Zou de pabo dat al hebben?
Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Linnen - rubber composiet
Zou de pabo dat al hebben?
Zou de pabo dat al hebben?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik had het op een plaatje van de W8 al gezien, die 'fabric' achtige structuur. De rolrand laat geen licht door, dus het kon idd rubber zijn met een ruitje of een geweven vorm met een rubberen coating. Hobby Hifi heeft het in de test (6/2013) over gummi, maar Chris komt met een genuanceerder antwoord. Hoe kom je aan die info Chris?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij een gevoelskwestie is.
Zeker weten doe ik het niet.
De rolrand voelt stugger aan dan ik zou verwachten voor deze dikte/grootte.
Het lijkt wat meer te knikken wanneer je het indrukt.
Het doet mij iig sterk denken aan het materiaal van een softdome.
Zeker weten doe ik het niet.
De rolrand voelt stugger aan dan ik zou verwachten voor deze dikte/grootte.
Het lijkt wat meer te knikken wanneer je het indrukt.
Het doet mij iig sterk denken aan het materiaal van een softdome.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Uit het mooie Walsoordends23man schreef:
Da's meestal ook geweven met coating idd, ben benieuwd!Chris_T schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij een gevoelskwestie is.
Zeker weten doe ik het niet.
De rolrand voelt stugger aan dan ik zou verwachten voor deze dikte/grootte.
Het lijkt wat meer te knikken wanneer je het indrukt.
Het doet mij iig sterk denken aan het materiaal van een softdome.
Laatst gewijzigd door Marp op ma 02 okt 2017, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link naar erotiekshop verwijderd
Reden: link naar erotiekshop verwijderd
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Mocht het niet zo zijn, dan geef ik Fountek een 10 voor het wekken van de illusie daarvan.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Welk type is dit dan precies?. Mijn FR89ex heeft gewoon een glad rubberen rolrand.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
De FE85, maar de FR88EX die in de Boenicke W8 zit zie ik het ook op.
De achterkant ziet er normaal uit, als een rubberen rolrand/dempring.
Maar aan de voorzijde zou ik eerder denken aan een zwart nylon geweven goedje. Het glanst ook als bijv. een zwart nylon jack/doek. Achterzijde
Voorzijde met flits
Voorzijde zonder flits
Maar goed, wat het ook zij, het is een klein breedbandertje zeg. Volgens die HH test (6/2013) was het voor bij een PC best leuk, en maar goed dat het wat nadelen had omdat er verder anders geen goede argumenten zijn een duurdere (destijds 12,- euro) breedbander te kopen. De hickup rond 1,5kHz werd genoemd en de vervorming is tot 2kHz nog vrij hoog. Daarboven fraaie driver. Aldus Hobby Hifi.
De achterkant ziet er normaal uit, als een rubberen rolrand/dempring.
Maar aan de voorzijde zou ik eerder denken aan een zwart nylon geweven goedje. Het glanst ook als bijv. een zwart nylon jack/doek. Achterzijde
Voorzijde met flits
Voorzijde zonder flits
Maar goed, wat het ook zij, het is een klein breedbandertje zeg. Volgens die HH test (6/2013) was het voor bij een PC best leuk, en maar goed dat het wat nadelen had omdat er verder anders geen goede argumenten zijn een duurdere (destijds 12,- euro) breedbander te kopen. De hickup rond 1,5kHz werd genoemd en de vervorming is tot 2kHz nog vrij hoog. Daarboven fraaie driver. Aldus Hobby Hifi.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik ben aan het kijken naar het filter. Ik merk dat ik ten onrechte meende dat het filterschema bekend was van de W5. Althans, ik zie het niet zo 1-2-3 terug op het web.
Bovenstaande filters wijken flink van elkaar af. De mid is bij de ene uitfase en bij de andere niet. Ook werkt 1 van beide met een sperkring.
Deze filters horen bij de W5-SE klonen, met de TB woofer ongefilterd.
Ik wil de W5 bouwen, dus met eerste orde gefilterde Peerless SLS woofer.
Dit is op het web te vinden: Ik zie hier een tweetal Mundorf L50 spoelen (0,5mm draaddikte).
De laagspoel is 1,2mH (1,8 Ohm) en noem ik verder L1
Er is ook nog een 0,12mH spoel, die noem ik L2 en die zit in de 6kHz filtering van het (rear)hoog.
Dan zijn er 2 Superes weerstanden te zien waarvan de waarde niet af te lezen is.
De condensatoren zijn van Mundorf, maar het is alleen van het 2,2uF exemplaar te zien dat het de 250V variant betreft.
De andere kan ik slechts gokken, ik verwacht dat de onderste liggende ca 33mm is (iets groter dan de 30mm L50 spoel). Dit geeft 33uF bij 250V versie en 22uF bij 400V versie. Hij zit vast aan een weerstand.
De condensator rechts meet ca. 26mm breedte(&hoogte) en ca 40mm lang. Als dit een Mcap Classic van 26x39 is zou het de 10uF van 400V kunnen zijn.
Hier lezen we in ieder geval wat zinnige info. De laagsectie heeft alleen een spoel.
Ik verwacht dat in de hoogsectie een C (2,2uF-ish) en R in serie staan met de tweeter, en de 0,12mH parallel (zoals bij de klonen van de W5-SE met tangband woofer)
Houden we over voor de mid een 2-tal condensatoren en een weerstand. Maar welke waarden waar precies moeten is even gokken.
Met Ajhorn kan ik de FE85 wel een filter geven in 0,3-0,5 liter achterkamer.
Edit: Met 0,5 liter achterkamer krijg ik met een seriecap van 33uF een opslingering op ca 180 Hz, zoals de W5-SE heeft in de meting.
Die versie heeft volgens mij een lage overgang tussen woofer en breedbander. Dus, veel schiet ik er ook niet mee op.
Bovenstaande filters wijken flink van elkaar af. De mid is bij de ene uitfase en bij de andere niet. Ook werkt 1 van beide met een sperkring.
Deze filters horen bij de W5-SE klonen, met de TB woofer ongefilterd.
Ik wil de W5 bouwen, dus met eerste orde gefilterde Peerless SLS woofer.
Dit is op het web te vinden: Ik zie hier een tweetal Mundorf L50 spoelen (0,5mm draaddikte).
De laagspoel is 1,2mH (1,8 Ohm) en noem ik verder L1
Er is ook nog een 0,12mH spoel, die noem ik L2 en die zit in de 6kHz filtering van het (rear)hoog.
Dan zijn er 2 Superes weerstanden te zien waarvan de waarde niet af te lezen is.
De condensatoren zijn van Mundorf, maar het is alleen van het 2,2uF exemplaar te zien dat het de 250V variant betreft.
De andere kan ik slechts gokken, ik verwacht dat de onderste liggende ca 33mm is (iets groter dan de 30mm L50 spoel). Dit geeft 33uF bij 250V versie en 22uF bij 400V versie. Hij zit vast aan een weerstand.
De condensator rechts meet ca. 26mm breedte(&hoogte) en ca 40mm lang. Als dit een Mcap Classic van 26x39 is zou het de 10uF van 400V kunnen zijn.
http://hifiknights.com/reviews/speakers ... -audio-w5/It’s hard to get to W5’s innards. Damage done in 100% hard. Therefore I can only share informations Sven provided. The F85 model by Fountek sports an aluminium membrane of 4,3 cm diameter and sits in its own bullet like chamber, whereas the 14,3 cm wide SLS driver by Peerles is side mounted. The whole frequency range is shared between those two only. Therefore W5 is 2-way design with 2rd order Tangband twist starting at 6600 Hz. Our Swiss engineer uses only drivers with parameters that allow him to use very simple crossovers. Fountek’s F85 widebander starts singing at around 200 Hz. During really loud listening it becomes apparent that it actually goes that low. The bigger driver takes care of low and mid frequencies. 1st order crossover between side and frontal speakers separates them at 600 Hz. Several coils and capacitors from Mundorf’s M-Cap series are involved. Despite being the most affordable ones in this German manufacturer’s portfolio, that’s still a solid choice to make nonetheless. The wooden cabinets are slightly damped with lamb wool. Excluding vertical surfaces, W5’s inner chambers are heavily curved on the CNC stage. Said roundings prevent standing waves in the enclosure’s most sensitive parts. According to Sven, key elements glued together are the most natural way of handling wood.
Hier lezen we in ieder geval wat zinnige info. De laagsectie heeft alleen een spoel.
Ik verwacht dat in de hoogsectie een C (2,2uF-ish) en R in serie staan met de tweeter, en de 0,12mH parallel (zoals bij de klonen van de W5-SE met tangband woofer)
Houden we over voor de mid een 2-tal condensatoren en een weerstand. Maar welke waarden waar precies moeten is even gokken.
Met Ajhorn kan ik de FE85 wel een filter geven in 0,3-0,5 liter achterkamer.
Edit: Met 0,5 liter achterkamer krijg ik met een seriecap van 33uF een opslingering op ca 180 Hz, zoals de W5-SE heeft in de meting.
Die versie heeft volgens mij een lage overgang tussen woofer en breedbander. Dus, veel schiet ik er ook niet mee op.
Laatst gewijzigd door wouter op za 14 okt 2017, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Zit je een beetje op googel, kom je deze kop tegen.

-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Dat is Satefan 
Kun jij eens even je licht laten schijnen over het filterschema.
Het lijkt voor mij net of de weerstand onder over de onderste horizontale cap staat. Dus een shelf
Kun jij eens even je licht laten schijnen over het filterschema.
Het lijkt voor mij net of de weerstand onder over de onderste horizontale cap staat. Dus een shelf
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik lees 1e orde op 600Hz, dan moet je toch de waarde van de serie condensator van de Fountek kunnen schatten?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik heb daarvoor opties tussen 10 en 33 uF. Dat komt overeen met fysiek opmeten van de componenten. Maar 600Hz is niet bepaald betrouwbaar, omdat het 1e orde is. Een kruispunt kan dan op 600Hz liggen, maar ook hoger of lager. En bij welke gevoeligheid of meethoek. Dus de componenten opmeten vind ik dan logischer. Het blijkt alleen wat lastig te zien hoe de filtering in elkaar steekt. Ik meen te zien dat de onderste horizontale weerstand en condensator parallel staan aan elkaar. Dat geeft een mooiere filtering dan alleen de condensator, dus het kan prima. Ik heb het alleen niemand zien noteren op die manier.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Het zou me niet verbazen als er meerdere versies van dit filter zijn........
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik denk ik 'kijk' even mee in dit topicwouter schreef:Dat is Satefan
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Terwijl ik denk dat jij iemand bent die wel ergens een W5 ff zou kunnen tegenkomen; vaker in het buitenland in een jaar dan ik in m'n leven. Kijk maar even uit naar Boenicke fans in je netwerk. Might be useful 
Als mensen heel handig zijn met photoshop o.i.d. dan zou het filter met de hoekvertekening gereconstrueerd kunnen worden tot 'cap' maten. In de lijst heb je dan maar 2 opties meestal. Kunnen we met weinig vraagtekens verder.
Iemand al even mee willen kijken naar wat aan wat verbonden zit?
Als mensen heel handig zijn met photoshop o.i.d. dan zou het filter met de hoekvertekening gereconstrueerd kunnen worden tot 'cap' maten. In de lijst heb je dan maar 2 opties meestal. Kunnen we met weinig vraagtekens verder.
Iemand al even mee willen kijken naar wat aan wat verbonden zit?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
En als je nou het standaard recept van simulaties > metingen > testfilter > luisteren toepast ?
Ik geef wel toe dat dan de kans op een exacte kopie een stuk kleiner is, maar het is wel een stuk makkelijker dan het gissen en tasten in het duister wat je nu doet.
Ik geef wel toe dat dan de kans op een exacte kopie een stuk kleiner is, maar het is wel een stuk makkelijker dan het gissen en tasten in het duister wat je nu doet.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik wil juist gissen etc uitsluiten! Dus ik ga het pas aansluiten als ik weet hoe 
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Help dit?
Komt van een ander Boenicke W5 kloon project op diyAudio.
Komt van een ander Boenicke W5 kloon project op diyAudio.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Dit is van iemand die blijkbaar op de bonnefooi iets in elkaar geknutseld heeft...helpt dus weinig denk ik...sorry!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
wouter schreef:Deze filters horen bij de W5-SE klonen, met de TB woofer ongefilterd.
Ik wil de W5 bouwen, dus met eerste orde gefilterde Peerless SLS woofer.
Nou, als jullie goed gelezen hadden zag je dat die eerste 2 varianten met de TB W5-1138SMF woofer is, die wordt ongefilterd aangesloten (hoge Le zelf al) en de instap W5 heeft de Peerless 5,25" SLS, die heeft een 1e orde filter. Het filter van de W5-SE is sowieso anders, volgens mij is de overgangsfrequentie en totale gevoeligheid ook wat lager.
