Grotere behuizing met diagonale schotten voor SPH-115

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Grotere behuizing met diagonale schotten voor SPH-115

Bericht door Taita »

Deze discussie is afgesplitst van: Midkast vorm vergelijk
Interessant topic dit. Ik heb enkele vragen die hiermee verband houden. Ik heb mijn middentoner ingebouwd in een kast die aanzienlijk groter is dan gespecificeerd. Het gaat om de Monacor SPH-115 waarvan het advies is een behuizing van 2,5 liter. Terwijl hij bij mij is ingebouwd in een kast met een netto inhoud van ongeveer 6 liter. Dat zal gevolgen hebben voor het laag, maar hij wordt ingezet in het bereik van 300 tot 3500 Hz. Heeft een grote kast nog andere consequenties? Ik heb de kast verder uitgerust met diagonale schotten die van de achterkant tot achter de luidspreker lopen. Deze schotten zijn gemaakt van dikke rubber tegels van 4 cm dik. Het leek me acoustisch dood en je vermijdt parallelle schotten, correct? Uiteraard zit er ook nog flink wat wol in de ruimte. Ik ben overigens tevreden met het geluid, maar sta altijd open voor verbetering.
Laatst gewijzigd door Marp op zo 20 aug 2017, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door richard »

Taita schreef:
Heeft een grote kast nog andere consequenties?
De Q van de ingebouwde luidspreker blijft laag, de unit zal op zijn resonantiefrequentie mindert uitslingeren wat meestal gunstig is.
Bij een grotere kast heb je ook grotere panelen, grotere uitwijking van de panelen door trillingen en meer stralend oppervlak van de kastwand. Dat is ongunstig maar kun je met demping, extra steun en verstijven van de panelen beperken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door markbakk »

Taita schreef:
Ik ben overigens tevreden met het geluid, maar sta altijd open voor verbetering.
Een te grote middentoonbehuizing is, naast de problemen van paneelresonanties, ook om enkele andere redenen niet zo handig. Ten eerste wordt het lastig om een nette hoogdoorlaatfunctie te realiseren met passieve onderdelen. Het is de vraag of je daaraan veel waarde hecht, maar het speelt mee. Een ander nadeel is dat in een grote behuizing de staande golven vervelender (kunnen) zijn, omdat ze beter hoorbaar worden, slechter te dempen en meer in het werkgebied van de driver in kwestie liggen. Een en ander is wel weer in te dammen met veel dempingsmateriaal, maar per saldo levert het vooral meer kosten op.

Of je in jouw specifieke situatie iets kunt verbeteren? Ga eens eraan meten. Henk Jan heeft in een paar posts hierboven al mooi laten zien wat je kunt bereiken en hoe goed je tegenwoordig met een microfoon en een simpele geluidskaart je zelfbouw tot hoge kwaliteit kunt brengen.
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door Taita »

markbakk schreef:
Taita schreef:
Ik ben overigens tevreden met het geluid, maar sta altijd open voor verbetering.
Of je in jouw specifieke situatie iets kunt verbeteren? Ga eens eraan meten. Henk Jan heeft in een paar posts hierboven al mooi laten zien wat je kunt bereiken en hoe goed je tegenwoordig met een microfoon en een simpele geluidskaart je zelfbouw tot hoge kwaliteit kunt brengen.
Hieronder de resultaten van de metingen aan de middentoner in Arta. Het gaat dus om een Monacor SPH-115 die actief gefilterd wordt door een Hypex as2.100d. Hieronder een meting van de respons op ongeveer 20 cm afstand. Gebruik makend van een lange gate.
Bron: https://tweakers.net/ext/f/Z9ISf6bMfCtcpnggji1X9tlv/full.png
Bron: https://tweakers.net/ext/f/Z9ISf6bMfCtcpnggji1X9tlv/full.png
De cumulative spectral decay afbeelding van dezelde driver op dezelfde microfoon positie. Ik heb de lengte van de gate bepaald op de eerste zichtbare reflectie van de impuls respons.
Bron: https://tweakers.net/ext/f/3GWI64qvTSH24brgywjOeATw/full.png
Bron: https://tweakers.net/ext/f/3GWI64qvTSH24brgywjOeATw/full.png
Ik weet niet goed hoe ik dit moet interpreteren. Enerzijds lijkt me dat de afval in het algemeen vrij stijl is. Tussen 1 en 2 khz enkele ruggen die veroorzaakt worden door membraanresonanties? Anderzijds zie ik in het laag een langer uitsterfgedrag.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door markbakk »

Ik meet voor de kastresonanties eigenlijk altijd close range, 1cm van de conus. Daarmee voorkom je dat diffracties de meting beïnvloeden. Op 20cm zijn die (bij normale kasten) zo'n beetje maximaal, dus wat je in jouw meting ziet is een mix van diffracties en resonanties. Kies voor de weergave van de impulsresponse voor de borst decay, die is veel beter leesbaar dan de csd.
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Midkast vorm vergelijk

Bericht door Taita »

1 cm afstand microfoon-konus en burst decay:
Bron: https://tweakers.net/ext/f/aGJ1LTIAmxgXObTN1D8d1llQ/full.png
Bron: https://tweakers.net/ext/f/aGJ1LTIAmxgXObTN1D8d1llQ/full.png
Ik hoor graag je mening en advies.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Grotere behuizing met diagonale schotten voor SPH-115

Bericht door pappaleo »

Ik zie een resonantie bij 2kHz. Verder zitten er bulten in de weergave bij 1kHz en bij 500Hz.

Omdat dat precies een octaaf uit elkaar ligt, denk ik dat je nog wat kunt experimenteren met demping (vooraal in het midden van de kast).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”