Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik ben wat aan het simuleren geweest in WinISD, maar 2,3 liter zoals hierboven ergens uitgerekend is kan echt niet. Dan wordt het een boembox van jewelste. Tenzij je de kast op 50-55 Hz afstemt, maar dan krijg je weer een reflexpoort van zowat een meter. Als je 65Hz neemt, dan kan een highpass C erin die een f3 bij 100Hz heeft de nood lenigen, maar veel dieper dan 70Hz kom je niet.
Ik zuig deze getallen nu een beetje uit mijn duim, ik zal later wat plaatjes en overwegingen posten. Ik overweeg daarom de inhoud wat te vergroten.
Komt de vorm van de behuizing voor de Fountek overigens uit officiële bron? Het lijkt mij dat deze vorm de luchtdoorlaat langs de magneet wat afknijpt.
Ik zuig deze getallen nu een beetje uit mijn duim, ik zal later wat plaatjes en overwegingen posten. Ik overweeg daarom de inhoud wat te vergroten.
Komt de vorm van de behuizing voor de Fountek overigens uit officiële bron? Het lijkt mij dat deze vorm de luchtdoorlaat langs de magneet wat afknijpt.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Klopt Leo, daarvoor moet je naar 4" en 4,5"van Tangband en Wavecor maar ook ScanSpeak (SB Acoustics?) heeft in die hoek meer geschikts. Ook wel op het randje en een laag rendement. Maar goed, die Fountek is ook geen efficient ding.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Dat was hopelijk geen verrassing, we hebben het pagina's lang over de laagafstemming gehad. 12 Watt max en 8cm2 enzo
Ik opperde daarom ook 2x3"
Ik opperde daarom ook 2x3"
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Nee zeker niet. Maar in de originele versie is deze unit wel gebruikt. Ik ga wel proberen zoveel mogelijk in de buurt van het origineel te blijven.
Het intrigeert me wel dat mensen -waarvan ik weet dat ze heel goed kunnen luisteren- zo hoog opgeven van die W5. Wat zorgt ervoor dat die bult bij 100Hz als prettig ervaren wordt of wat wordt er voor ander truukje -voodoo uitgezonderd-
uitgehaald om dat ding lekker te laten klinken.
Ik heb ze overigens zelf (helaas) nog niet gehoord. Ik hoop die gelegenheid nog een keer te krijgen.
Het liefst zonder daarvoor diep in de portemonnee te moeten duiken.
Het intrigeert me wel dat mensen -waarvan ik weet dat ze heel goed kunnen luisteren- zo hoog opgeven van die W5. Wat zorgt ervoor dat die bult bij 100Hz als prettig ervaren wordt of wat wordt er voor ander truukje -voodoo uitgezonderd-
uitgehaald om dat ding lekker te laten klinken.
Ik heb ze overigens zelf (helaas) nog niet gehoord. Ik hoop die gelegenheid nog een keer te krijgen.
Het liefst zonder daarvoor diep in de portemonnee te moeten duiken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
't zou mooi zijn als er een setje naar een luisterdag toe zou kunnen komen....
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Wordt wat mij betreft lastig, de tweeters zijn nog niet beschikbaar. Wanneer die er zijn knallen Toetertje en ik uit de startblokken.
Wel met een voorloopmodel, dus geen massief houten delen die CNC gefreesd zijn. Dat doen we pas wanneer de potentie duidelijk is.
Ik heb het voornemen een echte kloon te maken, dat zal dus met de SLS woofer zijn. Die W5SE versie heeft wat onbekende factoren en is daarom niet 1:1 na te maken. Wanneer we een goede W5 kloon hebben is het wel te doen een ~SE achtige af te stemmen. Maar goed, blijft dat eerst moet blijken of/dat het klinkt.
Wel met een voorloopmodel, dus geen massief houten delen die CNC gefreesd zijn. Dat doen we pas wanneer de potentie duidelijk is.
Ik heb het voornemen een echte kloon te maken, dat zal dus met de SLS woofer zijn. Die W5SE versie heeft wat onbekende factoren en is daarom niet 1:1 na te maken. Wanneer we een goede W5 kloon hebben is het wel te doen een ~SE achtige af te stemmen. Maar goed, blijft dat eerst moet blijken of/dat het klinkt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Maar wie van de lezers en schrijvers in dit topic heeft die W5 nou echt gehoord en kan dus wat zinnigs zeggen over waarom dat ding zo'n goede pwrs krijgt?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Niemand van de posters, alleen Dre had een W8 gehoord. Zelf ben ik er in München achteloos langs gelopen 
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Staat Boenicke niet op de X-Fi over een paar weken?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Kun jij niet de een tangband versie maken dan?pappaleo schreef:Jammer dit. Dan maar de TB's terugsturen
Kunnen we ze later naast elkaar zetten om te vergelijken.
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Tuurlijk kan ik een TangBand versie maken. Waarom denk je dat ik TangBands gekocht heb dan 
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik refereerde alleen maar aan de mythische status van dat ding. Nu blijkt dat iedereen er hoog van op geeft, maar niemand die ze gehoord heeftpappaleo schreef:Jammer dit. Dan maar de TB's terugsturen
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Hoezo? Kwam je hem net tegen dan?Henkjan schreef:9 3/4
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
ik zie ze vooralsnog niet in dit lijstje staan.Pjotr schreef:Staat Boenicke niet op de X-Fi over een paar weken?
http://x-fi-audioshow.nl/merken-a-z/
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Maar ik bedoel dus zijn tent-truc. Klein van buiten en enorm groot van binnen.pappaleo schreef:Waar is Harry Potter als je hem nodig hebt?
Precies wat ik nodig heb voor die W5 kloon.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
dat was de tent van de vader van Ron...
btw: iemand was Wouter voor: https://www.computeraudiophile.com/foru ... ent=715282
btw: iemand was Wouter voor: https://www.computeraudiophile.com/foru ... ent=715282
