Voorstellen

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raaf
Berichten: 44
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 12:14
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Voorstellen

Bericht door Raaf »

Hallo ,

Mijn forum naam is Raaf en ik ben vooral een muziekliefhebber .
Die muziek moet dan wel zo mooi mogelijk worden weergegeven .
Na een lange zoektocht ben ik er achter gekomen dat Buizen en Breedbanders in een open baffle voor mij het summum van weergave zijn en ik ben uiteindelijk uitgekomen bij PHY H21 LB 15 Sag units .
Aanvankelijk stuurde ik die aan met een Leben CS300 buizenversterker ( gemod met ECC 81 ipv ECC83 en EL84 in triode geschakeld ) .
Maar ik was gewoon niet tevreden en bovendien hebben de PHY's 16 ohm impedantie en heeft de Leben slechts een 4 of 8 ohm uitgang .
Andere UGT's in de Leben vond ik geen optie daarom ben ik met zelfbouw begonnen .
Na het bouwen van een experimentele EL84 pp amp ben ik nu met een EL3N pp amp bezig .

De EL3N PP amp speelt al heel erg mooi , wat een fantastische buizen die ouwe PTT-ers !
Ik stuur op dit moment aan met 2 ecc81 zonder fasedraaier omdat ik gebalanceerd van uit mijn DAC aanstuur .
Verder ben ik ook nog steeds met de voeding bezig, heb nu alle Elko's uit de versterker gebannen en dat bevalt erg goed .

Ik ben op het Audiofreaks forum met het gedachtegoed van Henri van der Heide in aanraking gekomen en probeer dan ook zoveel mogelijk volgens die weg te bouwen .
Dus waar mogelijk o.a. enkel kool-weerstanden en geleiders zonder kunststof isolatie .
Voor mij is dat de weg naar een echt mooie weergave .
Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk de richtlijnen van de buizen data te volgen maar bouw ook met mijn oren als referentie .
Ik zou mijn versterkers dan ook als Hippie-Versterker willen omschrijven :sure:

Raaf
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Voorstellen

Bericht door dre »

Welkom hier!

Een paar plaatjes kunnen we wel waarderen trouwens. :sure:
Gebruikersavatar
Raaf
Berichten: 44
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 12:14
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Voorstellen

Bericht door Raaf »

Even een sfeerplaatje dan :
P1010319.JPG
Ik zal eerdaags wel een topic openen over deze versterker met schema's enzo
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Henkjan »

welkom!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Voorstellen

Bericht door ray5150 »

Namens mij ook welkom geheten.
Ik wil er wel heel voorzichtig bijzeggen dat de "van der Heide" filosofie over het algeheel hier vrij sceptisch word ontvangen.
Maar wees niet beschroomd om je projecten en ideeën te showen, wie komen we tot nieuwe inzichten. :wink:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Voorstellen

Bericht door Zweitse »

Welkom op het ZBA forum.
Gebruikersavatar
Raaf
Berichten: 44
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 12:14
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Voorstellen

Bericht door Raaf »

ray5150 schreef:
Namens mij ook welkom geheten.
Ik wil er wel heel voorzichtig bijzeggen dat de "van der Heide" filosofie over het algeheel hier vrij sceptisch word ontvangen.
Maar wees niet beschroomd om je projecten en ideeën te showen, wie komen we tot nieuwe inzichten. :wink:
Als je een werkende versterker wil bouwen en je de buizen heel wilt houden heb je het meest aan de wet van Ohm .
Mijn bouwsels zijn daarom ook niet zo afwijkend hoor :wink:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Voorstellen

Bericht door John P »

Welkom op dit forum vol met sceptici. Toen ik de term Hippie-versterker las moest ik meteen denken aan "Up in smoke". Vergeef mij mijn verdorven brein.
https://www.youtube.com/watch?v=kCXqbjo6cb0
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door RobertD »

Welkom hier, je naam kwam me al bekend voor.
Heb je ook een schema, want ik ben wel benieuwd hoe je die elco's hebt uitgebannen.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Bas Horneman »

Welkom. Met je luidspreker driver keuzes moet je echt richting de Single Ended direct verhitte triodes.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Voorstellen

Bericht door ray5150 »

John P schreef:
Toen ik de term Hippie-versterker las moest ik meteen denken aan "Up in smoke".
Ik dacht eerder aan van die grote McIntosh monoblokken, die werden ook gebruikt op Woodstock en door The Grateful Dead... :lol:
Gebruikersavatar
Raaf
Berichten: 44
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 12:14
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Voorstellen

Bericht door Raaf »

RobertD schreef:
Welkom hier, je naam kwam me al bekend voor.
Heb je ook een schema, want ik ben wel benieuwd hoe je die elco's hebt uitgebannen.
Elco's uitbannen is niet zo moeilijk hoor, ik zet er MKP voor in de plaats.
Nadeel is wel dat je veel meer ruimte nodig hebt .
Klankmatig vind ik het een verbetering maar een mix klinkt tot nu toe het beste , opzet is dan :
GZ32 - mkp&pio -L- mkp -L- mkp&elco -R- mkp&pio .
Bas Horneman schreef:
Welkom. Met je luidspreker driver keuzes moet je echt richting de Single Ended direct verhitte triodes.
Ik wil in de toekomst als volgend project een SE dht bouwen.
Plaats reactie