v op staat.
Bron;
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lichtnet
Dit geld voor meerdere landen dus Thailand zal ook nog een vorm daarvan kunnen hebben...
Primair ligt de middenaftakking gewoon niet aan aarde, alleen bij het energiebedrijf kan dit voorkomen, bij asymetrische belasting gaan er al vereffeningsstromen lopen en heb je aardlek knalt die eruit, heb je die niet veel suc6

Hoe kom je nou ineens bij 127V?
Als je een scheidingstrafo gebruikt zoals ik
vroeger gebruikte, dan heb je inderdaad 2 fases en een nul, en die zijn symetrisch, gebalanceerd: 115V fase, 0 nul/neutraal, 115V fase, Met een spanningsverschil van 230V. Dat had ik al proberen uit te leggen maar dat doe ik blijkbaar erg onduidelijk. Mijns inziens belangrijk is dat alles wat na die scheidingstrafo een afzonderlijk netwerk is, de aardlekschakelaar werk daarbij ook niet meer want die
ziet niets van wat er achter die scheidingstrafo gebeurd. Gevaarlijk dus maar je zou een aparte aardlekschakelaar (2x) kunnen bouwen.
Ok even resumerend is situatie 1 (aarde op middenaftakking aan primair) dus onveilig en raadzaam NIET te gebruiken.
pappaleo schreef:Hij heeft -als ik het goed heb begrepen- helemaal niets aan het lichtnet hangen. Er zit een scheidingstrafo tussen. Dus primair is bij hem geen primair maar eigenlijk al secundair. En wat wij secundair noemen is bij hem tertiair (da's lang geleden

). Alles zweeft dus en dan kan het wel. Maar het nut zie ik er niet van in.
Ik heb die oude situatie met die 1:1 scheidingstrafo
nu niet meer.
Conclusie is wat mij betreft al dat het onveilig is en beter NIET gebruikt kan worden.
Shadow schreef:Ja ieder z'n ding maar als je met zwevende nullen enzo gaat werken is het einde zoek, als 0 ineens 115 is geworden lig je toch ff te kronkelen (of juist niet meer) maar ik heb niet de indruk dat de vraagsteller het antwoordt wil horen dus ik hoop dat de ambulances er daar snel zijn daar...
pappaleo schreef:Alles zweeft dus en dan kan het wel. Maar het nut zie ik er niet van in.
Nou nee, een aardlek beschermt alleen primaire zijde van een trafo, ieder lek of wat dan ook naar aarde secundair wordt niet gezien als 'lek' en dus ook niet afgeschakeld. Zijn bij mij op het werk al eens bijna doden mee gevallen met dat soort knutselwerk van een van m'n voorgangers...
Daar heb je wat mij betreft een heel goed punt en ik wil bij deze nog eens extra benadrukken dat de
oude situatie onveilig was en dat is situatie 1 (aarde middenaftakking primair) en dat ik die dus
NIET wil gaan gebruiken. Dat is dus juist om de reden die jij nu ook extra toelicht en voor mij een absolute NO GO is. De aardlekschakelaar ziet niet wat er achter die scheidingstrafo gebeurd.
Is het dan wel veilig om aarde te koppelen aan de secundaire kant op de middenaftakking ?
Dat is situatie2:
Situatie 2. RA op middenaftakking secundair:
(Deze situatie lijkt een veilige oplossing, ik hoor graag een ieders mening)
Iedereen hartstikke bedankt voor t meedenken!!
Vraag is dus nog of bovenstaande situatie met aarde aan de middenaftakking secundaire zijde wél veilig is.