dempings materiaal alternatief voor Cyburg Needle?
Moderator: Beheerdersteam
dempings materiaal alternatief voor Cyburg Needle?
op dit moment ben ik bezig met het bouwen van mijn eerste speakers. Zoals gelezen kan worden in het onderwerp gaat het om (zoals velen gebruiken voor hun eerste project) de cyburg needle. De speakers behoren gevuld te worden met dempend materiaal. Ik had gehoopt deze te kunnen vinden in onze woonplaats, maar helaas blijkt dit niet het geval.
Conrad verkoopt het volgende: https://www.conrad.nl/nl/dempingsmateri ... &WT.srch=1
Ik heb vaker wat bij conrad gekocht en de levertijden zijn niet altijd in te schatten. Het liefste wil ik morgen alle platen gelijmd hebben, maar daarvoor moet het binnenwerk wel klaar zijn incl. dus de vulling.
Nu komt mijn vraag. (jaja we komen er wel) Kan ik voor dit dempingsmateriaal een alternatief kopen die bijv. te koop is in een bouwmarkt? Ik liep vandaag in de Action en ik kwam een kussen tegen voor erg weinig. Is deze vulling bijvoorbeeld wat?
Ik heb het internet rondgezocht en ik heb het niet kunnen vinden. Misschien gebruik ik als beginnend bouwer de verkeerde zoektermen. Mijn excuses als dit het geval is. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Conrad verkoopt het volgende: https://www.conrad.nl/nl/dempingsmateri ... &WT.srch=1
Ik heb vaker wat bij conrad gekocht en de levertijden zijn niet altijd in te schatten. Het liefste wil ik morgen alle platen gelijmd hebben, maar daarvoor moet het binnenwerk wel klaar zijn incl. dus de vulling.
Nu komt mijn vraag. (jaja we komen er wel) Kan ik voor dit dempingsmateriaal een alternatief kopen die bijv. te koop is in een bouwmarkt? Ik liep vandaag in de Action en ik kwam een kussen tegen voor erg weinig. Is deze vulling bijvoorbeeld wat?
Ik heb het internet rondgezocht en ik heb het niet kunnen vinden. Misschien gebruik ik als beginnend bouwer de verkeerde zoektermen. Mijn excuses als dit het geval is. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: dempings materiaal alternatief voor Cyburg Needle?
kussen vulling is idd een goed alternatief.
of wasemkap filter
of steenwol
of wasemkap filter
of steenwol
Misschien ook Pritex (noppenschuim) van de Gamma ?
Geweldig! Bedankt voor snelle reactie! Ik ga nog snel even naar de action.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat is nou minder geschikt lees ik op vaak; verpulvert snel en is niet open genoegray5150 schreef:Misschien ook Pritex (noppenschuim) van de Gamma ?
psvita84 schreef:Geweldig! Bedankt voor snelle reactie! Ik ga nog snel even naar de action.
Noppenschuim van de Gamma is heel iets anders dan Pritex en is ook niet ontworpen voor akoestische demping. Genoeg over te vinden op Google.
Dit.Henkjan schreef:kussen vulling is idd een goed alternatief.
of wasemkap filter
of steenwol
Én vulling van oude slaapzak, aquariumfilter materiaal (duur), glaswol, oude wollen deken.
Of een schaap uit de wei plukken en dat scheren.
Noppenschuim van de Gamma (of Praxis) dus niet om de hiervoor genoemde redenen. Wat een rotzooi na een paar jaar.
Ondertussen zijn de kasten dichtgelijmd en heb ik de kussenvulling gebruikt van de Action. Goedkoop alternatief voor €1.29. Bij Conrad kwam er ook €5 verzendkosten bij de €3.99 op zag ik later. Bedankt voor de tip dus! Speakers zijn straks voor onder de €100 gebouwd. Ik ben erg benieuwd!
Pff, we hebben het hier natuurlijk niet over een kostbaar systeem met AT of Accuton units. keep that in mind...richard schreef:Dit.Henkjan schreef:kussen vulling is idd een goed alternatief.
of wasemkap filter
of steenwol
Én vulling van oude slaapzak, aquariumfilter materiaal (duur), glaswol, oude wollen deken.
Of een schaap uit de wei plukken en dat scheren.
Noppenschuim van de Gamma (of Praxis) dus niet om de hiervoor genoemde redenen. Wat een rotzooi na een paar jaar.
Voor de TS, veel forumleden kopen hun spulletjes bij deze webshop : http://www.rumoh.eu
De zaak zit in Nederland, en de eigenaar is ook forumlid. (Rudy.)
- Lohengrimas
ook zonder naar je profiel te kijken zou ik kunnen weten dat je niet in de randstad woont.richard schreef:Of een schaap uit de wei plukken en dat scheren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
hier ook plenty schapen in de wei hoorLohengrimas schreef:ook zonder naar je profiel te kijken zou ik kunnen weten dat je niet in de randstad woont.richard schreef:Of een schaap uit de wei plukken en dat scheren.
Bedankt voor de tip! Ik vind het inderdaad ook nog wel een leuk idee om dingen bij een forumlid te kopen aangezien jullie mij ook helpen. Ik houd hem zeker voor de volgende keer in gedachten.ray5150 schreef:Voor de TS, veel forumleden kopen hun spulletjes bij deze webshop : http://www.rumoh.eu
Hier wat plaatjes voor geïnteresseerden:

Laatste plaatje was na de tweede grondlaag. De derde zit er nu op. Vanavond nog een keer schuren en daarna de laklaag. Morgen drivers monteren en testen!
Ik zie dat de lijm nog wit is op de foto... Gebruik je geen lijmklemmen???
Volgens mij kijk je naar verfresten en niet naar lijm.Led schreef:Ik zie dat de lijm nog wit is op de foto
Was inderdaad verf wat je op de foto ziet. Ik had de zijkanten eerst geverfd, omdat ik graag de buitenste panelen wit wou en de binnenkant zwart, maar later toch afgezien van de kleurcombinatie, omdat de vrouw liever het geheel wit zou willen hebben. Was voor mij een klein compromis om ze in de woonkamer te laten staan.
Hierbij de laatste kiekjes:

De driver bevestigen met zwarte schroeven.

Onze woon kamer is opgedeeld in een eet gedeelte en zit gedeelte. De speakers staan waar de eet tafel ook staat. Ze staan vaak te spelen wanneer we dus aan het eten zijn. Fijn als achtergrond muziek. De speakers staan op de foto erg in de hoek gedrukt, waardoor het laag veel minder tot zijn recht kwam. Ik heb ze nu iets van de muur af gezet en iets uit de hoeken gehaald. Er komt nu een stuk meer laag doorheen. Ik heb zelf door weinig expertise met filters er voor gekozen deze niet te maken. Ik gebruik zelf Spotify (uiteraard premium) en heb in de eq van Spotify 60HZ verlaagd en 150HZ - 400HZ iets hoger gezet waardoor muziek als Jazz, blues en Soul heerlijk klinkt.

Het was een leuk project en ik ga zeker weer een keer speakers maken en daarbij een poging wagen om toch een filter te bouwen. Daarom ga ik binnenkort beginnen met de Stella Light van Visaton. ( http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege ... index.html ) Deze heeft een simpele filter, dus zeker voor de beginner te doen. Verder heb ik nog wat uitdagingen met de bouw van de kist aangezien ik een grotere woofer wil gaan gebruiken voor de bouw van deze speaker (8 inch ipv 6,5) Ik denk dat ik wat "liters" moet gaan toevoegen om het laag tot zijn recht te laten komen. Tips uiteraard welkom! Ik ben ook van plan een apart topic hiervoor aan te maken om informatie en hulp in te winnen vanuit jullie.

De driver bevestigen met zwarte schroeven.

Onze woon kamer is opgedeeld in een eet gedeelte en zit gedeelte. De speakers staan waar de eet tafel ook staat. Ze staan vaak te spelen wanneer we dus aan het eten zijn. Fijn als achtergrond muziek. De speakers staan op de foto erg in de hoek gedrukt, waardoor het laag veel minder tot zijn recht kwam. Ik heb ze nu iets van de muur af gezet en iets uit de hoeken gehaald. Er komt nu een stuk meer laag doorheen. Ik heb zelf door weinig expertise met filters er voor gekozen deze niet te maken. Ik gebruik zelf Spotify (uiteraard premium) en heb in de eq van Spotify 60HZ verlaagd en 150HZ - 400HZ iets hoger gezet waardoor muziek als Jazz, blues en Soul heerlijk klinkt.

Het was een leuk project en ik ga zeker weer een keer speakers maken en daarbij een poging wagen om toch een filter te bouwen. Daarom ga ik binnenkort beginnen met de Stella Light van Visaton. ( http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege ... index.html ) Deze heeft een simpele filter, dus zeker voor de beginner te doen. Verder heb ik nog wat uitdagingen met de bouw van de kist aangezien ik een grotere woofer wil gaan gebruiken voor de bouw van deze speaker (8 inch ipv 6,5) Ik denk dat ik wat "liters" moet gaan toevoegen om het laag tot zijn recht te laten komen. Tips uiteraard welkom! Ik ben ook van plan een apart topic hiervoor aan te maken om informatie en hulp in te winnen vanuit jullie.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Leuk hoor!
De visaton stella heb ik ook nog op het programma, de onderdelen liggen te wachten tot er tijd voor is (verwacht vanaf nov.) en dat is een leuk ontwerp. Ik zou alleen niet weten waarom je een grotere woofer zou willen gebruiken, maar ik raad het af. Als je meer laag wil kun je de W170S een grotere behuizing geven en dan ook succesvol dieper afstemmen.
Een andere woofer is niet optimaal, al is het hier op het forum ook wel eens gedaan.
De visaton stella heb ik ook nog op het programma, de onderdelen liggen te wachten tot er tijd voor is (verwacht vanaf nov.) en dat is een leuk ontwerp. Ik zou alleen niet weten waarom je een grotere woofer zou willen gebruiken, maar ik raad het af. Als je meer laag wil kun je de W170S een grotere behuizing geven en dan ook succesvol dieper afstemmen.
Een andere woofer is niet optimaal, al is het hier op het forum ook wel eens gedaan.
Mooi gedaan! Op naar het volgende project 
Spuit 11 hier:
Dat noppenschuim van Gamma werkt wel en zelfklevend is het snel te bevestigen. Ik heb het vroeger gebruikt en toen verpulverde het snel, laatste jaren lijkt dat veel minder het geval. Misschien ander materiaal voor in gebruik nu? Voordeel is in ieder geval dat het direct te koop is als je wat bedenkt op de zondagmiddag. Voor een mooi project regel ik iets anders, maar voor iets uitproberen is er weinig mis mee.
En als los dempingsmateriaal/volumes dempen gebruik ik inderdaad kussenvulling. Ik koop ook wel sneeuwkleed, van die kerstversiering. Is net zoiets als BAF.
Dat noppenschuim van Gamma werkt wel en zelfklevend is het snel te bevestigen. Ik heb het vroeger gebruikt en toen verpulverde het snel, laatste jaren lijkt dat veel minder het geval. Misschien ander materiaal voor in gebruik nu? Voordeel is in ieder geval dat het direct te koop is als je wat bedenkt op de zondagmiddag. Voor een mooi project regel ik iets anders, maar voor iets uitproberen is er weinig mis mee.
En als los dempingsmateriaal/volumes dempen gebruik ik inderdaad kussenvulling. Ik koop ook wel sneeuwkleed, van die kerstversiering. Is net zoiets als BAF.
Heb ik iets fout gedaan? Sorry ik weet even niet wat er met mijn bericht is gebeurt.Henkjan schreef:Stella overdenkingen afgesplitst
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
nee hoor, maar ik dacht ik start dat nieuwe topic vast voor je, kan dit topic over je Needles blijven en gaan we in dat andere topic verder over de Stella's