Inderdaad vergeten. Ik heb het toegevoegd.toetertje schreef:Jij was in het schema ook c2 vergeten
Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
ik weet niet of het wat uitmaakt,
maar die weerstand van 8 ohm zit boven
de 10µf. Die staan in jouw schema omgedraaid.
maar die weerstand van 8 ohm zit boven
de 10µf. Die staan in jouw schema omgedraaid.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Nee, dat maakt voor de werking niet uit.toetertje schreef:ik weet niet of het wat uitmaakt,
maar die weerstand van 8 ohm zit boven
de 10µf. Die staan in jouw schema omgedraaid.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Voor mensen die nog een voordelige LCR meter met ESR meting zoeken (12,75 Euro):
https://nl.aliexpress.com/item/Special- ... 95707.html
https://nl.aliexpress.com/item/Special- ... 95707.html
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik heb zelf deze. Vond ik handiger met kabeltjes erbij, en pads voor smd.
https://nl.aliexpress.com/item/Mega328- ... fb67&tpp=1
https://nl.aliexpress.com/item/Mega328- ... fb67&tpp=1
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Het originele schema staat ook in het speakerworkshop bestand dat ik gepost heb.
Dat klopt gewoon en is voor alle speakers hetzelfde (ik heb het nagelopen
).
De PTC is verder niet zo van belang, dat zal maar een paar tienden Ohm weerstand geven op kamertemperatuur.
Dat de spoelen wat af kunnen wijken in de praktijk is normaal, op alle componenten zit namelijk een tolerantie en 2.4mH of 2.6mH valt nog binnen 5% van een 2.5mH spoel.
Eigenlijk wat je mag verwachten van een 'fabrieks-speaker'.
Ik heb nog wat beter naar de tweeter gekeken en daar toch wel een naar probleem ontdekt.
Er zit kennelijk een dikke resonantie op wel een hele vervelende plek: Dit is op 10cm afstand gemeten van de centerspeaker tweeter.
Er zitten ook wat kleine reflecties in van de verzinking en de baffle, maar duidelijk is te zien dat er bij ca. 4.2kHz een dikke kam zit.
Bij de impedantie meting is op deze plek ook een piekje te zien.
Het verbaast mij nu ook niet meer waarom de tweeter zo opdringerig klinkt/schettert.
Om te kijken of vervorming ook een rol speelt heb ik nog wat metingen op 10cm gedaan: Op laag volume is het best goed, maar het is echt geen hoogvlieger qua belastbaarheid.
Veel lager dan 3kHz zou ik deze tweeter persoonlijk niet inzetten.
Er is ook een ander probleem zichtbaar, de respons veranderd rond het probleemgebied.
Of deze amplitude modulatie ook hoorbaar is betwijfel ik, maar een goede tweeter laat dit gedrag niet (zo sterk) zien.
Ik ben nog even aan het tobben over wat ik ermee ga doen.
De tweeter vervangen zie ik niet echt zitten, maar misschien kan een dip in de respons bij 4kHz voldoende zijn om het onder de duim te krijgen.
Dat klopt gewoon en is voor alle speakers hetzelfde (ik heb het nagelopen
De PTC is verder niet zo van belang, dat zal maar een paar tienden Ohm weerstand geven op kamertemperatuur.
Dat de spoelen wat af kunnen wijken in de praktijk is normaal, op alle componenten zit namelijk een tolerantie en 2.4mH of 2.6mH valt nog binnen 5% van een 2.5mH spoel.
Eigenlijk wat je mag verwachten van een 'fabrieks-speaker'.
Ik heb nog wat beter naar de tweeter gekeken en daar toch wel een naar probleem ontdekt.
Er zit kennelijk een dikke resonantie op wel een hele vervelende plek: Dit is op 10cm afstand gemeten van de centerspeaker tweeter.
Er zitten ook wat kleine reflecties in van de verzinking en de baffle, maar duidelijk is te zien dat er bij ca. 4.2kHz een dikke kam zit.
Bij de impedantie meting is op deze plek ook een piekje te zien.
Het verbaast mij nu ook niet meer waarom de tweeter zo opdringerig klinkt/schettert.
Om te kijken of vervorming ook een rol speelt heb ik nog wat metingen op 10cm gedaan: Op laag volume is het best goed, maar het is echt geen hoogvlieger qua belastbaarheid.
Veel lager dan 3kHz zou ik deze tweeter persoonlijk niet inzetten.
Er is ook een ander probleem zichtbaar, de respons veranderd rond het probleemgebied.
Of deze amplitude modulatie ook hoorbaar is betwijfel ik, maar een goede tweeter laat dit gedrag niet (zo sterk) zien.
Ik ben nog even aan het tobben over wat ik ermee ga doen.
De tweeter vervangen zie ik niet echt zitten, maar misschien kan een dip in de respons bij 4kHz voldoende zijn om het onder de duim te krijgen.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Dat de tweeter niet laag inzetbaar is, heb ik al een paar keer aangegeven.
Gehoormatig doet de tweeter dan dingen die hij eigenlijk gewoon niet moet doen.
We hebben nu weer een filter uitgevogeld, waarbij het kantelpunt wat hoger ligt.
Ik zit er nu al weer uren naar te luisteren. Maar het is nu echt wel lekker luisteren.
Gehoormatig doet de tweeter dan dingen die hij eigenlijk gewoon niet moet doen.
We hebben nu weer een filter uitgevogeld, waarbij het kantelpunt wat hoger ligt.
Ik zit er nu al weer uren naar te luisteren. Maar het is nu echt wel lekker luisteren.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Leuke meetresultaten Chris
. Ik heb de afgelopen dagen de filters van mijn luidsprekers omgebouwd. Hierbij heb ik de kleine spoel afgewikkeld naar 0,40mH. Ik dacht dat de grote spoel 1,8mH was en heb deze zo gelaten. Later bij het luisteren viel mij een behoorlijk gat op, die bleek te worden veroorzaakt doordat de grote spoel dus 2,5mH is. Maar het hoog is in 1 woord gewoon fantastisch. Ruimtelijk, sprankelend, duidelijk en zacht. Niks van het rare slissen en andere vervormingen dat met het originele filter te horen is. Maar als ik kijk naar het originele filter, waar de tweeter -12dB is bij 1000Hz tov de woofer, vind ik dat niet raar.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik kan me niet meer herinneren hoe we aan die waarden komen. Wellicht via een meting, wellicht via iemand anders of uit de gegevens van Chris. Ik zou het niet weten, of en hoe ik gemeten heb. Tegenwoordig meet ik met een degelijke LCR meter en met LIMP - gelijke resultaten. Ik weet zeker dat ik nooit een filter los gesoldeerd heb.RoD schreef:Hoe heb je de meting gedaan. Want als ik naar de opdruk op de printplaat kijk, denk ik dat jullie toch verkeerd gemeten hebben:20170919_115450.jpg
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Het is toch fijn als metingen dit bevestigen?toetertje schreef:Dat de tweeter niet laag inzetbaar is, heb ik al een paar keer aangegeven.
Gehoormatig doet de tweeter dan dingen die hij eigenlijk gewoon niet moet doen.
Sorry als mijn post irritatie opwekte, ik wilde alleen behulpzaam zijn.
Ik ben ook iemand die alles zelf uitprobeert, ook al zegt de hele wereld; "dat is zo".
En tja, die koppigheid wil nog wel eens wringen.
Is dat van het laatste filter dat je gepost hebt met de LCR voor de tweeter?RoD schreef:Leuke meetresultaten Chris. Ik heb de afgelopen dagen de filters van mijn luidsprekers omgebouwd. Hierbij heb ik de kleine spoel afgewikkeld naar 0,40mH. Ik dacht dat de grote spoel 1,8mH was en heb deze zo gelaten. Later bij het luisteren viel mij een behoorlijk gat op, die bleek te worden veroorzaakt doordat de grote spoel dus 2,5mH is. Maar het hoog is in 1 woord gewoon fantastisch. Ruimtelijk, sprankelend, duidelijk en zacht. Niks van het rare slissen en andere vervormingen dat met het originele filter te horen is. Maar als ik kijk naar het originele filter, waar de tweeter -12dB is bij 1000Hz tov de woofer, vind ik dat niet raar.
Ik heb nog naar het originele filter geluisterd, maar dat is niet te pruimen. En mijn huidige filter is dat ook niet
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Nee helemaal geen irritatie hoor. Ook ik ben blij met alle hulp.
Maar, ik heb inmiddels meer dan 8 verschillende filters uitvoerig beluisterd.
Ik zou het kantelpunt ook echt boven de 3k willen zien. Maar ik vind dat
met boxsim best lastig te bereiken.
Ik luister nu even van een combinatie van een paar voorbij gekomen filters.
Misschien kunnen jullie zeggen wat er aan schort, het klinkt in ieder geval
wel mooi open en lekker fris. Misschien komt het ook een beetje door de akoestiek
hier, maar ik kan hier goed naar luisteren. Het speelt nu met uitgebeende monitoren.
Maar, ik heb inmiddels meer dan 8 verschillende filters uitvoerig beluisterd.
Ik zou het kantelpunt ook echt boven de 3k willen zien. Maar ik vind dat
met boxsim best lastig te bereiken.
Ik luister nu even van een combinatie van een paar voorbij gekomen filters.
Misschien kunnen jullie zeggen wat er aan schort, het klinkt in ieder geval
wel mooi open en lekker fris. Misschien komt het ook een beetje door de akoestiek
hier, maar ik kan hier goed naar luisteren. Het speelt nu met uitgebeende monitoren.
- Bijlagen
-
- toeter.BPJ
- (62.01 KiB) 58 keer gedownload
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Nog een kleine toevoeging, de waardes lijken vreemd, maar dat komt
door het nodige knoopwerk. Iets met riemen en roeien.
De 3.9 ohm voor het hoog, is nog discutabel.
door het nodige knoopwerk. Iets met riemen en roeien.
De 3.9 ohm voor het hoog, is nog discutabel.
Laatst gewijzigd door toetertje op di 19 sep 2017, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Okee, op die fiets
Ik zit wat luisteren betreft nog in het voorstadium haha. Slome ik.
Ik zit wat luisteren betreft nog in het voorstadium haha. Slome ik.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Zo zie je maar, dat is bij mij precies andersom.Chris_T schreef:Okee, op die fiets![]()
Ik zit wat luisteren betreft nog in het voorstadium haha. Slome ik.
Meten en simuleren is mijn struikelpunt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Jep, dat is een lekker filter. De powerrespons is niet betrouwbaar, maar blijft wel gelijkmatig - een goede indicatie.
Zie ook de doelcurves op 3kHz. Voor 5kHz zit het er iets onder, boven 7kHz weer wat meer energie.
Zie ook de doelcurves op 3kHz. Voor 5kHz zit het er iets onder, boven 7kHz weer wat meer energie.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Hebben Rod, en Chris, nog naar mijn laatste filter gekeken?
En hebben jullie daar een mening over?
En hebben jullie daar een mening over?
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Ik heb wel naar het schema gekeken. Maar echt een mening heb ik er nog niet over.
Daar zou ik toch eerst naar moeten luisteren en het werkelijke afstraalgedrag moeten zien/meten.
Het is wel een groot filter, maar als het niet anders gaat dan is het eenmaal zo.
Dit weekend ga ik de soldeerbout erbij pakken en de filters opbouwen.
Deze keer eerst luisteren en daarna meten ^^.
Een dingetje wat ik mij wel afvraag is of de C in de laagsectie niet gewoon 6.8uF mag zijn.
Maakt dat hoorbaar echt zo verschil t.o.v. 7.1uF?
Daar zou ik toch eerst naar moeten luisteren en het werkelijke afstraalgedrag moeten zien/meten.
Het is wel een groot filter, maar als het niet anders gaat dan is het eenmaal zo.
Dit weekend ga ik de soldeerbout erbij pakken en de filters opbouwen.
Deze keer eerst luisteren en daarna meten ^^.
Een dingetje wat ik mij wel afvraag is of de C in de laagsectie niet gewoon 6.8uF mag zijn.
Maakt dat hoorbaar echt zo verschil t.o.v. 7.1uF?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
7,1 was gevolg van combineren. Pak gerust de E-reeks
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Als je wat hoger wilt snijden, dan zal het inderdaad ongeveer zo moeten. Met het uitbenen zal echter de piek nu bij 1500-1700Hz 2dB lager uitkomen.toetertje schreef:Hebben Rod, en Chris, nog naar mijn laatste filter gekeken?
En hebben jullie daar een mening over?
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Als je het laatste filter die ik heb gepost gaat proberen, neem daar dan wel even de tijd voor.Chris_T schreef:
Dit weekend ga ik de soldeerbout erbij pakken en de filters opbouwen.
Deze keer eerst luisteren en daarna meten ^^.
Het kan bij een eerste indruk wat agressief over komen. Als je daar wat door heen luistert, zul
je merken dat dat ook karakter en lucht oplevert. Als je daar niet van houdt, kun je hem natuurlijk
strakker filteren. Maar ik mis dan teveel emotie.
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Heb nog even zitten spelen met jouw filter in Boxsim. Rekeninghoudend met een -2dB verloop bij 1500-2000Hz door het uitbenen en de drang tot versimpeling, ben ik tot het volgende komen: Fase is helaas niet helemaal optimaal bij het overnamepunt.toetertje schreef:Hebben Rod, en Chris, nog naar mijn laatste filter gekeken?
- Bijlagen
-
- toeter_20170919.Mod3.BPJ
- (61.73 KiB) 49 keer gedownload
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
En als je dan nog even doorgaat:
- Bijlagen
-
- RoD_V6.BPJ
- (61.85 KiB) 52 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
We moeten inderdaad even opnieuw meten, omdat we dan helderheid hebben over het gebied rond 1,5kHz
Staar je niet blind op faseplot, ik denk dat als het geposte filter al een tikje agressief kon zijn dat jouw laatste versie gewoon niet meer in balans is.
Wanneer je uitgaat van dat de 1,5kHz bult niet meer in de roll off van de midwoofer zit dan ligt in het geheel jouw tweetersectie wel erg hoog naar mijn smaak. Ik heb het uiteraard niet gehoord, maar het is mijn vermoeden. Voor een gelijkenis met de doelcurve ligt de woofer op X0 = 3200Hz, de tweeter op 2900Hz. Dat plus dat de tweeter luider speelt geeft een bult in een gebied waar ik hem niet graag heb. Op papier dan...
Tijd voor nieuwe metingen
Staar je niet blind op faseplot, ik denk dat als het geposte filter al een tikje agressief kon zijn dat jouw laatste versie gewoon niet meer in balans is.
Wanneer je uitgaat van dat de 1,5kHz bult niet meer in de roll off van de midwoofer zit dan ligt in het geheel jouw tweetersectie wel erg hoog naar mijn smaak. Ik heb het uiteraard niet gehoord, maar het is mijn vermoeden. Voor een gelijkenis met de doelcurve ligt de woofer op X0 = 3200Hz, de tweeter op 2900Hz. Dat plus dat de tweeter luider speelt geeft een bult in een gebied waar ik hem niet graag heb. Op papier dan...
Tijd voor nieuwe metingen
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Zijn jullie al aan solderen, en of luisteren toe gekomen?
Re: Modificatie-suggesties voor Philips HTR9900 luidsprekers
Hoi Toetertje,
Ja hoor
.
Vorig weekend waren de filters opgebouwd volgens het schema dat je op 19 september gepost hebt.
Ik heb er nog niet echt lang naar geluisterd.
Helaas kom ik daar ook maar mondjesmaat aan toe o.a. vanwege de verkeersherrie..
Maar het valt mij wel direct op wat je bedoeld met meer emotie in de muziek!
Het midden springt er echt uit waardoor véél detail hoorbaar is, maar het is ook erg 'in your face'.
Ik zou het niet zozeer als agressief omschrijven (dat associeer ik meer met een 'hard' geluid/vervorming), maar wel behoorlijk fel.
In ieder geval geen neutrale afstemming in mijn situatie.
Bij de 30 graden respons zie je ook dat het midden geprononceerd is.
Persoonlijk houd ik van een laidback geluid, dus voor mij is dit wel teveel.
Het klinkt verder wel een tikje ruimtelijker en minder scherp dan mijn vorige filter.
Ondanks dat de tweeter nu een paar dB luider speelt.
De impedantieverloop is ook vrij gemoedelijk.
Ik vraag mij af of dat hier bedraagt om de tweeter beter uit de verf te laten komen.
Afgelopen weekend ben ik opnieuw aan de slag gegaan met het eigen filter.
Het overnamepunt is nu verhoogt naar 3kHz en voor de laagsectie heb ik een spoel van 1.8mH genomen.
Daar zijn gisteren de filters van gesoldeerd, maar het is nog een werk in uitvoering.
Ja hoor
Vorig weekend waren de filters opgebouwd volgens het schema dat je op 19 september gepost hebt.
Ik heb er nog niet echt lang naar geluisterd.
Helaas kom ik daar ook maar mondjesmaat aan toe o.a. vanwege de verkeersherrie..
Maar het valt mij wel direct op wat je bedoeld met meer emotie in de muziek!
Het midden springt er echt uit waardoor véél detail hoorbaar is, maar het is ook erg 'in your face'.
Ik zou het niet zozeer als agressief omschrijven (dat associeer ik meer met een 'hard' geluid/vervorming), maar wel behoorlijk fel.
In ieder geval geen neutrale afstemming in mijn situatie.
Bij de 30 graden respons zie je ook dat het midden geprononceerd is.
Persoonlijk houd ik van een laidback geluid, dus voor mij is dit wel teveel.
Het klinkt verder wel een tikje ruimtelijker en minder scherp dan mijn vorige filter.
Ondanks dat de tweeter nu een paar dB luider speelt.
De impedantieverloop is ook vrij gemoedelijk.
Ik vraag mij af of dat hier bedraagt om de tweeter beter uit de verf te laten komen.
Afgelopen weekend ben ik opnieuw aan de slag gegaan met het eigen filter.
Het overnamepunt is nu verhoogt naar 3kHz en voor de laagsectie heb ik een spoel van 1.8mH genomen.
Daar zijn gisteren de filters van gesoldeerd, maar het is nog een werk in uitvoering.
