Elipsvormige Speakerland Column MKII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door dre »

Gewoon zou ik even weg laten,maar het is te doen.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Kalimba »

dre schreef:
Gewoon zou ik even weg laten,maar het is te doen.
Ik vraag me af hoe je het zo buigt. De Audiolab Kalimba had een soort gekarteld MDF. Dat is niet zo ingewikkeld maar massief gaat dan onder een bepaalde pers druk met heel veel geduld?

*edit

zo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door ray5150 »

Dunne plaatjes MDF laten zich redelijk goed buigen. is natuurlijk ook van de straal afhankelijk.
Maar MDF is dan ook geen "echt" hout, maar geperst houtstof...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Pjotr »

MDF of multiplex zal hier klankmatig weinig uitmaken. 'Tis meer wat jij prettiger vindt werken. Zelf zou ik meerdere lagen buigtriplex kiezen.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Pjotr schreef:
MDF of multiplex zal hier klankmatig weinig uitmaken. 'Tis meer wat jij prettiger vindt werken. Zelf zou ik meerdere lagen buigtriplex kiezen.
Ja, dat is voor de ronding ook absoluut de bedoeling. Basiskasten worden nu wel MDF, ribben moet ik even kijken, buigplaat meerdere lagen plex \:D/
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door dre »

Buigtriplex vind ik wel heel slap.
Maar als de ronding te scherp gaat worden heb je bijna geen andere keus.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Wat zou je dan gebruiken? :)

Andere overweging is gewoon dun multiplex, want die radius wordt vrij fors. Los daarvan zou ik verwachten dan 12mm buigplex bij elkaar toch redelijk stevig wordt?


Net al bij Speakerland langs geweest, was wat eerder klaar met werk. Alle onderdelen voor de basis zijn dus binnen, afgezien van connectoren. Daar kijk ik nog even wat ik ga gebruiken, aangezien ik de filters extern wil houden om eventueel ooit nog iets te kunnen tweaken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door dre »

Mdf van 2mm is al bijna niet de hoek om te krijgen,dus bij echt scherpe hoeken krijg je inderdaad buigplex.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Pjotr »

Kijk ook even bij de drummonitor van architect. Denk dat je met 2 lagen buigtriplex al klaar bent. En ook al ga je niet scherp de hoek om het buigt al lastig genoeg. Door het buigen wordt het juist ook erg stijf en sterk.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Pjotr schreef:
Kijk ook even bij de drummonitor van architect. Denk dat je met 2 lagen buigtriplex al klaar bent. En ook al ga je niet scherp de hoek om het buigt al lastig genoeg. Door het buigen wordt het juist ook erg stijf en sterk.
Goede tip, dank!

Vanmiddag lekker aan het klussen geweest. Eerst de radiaalzaag goed haaks afgesteld op de aanslag (rest was al afgesteld). Omdat de methode met een winkelhaak langs de zaag kennelijk niet zuiver genoeg was, bedacht dat ik de anti-kickback vingers er ook uit kon halen en daar gewoon een potlood in kon steken :D Dan over een plaat heen, en je kunt hem makkelijk nameten. Nu dus goed haaks.

[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/2IgaYMv.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/cTMerug.jpg[/graag-bijvoegen]

Daarna lekker gaan zagen. Omdat de lengtes toch wat uitdagend zijn om goed door te voeren via de radiaalzaag in schulpmodus besloten na de baffles en achterkanten (worden kops verlijmd, dus komen met kleine overmaat) de zijkanten even met de invalzaag te doen.

Alle kleinere stukken kon ik afkorten via de radiaalzaag, dus nu een mooi pak gezaagd hout :D

[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/lerpMXc.jpg[/graag-bijvoegen]

Even een boorklem besteld, dus morgen maar eens nadenken over waar ik de deuvels wil hebben en ze uitmeten, zodat ik ze met de klem netjes kan inboren :)
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Speakerland Column MKII met aangepaste kast

Bericht door Boemeltje »

Zo, nadat al het houtwerk gezaagd was van het weekend was de volgende stap het boren van de gaten voor de deuvels. Vandaag kwam mijn boorklem binnen, dus meteen mee aan de slag gegaan. Werkt best prima, dus met een kleine anderhalf uur zijn alle eerste gaten geboord, nou alleen nog de counter holes.

[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/fjofixB.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/CqP5fjB.jpg[/graag-bijvoegen]

Die counter holes zijn wel wat lastiger, want niet alle platen passen natuurlijk rechtstandig onder de tafelboor (zijn er een aantal 35cm). Heb al wel een malletje gemaakt van wat resthout (drie MDF plaatjes van 18mm op elkaar gelijmd en aantal gaten voorgeboord in de middelste om de boor straks te geleiden) zodat ik daarmee met de accuboor kan kijken of het lukt.

[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/oKxjPx6.jpg[/graag-bijvoegen]
frans
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 1:46

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door frans »

3 lagen buigtriplex is erg stevig als het volledige opp. gelijmd is

IMG_2626.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door dre »

Dat gaat heel lekker zo!
Hoe klinkt het als je er op klopt?
frans
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 1:46

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door frans »

Als een houten kastje van circa 160 liter :lol:
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

En weer een stukje verder :) Meeste deuvels zijn nou geboord. Uiteindelijk de platen gewoon los van de tafelboor wel in de boorklem gezet en met de accuboor ingeboord. Ging prima en gaf net dat hele kleine beetje speling waarmee de platen mooi uit te lijnen zijn:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/nJZGcJh.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/vZngm9p.jpg[/graag-bijvoegen]

Helaas wel gemerkt dat inboren op de kopse kant vrij nauw komt qua toerental, er zijn een drietal gaten doorgescheurd omdat de boor vast sloeg en het gat dan net teveel op de rand zat. Bij het lijmen gewoon wat lijm er tussen en weer met een klem aandrukken, dan komt dat wel goed :)

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/purl5Hk.jpg[/graag-bijvoegen]

Ook de zijwanden even gepast. Gaat goed komen :)

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/CsAy4WW.jpg[/graag-bijvoegen]

Natuurlijk zijn de platen iets krom (voor en achterkant) maar niets dat een klem niet dicht kan trekken:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/Rw7vyGu.jpg[/graag-bijvoegen]

Valt me allemaal nog niet tegen. De maatvoering lijkt niet helemaal lekker, maar dat is omdat ik de overstekende platen in een kleine overmaat gezaagd heb zodat ik na het lijmen de kast met de frees mooi gelijk kan frezen.

Momenteel liggen de eerste twee stukjes te drogen: de delen van de binnenkast voor het midhoog.

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/lP7wVIc.jpg[/graag-bijvoegen]

Daarnaast ben ik de baffles aan het aftekenen om te kunnen frezen voor de boel verlijmd wordt.

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/brDtHe4.jpg[/graag-bijvoegen]

Als laatste stapje vanochtend een set terminals besteld, omdat ik het filter extern wil houden ivm toch aangepaste behuizing, het eventueel kunnen hergebruiken mocht hij ooit uit elkaar gaan (nog even niet :D ) en mogelijkheid tot testen verschillende kabels voor hoog, laag en mid had ik er best een aantal nodig.

De vorige die ik gebruikt had kwamen van Speaker en Co:

[graag-bijvoegen]http://shop.speakerenco.nl/content/imag ... t_300.jpeg[/graag-bijvoegen]

Helaas waren die me met €9,32 per paar toch te prijzig, aangezien ik er 30 nodig heb (12 per luidspreker/filter, dan 8 als ingang voor de filters, bi-wired).

Na wat zoeken op vergelijkbare terminals kwam ik er achter dat deze units door zowel Jantzen als Dynavox aangeboden werden. Dit deed me vermoeden dat een en ander best een gelabelde generieke terminals konden zijn.

AliExpress gaf me de uitslag toen ik daar onderstaande units vond. Vertel mij maar waar het verschil zit:

[graag-bijvoegen]https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1OZDSLVXX ... 40x640.jpg[/graag-bijvoegen]

Nu dus 40 terminals en 40 bananenpluggen (Nakamichi branded, werden goed gereviewed) voor een schamele €85 onderweg. Ik zal er wel wat over houden, dus als er iemand nog een paartje nodig heeft :)
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Vraag trouwens: hebben die drivers nog extra ademruimte nodig aan de achterzijde met 18mm MDF, en het feit dat ze 4 en 5 mm diep ingefreesd worden?

En die loodbitumen: daar zit wel een zelfklevend laagje op. Is dat voldoende om ze in de kast te plakken of moet dat nog ergens anders mee vastgezet?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door wouter »

Optisch kunnen terminals en banaanpluggen er wel hetzelfde uitzien, maar daar zit echt wel verschil tussen.

Dat merk ik al tussen verschillende soorten vergulde fast-on aansluitingen. Die Nakamichi pluggen op ebay hoorde ik van ervaringsdeskundigen minder goede verhalen over.
Maar als je 32 stuks nodig hebt begrijp ik het wel hoor ;-)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door dre »

Goed ontvetten en even voorverwarmen met de föhn,dan plakt de loodbitumen perfect.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

wouter schreef:
Optisch kunnen terminals en banaanpluggen er wel hetzelfde uitzien, maar daar zit echt wel verschil tussen.

Dat merk ik al tussen verschillende soorten vergulde fast-on aansluitingen. Die Nakamichi pluggen op ebay hoorde ik van ervaringsdeskundigen minder goede verhalen over.
Maar als je 32 stuks nodig hebt begrijp ik het wel hoor ;-)
Mja, anders zou ik speakon/neutrik kunnen gebruiken maar dat beperkt dan weer in de tussenkabel. Ik zal die terminals eens vergelijken met wat ik hier heb liggen (Dynavox). Kan ze dan wel eens doormeten. Zou me echt verbazen als daar heel andere waardes uitkomen, zeker als ze ook onder verschillende merken hier te koop zijn. Maar goede test :) Mocht het niets zijn gaat het terug of knal ik het op marktplaats voor een paar tientjes. Kost ook de wereld niet nu, dus dat verlies is vast prima te beperken :D

Daarbij worden dit ook weer geen ultra-high-end luidsprekers natuurlijk, dus vraag me dan af of die verschillen zo hoorbaar zullen zijn. Maar laat me graag overtuigen als er hele andere meningen zijn.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

dre schreef:
Goed ontvetten en even voorverwarmen met de föhn,dan plakt de loodbitumen perfect.
Check! De pritex plak ik daar dan weer op met montagekit of bisontix of zo?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door dre »

Of een goedkope ms polymeerkit.
Montagekit is ook prima trouwens.
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Zal eens kijken wat ik nog heb liggen. Thanks!

Nu eens kijken of ik een freesmal ga maken voor de laag drivers of dat ik ze zo infrees. Die zijn deels recht aan de zijkanten, dus denk dat één goede mal maken makkelijker is dan vier keer alles uitmeten en afstellen :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door dre »

Dat denk ik ook inderdaad!
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Boemeltje »

Van de week her en der wat verder aan het klussen geweest. Onder andere de gaten voor de terminals geboord (voorboren, aan één kant 10mm boren om de kunststof ring te laten passen en dan 8mm doorboren) en bezig geweest met de freesmal voor de laag drivers.

Hier zie je de achterkant liggen met terminal gaten, en de mal voor het frezen:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/2hVw64J.jpg[/graag-bijvoegen]

Netjes gaan infrezen:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/LxpHNDK.jpg[/graag-bijvoegen]

Proefstukje gefreesd:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/aVTJWP1.jpg[/graag-bijvoegen]

En resultaat ziet er (afgezien van diepte instelling, heb het gevoel er doorheen gejaagd zonder daar naar te kijken :P ) prima uit:

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/UOAlMDY.jpg[/graag-bijvoegen]

Maar één probleem: ik heb een verkeerde lijn aangehouden voor één van de vlakke kanten, waardoor de mal nu 6mm te smal is :rofl: domme actie, nou kan ik opnieuw beginnen. Wel besloten de mal maar meteen uit een wat langer stuk plaatmateriaal te maken, dan kan ik hem ook beter vastklemmen. Nu moet de klem gewisseld worden van positie om het hele gat uit te frezen =D>

Vanmiddag dus maar een nieuwe mal maken, baffles goed uitmeten en driver gaten frezen!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Bericht door Kalimba »

Haha lekker bezig! Overkomt iedereen wel eens denk ik. Maar wat ontzettend veel poolklemmen! Ik heb hier de filters ook extern maar gebruik vanuit de filters naar de kast gewoon dezelfde kabel die ik op de units ook gebruikt heb. Wel afgewerkt met een sleeve. Ik probeer zo min mogelijk aan klemmen en stekkers te gebruiken. Bij de Vertigo gaan de banaanpluggen er ook af zodra ik ze nog wat ga aanpassen (nieuwe filterbak en nog een keer lakken/ waxen).
Bijlagen
Aansluitingen.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”