Waar zouden we graag meer van willen weten?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door richard »

pappaleo schreef:
Boeken.... Tja. Als ik de vraagsteller goed inschat is hij meer van het doe-type.
Volgens de nieuwe trend zijn boeken meer voor meisjes en leren jongens door te doen. Misschien zit ik in het verkeerde lichaam.

Als je een jongen bent; koop een breedbander, spoel, condensator en weerstand. Zet de spoel, condensator en weerstand afzonderlijk in serie met de breedbander en luister wat elk onderdeel dat met het geluid doet. Daar leer je van.

Toch zul je bijbehorende formules uit de pixels of leerboekjes moeten halen. Of je kan ze zelf opnieuw vaststellen, maar dat is hetzelfde als het wiel opnieuw uitvinden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door ray5150 »

Er is genoeg informatie te vinden, je moet er wel naar op zoek gaan. en er voor open staan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheidingsfilter is bijvoorbeeld een startpunt. op de blauwe woordjes klikken die daarin staan levert weer nieuwe info op.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 27 aug 2017, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Pjotr »

Tja, als jullie nu even ophouden met elkaar de maat nemen? Kunnen we weer verder.

Om filters te begrijpen is wel wat meer nodig dan vallen en opstaan. Maar dan nog, je duimstok is b.v. 1 meter lang. Wat 1 meter is heb je ook niet zelf ontdekt maar is je verteld ofwel geleerd. Kun je zeggen tja heb ik geen boek voor nodig, maar het is wel handige kennis om met elkaar over de lengte van iets te praten. Dat is dus met filters niet anders, alleen wat uitgebreider. Zelfs zo uitgebreid dat het niet 1,2,3 zo uit te leggen valt. Dus of je het nu als forumboek leest of eens op zoek gaat naar een inleidend LS filterboek maakt dan niet zoveel uit. Je zult de onderliggende theorie ervan een beetje moeten begrijpen anders blijft het een samenraapsel van ronde dingen met draadjes er aan op een stukkie printplaat.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door pappaleo »

Ach, ik probeerde een serieuze, kostenloze en makkelijk uit te voeren methode aan te reiken. Als ik dan uitgelachen word....
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Archie »

Hoho, ik zit niemand de maat te nemen. Maar na meerdere denigrerende opmerkingen ban Leo aan mijn adres op 1 dag is mijn grens wel bereikt. 'Hersenloos gestuiter'? 'Dat zijn wel heel veel kleine lettertjes'?

Men moet humor niet verwarren met passieve agressiviteit. Komt op mij dan ook respectloos over. Om dat simpelweg af te doen als elkaar de maat nemen klopt niet. Leo mag dat allemaal schrijven en ik mag daar blijkbaar niet op reageren? Op geen enkele manier laat ik me dat welgevallen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Walt »

Sorry hoor, maar Leo geeft je een perfecte leidraad met het boxsim verhaal, als je daar geen zin in hebt en ook geen boeken over filter theorie wilt lezen, dan houdt het wel een beetje op.. het is geven en nemen op een forum, de bal ligt nu bij jouw.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Archie »

Wat krijgen we nou? Ik vind Leo zijn idee om een filter te maken vanaf 'niks' echt een goed idee waar ik iets mee kan. Ik lach hem zeker niet uit, waarom zou ik?? Ik lach wel om de fraaie eenvoud van zijn aanpak en hoe hij deze beschrijft.

Ik heb nergens gezegd dat ik geen zin in heb om zijn idee in praktijk te brengen. Als Leo het gevoel heeft dat ik hem uitlach, dat is werkelijk niet het geval.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik geen moeite wil doen om het theoretsche deel onder de knie te krijgen. Wel heb ik aangegeven dat ik het theoretische deel erg moeilijk vind.

Met alle respect Walter, ik vind je conclusie niet terecht en kort door de bocht. Je sabelt me neer op basis van twee reacties die je zeer negatief interpreteert en dan spreek je van 'ons vermoeien' en 'geven en nemen'.

Voor alle duidelijkheid: Leo, mijn reactie op je manier van onderzoeken was oprecht en zonder dubbele bodem of bijbedoeling. Het is een eenvoudig idee waarmee ik aan de slag kan en dat waardeer ik.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Walt »

excuses, zo was het niet bedoelt, laten we positief verder gaan!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door pappaleo »

Archie schreef:
Voor alle duidelijkheid: Leo, mijn reactie op je manier van onderzoeken was oprecht en zonder dubbele bodem of bijbedoeling. Het is een eenvoudig idee waarmee ik aan de slag kan en dat waardeer ik.
Zo kwam je reactie niet over bij mij.
Maar goed, dan neem ik mijn woorden terug.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door dre »

Mijn god,wat zijn we allemaal weer aan het zoeken...... :roll:

Archie:download Boxsim en ga een lopen klooien.
Je zal zien dat het best wel gaat lukken met de standaard modellen van het programma.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Archie »

pappaleo schreef:
Archie schreef:
Voor alle duidelijkheid: Leo, mijn reactie op je manier van onderzoeken was oprecht en zonder dubbele bodem of bijbedoeling. Het is een eenvoudig idee waarmee ik aan de slag kan en dat waardeer ik.
Zo kwam je reactie niet over bij mij.
Maar goed, dan neem ik mijn woorden terug.
Ik kan me achteraf voorstellen dat mijn reactie zo op je over kwam. Het spijt me dat ik je deze indruk heb gegeven. Het was niet mijn bedoeling je op enige manier te kwetsen of uit te lachen.

Ik neem mijn nare woorden naar jou ook terug. Als je het goed vind dan houden we het op een misverstand dat heel snel compleet de verkeerde richting op ging. Ik zal proberen om zorgvuldiger te zijn in wat ik schrijf en hoe ik reageer. Mijn enthousiasme neemt nogal eens een loopje met me en ik wil niet dat ik daarmee iemand kwets. Als ik dat bij jou gedaan heb, mijn excuses.

@Dre, ik heb Boxim afgelopen vrijdag gedownload maar ik ben wat huiverig om daarmee aan de slag te gaan...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door dre »

Je laad de default file uit de Boxsim project map.
Dan kun je onder amplifier 1 (bovenin het scherm) de crossover network editor openen.
Daar uit komt het filter tevoorschijn.
Dat filter haal je weg en verbind de speakers rechtstreeks aan de versterker,dan kun je klooien met spoelen en condensatoren.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Archie »

Walt schreef:
excuses, zo was het niet bedoelt, laten we positief verder gaan!
Aanvaard, geen enkel probleem. Dank je wel voor je reactie.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door wouter »

Archie, als je wil help ik je er via Whatsapp doorheen. Ik heb nog vakantie en zo'n programma werkt gewoon fijn als je met wat pics kan aanwijzen waar iets staat.

PB me maar even als je m'n mobiele nummer wil. Ik hoop dat je wel Whatsapp hebt ;-)

gr. Wouter
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Archie »

dre schreef:
Je laad de default file uit de Boxsim project map.
Dan kun je onder amplifier 1 (bovenin het scherm) de crossover network editor openen.
Daar uit komt het filter tevoorschijn.
Dat filter haal je weg en verbind de speakers rechtstreeks aan de versterker,dan kun je klooien met spoelen en condensatoren.
Thnx! Ik verdapper en ga ermee aan de slag. Ik hoop hierbij op wat regenachtige namidagen O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Pjotr »

En als je dan opmerkingen als deze ook nog even weg haalt:
Archie schreef:
Ja, we moeten de oude garde een beetje uit hun winterslaapje halen :rofl:
Slaat nergens op, dus zo onterecht was Leo's commentaar hierop niet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door hannesie »

:rofl: We zijn al dagen wakker.

Een beetje flauw, maar ik ben al een uurtje aan het water voor een onderzoek morgenochtend, en dan moet ik nuchter zijn . :hide:
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 27 aug 2017, 23:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Archie »

wouter schreef:
Archie, als je wil help ik je er via Whatsapp doorheen. Ik heb nog vakantie en zo'n programma werkt gewoon fijn als je met wat pics kan aanwijzen waar iets staat.

PB me maar even als je m'n mobiele nummer wil. Ik hoop dat je wel Whatsapp hebt ;-)

gr. Wouter

Tjemig, nu voel ik me wel nederig dat ik zo fel reageerde. Jullie reacties zijn een hart onder de riem en ik mag graag van jullie hulp gebruik maken hoor!

En sinds een maand en een week (inmiddels) heb ik inderdaad een smartphone en dus whatsapp \:D/
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Kalimba »

pappaleo schreef:
Boeken.... Tja. Als ik de vraagsteller goed inschat is hij meer van het doe-type. Ik stelde een methode voor die al redelijk hands-on is, maar al als te abstract en onstoffelijk werd beoordeeld.
Archie schreef:
En mijn zwakke punt: de aandacht vasthouden bij zoiets onstoffelijks als muis, pixels en een beeldschermpje... ik wil iets vanst kunne houden (geen muis..) :mrgreen:
Dan denk ik dat er in boeken dan wel héél véél lettertjes staan. Als zijn aandacht dat maar kan bolwerken.
Dan schat je mij verkeerd in. Hands on vind ik erg leuk maar ik stel de vraag niet voor niks. Ik wil het dus graag begrijpen uit interesse en vind het leuk dat er al het e.e.a. aan informatieve reacties is gekomen :rock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door pappaleo »

Kalimba schreef:
Dan schat je mij verkeerd in. Hands on vind ik erg leuk maar ik stel de vraag niet voor niks. Ik wil het dus graag begrijpen uit interesse en vind het leuk dat er al het e.e.a. aan informatieve reacties is gekomen :rock:
Ik heb jou in het geheel niet ingeschat. Bij voorbaat excuses als dat wel zo overkwam.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Kalimba »

pappaleo schreef:
Kalimba schreef:
Dan schat je mij verkeerd in. Hands on vind ik erg leuk maar ik stel de vraag niet voor niks. Ik wil het dus graag begrijpen uit interesse en vind het leuk dat er al het e.e.a. aan informatieve reacties is gekomen :rock:
Ik heb jou in het geheel niet ingeschat. Bij voorbaat excuses als dat wel zo overkwam.
Geen zorgen en dankjewel. :D
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Kalimba »

ray5150 schreef:
Er is genoeg informatie te vinden, je moet er wel naar op zoek gaan. en er voor open staan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheidingsfilter is bijvoorbeeld een startpunt. op de blauwe woordjes klikken die daarin staan levert weer nieuwe info op.
Dat is een duidelijke uitleg op wikipedia. Zo wordt het allemaal wat begrijpelijker en werkt naar mijn idee beter dan zomaar met spoelen, condensatoren En weerstanden te gaan prutsen zonder enig besef te hebben wat zo'n onderdeel doet.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door dre »

En dat kun je dus perfect zien met Boxsim. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Kalimba »

Ja daar moet ik me ook eens in gaan verdiepen. Zie het zoveel voorbij komen hier. Heb het volgens mij ooit even gehad om een subwoofer kist te berekenen.
nedertwee
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 21 jun 2021, 4:58

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door nedertwee »

Ik heb een aantal gevonden en gekregen luidsprekers.nou wil ik daar van mooie goeie luidsprekers maken.door veel te lezen en luisteren,weet ik een beetje van het hoe en wat. :shock: maar had niet verwacht dat er zoveel hoempapa aan voor af gaat(die berekeningen)
Nu weet ik dat er mensen zijn die echt hele mooie uitleg kunnen geven met hele moeilijke berekeningen er bij.maar ik(de boere lul)die het niet zo goed gedaan heeft op school kan daar niks begrijpen.wat is nou belangrijk bij het zelfbouw van luidsprekers.ik hoop dat er mensen zijn die samen met mij willen proberen van mij bij elkaar geraapte benden iets moois te maken.
Om te beginnen welk soort hout.ik zit zelf te denken aan planken die gezaagd zijn van aanleg palen.maar misschien dat ik het mis heb,omdat het zo moeilijk is om door al die moeilijke berekeningen tot een zinnig antwoord.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”