Daar is de labvoeding voor uitgevonden......PimDriessen schreef:Hoi Gerhard,ds23man schreef:Wat is er trouwens mis met een ouderwetse, mits goed gedimensioneerd, glaszekering?![]()
![]()
Natuurlijk niks mis met een glaszekering, maar die moet je wel steeds verwisselen als er sluiting optreed, en hoe bepaal je de waarde als je begint met experimenteren.
Dit is een uitkomst.
Groet,
Pim
Elektronische zekering
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Elektronische zekering
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Elektronische zekering
Hoi Anne,Ah!buis schreef:De 2SK117 kan wel, komt niet de volledige voedingsspanning over.
Maar kan eenvoudiger![]()
Anne
Bekijk net dit idee in Tina software, en zie dat er bij de voedinspanning van 47 Volt, door R6 1 k, 39 mA loopt 1,5 Watt verbruikt, daar moet dan wel een zwaardere in.
Groet,
Pim
Re: Elektronische zekering
Die mag best flink groter, had de oude waarde over 't hoofd gezien.Met 10k (of nog meer) werkt het ook wel.PimDriessen schreef:Bekijk net dit idee in Tina software, en zie dat er bij de voedinspanning van 47 Volt, door R6 1 k, 39 mA loopt 1,5 Watt verbruikt, daar moet dan wel een zwaardere in.
Groet,
Pim
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Elektronische zekering
Hoi Gerhard,ds23man schreef:Daar is de labvoeding voor uitgevonden......PimDriessen schreef:Hoi Gerhard,ds23man schreef:Wat is er trouwens mis met een ouderwetse, mits goed gedimensioneerd, glaszekering?![]()
![]()
Natuurlijk niks mis met een glaszekering, maar die moet je wel steeds verwisselen als er sluiting optreed, en hoe bepaal je de waarde als je begint met experimenteren.
Dit is een uitkomst.
Groet,
Pim
En die ben ik met deze Elektronische zekering erbij aan het maken, zodat er twee beschikbaar zijn.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Elektronische zekering
Hoi Anne,
Dat zit ook weer in een kastje, uiteindelijk heb ik 2 + elektronische zekeringen gebouwd dat is toch iets makkelijker, kan ze nu ook in serie zetten om + en - te verkrijgen, het werkt goed de praktijk zal uitwijzen of het allemaal de moeite waard was.
Hier een paar plaatjes, nu maar eens verder met de brugversterkers.
Groet,
Pim
Dat zit ook weer in een kastje, uiteindelijk heb ik 2 + elektronische zekeringen gebouwd dat is toch iets makkelijker, kan ze nu ook in serie zetten om + en - te verkrijgen, het werkt goed de praktijk zal uitwijzen of het allemaal de moeite waard was.
Hier een paar plaatjes, nu maar eens verder met de brugversterkers.
Groet,
Pim
Re: Elektronische zekering
Mooie kastjes, luxe zekeringen
Twee in een, hopelijk goed geïsoleerd om de plus- en min-kant uit elkaar te houden.
Anne
Twee in een, hopelijk goed geïsoleerd om de plus- en min-kant uit elkaar te houden.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Elektronische zekering
Hoi Anne,
Het is een kastje met twee afzonderlijke printjes die nergens met elkaar verbonden zijn, alleen als ik de printjes in serie zet zoals bij een voeding hangen de + en - aan elkaar, volgens het schema met aan elke kant een diode in sperrichting.
Groet,
Pim
Bovenste schema elektronische zekering niet actief, loopt stroom door de 200 ohm weerstanden. Onderste schema elektronische zekering geactiveerd, loopt teveel stroom door de 10 ohm weerstanden.
Het is een kastje met twee afzonderlijke printjes die nergens met elkaar verbonden zijn, alleen als ik de printjes in serie zet zoals bij een voeding hangen de + en - aan elkaar, volgens het schema met aan elke kant een diode in sperrichting.
Groet,
Pim
Bovenste schema elektronische zekering niet actief, loopt stroom door de 200 ohm weerstanden. Onderste schema elektronische zekering geactiveerd, loopt teveel stroom door de 10 ohm weerstanden.
Re: Elektronische zekering
Eigenlijk ging 't mij om de twee doorlaat transistors.Heb je misschien tegen de kast geschroefd voor koeling.Met een in de kast zou die evt zo tegen de kant kunnen, nu moet 't liefst geen kontakt maken.
Anne
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Elektronische zekering
Hoi Anne,
De beide doorlaat transistoren zitten allebei met een mica geïsoleerd op de achterkant geschroefd.
Groet,
Pim
De beide doorlaat transistoren zitten allebei met een mica geïsoleerd op de achterkant geschroefd.
Groet,
Pim
