Elektronische zekering

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Elektronische zekering

Bericht door ds23man »

PimDriessen schreef:
ds23man schreef:
Wat is er trouwens mis met een ouderwetse, mits goed gedimensioneerd, glaszekering? :think: :think: :think:
Hoi Gerhard,
Natuurlijk niks mis met een glaszekering, maar die moet je wel steeds verwisselen als er sluiting optreed, en hoe bepaal je de waarde als je begint met experimenteren.
Dit is een uitkomst.
Groet,
Pim
Daar is de labvoeding voor uitgevonden......
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Elektronische zekering

Bericht door PimDriessen »

Ah!buis schreef:
De 2SK117 kan wel, komt niet de volledige voedingsspanning over.
Maar kan eenvoudiger :o
Anne
Hoi Anne,
Bekijk net dit idee in Tina software, en zie dat er bij de voedinspanning van 47 Volt, door R6 1 k, 39 mA loopt 1,5 Watt verbruikt, daar moet dan wel een zwaardere in.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Elektronische zekering

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Bekijk net dit idee in Tina software, en zie dat er bij de voedinspanning van 47 Volt, door R6 1 k, 39 mA loopt 1,5 Watt verbruikt, daar moet dan wel een zwaardere in.
Groet,
Pim
Die mag best flink groter, had de oude waarde over 't hoofd gezien.Met 10k (of nog meer) werkt het ook wel.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Elektronische zekering

Bericht door PimDriessen »

ds23man schreef:
PimDriessen schreef:
ds23man schreef:
Wat is er trouwens mis met een ouderwetse, mits goed gedimensioneerd, glaszekering? :think: :think: :think:
Hoi Gerhard,
Natuurlijk niks mis met een glaszekering, maar die moet je wel steeds verwisselen als er sluiting optreed, en hoe bepaal je de waarde als je begint met experimenteren.
Dit is een uitkomst.
Groet,
Pim
Daar is de labvoeding voor uitgevonden......
Hoi Gerhard,
En die ben ik met deze Elektronische zekering erbij aan het maken, zodat er twee beschikbaar zijn.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Elektronische zekering

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Dat zit ook weer in een kastje, uiteindelijk heb ik 2 + elektronische zekeringen gebouwd dat is toch iets makkelijker, kan ze nu ook in serie zetten om + en - te verkrijgen, het werkt goed de praktijk zal uitwijzen of het allemaal de moeite waard was.
Hier een paar plaatjes, nu maar eens verder met de brugversterkers.
Groet,
Pim
ScreenShot155.jpg
ScreenShot156.jpg
ScreenShot157.jpg
ScreenShot158.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Elektronische zekering

Bericht door Ah!buis »

Mooie kastjes, luxe zekeringen :lol:
Twee in een, hopelijk goed geïsoleerd om de plus- en min-kant uit elkaar te houden.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Elektronische zekering

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Het is een kastje met twee afzonderlijke printjes die nergens met elkaar verbonden zijn, alleen als ik de printjes in serie zet zoals bij een voeding hangen de + en - aan elkaar, volgens het schema met aan elke kant een diode in sperrichting.
Groet,
Pim
Bovenste schema elektronische zekering niet actief, loopt stroom door de 200 ohm weerstanden.
ScreenShot159.jpg
Onderste schema elektronische zekering geactiveerd, loopt teveel stroom door de 10 ohm weerstanden.
ScreenShot160.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Elektronische zekering

Bericht door Ah!buis »

Eigenlijk ging 't mij om de twee doorlaat transistors.Heb je misschien tegen de kast geschroefd voor koeling.Met een in de kast zou die evt zo tegen de kant kunnen, nu moet 't liefst geen kontakt maken.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Elektronische zekering

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
De beide doorlaat transistoren zitten allebei met een mica geïsoleerd op de achterkant geschroefd.
Groet,
Pim
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”